Londen gebruikt onterecht verstrekte data voor verkeersboetes aan EU-inwoners

Transport for London, de overheidsorganisatie die verantwoordelijk is voor het wegverkeer in de Engelse hoofdstad, heeft verkeersboetes uitgedeeld aan duizenden burgers van EU-lidstaten. TfL zou hierbij echter gebruik hebben gemaakt van gegevens die onterecht waren verstrekt.

Volgens The Guardian gaat het mogelijk om 'een van de grootste datalekken in de geschiedenis van de EU'. Het betreft opgelegde heffingen aan EU-inwoners die in de zogeheten ULEZ-gebieden van de stad hebben gereden. De boetes zijn namens TfL uitgedeeld door Euro Parking Collection. EPC heeft toestemming van verschillende Europese handhavingsorganisaties om verkeersboetes en parkeerboetes uit te schrijven of naheffingen voor tol te innen. In 2020 sloot het een vijfjarig contract met TfL om schulden te innen van buitenlandse chauffeurs die de regels in de milieuzones overtreden.

Sinds Brexit heeft het Verenigd Koninkrijk geen automatische toegang meer tot persoonlijke gegevens van EU-inwoners. Transportautoriteiten in België, Spanje, Duitsland en Nederland hebben aan de krant bevestigd dat chauffeursgegevens niet met het VK kunnen worden gedeeld voor de handhaving in milieuzones.

Toch zijn door middel van de gegevens 320.000 boetes uitgeschreven sinds 2021. Het betreft vooral chauffeurs die Londen bezochten in voertuigen die aan de eisen voldeden. Ze wisten echter niet dat ze zich minstens tien dagen voor hun bezoek moesten registreren bij TfL's incassobureau EPC. Sommige auto's met een lage uitstoot zijn ten onrechte aangemerkt als dieselvoertuigen en moesten daardoor een heffing betalen.

De informatie zou afkomstig zijn van verschillende Nationale Contactpunten binnen de Europese Unie, waaronder een in Italië, en zouden onrechtmatig zijn verstrekt aan EPC. Het VK heeft alleen toegang tot persoonlijke gegevens voor misdrijven en niet voor overtredingen, zoals van regels over milieuzones.

“EPC heeft de gegevens verkregen door onrechtmatig gebruik te maken van een EU-richtlijn om de grensoverschrijdende uitwisseling te vergemakkelijken van informatie over verkeersovertredingen die de verkeersveiligheid in gevaar brengen”, zegt een woordvoerder van de Duitse transportorganisatie KBA. “De richtlijn houdt geen rekening met inbreuken op de milieuregels.”

TfL reageert tegenover The Guardian dat 'elk bedrijf dat namens ons werkt, verplicht is om gegevens te verwerken volgens de wet'. "We werken nauw samen met European Parking Collection om ervoor te zorgen dat alle elementen van het contract worden nageleefd."

Door Loïs Franx

Redacteur

26-01-2024 • 16:33

164 Linkedin Whatsapp

Submitter: Anonymoussaurus

Reacties (164)

164
152
56
1
0
73
Wijzig sortering
Ze wisten echter niet dat ze zich minstens tien dagen voor hun bezoek moesten registreren bij TfL's incassobureau EPC.
Lang geleden dat ik met de eigen auto in London heb gereden, maar 10 dagen vóóraf registreren is wel een hele rare eis. Wanneer je nooit in London komt, kun je geen enkel waarschuwingsbord lezen dat je de auto moet registreren. Het is al ongelukkig dat je de auto in vele steden apart moet registreren, maar 10 dagen voor dat je ergens bent, dat is helemaal lastig en is vragen om problemen. Volgens mij kun je in veel steden zelfs tot een paar dagen later nog registreren.
Antwerpen tot 24 uur na het inrijden kun je een dagpas aanvragen voor 36 euro
Wil je een weekpas voor 30 Euro (of een maand of jaarpas), dan is het ook 10 dagen van tevoren aanvragen.
Wat absurd, dat het kort van te voren zo veel meer kost. Eigenlijk zowiezo absurd dat je moet registreren.
Waarvoor is dat nodig?
Klinkt meer als iets dat een commercieel bedrijf bedacht heeft. Ik vindt het niet redelijk, en kan me voorstellen dat er rechtspraak kan komen die het ongeldig verklaard, wellicht met terugwerkende kracht.

Voertuiggegevens staan geregistreerd, dus kun je van elk kenteken opvragen. Dus wat is de noodzaak voor deze extra registratie.

[Reactie gewijzigd door djwice op 27 januari 2024 09:29]

Het is een ontmoedigingsbeleid omdat ze willen dat je de auto elders parkeert en met OV komt. In Amsterdam ben je op die manier ook veel goedkoper uit, en je auto staat ook veiliger. Het kost wel wat meer tijd. Hierdoor wordt auto rijden in de grote stad een luxedingetje. Want degenen die de lage uitstaat auto's kunnen betalen zijn ook niet Jan Modaal.
Dan zou het handig zijn als dit tijdig - dus als je opweg bent - wordt aangegeven. En wellicht een samenwerking met Google maps, zodat als je aangeeft in auto met uitstoot x te rijden, je automatisch die route en tijd krijgt voorgeschoteld.
En als je geen uitstoot opgegeven hebt, ook die route wordt voorgesteld met de melding: milieuzone actief, geef uw uitstoot op om een eventueel snellere route. (Uiteraard wat beter geformuleerd dan dit zodat mensen niet te lage info invullen om uiteindelijk niet onwenselijke maar snellere routes te krijgen, maar je begrijpt de intentie).

Wel bijzonder dat als je veel geld hebt, je dus ook minder reistijd krijgt, en dus effectiever met je tijd kunt omgaan. Terwijl dit voor Jan modaal wellicht juist meer waarde zou hebben, omdat tijd minder geld oplevert, dus schaarser is.

[Reactie gewijzigd door djwice op 28 januari 2024 12:18]

Ja, helemaal met je eens. Helaas is dit wel exact hoe de wereld werkt momenteel. Als je echt veel geld hebt, (en dan heb ik het ook over goede acteurs in TV series in de VS, dus niet alleen de allerrijksten) pak je ook een snelle privé lucht naar een bestemming, terwijl Jan modaal uren op het vliegveld moet wachten of 3x zo lang in een trein zit.

Zoiets als het 'ontmoedigingsbeleid' wat steden momenteel doen is een verlengstuk. Geld is welkom, maakt niet uit hoe extreem onzuinig je EV is (daar zou ook een strenge norm op moeten komen, dat je alleen met een max verbruik van zeg een Model 3 de stad in mag) of zelfs je brandstofauto. Zodra je 36 euro betaalt stoot je blijkbaar toch niet die CO2 uit. Alsof het daar echt om ging.
Elke tijd dat ik gebruik Google Maps binnen Amsterdam - het zegt "Amsterdam Low Emission Zone On Route" (en wij woont in Diemen zo "binnen maar niet binnen" Amsterdam 😜)

Geen info of link over wat bedoelt dat, dus dit is nog offline DHZ ding.
Dat gebeurt deels al. Als je in google opgeeft dat je diesel rijdt worden (sommige) milieuzones al aangegeven en wordt je daar omheen geleid.
Even wat nuance aanbrengen: Dit geldt dus alleen voor Diesels in milieuklasse 4 of lager.
Zij moeten feitelijk een vergunning aanvragen om te vervuilen.
Er staat ook een limiet op het aantal keer dat je zo'n vergunning krijgt.
https://www.c40.org/cities/
Het is meer het WEF die erachter zit en ondanks de brexit doet de UK braaf mee.
Wat heeft de Brexit daarmee te maken?
Sinds Brexit heeft de UK geen toegang meer (officieel) tot deze databases. Daarvoor wel.
Die snap ik.

Maar mijn reactie was op het C40 initiatief en de Brexit. Die link zie ik niet.
Ergens is het raar dat je auto met typegoedkeuring aan allemaal aanvullende eisen moet voldoen, die ook nog eens per stad verschillen
Hoewel er per stad verschilende eisen kunnen zijn, is de registratie van een voertuig in de meeste EU landen gewoon Europees geregeld. Of het nu de umwelte zones in Duitsland zijn of crit'air in Frankrijk. En dat valt dan weer heel goed mee, gewoon opletten voor je naar die landen trekt.

En dan heb je landen zoals Belgie waar je wel voor elke stad apart mag registreren. Oh, wat maken we het de toeristen weer eenvoudig. Al maar goed dat wij als Belg ons niet overal moeten registreren.
Maar ook voor elk land apart registreren is iets dat nooit toegestaan had moeten worden door de EU. Gewoon een hele EU brede regel per gramgrkep CO2 een stickerkleur en klaar. Oh ja, en je verbruik kwa KW/KM zou net zo hard meegenomen moeten worden. Voor beiden moeten het ook niet uitmaken hoe groot of zwaar je auto is, gewoon per gram/100KM of per KW/100KM
Het gaat om de uitstoot, dus luchtvervuiling, ín de stad. Niet om de klimaatdoelen. Daarom maakt het voor een EV niet uit hoe (on)zuinig die is, er is daardoor geen enkele vervuiling in het centrum/stad.
Als het echt daar om gaat dan is het nog sterker. De fijnstofuitstoot van WVs is al enorm groot, en hoe zwaarder hoe erger. Check ook artikelen over super fijnstof wat eerder niet eens veel gemeten werd, maar helemaal samenhangt met de banden en het gewicht van de auto.
EV's stoten geen NOx, geen SOx en geen roetdeeltjes uit.

Dat EV's ook niet 100% vrijuit gaan als het gaat om fijnstof, dat klopt.
Maar als het gaat om de grote klappers dan helpt het (langzaam) uibannen van de verbrandingsmotor gewoon heel erg goed.

Uiteindelijk moet je naar VEEL lichtere accupacks, met VEEL meer capaciteit.
Die ontwikkeling kost geld en zolang niemand electrische auto's koopt, redeert het niet om de benodigde 500 miljard daarin te investeren. Vandaar de dwang. We moeten ergens door de zure appel bijten, dan kun je dat maar beter nu doen

En banden? Wie weet mogen die over 15 jaar ook helemaal niet meer van rubber gemaakt worden.
De lifecycle van banden is aanzienlijk korter dan van auto's, dus dan is dat probleem ook heel snel de wereld uit.
Maar verbied die motoren dan gewoon in plaats van geld te heffen. Je kunt wel 200 euro per auto heffen per dag, maar die uitstoot neemt dan niet af. De scheiding tussen arm en rijk bevorderen vind ik kwalijk als ik eerlijk ben. Dat blijft wel zo met alleen EVs toelaten, die zijn ook vooral. Door rijke mensen betaalbaar, maar daar heb je door het uitbannen van de uitstoot op die plek (en de uitstoot verplaatsen naar andere delen van het land) voor de mensen in die stad in ieder geval een argument in handen.
maar het probleem dat je aankaart is van heel tijdelijke aard.
Bovendien
Laat de rijke stinkerts maar een ton betalen voor een EV.
Dat is 30.000 voor de auto en 70.000 om te ontdekken hoe je in godsnaam een EV moet maken.
De rijke stinkerts betalen voor de ontwikkeling en de gewone man kan daar straks van profiteren
Als die research kosten eenmaal betaald zijn hoeft de gewone man alleen de auto nog maar af te rekenen.

In 2035 (of misschien wel eerder) begint het probleem zichzelf op te lossen.
Heb daar geen tijd & geld voor, maar eigenlijk zou ik zoiets wel wil laten voorkomen, voor de rechter. Hetzelfde geneuzel krijg ik dus volgend jaar met mijn (4-takt) scooter. Nu blijkt dat die ondanks dat die op 4-takt rijdt, hij blijkbaar niet aan de Euro 5 norm voldoet, in NL. Terwijl die volgens de regels er wel aan voldoet, maar dat de RDW toentertijd nog niet aan dit soort keuringen deed. Met als gevolg dat ik dus in 2025 noodgedwongen met 1 van mijn auto's naar de zaak moet & iedere keer flink wat parkeergeld moet aftikken. Kijk ik vind het terecht dat mijn oude 2-takt scooter niet meer in mileu-zones mag komen, maar het is ronduit belachelijk dat het niet met een schonere 4-takter mag!
Zoiets heb ik ook gehad met een Citröen met roetfilter uit 2001. Er waren toen nog geen registratieregels voor roetfilters, dus werd de auto later als 'vies' beoordeeld en mocht Utrecht niet in. Was de auto twee jaar jonger geweest, dan was het wel goed, terwijl de techniek exact hetzelfde was. Het verschil was alleen dat er dan een F op het kentekenbewijs had gestaan.
Achteraf dit laten corrigeren kon wel, maar dan moest je de auto in zijn eentje een typegoedkeurring laten doorlopen. Een algehele typegoedkeuring kon alleen door Citroën zelf worden gedaan, maar die paste voor de kosten daarvan.
Kafka ambtenarij op zijn best.
In Barcelona kun je zelfs je auto registreren tot maximaal 24 uur na binnenkomst. 10 dagen van te voren is gewoon absurd.
In Londen mag er maar een maximum aantal auto's rijden gedurende elke dag. Je kunt dus niet registreren NA de binnenkomst, want als er een limiet van 10,000 auto's is en jij rijdt binnen met auto 10,000 + 1 overtreedt iemand ergens een wet.

Daarnaast moeten auto's ook gepland worden, dus als ze willen dat er meer toeristen binnen mogen moet de regering misschien burgers of lokale dienstverlening verplichten om niet te rijden op die dagen, of de prijs verhogen om mensen af te raden. Dat kun je in veel gevallen niet dynamisch doen op 24u.

[Reactie gewijzigd door Guru Evi op 26 januari 2024 19:11]

Hoe doen ze dat nu dan, als er meer mensen willen registreren? Ik zie op de site van London Transport niet dat er een daglimiet is. Ik vermoed dat de soep niet zo heet gegeten wordt, dat de tienduizendeneerste auto meteen een wetsovertreding is, maar eerder dat men het tarief omhoog doet als er een bepaalde periode teveel auto's in de zone rijden. Het tarief is zo te zien al verdriedubbeld naar 15 pond sinds de invoering.
Ik keek net even hoe dat registreren werkt. De site "Transport of London" vraagt om een account met Engels adres. Dus dat wordt 'm niet. De site EPCplc vereist ook registratie. Dat lukt wél. En dan kan je gewoon je auto registreren voor 10 dagen.

Maar nu ga ik helemaal niet naar Londen met de auto. Dus betekent mijn registratie dat er al 1 bezoeker minder toegelaten wordt? Dan kan je als milieuorganisatie of anderzins makkelijk het volledige autoverkeer in londen lam leggen.
We kunnen er van vinden wat we willen maar dat is helemaal niet relevant. De Britten vinden het blijkbaar een goede regel.
Exact, het beste gewoon niet naar 'Britland' te gaan, althans niet met de eigen auto.

Ben wel benieuwd of het andersom ook plaatsvindt.

[Reactie gewijzigd door litebyte op 26 januari 2024 19:20]

Nee, voor verkeersboetes is er sinds Brexit geen uitwisseling meer. Wel blijft de boete gewoon open staan op hun nummerplaat, waardoor icm ANPR-camera's men staande wordt gehouden bij een volgend bezoek.

Brexit: No more speeding fines for British drivers in Europe
Hoe wordt zo'n boete dan behandeld? Wij kregen n.a.v. een bezoek in 2022 een 'milieu boete' (en die liep nadat we hem maanden te laat binnen hadden) op van 2400 naar 3600,-. We hebben bezwaar aangetekend op 'te laat ingediend' en 'illegaal gebruik van privacy data'. Nooit meer iets van de boete gehoord.

Stel, je komt bij de veerpont in Calais om over te steken naar het VK: word je daar gedwongen een (jaren) oude boete eerst te voldoen, voor je de pont op mag? Hoe doen ze dat? Graag tot reactie! Jolande
Voor zover ik weet gebeurt er geen systematische controle aan de grens. Het probleem is dat men volgens deze privacy regels dus geen identiteit van de eigenaar/bestuurder kan koppelen aan een nummerplaat, doordat die uitwisseling met de Brexit is stopgezet.

Het scenario dat je aan een grensovergang wordt tegengehouden is dus enkel van toepassing als je een land binnen of buiten komt waar men openstaande boetes aan je naam heeft kunnen linken. Bv. Door het gebruik van een huurwagen in dat land

Volgens deze Q&A uit 2008 wordt ANPR enkel gebruikt voor openstaande verkeersboetes en niet voor de milieuzones. Hou er wel rekening mee dat men in de UK politiewagens heeft met ANPR camera's (vooral om voertuigen zonder verzekering op te sporen, of voertuigen verdacht voor criminele activiteiten). Als je er zo eentje passeert, wordt je automatisch geflagged om aan de kant te zetten.

Hoe dat in de praktijk gaat, gezien voor bepaalde landen (Frankrijk en Nederland?) de nummerplaat bij de auto blijft, weet ik niet. Hierdoor zou je dus op een openstaande boete van een vorige eigenaar kunnen worden aangesproken... Maar ik durf ook niet beweren dat men geen openstaande boetes koppelt aan nummerplaten (want dat is bv. in Frankrijk zeker het geval en leidt tot staandehouding met onmiddellijke inning. Al is de pakkans daar veel lager doordat men niet systematisch met ANPR controleert.
Het is vooral een lucratieve regel. Of ze het een goede regel vinden is daar ondergeschikt aan.
Die ze duur komt te staan, de verkeersboetes zijn ongeldig en zullen niet worden betaald en naar verwachting zullen ze vanuit de EU een boete opgelegd krijgen.
en hoe zal daarna met 'innen' van uitstaande boetes (bv.van jaren geleden) omgegaan worden in de UK? Gaan ze bij de douane mensen 'op heterdaad betrappen' en toegang tot UK weigeren, tenzij je direct dokt? Of zullen ze door de boete het hele beleid van beboeten van EU inreizigers wijzigen en daarom alle nog uitstaande oude boetes doorstrepen?
Geen idee, echter dienen ze conform de wetgeving te handelen.
Dat is wel degelijk relevant: de EU wordt geacht voor haar burgers op te komen. En dus geen gegevens te verstrekken / laten gebruiken voor onredelijke zaken.
Veel Britten vinden het ook geen goede regel. Daarom worden de camera's massaal door "blade runners" van de palen getrokken. De ULEZ pakt vooral armere mensen, die hebben een auto die plots niet meer de ULEZ in mag. Die auto kunnen zij vervolgens niet meer verkopen, niemand wil hem hebben.

"Koop maar een nieuwe" wordt er dan gezegd. Van welk geld? Doorrijden kan maar is ook geen optie, je betaald een boete per keer de stad in. Leuk als je een kleinschalig bezorgbedrijfje oid hebt. Die gaan dus massaal failliet.
En dan durfden de Britten te beweren dat ze dankzij brexit geen onnodige "red tape" meer zouden hebben :+
Het hele idee dat je voor elke stad die het in zijn hoofd krijgt milieuzones in te voeren, met regels die uiteraard weer net wat afwijken van een andere stad, moet "ruiken" dat je ergens op een obscure overheidssite moet gaan registreren is absurd, zeker in 2024. Idem met tolwegen en -tunnels met telkens weer een andere operator en andere werkwijze om vooraf of achteraf tol te gaan afrekenen op basis van nummerplaatherkenning. Uniformiteit met een one stop shop voor éénmalige registratie van je nummerplaat voor de hele EU zou de norm moeten zijn. (ja, ik weet dat het VK hier dan buiten valt)

[Reactie gewijzigd door vverbeke op 26 januari 2024 17:14]

Het systeem met milieustickers of tolvignetten is ook niet meer van deze tijd. Dan nog liever een tolkastje in de auto wat alles automatisch afhandelt.

Zeker nu de Franse tolwegen de slagbomen afschaffen:
Opgepast: eerste ‘onzichtbare’ tolweg in Frankrijk!
Het systeem met milieustickers of tolvignetten is ook niet meer van deze tijd. Dan nog liever een tolkastje in de auto wat alles automatisch afhandelt.
Waarom tolkastjes als je automatisch het kenteken kan registreren en de rekening kan sturen naar de kentekeneigenaar of kan afschrijven via automatische incasso na registratie?

Buitenlandse kentekens die zich niet van te voren hebben geregistreerd hiervoor? Staande houden, boete betalen, openstaande kosten betalen (van de vorige keren dat ze niet 'gepakt' werden), registreren, opgelost. Verder altijd de mogelijkheid geven om via een website openstaande kosten te betalen zonder boete om goed gedrag te belonen. Onschuldige fouten hoef je dan niet af te straffen.

Voor Britten die met hun auto met de veerboot vertrekken vanuit Nederland kan je natuurlijk ook een kentekencontrole doen voordat ze uitvaren. Ga een samenwerkingsverband aan met andere landen met veerdiensten naar het VK, en je kan als EU gewoon openstaande boetes innen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 26 januari 2024 22:32]

Waarom nog registreren? Ieder kenteken heeft gewoon een eigenaar, het land weet wie dat is. In het uiterste geval dat je iemand van buiten de EU op een tolweg tegenkomt zou je registratie kunnen overwegen, maar voor een EU burger is het onzin. Net als boetes zou tol gewoon automatisch geregeld moeten worden. Liefst zie ik het helemaal verdwijnen, maak er gewoon openbare wegen van (of bouw er een openbare weg naast, eens zien wie er dan nog voor de duurdere tolweg kiest).

Wat mij betreft mogen vignetten ook bij (Europese) wet verboden worden, wat een rare regel is dat. Het argument is dat veel buitenlanders gebruik maken van de wegen van Frankrijk, Oostenrijk en Zwitserland, maar laten we eerlijk zijn: ze krijgen er ook extreem veel toerisme voor terug.
Omdat er al een grootschalig probleem zoals kentekenfraude gaande is onder de mensen die niet willen betalen.
Waarom nog registreren?
Niet altijd wil de kentekeneigenaar de kosten ontvangen, de kosten handmatig betalen of de kosten op dezelfde manier betalen als de belasting gekoppeld aan het voertuig. Er moet een standaardmanier zijn voor het innen van de kosten, en een comfortabele manier bij vrijwillige registratie. De comfortabele manier verdwijnt automatisch bij overschrijven/vervallen van het kenteken.
Het argument is dat veel buitenlanders gebruik maken van de wegen van Frankrijk, Oostenrijk en Zwitserland, maar laten we eerlijk zijn: ze krijgen er ook extreem veel toerisme voor terug.
Van Zwitserland weet ik dat ook Zwitserse auto's een vignet nodig hebben, volgens mij voor dezelfde prijs. Dat is dus niet enkel buitenlanders pesten.

Eens met dat het omslachtig is, en dat er een de systeem moet komen die de kosten standaard doorberekend naar de kentekeneigenaar. Verplicht landen met tolkosten die op een gestandaardiseerde manier te publiceren, en het kan geïntegreerd worden in navigatiesoftware. Dan zie je van te voren wat een rit gaat kosten qua tol, en kan je navigatie daarop aanpassen indien gewenst.

Qua privacy valt er ook wel een mouw aan te knopen. Sowieso is dit voorstel daarvoor een beter startpunt dan extra apparatuur in de auto.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 28 januari 2024 08:25]

Het Zwitserse wegenvignet is een prikkie in vergelijking met de wegenbelasting die ik als Belg betaal.

Voor Frankrijk en co gaat het terugverdieneffect van het tourisme wellicht op maar als ik de horde Nederlanders in de zomer door België zie karren betwijfel ik of we daar winst op maken of zelfs maar break even draaien. Hetzelfde voor al het vrachtverkeer.
Het Zwitserse wegenvignet is een prikkie in vergelijking met de wegenbelasting die ik als Belg betaal.
Het Zwitserse vignet is geen wegenbelasting, maar tol voor de snelwegen.
ga jij maar eens een diesel rijden in Nederland .......
Dan heb ik goed nieuws voor je, binnen de EU hebben alle lidstaten al lang beslist om te stoppen met vignetten, tolwegen en de tolpoortjes in Frankrijk zijn al aan het verdwijnen (maar opgelet je moet wel nog tol betalen via registratie maar ter voorbereiding op het weghalen van de tol).

Hetgeen de doorslag gegeven heeft maar waar de politiek nog niet durft over te spreken, hoe gaan we EV's belasten? Uitstoot is nogal moeilijk, brandstof zoals het vandaag is onbegonnen werk gelet de mogelijkheid om het zelf op te wekken, gewicht gaat ook niet want batterijen wegen veel.

Men heeft dus al beslist om naar rekeningrijden, km heffing of welke naam je ook geeft te gaan. Betalen voor gebruik van de weg afhankelijk van de weg afhankelijk van de drukte. Daarbij kunnen dus alle tol, vignetten en andere de schop op (wat enorme besparingen oplevert). Waar je vroeger voor een tunnel een heel tol systeem moest opzetten maak je die weg gewoon wat duurder.
Bovendien krijgt elke lidstaat een eerlijk deel van de koek afhankelijk van het verkeer dat over zijn wegen rijd onafhankelijk of dat nu wel of niet buitenlanders zijn.

Op zich allemaal niets verkeerd mee maar er het is wel een gigantische operatie met veel valkuilen, feitelijk wil je dat alle lidstaten dezelfde methode van registratie gebruiken. En dan is er nog het gigantisch privacy issue. Alsook de vrees van het publiek dat de prijs alleen maar omhoog gaat gaan en politiek die gaat claimen, het moet van Brussel ipv de boel echt uit te leggen. Alsook zou de huidige heffing op rekeningrijden moeten verdwijnen om op te gaan in het nieuwe maar dat wilt zeggen accijnzen van de fossiele brandstoffen weghalen terwijl men die fossiele brandstoffen onaantrekkelijk wilt houden. En op een gegeven moment moeten we wel die EV's taksen laten betalen tenzij we die opbrengsten willen opgeven (wat de auto te aantrekkelijk zou maken en die opbrengsten moeten ergens wel gecompenseerd worden), echter het is op dit moment nog net te vroeg, de EV's hebben nog fiscale gunsten nodig om te groeien en meer betaalbaar te worden.

Word zeker nog vervolgd de komende 10 jaar!
Voor zover ik begrijp hadden al deze samenwerkingsverbanden net een piek bereikt kort voor de Brexit. Het lijkt toch vooral een politiek spel langs beide kanten.

Het is echt een hel geworden sindsdien. Alleen al met een huisdier de grens van de EU overgaan...
niet alleen boetes maar ook wegenbelasting gewoon overal waar nummerplaat herkenning was afstand berekenen en tol of beter gezegd wegenbelasting opvragen
Wat ik het grappigst vind is dat ze in Duitsland milieustickers plakken op elektrische wagens.

[Reactie gewijzigd door Mayonaise op 27 januari 2024 16:00]

Dacht dat je voor Londen net zo goed je buitenlandse EV vooraf moet registreren!
Edit: Maar dat heeft blijkbaar te maken met de limiet van aantal auto's per dag. Vind het alsnog gek.

[Reactie gewijzigd door helldogbe op 27 januari 2024 00:57]

Hoe moet een automatisch systeem zien dat het een elektrische auto is? Alle systemen zijn gebaseerd op een kenteken en/of een sticker.

Als dat automatisch kon zou je helemaal geen vignet nodig hebben omdat je aan het model en de motorisering de uitstoot ook kunt achterhalen...

[Reactie gewijzigd door jongetje op 27 januari 2024 13:09]

In Duitsland eindigt het kenteken van een elektrische auto op een E en in Noorwegen begint het met een E. In Noorwegen mag je met je elektrische auto over de busbaan (meestal alleen met passagier), en dan is het wel handig om snel te kunnen zien dat het een elektrische auto is.
Je hebt natuurlijk gelijk, vind het vreemd dat men aan de hand van de kenteken geen details kan opvragen over de wagen.
Wat mij betreft verbieden we die milieuzones. Het voegt niets toe en zorgt alleen maar voor willekeur.
Of je regelt het nationaal/Europees of je doet het niet. Het is nu net de middeleeuwen met elke stad andere regels en formulieren.
Of je regelt het nationaal/Europees of je doet het niet.
Prachtig idee (kuch) i.p.v. in een handjevol steden een verbod op bepaalde voertuigen dit op nationaal of zelfs EU niveau verbieden. En dan bij iedere verandering in de emissie van brandstofvoertuigen de lijst van verboden voertuigen aanvullen.

Waar je nu nog kunt rijden met voertuigen die de steden niet in mogen kan je dan (dankzij jouw plan) nergens meer rijden en ben je verplicht een nieuwe auto te kopen. Zelfs al kwam je nooit in die steden.
Het is nu net de middeleeuwen met elke stad andere regels en formulieren.
Dat is altijd zo geweest, lang leve de APV zoals het in Nederland vaak ook wel genoemd wordt.
Precies dat is ook het doel. Nu met die steden is het complete willekeur.
Precies dat is ook het doel. Nu met die steden is het complete willekeur.
Dus alle auto's met emissieklasse 0 tot en met 4 verbieden in heel Nederland of zelfs de hele EU? En wie gaat de vervanging van al die voertuigen voor de eigenaren bekostigen??
Nee dat zeg ik niet. Ik zeg dat je het europees moet regelen.
Dat is idd wel een heel ernstig iets als het nog 50 of 100 jaar duurt voor het effect zal hebben... :+ Maar ja, kan je iig nog 50 of 100 jaar doen alsof het klopt wat je zegt.

En belastingen iets basaals noemen... maar goed, er zijn echt heel veel dingen EU-breed geregeld, en goed ook, maar ja, omdat het goed geregeld is hoor je er niemand over. En het bekt niet zo lekker als iets met een stofzuiger (wat ook gewoon een deel consumentenbescherming is, naast milieu, die wattages waren gewoon deels misleiding, alles is zoveel complexer dan de gemiddelde burger denkt...).

Ik hoor wel veel positieve geluiden over dat telefoonsnoertje anders, overal usb-c, echt ideaal :) En ja, er is rekening gehouden met dat er ooit een opvolger komt ;)
We hebben het zo slecht in Europa - het rijkste en 'gezondste' continent v/d wereld - en dat wordt inderdaad op geen andere manier zo perfect - en allesomvattend! - in beeld gebracht door het gemak van een universele aansluitstandaard. :)

Goed dat je ook de spoorbreedte er nog bij betrekt, want ja, dat ze niet gelijk alle sporen overal hebben vervangen voor honderden miljarden euros toen de EU werd gesticht, ondanks die hoge medicijnkosten, dat is nog wel het meest zotte van alles inderdaad! Fuck de logica van de onstaansgeschiedenis, het moet gewoon direct vervangen worden!
Lijkt mij, ik kan verkeerd zitten, dat die informatie ook via internet te vinden is.
Ik heb ons VOlt proberen te registreren, maar tot op heden is het mij nog niet gelukt.

Als je een link hebt, dan graag! Ik was de weg kwijt, en we zijn maar lekker op Londen gereden...
Waarom moet je eigenlijk het voertuig registreren? Als het voldoet aan de eisen is er toch geen registratie nodig?

En waarom mogen er milieu zones zijn die auto's die zijn toegestaan op de openbare weg niet toe staat, op basis van uitstoot?
Als die auto moet worden vervangen door een andere auto met minder uitstoot veroorzaakt dat meer uitstoot dan het verschil in uitstoot tussen die twee voertuigen.
En is er voldoende gratis parkeergelegenheid bij de ingang van de milieu zone en voldoende alternatief vervoer, zodat de bestuurder en inzittenden hun voertuig uit kunnen zetten en overstappen op goedgekeurd vervoer?
Denk aan parkeren en dan OV, waarbij het OV evenveel kost als de brandstof van de auto die niet naar binnen mag.

Anders sluit je op financiële gronden met de invoering een groep mensen uit.

Uiteraard ben ik voor schone lucht in de stad (liefst overal), maar we kunnen niet op basis daarvan eisen dat er meer uitstoot komt op andere plekken in de wereld en dat mensen met minder geld praktisch de zone niet in kunnen.
Je zou zelfs kunnen stellen dat mensen met minder geld grotere kans op ziektes hebben en dus meer baat zullen hebben om vaak in een milieu zone met schone lucht te zijn.
Milieuzones zijn er in regio's waar er al veel vervuiling is, lijkt me niet dat de lucht daar schoner is.
Dat is in NL niet anders, elke houder van een Gehandicapten Parkeerkaart moet dealen met een absurd woud aan regels die per gemeente verschillend zijn. Ook zijn er gemeentes zoals Utrecht en Amsterdam die willen dat je een extra vergunning van hen aanvraagt zodat je je GPK redelijkerwijs normaal kunt gebruiken. Terwijl bijvoorbeeld Nijmegen je geen strobreed in de weg legt en je daar praktisch overal mag parkeren met een GPK.

In Amsterdam en Utrecht moet je ook een week van tevoren een speciale vergunning aanvragen, waarmee ze GPK en kenteken koppelen (een GPK is in beginsel persoonsgebonden) en er nog een handvol beperkingen wordt opgelegd.

Al deze extra regels kan je niet van tevoren weten, je moet dat per gemeente opzoeken en dus alles vaak dagen in het voren plannen. Doe je dat niet dan loop je het risico op een boete of kan je alleen de algemene gehandicaptenparkeerplaatsen gebruiken. Je zou een EU-breed beleid verwachten bij een Europese GPK, want die kaart is in de hele EER geldig, maar niets is minder waar, het is op gemeenteniveau geregeld.
Ik ben totaal niet bekend met een GPK. Het lijkt/leek mij logisch dat deze (ook) is gekoppeld aan je kenteken, zeker anno 2024. Parkeercontrole wordt gedaan met camera's, die niet op je dashboard kunnen zien of je een GPK hebt. Lijkt mij ook logisch dat dit op EU niveau ook wordt gedaan, wellicht zelfs op EER niveau al weet ik niet hoe het met delen van data zit.

"probleem" met een GPK registratie op kenteken, is dat er andere bestuurder met de auto kan parkeren op een gehandicapten parkeerplaats. Hoe je dat zou moeten handhaven, geen idee.
De pasfoto zit op de achterkant van de Europese GPK. Handhaving is wat dat betreft nu ook al een kwestie van heterdaad of anders niets.

Het probleem met het koppelen aan een kenteken is dat als ik liever niet met een rolstoelbus het centrum van Utrecht in wil ik niet de Fiat 500 van mijn schoonzus kan gebruiken, omdat ik dat kenteken niet kan koppelen aan mijn GPK.
De kentekenhouder en de houder van de GPK moeten op hetzelfde adres ingeschreven staan. Met een Belgisch kenteken en een in Belgie uitgegeven Europese GPK is het verkrijgen van zo'n vergunning in Utrecht of Amsterdam zo goed als onmogelijk, omdat ze niet kunnen controleren of GPK en kenteken op hetzelfde adres staan.

En dan hebben we het voor het gemak alleen over een Bestuurders GPK, niet over een Passagiers of gecombineerde kaart.
De pasfoto zit op de achterkant van de Europese GPK. Handhaving is wat dat betreft nu ook al een kwestie van heterdaad of anders niets.
Dat is mooi, want dan is handhaving blijkbaar het probleem niet.
Het probleem met het koppelen aan een kenteken is dat als ik liever niet met een rolstoelbus het centrum van Utrecht in wil ik niet de Fiat 500 van mijn schoonzus kan gebruiken, omdat ik dat kenteken niet kan koppelen aan mijn GPK.
Wanneer de GPK is gekoppeld aan de ene auto (bus in jouw voorbeeld), is het imho logisch dat deze niet is gekoppeld aan een andere auto. En wanneer je dan met een andere auto ergens heen wil, dan vind ik het niet zo raar dat je dat ergens moet registeren. Ik zie hier overigens direct kansen voor de vele parkeer-Apps: Met één App kun je ergens een parkeersessie starten en een kenteken opgeven. Daar zou je ook de GPK aan kunnen koppelen, met een verwijzing naar de originele registratie. Jouw rolstoelbus.
De kentekenhouder en de houder van de GPK moeten op hetzelfde adres ingeschreven staan.
Dus met een lease auto kun je geen GPK krijgen? Bijzonder, het eigendom van een voertuig en het gebruik van een voertuig zijn imho toch echt verschillende dingen.
Met een Belgisch kenteken en een in Belgie uitgegeven Europese GPK is het verkrijgen van zo'n vergunning in Utrecht of Amsterdam zo goed als onmogelijk, omdat ze niet kunnen controleren of GPK en kenteken op hetzelfde adres staan.
Absurt. "niet kunnen" en "niet willen" zijn twee verschillende dingen, het is inmiddels 2024 en dit is prima te automatiseren. Want met het uitschrijven van een boete hebben ze geen enkel probleem, dan kunnen ze dit ineens wél.
En dan hebben we het voor het gemak alleen over een Bestuurders GPK, niet over een Passagiers of gecombineerde kaart.
Zelfde verhaal, doet is gewoon onzin dat ze dit niet kunnen. Ik geloof direct dat ze het niet doen, maar niet kunnen is een kwestie van kiezen.

Ik zie hier meer oplossingen dan problemen. Binnen de EU zou je dit kunnen oplossen, wellicht zelfs binnen de EER. (afhankelijk van het uitwisselen van data) Maar iemand moet dit gaan starten. Zou me niet verbazen wanneer je voor zo'n project subsidie kan krijgen
Er is wel een app in ontwikkeling waaraan een groot deel van de 120 NL gemeentes met betaald parkeren deelnemen. Overigens is daar weer de catch dat als je de app niet hebt, je ook geen parkeerrecht kunt krijgen.
Deze app wordt door het SHPV in samenwerking met de VNG ontwikkeld. Maar daar zitten een boel haken en ogen aan met name met de koppeling naar de RDW toe. Er komen wel wat meer mogelijkheden in deze app dan in het huidige systeem mogelijk is, maar voorlopig is dit er alleen voor de regio Eindhoven en daar is het dus een extra hindernis omdat je niet alleen een extra vergunning moet aanvragen, maar ook nog eens een app moet hebben waar je je moet registreren.

Overigens is er in NL wel een bodemprocedure uitgevochten waarbij de rechter heeft bepaald dat dit beleid bij de gemeente thuishoort en niet bij het rijk. Dus ik denk niet dat er wat dat betreft iets gaat veranderen tenzij Brussel het EU of EER breed oplegt.

Voor leaseauto's is er volgens mij geen probleem want dan kan je een leasecontract aanleveren. Huur- en deelauto's zijn dan wel weer een probleem. Het is niet verplicht om een voertuig te bezitten om een GPK te hebben, bijvoorbeeld gehandicapte kinderen kunnen een passagiers GPK hebben.
Er hoeft dus niet altijd een vast kenteken te zijn waar je aan kunt koppelen.

En zelfs met de app die een boel problemen oplost, blijft er het probleem dat niet alle gemeentes eraan meedoen. Ondanks dat ze wel een specifiek beleid hebben. Dus zelfs al is die app er straks, dan nog moet je blijven opzoeken of een willekeurige gemeente speciaal beleid heeft.
Wanneer je nooit in London komt, kun je geen enkel waarschuwingsbord lezen dat je de auto moet registreren.
Je kan het de stad London niet kwalijk nemen dat een buitenlander zich niet even inleest. Lijkt me niet meer dan logisch om je vooraf te informeren als je in het buitenland gaat rijden, zo moeilijk is dat niet.
"even inlezen" is bijzonder lastig als je niet weet WAAROP je je in moet lezen. Ik zou me waarschijnlijk inlezen op afwijkende borden, maximum snelheden etc, een zoekopdrach "waar moet ik op letten als ik in de UK rijd", maar er is echt geen haar op mijn hoofd (en nee, ik ben verre van kaal) die er op zou komen dat ik me misschien wel eens twee weken voordat ik naar een bepaalde stad ga ergens aan moet melden.

Een visum voor een land, ja, maar je aanmelden om een enkele stad in te mogen? WTF?!?
Ehm, zoals ik al zei, zo moeilijk is het niet:
ANWB > Vakantie > Groot-Brittannië
Dat is in bijna alle landen van Europa al het geval met een of ander milieuzone met al dan geen vignet. Als je op reis gaat kun je de struisvogel methode gebruiken of je verdiepen in de regels.
Dit geldt ook voor de Britten, alleen krijgen die de boete waarschijnlijk wat sneller. En is het voor de Britten niet nodig om EU data te misbruiken voor het versturen van de boete. Kan me evenmin voorstellen dat de Britten het zouden accepteren wanneer de post pas na de uiterste betaaldatum wordt verstuurd.
Ik ben er hier 1 van, ik heb 3 bekeuringen ontvangen terwijl ik een elektrische auto rijdt met 0 gram uitstoot.
Had je hem wel vooraf geregistreerd?

https://tfl.gov.uk/modes/driving/ultra-low-emission-zone

Owners of non-UK registered vehicles also need to meet the ULEZ emissions standards or pay the daily charge to drive within the zone. Vehicles need to be registered with our partner EPC plc, even if they meet the emissions standards.
Het is nogal vreemd te noemen dat ze wel de moeite nemen om op onjuiste wijze alle persoonsgegevens te verzamelen om een boete te versturen maar klaarblijkelijk niet in staat zijn om voertuiggegevens op te vragen terwijl die wel gewoon openbaar toegankelijk zijn.
Probleem zit hem in de registratie. Wanneer het verplicht is om te registreren, moet je dat doen.

Het enige waar je mogelijk een kans maakt bij de rechter, is dat je al 10 dagen voor de reis moet registreren. Je kunt dus geen enkel bord in London lezen of een waarschuwing van een hotel receptionist oppikken, om de auto alsnog binnen 24 uur te registreren. In andere EU landen is dat vrij normaal.
In andere EU landen is dat vrij normaal.
Het VK is dan ook geen EU-land. ;)

En dan nog klopt het niet helemaal, want in Antwerpen blijkt het ook grotendeels 10 dagen te zijn: Vogel666 in 'Londen gebruikt onterecht verstrekte data voor verkeersboetes aan EU-inwoners'

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 26 januari 2024 17:55]

Het eerste levert geld op, het tweede kost alleen maar resources.
Niet heel vreemd dus als je het op die manier bekijkt
Wel vreemd. De regels lijken uit commercieel gewin van de incasso partij, niet uit handhaving: zorgen dat de uitstoot laag is in de stad.

Het doel van de regel: lage uitstoot. Is door de persoon met een 0-emmissie auto gewoon nageleefd .
Het is absurd dat er dan toch een boete wordt uitgevaardigd die gelijk is aan als hij daar met een diesel monstertruck gereden had.
De auto registratie eis voor milieu zones moet gewoon overal verdwijnen. Ook in Nederland, ook in België en ook in de rest van de EU.
En voor de landen buiten de EU die die registratie eis nog wel blijven hanteren, voor schone voertuigen, leveren wij als EU simpelweg geen mogelijkheid om de boete hiervoor te incasseren.

Boetes horen in lijn te zijn met het doel van de regel. Een schone lucht in de stad in dit geval. De rest moet direct ongegrond verklaard worden.
Zoals anderen al hebben aangegeven is er in principe een beperking op het aantal voertuigen dat Londen binnen mag rijden per dag. Daarom dat registratie altijd verplicht is als buitenlander.
Letterlijk nergens wanneer je Engeland of London in rijdt, wordt je op een duidelijke manier gewaarschuwd dat je deze zone inrijdt. Dat kun je ook overal teruglezen bij mensen die deze bekeuring op de mat hebben gekregen.

Het systeem zou tevens zo moeten werken dat wanneer je niet uitstoot, je ook geen rekening op de mat krijgt, vooraf aangemeld of niet.

Tevens, ik wist de dag zelf pas dat ik naar London ging, dus vooraf registeren was niet eens een optie geweest...

[Reactie gewijzigd door midego op 27 januari 2024 07:00]

of topic: en nog zijn er Nederlanders die uit de EU willen! die lezen blijkbaar nooit iets over de ellende waar het verenigd koninkrijk zich in bevindt.
Ze zijn daar in dat land goed bezig om dingen zo onaantrekkelijk mogelijk te maken
Transport for London, de overheidsorganisatie die verantwoordelijk is voor het wegverkeer in de Engelse hoofdstad
Transport for London doet wel iets meer dan alleen het wegverkeer, ook het grootste deel van het openbaar vervoer in Londen wordt door hen uitgevoerd.

Dus bussen (London Buses), de metro's (London Underground), een deel van de treinen (Londen Overground en Elizabeth Line), en zo nog een aantal zaken, ze beheren ook een aantal doorgaande wegen (London Streets).
.
Maar dit is een wel heel kwalijke zaak als dit waar is. Als ze die gegevens gebruiken (of liever, misbruiken) voor overtredingen, terwijl ze alleen gebruikt mogen worden voor het opsporen van misdrijven, dan hebben ze de boel toch een beetje lopen verdraaien.

Zou de EU, waar de slachtoffers immers vandaan komen, hier nog iets mee kunnen? Bijvoorbeeld een onderzoek instellen, boetes opleggen of de gedupeerden schadeloos (laten) stellen? Of is het een geval 'jammer, maar helaas'?

[Reactie gewijzigd door wildhagen op 26 januari 2024 16:41]

[...]


Transport for London doet wel iets meer dan alleen het wegverkeer, ook het grootste deel van het openbaar vervoer in Londen wordt door hen uitgevoerd.

Dus bussen (London Buses), de metro's (London Underground), een deel van de treinen (Londen Overground en Elizabeth Line), en zo nog een aantal zaken, ze beheren ook een aantal doorgaande wegen (London Streets).
.
Maar dit is een wel heel kwalijke zaak als dit waar is. Als ze die gegevens gebruiken (of liever, misbruiken) voor overtredingen, terwijl ze alleen gebruikt mogen worden voor het opsporen van misdrijven, dan hebben ze de boel toch een beetje lopen verdraaien.

Zou de EU, waar de slachtoffers immers vandaan komen, hier nog iets mee kunnen? Bijvoorbeeld een onderzoek instellen, boetes opleggen of de gedupeerden schadeloos (laten) stellen? Of is het een geval 'jammer, maar helaas'?
Why should they bother. The majority of their victims may prefer to pay and complain after paying.
Is dit misbruik uitgevoerd door TfL of door EPC? Volgens mij is het namelijk EPC geweest die zijn EU database heeft misbruikt om de (mileu)boetes te kunnen innen en heeft TfL alleen gezegd welke auto's "in overtreding" zijn geweest.
“EPC heeft de gegevens verkregen door onrechtmatig gebruik te maken van een EU-richtlijn om de grensoverschrijdende uitwisseling te vergemakkelijken van informatie over verkeersovertredingen die de verkeersveiligheid in gevaar brengen”
De boetes zijn ook uitgedeeld en geind door EPC, alleen maar namens TfL. Dus lijkt me dat EPC - wat vziw gewoon opereert binne de EU en onderhevig is aan 'onze' regels - hier gewoon voor op mag draaien.

Neemt niet weg dat je dus gewoon alsnog er aan hangt als je je daarna nog eens op Brits grondgebied begeeft, natuurlijk. Tenzij EPC ook echt de daadwerkelijke boetes voldoet.

Dit verhaal kan nog een popcorn-waardig staartje krijgen...

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 26 januari 2024 21:36]

De titel klopt niet, de gegevens zijn niet onterecht verkregen. Er is terecht een boete opgelegd. De gegevens zijn onterecht verstrekt.
Ook de boetes zijn grotendeels onterecht opgelegd. Ik heb er zelf 3 mogen ontvangen.
ja ze zijn onterecht. maar een simpele zoekopdracht had je kunnen zien dat auto's vaak verkeerd worden ingedeeld en dat het daarom handig om je auto te registreren zodat je geen boetes krijgt en daar later weer tegen in beroep moet gaan.

/edit Volgens https://tfl.gov.uk/modes/driving/ultra-low-emission-zone moeten ze allemaal geregistreerd staan. Ook als je aan de eisen voldoet.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 26 januari 2024 18:02]

De boetes zijn in dat geval alsnog niet onterecht uitgeschreven. Ze zijn terecht uitgeschreven, middels incorrecte gegevens. Iets wat je inderdaad makkelijk kunt voorkomen door vooraf uit te zoeken wat er van je verwacht wordt als je in een ander land gaat rijden.
De boetes zijn misschien terecht uitgeschreven, alleen de NAW gegevens gekoppeld aan de kentekenplaat niet, die zijn illegaal verkregen, dus niet betalen (dit was trouwens ook het advies van een minister uit België een paar weken geleden op TV)
Ik beweer niets anders.
Het verkrijgen is in dit geval een handeling met persoonlijke gegevens van EU ingezetenen en dus een vorm van verwerken. Daarbij is proberen te verkrijgen evenmin zomaar toegestaan. Dat men voor het boetes opleggen wettelijk gegevens nodig heeft zorgt er namelijk niet zomaar voor dat men andere wetten of afspraken mag negeren. In dit geval dus dat er binnen de EU geen wettelijke grond is om de gegevens uit te wisselen en dat er afspraken zijn gemaakt waaruit geen uitzondering blijkt om van dat gebrek af te wijken. Als een land buiten de EU boetes wil innen op basis van wettelijke grondslag kan men niet selectief de rechten van de EU negeren, ook niet als een organisatie binnen de EU gelegenheid geeft terwijl deze niet over de bevoegdheid gaat.

Dat daarbij nog speelt dat er onenigheid over de redelijkheid van de boetes zelf is is een andere discussie. Want ongeacht om welke reden een organisatie meent wettelijke grond te hebben boetes te vorderen, men hoort hoe dan ook apart bevoegdheid te hebben de persoonsgegevens te kunnen raadplegen. Al zal het betwijfelen of men hoe dan ook wel redelijke handhaving doet wel meespelen dat het op meer punten niet te rechtvaardigen is dat men toegang wil en heeft gekregen.
Ik ben het hier niet mee eens.

Doordat de gegevens onterecht zijn verkregen, zijn de boetes onterecht opgelegd! Anders kunnen ze de boetes alsnog innen.
De boetes zijn terecht. Er is een regel overtreden. Het kan zijn dat in een aantal gevallen de boete onterecht is, maar dat heb je ook in Nederland.

De gegevens hadden niet verstrekt mogen worden.
Nee, veel van de boetes zijn onterecht, want ze hebben blindelings álle ongeregistreerde voertuigen beboet - inclusief EV's. Omdat ze geen voertuig gegevens hebben, weten ze dus ook niet of het voertuig aan de regelgeving voldoet. ULEZ is maar Euro 4 (benzine) of Euro 6 (diesel), dus heel veel voertuigen voldoen daar al aan.

Het slaat ook nergens op, ze willen dat élk voertuig zich registreert, maar echt makkelijk wordt dat niet gemaakt. Verder stellen ze nergens dat je beboet kunt worden als je je niet registreert; sterker nog, ze stellen overal dat je de belasting (want dat is het) moet betalen als je voertuig níet voldoet...maar meer ook niet.

Normale Britse procedure, lekker onduidelijk houden en ik gok dat iedereen die z'n boete terug gedraaid wil hebben daar wel een paar maanden mee bezig is, want zo snel werken ze daar niet :p

TfL doet goed werk en het openbaar vervoer daar is heerlijk...maar uitleggen hoe alles werkt zijn ze niet goed in ;)
Dan zijn de boetes dus terecht, namelijk omdat de bestuurders hebben nagelateb het voertuig te registreren. Of 't duidelijk genoeg is dat dat nodig is, of dat het "nergens op slaat" te verwachten dat je je voertuiggegevens registreert (omdat ze die nergens automatisch kunnen opvragen) staat daar los van. Dit zijn de regels en als je je daar niet aan houdt, krijg je dus terecht een boete, middels onterecht verstrekte gegevens.
Lees m'n reactie hierboven, het niet registreren hebben ze niet beboetbaar gemaakt - althans, niet in de normale, openbare informatie op hun eigen site ;)

Je kunt een boete krijgen als:
Your vehicle does not meet ULEZ emissions standards and you are not exempt or registered for a 100% discount
Your vehicle does not meet the ULEZ emissions standards and you haven't paid the correct charge by midnight on the third charging day after travelling in the zone
You paid the charge for an incorrect number plate (vehicle registration mark) or incorrect day of travel
You paid by post less than 10 days before your date of travel
- Je voertuig niet aan ULEZ voldoet en je niet uitgezonderd bent of geregistreerd bent met 100% korting
- Je voertuig niet aan ULEZ voldoet en je niet betaald hebt
- Je verkeerd betaald hebt
- Je te laat betaald hebt via de post

De manier waarop ze het zelf stellen is tegenstrijdig met de info pagina waar ze ook in slechts één zin stellen dat je je bij EPC moet registreren.

Sterker nog, de openingszin van de pagina over boetes:
We may issue a Penalty Charge Notice (PCN) if you drive within the Ultra Low Emission Zone (ULEZ) in a vehicle that does not meet the emissions standards and you do not pay the correct daily charge.
Stelt duidelijk dat ze boetes uitdelen als je in een voertuig rijdt dat niet voldoet en niet betaald hebt ;)

Het is gewoon iets wat TfL zelf over het hoofd heeft gezien, juridisch gezien wordt wel gesteld dat je je moet registreren, maar niet dat er enige boetes verbonden zijn aan het níet registreren.
Je krijgt de boete niet voor het niet registreren. Het niet registreren is de reden dat er in directe informatie verwerkt wordt, wat leidt tot de (volgens de informatie terechte) boete. En dat kun je voorkomen, door gewoon je registratie op orde te hebben.
De informatie is sowieso indirect, want enige informatie die ze verkrijgen, verkrijgen ze via EPC. Als een voertuig niet bij EPC geregistreerd is, is er géén informatie - TfL heeft zelf immers geen toegang tot buitenlandse voertuigdatabases; althans geen toegang op basis waarvan zij zulke acties mogen ondernemen. Op basis van dat gebrek aan informatie wordt de boete uitgeschreven.
In Duitsland hebben ze een vergelijbaar systeem, je moet daar een sticker hebben die aangeeft hoe vies je auto is. Als je de sticker niet hebt kun je een bekeuring krijgen voor het niet voldoen aan de milieu-eisen.

Hierover zijn al rechtszaken geweest van mensen wiens auto wel degelijk voldeed aan de milieu-eisen, maar die niet de sticker hadden. Deze mensen zijn in het gelijk gesteld door de rechter en hoefden de boetes niet te betalen. De redenering van de rechter was dat het gaat om of een voertuig voldoet aan de eisen, niet of de eigenaar voldoet aan een extra bedachte bureaucratische onzinregel.

Dus als de auto wel voldoet aan de eisen, dan is de boete niet terecht, ook al staat dat wel zo in de wet. Niet alle wetten deugen automatisch.
Tot er een rechter is die belast dat een wet niet deugt, is de wet gewoon geldig en tot die uitspraak is die boete terecht. Nog als, ik vind het gewoon laks als je niet even je registratie of je sticker op orde hebt. In wil ook dat buitenlanders in Nederland weten hoe bij ons de boel werkt.
Aha, maar dit is geen wet. Die registratie is een regionale vereiste, de wet stelt namelijk geen registratie verplicht. Je moet dus niet kijken naar de vereisten voor Nederland of Duitsland, maar specifiek voor een stad. En dan niet enkel de milieuvereisten waarvan de handhaving in de wet vast gelegd is, maar de stad-specifieke vereisten qua registratie en dergelijke. Kijk jij op de site van München voordat je er doorheen rijdt? Nee, tuurlijk niet. Wil TfL dit forceren, moeten ze dit ter plekke duidelijk aangeven, maar dat past uiteraard niet op een klein bordje.
Nou toevallig heb ik wel specifiek gekeken of ik een sticker nodig had voor mijn bestemming in München
Maar ben je ook op zoek gegaan of je je moest registreren? Want het checken op de milieusticker deed je omdat je weet dat Duitsland (als land) daar een regeling voor heeft. Toevallig met een camper gegaan? Want dan had je wellicht ook op een vergunning moeten checken, sommige steden in Duitsland staan voertuigen boven de 3,5 ton enkel met vergunning toe (en soms helemaal niet). Maar dan was je ook een bord tegen gekomen dat dat duidelijk aan geeft en was je daar überhaupt niet in gereden :)

Dat is juist het hele punt. De milieuzones en bijbehorende stickers zijn vrijwel overal landelijk geregeld en dus ook wettelijk vast gelegd. En dat wordt langzaamaan steeds Europeser geregeld, zo accepteren ze in Duitsland ook gewoon Tsjechische milieustickers. Registratie is nergens verplicht van toepassing, want dat is zelfs binnen de EU simpelweg niet te handhaven. Vandaar dat je nog steeds vignetten kunt kopen voor landen als Oostenrijk of Slovenië - de elektronische registratie voor Oostenrijk moet je zelfs 30 dagen van tevoren doen, je kunt daar beter gewoon het plakvignet kopen. En ook daar zit een verandering aan te komen, want er zijn inmiddels tolapparaten die in meerdere landen werken.

In dit geval is de landelijke wetgeving dat er milieuzones ingesteld mogen worden en dat doen ook 8 of 9 steden in het VK. Daarbij is ook geregeld dat je een boete kunt krijgen als je voertuig niet voldoet en je niet betaald hebt (zoals TfL ook aan geeft), maar dat er voor buitenlandse voertuigen niets te checken valt omdat die voertuig gegevens niet beschikbaar zijn. De (U)LEZ borden geven dan ook nergens aan dat registratie verplicht is, ze geven enkel aan waar de zones starten en eindigen, net als in Duitsland, Tsjechië en andere landen. Wat TfL doet is een toevoeging bovenop de wetgeving, die tot vorig jaar niet eens duidelijk op de site stond (nu staat het op de hoofdpagina, t/m 2022 moest je vrij diep de site in klikken totdat het vermeld werd). Hun boetes aan buitenlandse voertuigen die wél aan de regels voldoen worden dan ook vrijwel altijd onjuist verklaard door rechters - inclusief boetes wegens te laat betalen (er zijn talloze gevallen waar het totaal bedrag 5 cijfers had en rechters dat verscheurden ;)).

De (U)LEZ en congestion zone borden zijn in sommige gevallen overigens ook vrij lastig te spotten. In Londen autorijden is niet bepaald een pretje kan ik je zeggen...niet dat ik begrijp waarom zovelen binnen zone 1 en 2 überhaupt rijden, openbaar vervoer + benenwagen is stukken sneller :p
https://tfl.gov.uk/modes/driving/ultra-low-emission-zone

Volgens deze site moeten Alle non UK auto geregistreerd staan. Ook als ze aan de eisen voldoen.

Wat ik dan wel vreemd vind is dat je voor een 12,50 pond wel mag rijden met je dikke stinkende diesel bak.🤔
Klopt, maar zoals ik al zei stellen ze nergens dat je beboet kunt worden als je je niet registreert ;)

Sterker nog, zie hier: je kunt beboet worden als je voertuig niet voldoet...en je niet geregistreerd bent met een uitzondering/korting of betaald hebt :p
Dat mag inderdaad maar £12,50 voor iedere keer dat je de ULEZ inrijdt is dermate hoog dat vrijwel niemand dat doet.

Ik woon zelf in de ULEZ, de tweede ring die er vanaf oktober 2021 onder viel, en je ziet dat soort oude bakken eigenlijk niet meer. Ik vind het een welkome uitbreiding in ieder geval want het blijft een van de steden met de slechtste luchtkwaliteit van Europa. Dat begint nu langzaam te veranderen.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 26 januari 2024 18:40]

Potàto, potáto, het is allebei niet toegestaan.
Ze hadden de gegevens niet mogen vragen en niet mogen verwerken (of bewaren van toen er nog wel een verdrag was)
De landen die gegevens gedeeld hebben, hadden die gegevens niet mogen verstrekken.
Goed opgemerkt. Ik heb het even aangepast. Bedankt voor het doorgeven!
Lang verhaal hieronder, maar de verkeerde discussie?

Ongeacht of de boetes terecht zijn, en de details waarom, is het punt dat ze de gegevens niet (hiervoor) mogen gebruiken.

Het is volgens mijn dus gewoon een vorm/procedurele fout waardoor de boetes ongeldig zijn, of de boetes zelf terecht zijn of niet is daarom niet relevant.
Waar je wel rekening mee moet houden dat wanneer je niet betaald je de volgende keer dat je naar het VK gaat in jouw auto je bij de grens gelijk mag aftikken en als je dat niet kan een paar dagen mag zitten of het land niet meer in mag.

Ik zou betalen. De boetes zijn veelal terecht, de inning is discutabel

[Reactie gewijzigd door dabronsg op 26 januari 2024 20:41]

Of je je ongeldige boete wel of niet moet betalen laat ik graag aan de persoon in kwestie zelf, misschien heeft die wel veel tijd en geld over om het op een rechtzaak aan te laten komen?

Want de conclusie is volgens mij dat je het recht in deze situatie aan wel aan jouw kant hebt? Maarja, gelijk hebben en krijgen zijn helaas een wereld van verschil.
Maar het VK valt buiten de EU en de gegevens zijn verstrekt tijdens VK's deelname aan de EU dus de gegevens zijn terecht verstrekt en terecht verkregen en de boete is klaarblijkelijk ook terecht.

De wetgeving over persoonsgegevens binnen de EU heeft buiten de EU geen enkele draagkracht, en al helemaal niet op een privaat bedrijf in de VK (de VK zou hiervoor een verdrag moeten sluiten en dan een wet opstellen binnen de VK).

[Reactie gewijzigd door Guru Evi op 26 januari 2024 19:07]

De gegevens moesten waarschijnlijk verwijderd worden en dat is niet gebeurd.
Hier hebben dus bedrijven in NL aan meegewerkt, mag hopen dat de AP hier even stevig ingrijpt.
EPC is hoe dan ook een boevenbende. Door mijn eigen stomheid had ik jaren geleden de dart charge niet betaald (tol brug). Krijg netjes een bekeuring thuis met op de eerste pagina een flinke boete. Op de 2de pagina "als je snel betaalt krijg je 30% korting". Op pagina 5 of 6 "dit was je eerste keer, als je alsnog de tol betaalt hoef je geen boete te betalen". Dacht serieus dat het een scam was, en dan de goedkoopste oplossing op het laatste blad plaatsen is ook niet echt netjes, lijkt er op dat ze hopen dat je niet verder leest en de volledige boete betaalt. Ook kan je alleen in Euro's betalen waarbij EPC de wisselkoers bepaalt.

Ik heb dus alsnog de tol betaald (niet via EPC maar direct bij de tol organisatie) en EPC aangeschreven dat ik betaald heb, niks meer van gehoord.
Ik ben vorig jaar met de auto naar Londen gereden, had mij een paar maanden van tevoren aangemeld bij EPC en ook betaald en kreeg later alsnog een bekeuring. Die werd ingetrokken, nadat ik bezwaar indiende, maar ik vraag me af hoe zorgvuldig ze te werk gaan met het bepalen wie een overtreding begaat.
Geinig, ik heb hier ervaring mee.
Woonde tot Mei 2022 in central Londen (meer dan 10 jaar gewoond). Ik had er een auto (een LHD) die op UK kenteken stond. Prima, niks aan de hand, was gewoon ULEZ compatible dus kon me overal gewoon verplaatsen zonder problemen.
In Juni 2022 auto in NL geimporteerd en op NL kenteken gezet, en toen in de loop van 2022 nog een keer of 5 heen en weer geweest naar UK met de auto om oude huis leeg te halen beetje bij beetje...dat werd een duur geintje toen ik begin 2023 ineens een hele zut brieven uit Kazachstan (!!) kreeg met EPC boetes namens TfL voor het niet betalen van de ULEZ fees. Vooral ook mooi dat er meerder boetes op 1 dag werden verstuurd want ik was minstens 3-4x "gepakt"....

In totaal voor ongeveer 3k aan boetes bij elkaar, 1x inloggen op de website van EPC, alle boetes (stuk of 30 :D ) tegelijk geselecteerd en bezwaar gemaakt. Oude V5C document van DVLA (kentekenbewijs in UK) scan geupload met duidelijk chassisnummer zichtbaar, nieuwe kentekenbewijs van NL geupload en foto's van auto met oude platen (Die heb ik nog steeds in de kofferbak liggen >:) ) en de nieuwe NL platen erbij gemikt en een kort briefje erbij met de vraag hoe ze zelf vonden dat t ging.

6 maanden niks gehoord :z met daarna een email dat alle boetes verscheurd waren. Het zal wel. Als ze het niet gedaan hadden had ik ze ook niet betaald, come sue me en ik leg het de rechtter wel even voor.

Als ik 1 ding geleerd heb van 12 jaar UK is het wel dat admin niet hun sterkste kant is zeg maar :P

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee