De chemische fabriek van Chemours in Dordrecht betaalde de afgelopen jaren geen belasting in Nederland door winst te verschuiven naar Zwitserland. Volgens experts is dat niet per se illegaal, maar ook niet bepaald moreel: ‘Dit is een multinational die alleen geeft om maximale winst, zonder rekening te houden met de maatschappij.’
Dit stuk in 1 minuut
- Chemours betaalde tussen 2018 en 2022 vrijwel geen winstbelasting. Dat kon vanwege een bekende belastingconstructie met een dochterbedrijf in Zwitserland; door producten uit Dordrecht voor een lage prijs aan de Zwitserse dochter te verkopen drukte het bedrijf de winst in Nederland.
- Chemours kreeg vanaf 2018 meer geld van de fiscus terug dan het betaalde; het ging er zo’n zes miljoen euro op vooruit. Sinds de loskoppeling van DuPont in 2015 komt de betaalde winstbelasting van het bedrijf onder de streep uit op minder dan 1,5 procent van de totale winst.
- Experts noemen dit ‘immoreel’ en zien het als een ‘agressieve’ manier om belasting te ontwijken.
- Chemours ontkent dat het belasting zou ontwijken en zegt dat het zich aan de fiscale regels houdt.
- Het chemiebedrijf produceert teflon en stoot gevaarlijke stoffen (pfas) uit. Die vormen een van de belangrijkste milieucrises in Nederland en Europa. De stoffen breken niet af in het milieu en zijn mogelijk kankerverwekkend.
- The Investigative Desk onderzocht voor Follow the Money de publieke jaarverslagen van Chemours en DuPont vanaf 2011 tot en met 2022. Uitgangspunt van de analyse zijn de jaren 2018-2022, omdat de onderzochte constructie vanaf toen begon te werken.
- In 2015 zette Follow the Money de vervuiling rond de Chemours-fabriek in Dordrecht als eerste op de kaart. The Investigative Desk deed ook uitgebreid onderzoek naar de vervuiling en lobby van het bedrijf.
Lees verder
In Dordrecht staat een fabriek die honderden miljoenen winst maakt en de omgeving vervuilt met giftige stoffen, maar de afgelopen jaren toch geen winstbelasting hoefde te betalen.
Op papier leed de Dordtse teflonfabriek van de Amerikaanse multinational Chemours namelijk verlies. De Nederlandse vestiging schoof een belangrijk deel van haar productie voor een opvallend lage prijs door naar haar Zwitserse dochter en draaide mede daardoor tussen 2018 en 2022 verlies.
Chemours Zwitserland verkocht de producten, ook al gingen die vanuit Dordrecht direct naar de klant en niet langs een warenhuis in Genève. Het verkoopkantoor daar maakte een mooie winst, die als dividend weer naar Nederland vloeide. Omdat die winst waarschijnlijk in Zwitserland belast is, voor een lager tarief dan hier, hoefde het bedrijf hier geen belasting te betalen.
‘Een cynische constructie,’ zegt Arjan Lejour, hoogleraar belastingen en publieke financiën aan de universiteit van Tilburg. ‘Zeker in combinatie met de vervuiling die dit bedrijf veroorzaakt, en waar de maatschappij voor mag opdraaien. En dan betalen ze ondertussen hier geen winstbelasting. Het gaat dus alleen maar om een zo hoog mogelijke winst.’
Onrechtmatige vervuiling
Chemours heeft de omgeving jarenlang onrechtmatig vervuild, oordeelde de rechter in september. De omliggende gemeenten spanden een zaak aan tegen het bedrijf omdat het informatie achter had gehouden over de schadelijkheid van de stof ‘pfoa’, waarmee het teflon maakte. De rechter stelde de gemeenten in het gelijk en oordeelde dat het bedrijf aansprakelijk is voor de schade die het maakte tussen 1984 en 1998.
Pfas – voluit poly- en perfluoralkylstoffen – is de verzamelnaam voor ruim tienduizend door de mens gemaakte stoffen die gebruikt worden in producten die water- of vetafstotend zijn, zoals fastfoodverpakkingen en regenjassen. Ze worden ook wel forever chemicals genoemd, omdat ze vrijwel niet afbreken in het milieu en zich ophopen in mens, plant en dier. Daardoor kunnen ze een gevaar vormen voor de gezondheid.
Pfas zitten overal: in het drinkwater, het milieu en in ons bloed. Wetenschappers brengen de stoffen in verband met voortplantingsproblemen, complicaties in de ontwikkeling van ongeboren kinderen, en verschillende vormen van kanker. Sinds 2021 worden pfas officieel gerelateerd aan verstoring van het immuunsysteem.
Pfoa is een van de oudere soorten pfas, die inmiddels in Europa verboden is. Het is door de Europese Unie aangemerkt als een Zeer Zorgwekkende Stof (ZZS), de hoogste classificatie voor gevaarlijke chemische substanties. De stof wordt in verband gebracht met teelbal-, nier- en schildklierkanker. Chemours’ voorganger DuPont heeft de stof in 2012 vervangen in hun productieproces voor GenX-stoffen, andere soorten pfas. Ook die stof is aangemerkt als ZZS.
In de Verenigde Staten zijn producenten van pfas – DuPont (nu: Chemours) en 3M – al sinds de eeuwwisseling in opspraak vanwege grootschalige milieuvervuiling.
Lees verder
Inklappen
‘Je ziet hier duidelijk een tactiek die wijst op agressieve belastingplanning,’ zegt Lejour. Ook Jan van Koningsveld, voormalig FIOD-inspecteur en directeur van het Offshore Kenniscentrum, ziet daarvan ‘alle kenmerken’ bij Chemours.
Met agressieve belastingplanning doelen de experts op de strategie van multinationals om misbruik te maken van gaten in het internationale belastingsysteem zodat ze zo min mogelijk belasting afdragen. Dat doen ze door hun belastbare winst zo laag mogelijk te houden en winsten te verschuiven naar belastingparadijzen.
Jaarlijks lopen overheden wereldwijd tussen de 100 en 240 miljard dollar aan belastingen mis door dit soort constructies, berekende de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO). Volgens het EU Tax Observatory sluizen bedrijven wereldwijd ongeveer een biljoen (duizend miljard) dollar per jaar aan winst weg om minder belasting te betalen, waarvan zo’n veertig procent door Amerikaanse multinationals.
‘Het is moeilijk aan te tonen dat belastingontwijking de intentie is van deze constructie’
Nederland speelt daarin een belangrijke rol. Volgens het Europese instituut schoven bedrijven de afgelopen jaren tussen 140 en 180 miljard dollar per jaar langs Nederland naar belastingvriendelijker oorden. Dat is goed voor 15 procent van de wereldwijd verschoven winst, waardoor ons land samen met Ierland koploper is als doorsluisland.
‘De adviseurs van multinationals kijken naar de wereldkaart en denken: hoe kunnen we een constructie opzetten die toegestaan is en waarbij we zo min mogelijk hoeven te betalen,’ legt Van Koningsveld uit. Vaak is dat niet illegaal, maar er zijn wel grote vraagtekens te zetten bij de moraliteit van zulke constructies.
‘Wat Chemours hier doet, is misschien niet illegaal, maar in ieder geval immoreel,’ zegt Lejour. ‘Dit is een multinational die duidelijk alleen geeft om maximale winst, zonder rekening te houden met de maatschappij.’
Naast het feit dat Chemours amper winstbelasting betaalde, kreeg het tussen 2018 en 2022 ruim zes miljoen euro terug van de fiscus. In die jaren betaalde het alleen in 2019 en 2022 winstbelasting. Dat woog niet op tegen de bedragen die het in andere jaren terugkreeg.
Dossier
Vervuilende industrie
Milieuvervuiling gebeurt sluipend en de gevolgen zijn drastisch. Welke stoffen vergiftigen ons milieu en wie zijn daar verantwoordelijk voor?
Sinds de loskoppeling van DuPont in 2015 betaalde Chemours 17 miljoen euro aan winstbelasting in Nederland, ongeveer 1,5 procent van de totale winst – tegenover de 15 procent minimum winstbelasting die OESO-landen hebben afgesproken.
Winst omlaag, inkomen omhoog
In 2018 neemt de winst uit de fabriek in Nederland snel af, en loopt het inkomen uit dividend enorm op, blijkt uit het jaarverslag. Het bedrijf verklaart in datzelfde jaarverslag dat de operationele winst met maar liefst negentig procent naar beneden dook, ‘voornamelijk’ door de interne prijs te verlagen. In hetzelfde jaar verhoogde het de marktprijs, dus de prijs waarmee het kantoor in Genève de producten verkocht, met 10 procent, kondigde het aan.
Zo kon de winst in Dordrecht negen keer dalen, terwijl het inkomen uit dividenden ruim vijfeneenhalf keer steeg: van zo’n 80 naar 440 miljoen euro. In 2018 is nog onduidelijk hoeveel daarvan precies uit Genève komt, maar vanaf 2019 tot nu kwam vrijwel alle dividend uit de Zwitserse dochter.
Overigens verkocht het kantoor in Genève ook producten van andere Chemours-locaties. De dividenden zijn daarom niet volledig aan de Nederlandse productie toe te schrijven. De fabriek in Dordrecht is wel de grootste productielocatie van het bedrijf in Europa.
Experts, het EU Tax Observatory en de OESO noemen deze constructie ‘belastingontwijking door transfer pricing.’
‘Dit is een daarvan een duidelijk voorbeeld,’ zegt Lejour. ‘Die lagere prijs leidt ertoe dat er minder belasting betaald wordt in Nederland.’ Als Van Koningsveld ziet dat het bedrijf de prijzen intern verlaagde, maar op de markt verhoogde, zegt hij: ‘Opmerkelijk. Ze zijn er wel transparant over. Iedereen kan dit zien, ook de accountant en de Belastingdienst.’
‘Er is een grijs gebied, daarvan maken ze gebruik’
Het aan jezelf verkopen van producten onder de marktwaarde kan tegen de fiscale regels zijn. De rechter oordeelde recent in een zaak tussen de Belastingdienst en de tabaksmultinational British American Tobacco dat het bedrijf intern kunstmatige prijzen rekende om belastingen te ontlopen in Nederland. De rechter legde daarom een dwangsom op, die samen met de boetes voor andere belastingtrucs op ruim honderd miljoen euro kwam.
‘Het is moeilijk aan te tonen dat wat Chemours deed tegen de regels is,’ legt Lejour uit. ‘Dan moet je namelijk bewijzen dat de intentie van de constructie is om belasting te ontwijken in plaats van dat het om een zakelijk belang gaat. Het blijft lastig de achterliggende motivering te kennen. Er is een grijs gebied – en daarvan maken ze gebruik.’
Daarom vinden zowel hoogleraar Lejour als de oud-FIOD-man Van Koningsveld dat er meer onderzoek naar de belastingconstructie van Chemours nodig is. Maar de informatie uit publieke documenten is beperkt. ‘Het lijkt me duidelijk dat de Belastingdienst hier goed naar moet kijken,’ zegt Lejour.
De Belastingdienst en het ministerie van Financiën kunnen niet reageren op de bevindingen van dit onderzoek ‘vanwege de wettelijke geheimhoudingsplicht op details over belastingbetalers’. Het ministerie kan ook geen duidelijkheid verschaffen over de vraag of een constructie zoals die van Chemours is toegestaan: ‘Dat is zo in zijn algemeenheid niet te zeggen.’ Ook PwC, het accountancykantoor dat de controle op de cijfers van Chemours uitvoerde, zegt niet inhoudelijk te kunnen reageren op vragen over hun klant.
Chemours: ‘trots op economische status’
In een reactie laat Chemours zelf weten geen belasting te ontwijken, zich aan fiscale regels te houden en ‘trots’ te zijn op de status als belangrijke economische speler in Nederland, met meer dan 500 mensen in dienst. Het bedrijf beaamt dat het inderdaad ‘zo nu en dan’ geld heeft ontvangen van de Belastingdienst. ‘In de regel zijn dat terugbetalingen omdat eerder te veel betaald is,’ zegt een woordvoerder. Dat kan meerdere jaren teruggaan. Als er verliezen zijn gemaakt, kan het bedrijf de winsten in andere jaren compenseren en zo minder betalen, of geld ontvangen.
Daarom noemt de multinational het ‘suggestief’ om alleen naar de laatste vijf of acht jaar te kijken. Het bedrijf wijst er in de reactie op dat de juridische entiteit sinds de oprichting in 2011– toen het nog onderdeel van DuPont was – netto zo’n dertig miljoen aan winstbelasting heeft afgedragen in Nederland. Dat komt neer op ongeveer 2,5 procent van de totale winst.
‘Intern lagere prijzen rekenen dan extern is gewoon goede businessvoering’
Chemours wijst erop dat ze alleen belasting hoeft te betalen over de operationele winst van de fabriek en niet over dividenden, die het grootste deel van haar winst uitmaken. Dat klopt, dat is precies de constructie waarmee het bedrijf operationele winst in Nederland verlaagt en wegsluist.
Het chemiebedrijf zegt dat de tegenvallende winst uit de fabriek vanaf 2017, te verklaren door dalende verkoopcijfers en de coronacrisis. Chemours zegt de prijzen voor de verkoop aan de Zwitserse dochter niet veranderd te hebben om Nederlandse winstbelasting te ontwijken. ‘Intern lagere prijzen rekenen dan extern is gewoon goede businessvoering,’ zegt een woordvoerder. In de latere toelichting per mail verklaart het bedrijf de interne prijs te bepalen door rekening te houden met de marktprijs en met een ‘zakelijke winstmarge die overeenkomt met de winstmarge van vergelijkbare externe distributeurs van chemische stoffen.’ Dat is, zegt Chemours, in overeenstemming met OESO-richtlijnen.
‘Natuurlijk kan er ook een zakelijke reden spelen,’ zegt expert Lejour. ‘De ruimte binnen de OESO-richtlijnen is vrij groot. Maar het is duidelijk dat hiermee de winst in Nederland veel lager wordt.’
‘Chemours zou zo’n verlies natuurlijk nooit toestaan als ze hun producten op de markt zouden verkopen, in plaats van aan zichzelf,’ zegt Van Koningsveld. ‘Bij multinationals heb je dat risico per definitie. Als Chemours Nederland aan Chemours Zwitserland verkoopt, dan zijn de checks and balances van de markt er niet, die je wel zou hebben als ze aan een derde, onafhankelijke partij verkopen. Belastingdiensten wereldwijd worstelen hiermee.’
‘Een fabriek waar vijfhonderd mensen werken die jarenlang amper winst of zelfs verlies maakt, dat is bijna niet voor te stellen,’ zegt Van Koningsveld. ‘De aandeelhouders zouden dan allang geprotesteerd hebben. Maar los van de vraag of het moedwillig was; dat zo’n fabriek zulke schade aan de omgeving veroorzaakt zonder winstbelasting te betalen in Nederland vind ik heel erg.’
The Investigative Desk is een collectief van gespecialiseerde onderzoeksjournalisten. Het financiert zijn werk met donaties, subsidies, beurzen en honoraria. Geldgevers hebben geen rol of inhoudelijke zeggenschap in de onderzoeken en publicaties.
47 Bijdragen
John Janssen 6
Zou nog even goed nadenken over vooral die laatste zin!?
Dus als Chemours Nederland BV een ton SuperTeflon verkoopt aan Chemours Geneva SA voor $500/ton terwijl de wereldwijde marktprijs $1000/ton, is er geen sprake van 'price fixing'!?
"Maatschappelijk verantwoord ondernemen met OESO richtlijnen voor multinationale ondernemingen".
Cynischer kan bijna niet!!!!!!!!!!!!!!
Jan Pranger 1
John JanssenJohn Janssen 6
Jan PrangerEn klopt, handhaven moet je als integere overheid die zorg wil dragen voor de leefomgeving van zijn burgers.
En laat het daar nu gierend mis zijn gegaan qua integriteit!
Jaap Rietveld 2
John JanssenNog niet zo lang geleden , 4 miljard steun aan de Multi,s willen geven
John Janssen 6
Jaap RietveldDus heeft men gekozen voor 'iets anders', met de nadruk op dat iets!
Jaap Rietveld 2
John JanssenNederland wordt voorlopig nog steeds geregeerd door de Multi,s en de Lobby,s clubs van deze Partijen
John Janssen 6
Jaap RietveldWe gaan, ik hoop het van harte voor iedereen, meemaken:-)
John Michael Brummer 3
John JanssenJohn Janssen 6
John Michael BrummerWant hoe we het ook willen 'verpakken', regeringen, handelsblokken, de club in Brussel, ze geven dmv allerlei overeenkomsten die niet geheel zijn 'dichtgetimmerd' wel aanleiding tot dit soort ongewenste activiteiten.
Het lijkt wel enigszins op de zo geroemde poging om wereldwijde minimale tax agreement van 15%:-)
Jan Pranger 1
Paul Sporken 10
Ook als een fabriek wèl winstbelasting betaalt vind ik zulke schade aan de omgeving heel erg. Sterker nog: vele malen erger. Maar andersom kan je ook niet zeggen dat als een bedrijf geen omgevingsschade veroorzaakt het niet erg is als het geen winstbelasting betaalt.
Co Stuifbergen 6
Was de prijs marktconform als de dochter de producten voor een veel hogere prijs verkopen kon?
Ik vraag mij af of hier sprake van fraude is.
ben wellerdieck 5
Is dit niet ongeveer de definitie van een multinational?
En de wetgever staat erbij en kijkt ernaar
Alfred Heeroma 3
Christian Menheere 1
Mijn vraag is dan of bekend is wat deze 'aansprakelijkheid' voor Chemours heeft veranderd (bv. of er nieuwe maatregelen of inspecties zijn opgelegd o.i.d.), en hoe deze verandering een vergelijkbare situatie in de toekomst moet voorkomen/inperken.
Of hebben ze gewoon een som geld moeten betalen die het gedane kwaad lang niet kan compenseren?
Jan Ooms 10
Christian MenheereJohn Janssen 6
Jan OomsMaar de fijne insteek van een Chemours zal eenvoudigweg zijn een gang naar de rechter. Doorprocederen tot aan de RvS, om daarna alsnog te kiezen voor het Europese Hof. En van die laatste weten we hoe die tegen multinationals en vervuiling aankijken.
Eveline Bernard 6
John JanssenAan zorgkosten.
Dus 5 miljoen? 500 miljoen? Aanfluiting
John Janssen 6
Eveline BernardRuben Schilt
Jan OomsJan Ooms 10
Ruben SchiltUit: VillaMedia.nl https://www.villamedia.nl/artikel/pvda-gemeenteraadslid-lekte-geheime-informatie-over-chemours-aan-zembla
Ik neem aan dat je dé Ruben Schilt bent…?
Dan weet je vast wel of die 5 miljoen klopt of dat ik er naast zit.
Ik heb ergens gelezen dat het om enkele miljoenen ging, te verdelen over de omliggende gemeenten, met voor Dordrecht een schamele 5 miljoen.
Ik heb helaas geen bron (meer) die ik met je kan delen.
Je hebt er niets aan, maar alsnog mijn sympathie voor je actie!
Dit soort zaken hoort niet in achterkamertjes besproken/afgehandeld te worden.
Ruben Schilt
Jan OomsJohn Janssen 6
Ruben SchiltWe mogen er dus van uitgaan dat de landsadvocaat optreedt als zijnde 'gedelegeerde mediator' van de verschillende gemeentes!?
Ruben Schilt
John JanssenJohn Janssen 6
Christian MenheereDan kunnen we niet een dusdanige vervuiling van Moedertje Aarde, pak hem beet ca 100km gemiddeld van ieder hier in den landen vandaan, te lijf gaan en opruimen!?
Christian Menheere 1
John JanssenMaar is dat een oplossing? Wat doe je met de vervuilde afgeplagde grond? En als de pfas moleculen ook al in het grondwater tevoorschijn komen, dan lijkt afplaggen me om eerlijk te zijn niet bepaald voldoende.
Het was ook absoluut niet mijn bedoeling om te zeggen dat het niet de moeite waard is om deze vervuiling aan te pakken. Je hebt zeker gelijk dat we dat moeten doen. Mijn bedoeling was enkel om te aan te geven dat het aanpakken van deze vervuiling een ontiegelijk takkenwerk zal zijn. Dat is ook waarom ik vraag naar wat de gevolgen voor deze vreselijke wanpraktijken zijn geweest voor chemours, zodat ze niet nog meer moeilijk op te ruimen rotzooi over ons heen spuwen!
Jan Ooms 10
Christian Menheere0,0, zero, nothing, njente, nada, tot nu toe!
John Janssen 6
Christian MenheereGelukkig is daar dan nog een zekere Mr. Ficq, advocate met haar op den tanden, die namens omwonende het bedrijf en zijn leidinggevende aansprakelijk stelt.
Dat is allemaal gaande, plus wat dwangsommen.
Maar echt aanpakken in de zin van doorpakken en een eind maken aan .........................., neen.
Heb ik nog niet eens de saga van het 'niet geheel koosjere transport van chemisch afval vanuit Dordrecht helemaal naar de VS' om dat uiterst nare product daar te 'behandelen'(want dat was niet mogelijk ter plaatsen) tot bruikbaar 'grondstof'!
Gelooft U in sprookjes?
Tim Luimes
Christian MenheereEline Gumbert 5
j.a. karman 5
De enige tegenreactie welke effectief is is globalisering in de belastingheffing.
Joop Luster 3
j.a. karmanj.a. karman 5
Joop Lusterhttps://en.wikipedia.org/wiki/Dutch_Sandwich
Uber werd graag naar NL gelokt https://www.ftm.nl/artikelen/nieuwe-fiscale-omweg-uber
Daniel 2
j.a. karmanWat houdt ze tegen?
j.a. karman 5
DanielDe BD moet iets kunnen vinden wat net niet klopt, dat zullen verhitte discussies opleveren waarbij de gang via de rechter een zeer onzekere afloop heeft. Goed gaan kijken naar de handel en wandel van top bestuurders is een optie als dat een omweg.
Rasmus Vermeulen
hans van rheenen 8
Een Staat die agressieve belastingontduiking actief ondersteunt ... idem!
Willem Timmer 4
je lost heel veel problemen op: geen belasting ontduiking meer hier.
500 vacatures elders vervuld (kan er ook weer een UWV-er ergens echt werk gaan doen)
terrein vrijgemaakt om bomen op te zetten
en ga zo maar door.
verder directie persoonlijk aansprakelijk stellen dan wel met pek en veren door de straten van Dordrecht, dan wel in een badje pfas want het was toch niet giftig?
ik word er echt een beetje heeeel cynisch van. Kunnen die eikels die telkens op de A12 staan niet gaan posten voor de poort van Chemours, dat lijkt me veel zinniger.
hans van rheenen 8
Willem Timmermet hetzelfde buikgevoel van vele Nederlanders die kort geleden nog democratisch konden kiezen.
Daniel 2
Willem TimmerWillem Timmer 4
DanielDaniel 2
Willem TimmerJohn Janssen 6
DanielWillem Timmer 4
DanielJan Sinke 10
John Michael Brummer 3
Fer Finders 1
Wat ik mis is het inzicht bij 'de gewone mens' dat al die miljoenen die de Belastingdienst te weinig ontvangt of uitkeert aan bedrijven eigenlijk gemeenschapsgeld is. Hierover zou m.i. veel meer ophef gemaakt moeten worden.
Reken eens uit wat met de opbrengst door het afschaffen van deze constructies binnen zou komen en wat daarmee gedaan kan worden (Toeslagenouders/Groningse aardbevingsschades per direct compenseren, om maar wat te noemen?).
FTM ga zo door... er komt een moment dat de burgers het zat zijn!