Dit jaar stapte 7,4 procent van alle verzekerden over op een andere zorgverzekering. Dat was minder dan het record van vorig jaar, maar het was het één na hoogste percentage sinds 2006.
FBTO lijkt de grote winnaar van het overstapseizoen, blijkt uit een rondgang van NU.nl langs zorgverzekeraars. Bijna een op de drie zorgoverstappers koos voor deze zorgverzekering. FBTO, een merk van Achmea, had de allerlaagste basispremie van 131,95 euro per maand en dat trok veel klanten.
Ook andere zorgverzekeraars valt het op dat de goedkoopste verzekering zo populair is. Ze vinden het onverstandig dat klanten zich voornamelijk op de prijs focussen.
Ook het Achmea-merk De Friesland won klanten. Bij Achmea-merken Interpolis en De christelijke zorgverzekeraar was weinig beweging. Het grootste merk van Achmea, Zilveren Kruis, zag het aantal klanten licht dalen tot 3,4 miljoen.
Menzis, de vierde grootste zorgverzekeraar van het land, won voor het eerst sinds jaren klanten. Ook ONVZ groeide licht. "Wij hebben trouwe klanten en dus niet zo veel vertrekkers dan andere aanbieders", zegt een woordvoerder van ONVZ trots.
ASR, CZ en VGZ verliezen klanten
Minder in trek waren ASR, CZ en VGZ. Woordvoerders van de drie zorgverzekeraars zeggen desondanks tevreden te zijn over het overstapseizoen.
ASR zag "meer dan 100.000 klanten vertrekken". Opvallend is dat ASR erg schommelt. Vorig jaar kwamen er nog 200.000 klanten bij, het jaar ervoor verloor de verzekeraar juist weer veel klanten. Directeur Thomas Oremus denkt dat klanten ASR verlieten voor een verzekeraar met een lagere premie. ASR heeft twee type basisverzekeringen. Die met maximale vrije zorgkeuze was het duurst van alle basisverzekeringen en heeft een premie van 170,95 euro.
CZ, dat veel ruim vier miljoen verzekerden heeft, zag ruim 100.000 klanten vertrekken. "Dat is conform onze verwachtingen", zegt een woordvoerder. Die laat ook weten dat CZ graag zou zien dat verzekerden zich minder laten leiden door de prijs. Bij VGZ (3,8 miljoen verzekerden) zijn er dit jaar ook 120.000 minder verzekerden na het overstapseizoen. Volgens een woordvoerder vertrokken er vooral prijsbewuste klanten bij de merken ZEKUR en Bewuzt.
Krimp door hogere premie en beperking keuze
DSW kreeg er jarenlang klanten bij, maar zag dit jaar voor het eerst in elf jaar tijd het aantal verzekerden met drieduizend krimpen tot bijna 700.000. Verzekeraar Stad Holland, een zustermerk van DSW, verloor met negenduizend klanten ruim 8 procent van z'n klanten.
Volgens DSW-topman Aad de Groot was het een lastig overstapseizoen voor de twee merken. Echt verrassend vond hij de krimp niet. "Bij DSW hadden we een best hoge premiestijging."
Stad Holland beperkte de keuzevrijheid voor geestelijke gezondheidszorg (ggz) iets. Daar waren niet alle klanten blij mee. "Dat moesten we doen, want onze ggz-kosten liepen flink op", zegt De Groot. "Veel van de vertrekkers zijn dan ook ggz-gebruikers."
De DSW-topman ziet in de overstappers naar FBTO het effect van vergelijkingssites die consumenten aanmoedigen om te kiezen voor een lage prijs. "Al die overstappers kiezen vooral voor een lagere premie of een extra korting voor de verhoging van het eigen risico. En volgend jaar stappen ze weer over. Daar wordt de zorg niet beter van."
NUjij: Uitgelichte reacties