Niemand wil nog elektrische auto’s – Verkoop stort in, fabrikanten stoppen ermee of leggen het loodje

1

Elektrische auto’s zagen hun marktaandeel vorige maand in Groot-BrittanniĆ« met een kwart kelderen, omdat consumenten terugdeinsden voor hoge prijzen en stijgende verzekeringskosten omdat EV’s om de haverklap in de fik gaan.

Volgens de Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT) vertegenwoordigden batterij-elektrische voertuigen (BEVā€™s) in januari slechts 14,7 procent van de verkoop van nieuwe autoā€™s, vergeleken met 19,7 procent in december, volgens The Telegraph.

Het komt nadat uit de jaarcijfers voor 2023 bleek dat het marktaandeel van elektrische voertuigen voor het eerst achteruitging, waarbij veel bestuurders nog steeds afgeschrikt werden door de hoge initiƫle kosten, ongelijk verdeelde oplaadnetwerken en hoge verzekeringspremies.

In een nieuwe voorspelling verlaagde de SMMT het voorspelde marktaandeel van elektrische voertuigen dit jaar van 22,3% naar 21%.

Deskundigen waarschuwden echter dat de matige cijfers een teken waren dat consumenten nieuwe auto’s mijdenĀ ten gunste van tweedehands alternatieven.

Cijfers uit Duitsland laten echter zien dat mensen ook geen tweedehands EV willen. Mensen willen een echte auto

Wat misschien wel het belangrijkste argument is, maar waar niemand het ooit over heeft, is dat EV’s gewoon niet leuk zijn. Het is leuk om een enorm kabaal te horen als je je gaspedaal intrapt. Dat is mannelijk. Dat vinden we leuk, haha. Een EV hoor je helemaal niet, dat is nog wel het meest flikkerige aan die rijdende mileurampen, en mensen zijn klaar met de homo-agenda die iedereen homo-auto’s opdringt.

Reitschuster:

Steeds minder populair: de prijzen voor gebruikte elektrische autoā€™s kelderen – Vraag naar elektrische voertuigen ā€œzeer slechtā€

Gebrek aan oplaadmogelijkheden, onvoldoende bereik – en het plotselinge einde van genereuze overheidssubsidies.Ā De aanvankelijke euforie rond elektrische autoā€™s, vermomd als positieve impact op het klimaat, heeft plaatsgemaakt voor een zacht briesje.Ā Zelfs bij 130 km/u slaagden 53 van de 61 modellen niet in de actieradiustest, bekritiseerdeĀ BildĀ een paar dagen geleden de opgesmukte informatie van de fabrikant.

Bovendien zijn elektrische autoā€™s lang niet zo klimaatvriendelijk als al lang wordt gesuggereerd: bestuurders moeten vele kilometers rijden voordat duurzaamheid daadwerkelijk werkt in vergelijking met verbrandingsmotoren.Ā Bovendien noemt een onderzoek door aandrijfexperts van de Vereniging van Duitse Ingenieurs in samenwerking met het Karlsruhe Instituut voor Technologie de hulpbronnenintensieve productie van auto’s als een addertje onder het gras.Ā We hebben het over een ā€˜CO2-rugzakā€™ omdat veel van de autoā€™s en hun onderdelen niet worden geproduceerd met behulp van groene stroom uit hernieuwbare energiebronnen.

Advertisement

In november vorig jaar bleek uit een onderzoek dat elektrische autoā€™s binnen vijf jaar aanzienlijk meer waarde verliezen dan verbrandings- en hybride modellen.Ā Het iSeeCars-portaal analyseerde de verkoop van 1,1 miljoen voertuigen in de VS tussen november 2022 en oktober 2023.Ā Volgens dit onderzoek verliezen elektrische autoā€™s binnen vijf jaar gemiddeld 49,1 procent van hun waarde.

Dit is ruim boven het gemiddelde, namelijk 38,8 procent voor alle voertuigen.Ā Hybride modellen verloren 37,4 procent, zelfs SUV’s, die groene klimaatideologen haatten maar nog steeds graag reden, verloren 41,2 procent, minder dan elektrische auto’s.

Lees meer
Volvo trekt de stekker uit zijn elektrische automerk omdat het zwaar verlieslatend is
Lees meer
Ford verlaagt de productie van elektrische vrachtwagens om zich te concentreren op benzinevoertuigen

Deze ontwikkeling laat eens te meer zien dat zonder de enorme overheidsfinanciering uit belastinginkomsten de markt voor elektrische autoā€™s nauwelijks van de grond zou zijn gekomen.

Nadat de belastingvermindering voor nieuwe autoā€™s werd verlaagd en het voordeel voor elektrische bedrijfsautoā€™s werd weggenomen, daalden de nieuwe registraties van elektrische autoā€™s voor het eerst sinds 2016.Ā Marktexperts verwachten een procentuele daling met dubbele cijfers.


Help ons de censuur van BIG-TECH te omzeilen en volg ons op Telegram:

Telegram: t.me/dissidenteen

Meld je aan om onze gratis dagelijkse nieuwsbrief met het belangrijkste nieuws direct in je mailbox te ontvangen:

We sturen je geen spam! Lees ons privacybeleid voor meer informatie.

Vergeet niet de bevestigingsmail te openen om de nieuwsbrief te activeren (check je spambox als je hem niet ziet)


Begraafplaatsen voor elektrische voertuigen: Niemand wil gebruikte auto’s kopen

Er wordt vooraf gemodereerd dus het kan even duren voor je comment verschijnt.

Klik op de tag ā¬‡ļø om meer te lezen over

Meer Laden
Abonneer
Laat het weten als er
guest
1 Comment
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Johan P
Johan P
2 maanden geleden

Ja hallo, wie zou in godsvredesnaam een 2e-hands electrische auto willen kopen? De kans dat er binnen afzienbare tijd iets met de batterij gebeurt is vriij groot en dan ben je de klos, want bij de meeste modellen kan die niet worden vervangen zonder krankzinnige kosten.
En hoeveel 10-15 jaar oude electrische auto’s zijn er nog op de weg? En dan bedoel ik niet de showmodelletjes waar iemand 5.000 km per jaar mee heeft gereden, maar degene waar zeg maar 15.000-20.000 km per jaar op de teller werd gezet? Laat staat meer dan dat?