Dit zijn de meest én minst betrouwbare wagens (volgens 30.000 bestuurders)
Maar liefst 30.000 auto-eigenaars deelden met Testaankoop en gelijkgezinde Europese organisaties hun ervaringen over hun wagen. Het doel: de meest én minst betrouwbare automerken achterhalen. Opvallend? De eerste diesel is pas op de 25e plaats terug te vinden. En de winnaar? Die haalt een bijna perfecte score van 98 op 100.
Dat er geen echt onbetrouwbare wagens zijn, klinkt een beetje als Sinterklaas die verkondigt dat er dit jaar geen stoute kinderen zijn. Maar zelfs de hekkensluiter van de lijst met betrouwbare automerken - Land Rover - haalt toch nog een score van 62 op 100.
Dat Land Rover een pak minder betrouwbaar is dan pakweg Dacia (87), Alfa Romeo (82) of Lancia (80) lijkt overigens niet zo’n probleem voor de eigenaars van zo’n auto. Want die bedanken het merk met een tevredenheidsscore van 74 op 100, wat dan weer hoger ligt dan die van Chevrolet (72), dat maar liefst 20 punten hoger scoort op betrouwbaarheid.
“Ten opzichte van onze vorige enquête uit 2021 halen meer merken vandaag een hoge score op 100", meldt Testaankoop. En ook: “Tijdens de garantieperiode (van twee tot vijf jaar) moest 23 procent van de wagens naar de garage. In die periode werd maar liefst 85 procent van de problemen die onder de garantie vielen, correct aangepakt en hersteld, tegenover 43 procent in 2021.”
TABEL. Wie scoort nu het best qua betrouwbaarheid?
Opmerkelijk is toch wel de bijna perfecte score van 98 op 100 van Lexus. Daarmee zet het waardig de jarenlang ijzersterke reputatie van moeder Toyota als heel goede koop op de tweedehandsmarkt verder.
Interessant - maar niet onlogisch - is dat hybride en elektrische auto’s de hoogste scores behalen. Die auto’s zijn vermoedelijk de jongste en dus minder onderhevig aan slijtage dan die met klassieke brandstoffen. “De huidige generatie Fiat Panda (2012-) 1000 Hybride benzine is het meest betrouwbare model. Bij de modellen van de vorige generatie gaat die eer naar de Lexus NX (2014-2021) 2500 Hybride benzine”, aldus Testaankoop.
“Het eerste benzinemodel op de ranglijst komen we tegen op de negende plaats, namelijk de huidige Audi A1 1000 (2018-). De eerste diesel is pas op de 25e plaats terug te vinden: de vorige generatie BMW 2-Serie 2000 (2013-2021).”
De helft van de Belgische ondervraagden heeft een benzinewagen. Amper 4 procent heeft een volledig elektrische auto.
Prijs onderhoudsbeurt varieert sterk
In een Belgisch luik van de rondvraag (vijftien procent van de respondenten van het onderzoek in negen Europese landen) vroeg Testaankoop ook naar het aandrijftype. Daaruit blijkt dat de helft van de Belgische ondervraagden een benzinewagen heeft en 31 procent met een dieselwagen rijdt. Negen procent heeft een hybride wagen, vijf procent een plug-inhybride en amper vier procent een volledig elektrische auto.
Ook peilde de consumentenorganisatie naar het onderhoud van de wagen: 79 procent van de Belgische ondervraagden laat dat uitvoeren door een erkende dealer van het merk. Hoeveel onze landgenoten daarvoor betalen, varieert sterk. “Een groot onderhoud kost gemiddeld 600 euro of meer bij Audi, BMW en Volvo, tegenover hooguit 350 euro bij Dacia, Honda en Suzuki. Voor een klein onderhoud varieert de prijs van 190 euro bij Dacia tot 309 euro bij Audi.”
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Drie keer zoveel tweedehandse elektrische auto’s ingeschreven
-
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
Er komen heel wat formaliteiten bij kijken als je werkgever je ‘laat gaan’. Eén van de belangrijkste, waarvoor je ook zelf de nodige stappen dient te ondernemen, is de werkloosheidsuitkering. Terwijl je zoekt naar een nieuwe job – intensief én tijdrovend – zorgt deze vergoeding ervoor dat je niet zonder een inkomen komt te zitten. Maar wanneer heb je er recht op als bediende, en hoeveel bedraagt die uitkering? Jobat.be zoekt het uit. -
Slim tanken kan je tot 37 cent per liter besparen: zo rijd je het goedkoopst naar je vakantiebestemming
Tanken langs de snelweg valt vaak duurder uit. Als je straks met de auto op reis gaat, loont het dus de moeite om vooraf na te gaan waar de goedkopere tankstations zich bevinden. Maar hoe doe je dat precies? En hoeveel geld kan je op die manier besparen op (weg naar) jouw bestemming? -
-
Hoe zie je in je auto aan welke kant je moet tanken? En waarom zit de tankdop niet altijd op dezelfde plaats?
-
Tesla wil af van iconische lopende band: op naar “revolutionair” nieuw productiesysteem?
De Amerikaanse fabrikant van elektrische wagens Tesla is van plan om af te stappen van de lopende assemblageband, die na de introductie door Henry Ford zowat honderd jaar geleden de norm geworden is voor de autoproductie. Tesla wil een andere aanpak, waarbij onderdelen van een auto gelijktijdig in specifieke ruimtes gebouwd worden, om uiteindelijk samengevoegd te worden. Dat bericht het financiële persagentschap ‘Bloomberg’ donderdag. Tesla zelf spreekt van een “revolutionair” nieuw systeem. -
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
Independer
Gsm-gebruik achter het stuur: wat mag wel en wat niet?
-
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
-
6
Tesla brengt sneller goedkopere auto’s op de markt: aandeel schiet 12 procent omhoog
Het aandeel van Tesla is na het openen van de Amerikaanse beurzen twaalf procent gestegen. Tesla wil sneller goedkopere elektrische auto’s op de markt brengen dan eerder gecommuniceerd en dat wordt gesmaakt door beleggers. Het bedrijf van topman Elon Musk kwam tegelijkertijd met barslechte kwartaalcijfers. -
Mijnenergie
Klopt jouw energiefactuur wel helemaal? En hoe betwist je een te hoge afrekening?
Af en toe berichten media over absurd hoge energiefacturen die bijvoorbeeld het gevolg zijn van een nulletje te veel of een vergeten komma. Dergelijke frappante fouten spot je als klant meteen. Maar soms duiken er ook afwijkingen op, die – hoewel ze minder in het oog springen - je toch een aardige duit kosten. Hoe stel je deze vast en op welke manier kan je ze aanvechten? Mijnenergie.be helpt je stap voor stap. -
Vogelpoep en dode insecten van je auto verwijderen? Zo doe je dat zónder krassen