Pokémonachtige game Palworld is binnen 8 uur 1 miljoen keer verkocht op Steam

De Steam-versie van de Pokémonachtige game Palworld is een miljoen keer verkocht. De Early Access-versie van het spel is vrijdag uitgekomen. Palworld is tevens beschikbaar voor de Xbox Series-consoles en via Game Pass voor pc, maar daar zijn nog geen cijfers van bekend.

Ontwikkelaar Pocketpair maakte de cijfers bekend via X. "Palworld heeft sinds de release binnen ongeveer 8 uur tijd meer dan 1 miljoen exemplaren verkocht! Bedankt voor het spelen!", schrijft Pocketpair. Eerder op de dag gaf de ontwikkelaar aan dat het 'overweldigd was door de belangstelling' en dat de servers het verkeer niet aankonden.

Palworld is een open wereld rpg die qua gameplay lijkt op Pokémon. Je vangt monsters, die in dit spel Pals worden genoemd, en gebruikt ze om mee te vechten of om dingen te bouwen. Het spel laat je ook geweren en raketwerpers maken, waarmee je op Pals kunt schieten. Palworld ondersteunt ook co-op. Spelers kunnen met drie anderen de wereld verkennen of naar een server gaan die maximaal 32 spelers toelaat. Palworld werd in juni 2021 al aangekondigd. De game blijft in ieder geval een jaar in de Early Access-fase.

Update, 20-01, 17.36 uur: Palworld is binnen een dag 2 miljoen keer verkocht. De grens van 1 miljoen verkochte spellen was al bereikt binnen 8 uur.

Door Loïs Franx

Redacteur

19-01-2024 • 20:49

146 Linkedin Whatsapp

Reacties (146)

146
139
59
1
0
55
Wijzig sortering
Ik heb vandaag een aardig aantal uurtjes in het spel zitten. Het is heeeeel erg duidelijk early access, hopelijk het type EA dat steeds beter wordt gemaakt.

De kern van het spel zit redelijk in elkaar. Je vangt pals door ze eerst te verslappen en vervolgens zet je ze aan het werk in je basis. De pals hebben wat randomized stats en traits, waardoor er nog een stukje uitdaging zit in het minmaxen en later kun je hun 'stars' upgraden door andere van hetzelfde type te slachtoffer. Overigens wordt in het spel gedaan alsof dat een vrijwillige bijdrage is, met tongue in cheek. Tongue in cheek en galgenhumor zit sowieso wel verwerkt in het spel. De makers zijn zich zeker bewust van het feit dat er een macabere laag zit aan aan het vangen en praktische tot slavernij brengen van deze beestjes.

Er zit echter verder weinig vlees aan het spel. De techtree is er en er is ook wat voortgang te bespeuren, maar het is allemaal niet zo heel coherent opgebouwd. Ik sta met pijl en boog een stel syndicate tegenstanders (de menselijke factie) te beschieten die al lang en breed automatische wapens hebben, of shotguns. Ongetwijfeld een team rocket afgeleide. Daarnaast heb ik nu een hypermoderne pal-merger gebouwd die er uit ziet als een soort space rocket, naast mm graansilo. Het voelt niet echt alsof er een soort progressie zit in technologie. Je stapt gewoon van middeleeuwen naar scifi.

Base building voelt niet af, dungeons zijn simpele repeterende tilesets met de missie om zo snel mogelijk door het doolhof te komen bij de laatste baas.

Buiten het vinden van pals, eggs, of het bevrijden van een pal uit een kooi in een syndicate kamp is er weinig te doen in de wereld.

Maargoed, ik vermaak me er evengoed prima mee. Ik wist wat ik kocht en ik kan er mee leven. Daarnaast is het dag 1 van EA, dus het is onzin om te veel te verwachten.
Zojuist ook mijn eerste 2 uur erop zitten.

Er is wat werk te doen, maar... damn ik ben zo entertained by alles waar ik mee in aanraking komt.

Het voelt nieuw, fris, speciaal en dit is alleen nog maar in leven blijven, basis bouwen en beetje beestjes vangen.
pokemon. met wapens. en basebuilding.
Nu ben ik absoluut geen Pokemon fan, maar vanuit dat oogpunt lijkt het alsof sommige van die monsters gewoon exacte kopieën zijn van die paar plaatjes die ik me denk te kunnen herinneren.

Laat Nintendo ze hier mee wegkomen? Die hebben toch wel een reputatie op het gebied van hun merken beschermen?

Waarom heeft niemand anders ooit op deze 'hype' meegelift in de laatste bijna 30 (!) jaar.

[Reactie gewijzigd door Alxndr op 19 januari 2024 21:22]

Normaal ben ik de laatste die vind dat iets van een platform afgegooid moet worden,
maar deze vind ook ik bijzonder.

Dit is écht het huiswerk van een ander kopiëren en net even anders verwoorden.
Als het om één of twee 'pals' gaan die lijken op een Pokémon, dan kan het nog wel.
Maar jeetje, ik zie zo een stuk of 20-30 look-a-likes in alleen de trailer..

Overigens lijkt dit echt een copy-paste van hun vorige game, Craftopia.
Het voelt voor mij ook wat uncanny, ik vind de Pals en playable characters niet passen in de world-design.

Wel vind ik het concept leuk. Jammer van de uitvoering.

[Reactie gewijzigd door Valandin op 19 januari 2024 21:31]

Aan de andere kant er zijn 300+ pokemon,

Success met beestjes maken die er niet op lijken.

Beetje zelfde als muziek schrijven waarvan de 8 noten nog nooit zijn gebruikt
Komt nog bij dat je Pals kan vangen door ze aan te vallen, hoe lager de HP, hoe hoger de vangkans. Vervolgens gooi je er een gekleurd rond voorwerp op om een vangpoging te doen. Verschillende kleuren voor betere varianten. Ook de 'bank' waar je Pals achterlaat wanneer je ze niet gebruikt oogt wel heel bekend. En ook de aanvallen, stats en unieke eigenschappen lijken een directe kopie.

Volgens mij hebben ze gewoon gekeken naar wat spellen zijn die veel geld opleveren en hebben ze daarom maar Pokémon, Fortnite en Minecraft gecombineerd. Overigens best vermakelijk, maar origineel is het zeker niet.
Komt nog bij dat je Pals kan vangen door ze aan te vallen, hoe lager de HP, hoe hoger de vangkans.

Ook de 'bank' waar je Pals achterlaat wanneer je ze niet gebruikt oogt wel heel bekend.
Klinkt als..... Ghostbusters! _/-\o_
Misschien moet Nintendo maar inbrengen dat deze game teveel op Luigi’s Mansion lijkt dan :+
Er was een MMO genaamd 'Dragon's Prophet' waarin je sterke draken eerst moest bevechten om ze zwakker te maken zodat je ze daarna kon vangen. Als je ze gevangen had kon je ze als mount gebruiken en ze laten vechten (zowel unmounted als mounted combat). Je hoefde er niet iets ronds voor te gooien, maar verder is het idee hetzelfde.
Ach ja, beter goed gejat en zo... Misschien dat ik dit spel ook probeer binnenkort, hangt er vanaf wat de rest van de vriendengroep doet. Momenteel zijn ze teruggekeerd naar Icarus, dus zal ik dat wel weer gaan spelen.
Technisch gezien klopt "300+" gewoon, maar het zijn er in de praktijk even ruim 1000 :+
Als ALL die Pokemon beschermt recht zijn, probeer dan nog maar eens een figuurtje te maken wereldwijd over alle spellen die er zijn die NIET op een ander beestje lijken.
300+? Inmiddels al meer dan 1000. Waaronder dingen als een wolk, of een ijshoorntje.
Digimon heeft deels vergelijkingen met Pokemon maar een Digimon ziet er echt wel anders uit dan een Pokemon.

Zo zijn er meer spellen waarbij monstertjes aanwezig zijn en die niet in de Pokemon stijl is.
Dat klinkt als een heel zwak excuus... zelf met 1000 Pokemon is het natuurlijk overduidelijk dat dit gewoon bijna kopieën zijn

Kan je ook niet voorstellen dat het moeilijk is een unieke "Pal" te maken die niet in alles lijkt op een Pokemon.. in dit geval is daar geen moeite in gestoken
Vandaar dat ik het ook raar blijf vinden dat Nintendo hun nog niet heeft aangeklaagd.
Als deze devs 1 dingen goed moeten doen is het wel het de monsters niet anders maken dat ze worden aangeklaagd door Nintendo.
Die monstertjes zijn getekend en geschilderd door kunstenaars en die halen hun inspiratie overal vandaan. Het is vrij lastig om een wezen te tekenen waar geen oorsprong van te herleiden is en om te bewijzen waar jij het vandaan hebt. Voor de jaren 90 waren er ook games met monstertjes, denk aan bv de Mario games.

Hoe dan ook, mag jij geen hamburgers verkopen omdat McDonalds het al decennia lang doet? (niet te letterlijk nemen ajb, ik beweer niet dat McDonalds de eerste hamburgerverkoper was)

[Reactie gewijzigd door ABD op 20 januari 2024 11:29]

Oh er zijn er heel veel hoor. Een groot voorbeeld is bijvoorbeeld Temtem.
Temtem spreekt mij niet zo aan, maar deze game nu een avond gespeeld te hebben wel. Daarbij heeft het een beetje ARK: SE elementen erbij en een Zelda: BotW sfeertje...

Al het goeie in 1 game dus! :9
Omdat pokemon gebaseerd zijn op echte en mytische wezens. Dus dan lijkt iets snel op pokemon. ( helemaal als het op die zelfde cartoon 3d style is )
Er zijn tientallen spellen die draaien om het vangen van monsters, dit is gewoon een type spellen zoals je ook vele shooters of RTS spellen hebt.
Palworld in dit geval combineert dat genre met open world crafting/survival gameplay.
Vaak worden in dat soort spellen de monsters gebaseerd op bestaande dieren, dat houd dus in dat je regelmatig varianten hebt die dezelfde kenmerken heeft omdat het op hetzelfde dier is gebaseerd.

Om dezelfde reden is TemTem ook niet verdwenen, het is gewoon een ander spel in hetzelfde genre.
Beter goed gejat dan slecht bedacht.

Nintendo heeft geen poot om op te staan juridisch gezien. Je kan geen intellectueel eigendom claimen op een 'art style'. Want zoals anderen ook al gezegd hebben, de art style zorgt ervoor dat het zoveel lijkt.

Sterker nog, ik denk dat Nintendo / The Pokemon Company het zich geen bal interesseert. In the end blijft het feit dat het niet van Nintendo / The Pokemon Company is. Nota bene, er staat geen enkel logo van Nintendo of Pokemon bij, en de echte kenners weten dat.
Dit concept heeft vrij weinig met Pokémon te maken, behalve de beestjes en dat je ze kunt vangen en trainen. Natuurlijk, het lijkt bekend, maar het is een totaal ander type game waarbij er één overeenkomst is: beestjes vangen.

Het is een open-world survival game. Je kunt wapens gebruiken, dingen bouwen, battles zijn niet turn-based, maar real-time etc.

Zou dat betekenen dat je ook geen 2D side-scroller game mag bouwen, omdat dat te veel op Mario lijkt?
Ik heb het ook niet over het concept naar puur over de looks. :?

Een je opmerkingen over speltypes raakt kant noch wal. Zelfs als jij net een uniek nieuw soort doel komt, dan mag je alsnog Pikachu en weet ik hoe zn baasje heet, of Mario en Luigi niet gebruiken.
Maar dat doet Palworld toch ook niet? Doordat het dezelfde artstyle gebruikt lijkt het heel erg op Pokémon, maar dat is het niet. Daardoor heeft Nintendo gewoon geen poot om op te staan als het er juridisch op aan komt.

Het zou anders zijn als ze inderdaad letterlijk één-op-één Pikachu zouden kopiëren.
Lees nog eens goed wat ik schreef? Als niet Pokemon fan/kenner, lijkt het alsof sommige figuurtjes exact op Pokemon zoals ik denk te hebben gezien, ooit ergens.

Afgezien van al deze voorbehouden, ook al zijn ze niet 100% gelijk, als het publiek zich kan vergissen, dan is dat al inbreuk op IP/merkenrecht voor zover ik weet.

Als jij een merk op gaat richten met een appel met geen of twee happen er uit, en dan telefoons, tablets etc gaat verkopen, heb je toch echt een probleem.

[Reactie gewijzigd door Alxndr op 20 januari 2024 11:54]

Sowieso kunnen de makers zich al gewoon beroepen op de natuur en eerdere fictie/mythologie. Daarnaast klopt wat je omschrijft gewoon ook niet. Je geeft namelijk al aan een niet kenner te zijn en het lijkt voor jou gevoel op hoe je het je herinnert. Zoals je zal begrijpen is dat natuurlijk gewoon veel te zwak om stand te houden.
En zelfs als het er vrij veel op lijkt en de rest van de setting is compleet anders dan is het waarschijnlijk nog steeds verschillend genoeg.
Hoezo 'klopt wat ik omschrijf' niet? Ik stel gewoon een vraag. Maar negeer voor het gemak vooral gewoon ff de reputatie/geschiedenis die Nintendo heeft qua bescherming van hun merken en hoe IP wetgeving werkt.

Bovendien, door in je laatste zin het woord 'waarschijnlijk' te gebruiken geef je zelf aan dat je het ook helemaal niet zo zeker weet. |:(
Hoezo 'klopt wat ik omschrijf' niet?
Dit was je vraag geloof ik? Dan kan je daar toch een antwoord op krijgen?

Dus, voor de duidelijkheid:
Afgezien van al deze voorbehouden, ook al zijn ze niet 100% gelijk, als het publiek zich kan vergissen, dan is dat al inbreuk op IP/merkenrecht voor zover ik weet.
Dat klopt niet. Het moet er extreem veel op lijken zodat het zeer waarschijnlijk is dat iedereen zich kan vergissen.
Bovendien, door in je laatste zin het woord 'waarschijnlijk' te gebruiken geef je zelf aan dat je het ook helemaal niet zo zeker weet. |:(
Zelf wanneer dit zo is kan de omgevings setting ervoor zorgen dat het nog steeds geen inbreuk maakt. Aangezien we een fictieve situatie beschrijven is dit inderdaad "waarschijnlijk" want niet alle parameters zijn immers omschreven. Het is dus in ieder geval niet zo dat het zeker weten inbreuk maakt.

Daar komt ook nog bij dat prior art een ding is, zoals dat de Pokemon zelf uberhaupt al niet erg uniek en onderscheidend waren. Zie bijv ook: https://id.nl/huis-en-ent...se-rechtszaak-tegen-apple
Had je deze update al meegekregen?
Heeft Pokémon een zaak waarmee het bedrijf aanpassing of schadevergoeding bij de concurrent kan afdwingen? Advocaat René Otto, gespecialiseerd in games, acht dat "zeker kansrijk. Abstracte ideeën en concepten zijn niet beschermd: Palworld mag wel een elektrische muis in zijn spel hebben, maar deze elektrische muis mag niet te veel lijken op Pikachu van Pokémon."

Otto: "In het geval van Palworld zijn er echt een aantal designs die niet alleen qua concept, maar ook qua uitwerking erg lijken op bestaande Pokémon. Zo hebben bepaalde monsters uit Palworld exact dezelfde verhouding, pose en uitstraling als bestaande Pokémon." Hij heeft het over zo'n dertig personages waarvoor dat geldt. "Doordat er zo veel designs zijn die lijken op bestaande Pokémon, kan Palworld lastig verdedigen dat het gaat om louter toeval."
Deze update al meegekregen? https://youtu.be/9gajB9hKE7k?si=pu8GNlu3V1cC5DlS&t=255

Hoe dan ook zou ik graag op de vorm van je argumentatie inhoudelijk willen discussiëren. Daar was mijn reactie namelijk op. Je geeft namelijk aan dat:
Afgezien van al deze voorbehouden, ook al zijn ze niet 100% gelijk, als het publiek zich kan vergissen, dan is dat al inbreuk op IP/merkenrecht voor zover ik weet.
Dat strookt dus helemaal niet met wat je nu linkt. Wat ik je aan heb gegeven is dat die interpretatie van het IP ownership en merkenrecht niet klopt.

Want dit:
Zo hebben bepaalde monsters uit Palworld exact dezelfde verhouding, pose en uitstraling als bestaande Pokémon.
Is toch wel heel iets ander dan, "Ik kan me vergissen dus het mag niet"
Beetje het concept niet elke skateboard board game is automatisch tony hawk pro skater
Ik heb de trailer bekeken. De verzonnen dieren die daarin voorkomen doen qua uiterlijk wel denken aan de dieren in de serie Pokémon, maar als jij goed kijkt zie dat jij geen enkel dier in Palworld een kopie is van een dier uit de serie Pokémon.

Juridisch gezien komt Palworld hier dus gewoon mee weg, want Nintendo (of andere auteursrechthebbenden) kunnen op geen enkel punt intellectueel eigendomsrecht claimen op wat er in Palworld voorkomt. :)
Dat gele beest recht op de still lijkt ook wel op een gele totoro
Op het ene moment lijkt het in de intro op Pokemon, dan weer WoW, en ook weer op Fortnite.

Uiteindelijk lijken bijna alle nieuwe games op iets wat al eerder is uitgekomen. Ongeveer zoals in de muziek met de 4 basisakkoorden.

https://youtu.be/5pidokakU4I?feature=shared
Dit lijkt op de Ark survival evolved engine gecombineerd met de sprites van pokemon, in die zin zouden zowel nintendo als studio wild cards een aanklacht kunnen indienen.
En pokemon zijn geen kopieën van mythische wezens, bestaande dieren of alledaagse voorwerpen? Pokemon lijkt al zelf door een AI te zijn bedacht.

Er zijn al zat voorbeelden van "met de hype meeliften" zie ook Coromon op Steam
Oh dat is de laatste 30 jaar wel degelijk gebeurd hoor, zo heb/had je:
Biomotor Unitron (Robots in plaats van monsters) voor de Neo Geo Pocket (van Yumekobo)
Spectrobes (Cyber dinosaurussen in plaats van monsters) voor de DS (van Disney)
Spirits (Geesten/spoken in plaats van monsters) voor de N-Gage (Van Nokia, uiteindelijk niet uitgebracht)
Tem Tem (monsters) voor PC (van Crema)
Cassette Beasts (monsters) voor PC (van Bytten Studio)
Pocket Mortys (Morty's, je weet wel, van Rick en Morty) voor iOS/Android

etc etc etc
Telefang: monsters opbellen als je een gevecht aanging ipv ze in een bal te stoppen.

Officieel enkel in het Japans uitgebracht, maar er was ook een (illegaal) vertaalde versie die bekend stond als Pokemon Diamond (voordat de officiële Diamond er was) en Pokemon Jade.
Nintendo had allang een mmorpg kunnen creëren en dan hadden ze vast 100mill exemplaren verkocht.

Snap niet dat ze er nooit ervoor zijn gegaan
Ja blijft apart. Ik wacht hier al 20 jaar op. Samen met miljoenen andere volgens mij.
Het is niet aan Nintendo. Het is aan Game Freak. Die maken meer dan alleen Nintendo games.
Maargoed dit spel is wel het bewijs dat Game Freak veel meer uit Pokemon moet gaan halen ipv met halfafgemaakte crap er steeds mee weg te komen.
Dat hebben ze volgens mij al in de vorm van Pokémon GO. En dat levert ze geen windeieren op volgens mij.
Pokemon Go is geen mmorpg. Mmo’s kun je gewoon vanaf je eigen bank spelen, terwijl Go gekoppeld is aan locaties in de echte wereld. In een mmo kun je de complete gamewereld verkennen, dat wordt in Go wat lastig en prijzig ;)
MMO, Massive Multiplayer Online. Ik zie niet waarom Pokemon Go geen MMO zou zijn doordat het aan echte locaties gekoppeld is.
Dus call of duty warzone is ook een MMO ?
Zit je met duizenden mensen tegelijk in dezelfde 'wereld'?

Massive is ver voorbij de Warzone/Conquest of andere FPS player limieten van misschien max 100-200 man online in 1 server.

@kozue GTA Online beetje hetzelfde, limiet is daar 30 oid. Niet bepaald massive.

Pokemon GO heeft (tien/honderd) duizenden mensen gelijktijdig online in dezelfde 'wereld', server, realm. Hoe je het ook noemen wil. Ze kunnen met elkaar interacten.
Dat zit je met Pokémon go ook niet. Dus je argument klopt niet.
Het is maar hoe je het definieert, Pokemon GO is Massive, Multiplayer, Online en je speelt als een pokemon trainer. Volgens mij wordt voor een MMO nergens vereist dat je de hele wereld kan ontdekken. is mij in classis wow ook niet gelukt :)
Als je het zo definieert is GTA Online ook een mmo. Klinkt meer als iets kroms recht praten 🤣
Ook als ze dat nu alsnog doen kunnen ze er evengoed 100 mil van verkopen. Het hoeft niet eens fantastisch te zijn. Als het maar redelijk is, dan verkoopt de Pokémon naam het wel. Maar ik ben het met je eens dat het onbegrijpelijk is dat ze dat nog niet hebben gedaan.
Kan je nagaan hoeveel mensen op een echt goeie Pokemon game zitten te wachten.
Wacht al idd al heel lang op een goede pokemon mmo die niet switch exclusief is. Ze laten hier toch een hoop geld mee liggen denk ik.

[Reactie gewijzigd door Rogers op 19 januari 2024 21:22]

Pokemmo. Wel even *kuch* legaal de roms zelf even rippen.
Dat ziet interessant uit, bedankt.
Roms rippen en dan ook nog online met de rest spelen?
Je kan ook prima solo de verhaallijnen volgen. PokeMMO is lastiger dan het origineel, wel leuk om doorheen te spelen. Ik doe ook weinig met het multiplayer stuk, af en toe met iemand wat samen. Maar het is vooral de levendigheid en de vele verbeteringen die ze gebackport danwel toegevoegd hebben. Zelf vind ik het wel handig dat het online is, zo kan ik feilloos van PC naar Android en terug.
Dat snap ik, maar je reageert zelf op iemand die om een Pokemon MMO wilt die niet Switch exclusief is. Suggereren om hem dan offline in de emulator te spelen haalt dan dus de MMO er van af.
PokeMMO is niet Switch exclusief. PC, Android, iOS, Mac, Linux.

Het is MMO.

Voor je bonus punt:
Het is geen emulatie. Beetje hetzelfde wat OpenTTD vroeger deed en OpenRA2/OpenRCT2 nog steeds doen, de assets gebruiken. Ze gebruiken hun eigen engine.

Hmmm... Volgens mij zit mijn antwoord niet zo heel ver naast zijn vraag.
Ok, dus het heeft dan ook niets met roms rippen te maken? En vanwaar dan de opmerking over solo de verhaallijnen volgen? Sorry, je antwoord is dan zeker wel goed, maar kwam even wat verwarrend over.
Het kan aan mij liggen, maar ik krijg niet de indruk dat deze early access game een goede Pokemon game zal zijn.
Fight, farm, build and work alongside mysterious creatures called "Pals" in this completely new multiplayer, open world survival and crafting game!
Volgens mij zijn de Pokemon games geheel niet multiplayer, open world survival en crafting games...
Klopt maar toch krabt het die itch van open world Pokemon avonturen game :+

Althans dat is waarom ik de game probeer.

[Reactie gewijzigd door Palindrome op 19 januari 2024 22:29]

Oh maar Pokémon zelf is nu ook al een tijdje open world! Raad je Legends Arceus en Scarlet & Violet te spelen!
Legend Arceus. Het bestaat al. Nu nog een DLC of een nieuwe Legends game en we zijn er.
Wachten op zombie dlc
Juist door de mixed gameplay is er veel te doen en blijf je bezig. Ik lees overal dat mensen het niet in de gaten hebben dat ze al 8+ uurtjes weg hebben gespeeld en het spel moeilijk kunnen weg leggen.
Ben benieuwd.
Reviews op Steam zeggen genoeg:

"This is Pokemon Arceus, but with actual content and above 30 FPS"

"came out in better state than pokemon scarlet/violet"

"Most people, myself included, thought this game was going to be a meme. It's actually insanely detailed, extremely well optimized, and compelling as hell. For something going into Early Access this is a VERY strong start. Can't wait to see what they do going forward."

Tsja als Nintendo geen goede Pokemon games meer maakt vullen anderen het gat wel.
Dit. Plus het PC platform negeren is gewoon een gigantische hoop geld laten liggen.
Wie weet krijg je wel een Pokemon x86 & ARM als/ nu Nintendo/ GF ziet dat er een markt voor is.
Daarom had ik bewust geen comments gelezen.

Mijn initiële gedachten waren: eindelijk een pokemon game die wel fatsoenlijk draaid.

Tussentijdse gedachten: Digimon survival evolved: Twilight highlands

Prima combo en zeker vermakelijk. Afgezien van een zwevende Pal en een ander die 2 minuten stond te twerken heb ik weinig raars meegemaakt.

Ik speel hem via gamepass btw. Schepte mij wel voldoende vertrouwen dat deze langer speelbaar is dan de "look a likes" die via Google play store zijn verschenen.

Ik geef het een 8...meer diepgang als pokemon, meer zinvol dan ARK en niet zo "needy" als WoW.
Dus een cross over tussen fortnite en pokemon? Hopelijk laat het game freak zien wat een pokemon game kan doen op de PC met krachtigere hardware.
Gamefreak heeft niet eens krachtige hardware nodig om kwaliteit te runnen, kijk maar naar de zelda series op de switch, ze zijn gewoon laks melken gewoon lage kwaliteit uit. De volgende switch zou betere hardware + upscaling technologie hebben, als gamefreak nogsteeds shit uitbrengt is het duidelijk aan hun en niet de excuses van hardware limitaties

[Reactie gewijzigd door RikudoSenninX op 20 januari 2024 12:58]

Palworld: je machinegeweer legen op een schattig monster, om deze vervolgens te vangen met een pokéball en dan is het opeens je beste vriend….
Uuh, niet bepaald. Daarna gaan ze aan het werk op m'n plantage :X
Heb het nog gespeeld maar heb de gameplay gechecked op Youtube en had al gouw de titel in mijn hoofd: SlaveSimulator9000... Eerlijk gezegd voelde ik me er niet 100% comfortabel ermee vannuit een ethisch standpunt.

Vooral het feit dat je een schattig hondje neerschiet en vervolgens het lichaam kan verschuiven.. wtf xD
Ziet eruit als een AI gegenereerde blend van enkele van de meest populaire games: Pokemon, Fortnite, Minecraft, een beetje Zelda zelfs. Waarschijnlijk de droomgame van elk 12-jarige jochie, maar het lijkt in mijn ogen slechts een goedkope zielloze cashgrab.
Los van wat je van de gamep
zelf vind is het op elk punt beter dan elke Pokémon game die game freak zelf heeft uitgebracht.
De game ziet er mooier gedetailleerder en loopt soepeler.
De wereld is groot en er is veel te ontdekken.
Alle animatiees zijn soepel en gemakkelijk.
Er zit genoeg diepgang in, dat er genoeg te doen valt om het afwisselend te houden.

Het mag dan wel early acces zijn, maar naar mijn mening meer polished dan de gemiddelde tripple A van afgelopen tijd.
ik heb al die games gespeeld en ik ben inmiddels 34 jaar... Alles wat ik miste in andere games zit hier juist samen en ik vind het heerlijk.

Zelda is mijn all-time favorite, maar zo jammer dat je geen (fatsoenlijk) huis kon bouwen *opgelost*

Pokemon was leuk maar dat werd na een tijdje wel eentonig. Vechten is alleen maar "A drukken" opgelost

Minecraft was leuk maar veel bouwen zonder doel opgelost

Fortnite is leuk maar korte potjes en na 15 minuten is al je opgebouwde inventaris weer weg opgelost

Goedkope Cashgrab? misschien wel... Maar stel je voor dat niemand ooit friet en mayonaise had samengevoegd? Dan aten we nog steeds droge frieten.
Hier wordt het spel non-stop gespeeld sinds we het hebben gedownload op de xbox. Van wat ik er van zie (alleen mee zitten kijken terwijl ik ook andere dingen aan het doen ben) komt het me op me over als een game die tot nu toe een hoop dingen matig doet.

Het heeft het standaard verzamelen zoals games als Portia, Disney Dreamvalley, etc, etc.. Het vechten met de Pokémon’s is redelijk standaard en soms wat vreemd (eerst sta je op ze in te hakken met een bijl en daarna vang je ze in een soort pokeballs).

Grafisch ziet het er wel leuk uit en schijnbaar is het genoeg om een bepaalde groep gamers (hier thuis mijn vrouw en de kids) aan te trekken, maar persoonlijk lijkt het me echt een matig spel met leuke graphics. Wie weet dat mijn mening nog veranderd als ze verder in het spel zijn.
Wellicht ff meedoen om zelf er een eigen ervaring op te doen? ;)
Als je continue meekijkt zonder de controller vast te houden, dan kun je prima een valide mening hebben.
Hoezo matig? Ik zit per pure toeval nu een Splitsie/Flipsie vid erover te kijken en het ziet er prima uit.

Ik zoek bijvoorbeeld geen giga ingewikkelde systemen, maar een leuke tijd met weinig stijle "curves" om erin te komen. Lekker beetpakken en spelen maar!

Versimpeld is niet hetzelfde als matig.

Tenzij je iets anders bedoeld?
Het is niet alleen versimpeld, het is ook gewoon in mijn beleving matig (voor zover ik dat nu kan beoordelen). Het bouwen werkt te vaak niet soepel. De combat is ok, maar vrij simpel. En ja er kan nog veel veranderen gezien de game nog in early access is. Maar het voelt voor mij dat er teveel dingen samen gegooid zijn in 1 game. Ieder zijn smaak en zoals ik al zei, zijn er hier thuis genoeg die de game vermakelijk vinden, maar voor mij valt het gewoon tegen (en ik keek echt uit naar deze game).

Grafisch ziet het er allemaal leuk uit (framerate is op de xbox series x trouwens ook erg belabberd), maar ik hoop dat de gameplay toch nog wel aardig bijgeschaafd gaat worden voor ik erzelf verder in duik.

[Reactie gewijzigd door Uhmmie op 19 januari 2024 23:34]

De framerate is unlocked met vsync aan, terwijl de game rond de 45FPS draait. Dat betekent dat iedere tweede frame twee keer zo lang duurt.

IMO is dit compleet onspeelbaar op een TV zonder VRR. Geef dan een optie om de framerate op 30FPS vast te zetten dan is het in ieder geval stabiel.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 20 januari 2024 21:54]

Pokémon met miniguns :D

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee