Het leven van een vrouw is minder waard dan papier…

(Door: “Angélica”)

Laten we alle moslims die ‘geschokt’ zijn als er ergens een koran wordt verbrand eens vragen waarom ze nooit ‘geschokt’ zijn als een vrouw levend verbrand wordt. Op 17 januari jl. konden we zien hoe een meisje ergens in de islamitische wereld levend verbrand werd. Een uitzinnige menigte, aangevoerd door een imam die Arabische teksten schreeuwt, juicht en geniet vanwege het onmenselijke spektakel. De video is inmiddels verwijderd van YouTube, maar de foto niet. Mijn maag draaide zich om en ik was diep geraakt; woedend en verdrietig tegelijkertijd.

Inmiddels werken moskeeën aan een verbod op koranverbranding om de ‘religieuze vrede’ te beschermen. Het onderstaande verhaal van Souad, een Palestijnse vrouw die slachtoffer werd van eerwraak, toont overduidelijk aan dat noch de islam, noch de koran thuishoren in een democratische rechtsstaat.

Op de vlucht voor eerwraak

«Een vrouw is minder dan een stuk vee» Uit eerwraak werd het Palestijnse herderinnetje Souad in brand gestoken. Door een wonder overleefde ze de aanslag. Twintig jaar later, in 2004, doorbrak ze haar zwijgen met het boek “Geschonden”.

«Het is een overwinning, want als charmuta ben ik eigenlijk dood.»

«Dank je dat je naar mijn verhaal hebt willen luisteren», fluistert Souad na afloop van het gesprek een paar keer, terwijl in de foyer van een Amsterdams hotel cameraploegen en journalisten klaar zitten voor de volgende serie interviews. Als dochter van een tirannieke brullende vader en een keiharde, zwijgende moeder en als lid van de roddelzieke gemeenschap van een piepklein dorp heeft Souad in haar nieuwe bestaan als getrouwde moeder van drie kinderen «ergens in Europa» haar nederige houding niet helemaal afgeleerd.

Maar Souad, naar schatting in 1957 geboren op de Westelijke Jordaanoever, geniet met volle teugen van alle aandacht tijdens haar tweedaagse bezoek aan Nederland om haar boek te presenteren. Als ze spreekt over haar leven, toont ze zich strijdbaar, zelfbewust: «Met dit boek is er een last van me af gevallen. Mijn kinderen weten eindelijk álles.»

Het is, zegt Souad met gebalde vuisten, niet alleen een overwinning op haar familie, dorpsgenoten en Arabische mannen, die volgens haar «allemaal slecht» zijn, maar boven alles op zichzelf. Twintig jaar na de moordaanslag heeft ze het op aandringen van anderen aangedurfd haar leven te vertellen. De pijnlijke herinneringen die ten dele terugkwamen, vond ze bevrijdend: «Dit boek heeft me meer goed gedaan dan negen jaar psychologische begeleiding. Het maakt me sterk. Ik ben heel gelukkig», zegt ze met een stralende lach in het Frans. Het Arabisch is ze bijna vergeten. «Dat heb ik verdrongen.»

Omdat Souad analfabeet is, ze kan wel langzaam lezen, heeft ze haar boek «gepraat». De Franse Marie-Thérèse Cuny heeft alles in een sobere, registrerende stijl opgeschreven tot Brûlée vive (Levend verbrand), dat nu in het Nederlands is vertaald als “Geschonden”. Het aangrijpende relaas wordt uitgebracht in 22 landen. Maar niet in de Arabische wereld, zegt Souads Franse uitgeefster, die met haar mee is gereisd en geen seconde van haar zijde wijkt: «Dat ligt te gevoelig. We zijn nu met één uitgever in gesprek.» Ze zegt het niet met zoveel woorden, maar Souads verhaal kan door extremisten verkeerd uitgelegd worden, als een aanval op de islam als geheel. En dat is beslist niet de bedoeling: het is een persoonlijk verhaal. «Het gaat hier om pre-islamitische gewoontes», benadrukt ze. Gedurende het hele gesprek interrumpeert de Française bij elke vraag met een verwijzing naar een mogelijke relatie tot de islam. Ze is duidelijk bang voor verkeerde beeldvorming en is er beducht voor dat dit boek binnen het toch al zo gepolariseerde klimaat een aanjager van geweld wordt.

Die angst wordt bevestigd door de ongewone veiligheidsmaatregelen rond de Palestijnse overlevende van eerwraak. Alle journalisten moeten zich ruim van tevoren legitimeren. Tassen worden doorzocht. In het hotel en tijdens het gesprek staan twee mannen met brede nekken en oor-telefoontjes zwijgend de ruimte te observeren. De kleine vrouw lijkt nergens last van te hebben. Ze beseft goed dat deze publiciteit niet erg welkom is bij «bepaalde groeperingen». Bovendien is ze in haar dagelijks leven gewend om op haar hoede te zijn. Souad zal ook nooit meer kunnen terugkeren naar haar oude grondgebied en haar familie, want in haar land bestaat ze theoretisch niet meer; het verbrande meisje is van de kaart geveegd, een spook geworden.

Souads relaas is in één woord gruwelijk. Wie het boek leest, kan zich nauwelijks voorstellen hoe haar leven ooit was. Naar westerse maatstaven is het een waanzinnig verhaal over een verstikkende, beklemmende leefwereld vol achterdocht en haat. Als derde kind van niet onbemiddelde ouders groeit Souad op in de jaren zestig in een primitief Palestijns dorp, waar de tijd wordt gemeten aan de hand van de seizoenen en berekend in samenhang met de ramadan, de oogsttijd en de vijgenpluk. Met haar zusjes werkt ze zeven dagen per week van zonsopgang tot zonsondergang keihard. Ze laat de geiten en koeien grazen in de velden, maakt de stallen schoon, helpt kalveren ter wereld en melkt elke ochtend alle dieren. In het huishouden doet ze haar plichten zo goed als ze kan: wassen, schoonmaken, en vooral: haar vader en broer bedienen. Wie als meisje of moeder een foutje maakt, kan rekenen op slaag met de riem of de stok van vader. Voor Souad is een dag zonder slaag niet normaal. Regel matig wordt ze een nacht lang vastgebonden in de stal tussen de beesten, met haar handen op haar rug, haar benen aan elkaar en met een sjaal om haar mond zodat ze niet kan schreeuwen.

Al heel jong signaleert Souad het enorme contrast in behandeling tussen jongens en meisjes. In haar boek staat: «Als ik naar mijn broer keek, die door de hele familie wordt aanbeden en door mij ook, dacht ik vaak: wat heeft hij nu meer dan ik? Hij is uit dezelfde buik gekomen. Daar had ik geen antwoord op. Het was gewoon zo. Wij moesten hem dienen, zoals mijn vader, kruipend en met gebogen hoofd. Zo ging het in dat dorp: de wil van de mannen was de wet. In andere huizen werden meisjes en vrouwen ook iedere dag geslagen. Daar hoorde je ook schreeuwen, dus het was normaal.»

Souads broer, Assad, is de enige zoon. Als kleine prins mag hij alles: paardrijden, naar school, door het dorp zwerven, naar de bioscoop in de stad, veel eten, schoenen dragen, de baas spelen over iedereen, om de eenvoudige reden dat hij na de vader als man borg staat voor de veiligheid van het hele gezin. De geboorte van ieder meisje betekende een regelrechte ramp. Souad legt uit: «Een vrouw is minder dan een stuk vee. Als een koe ziek was, dan werd het dier naar de dokter gebracht en verzorgd. Meisjes waren dan wel harde werkers, maar uiteindelijk uitsluitend een last. Alles draait erom zo snel mogelijk uitgehuwelijkt te worden tegen een goede bruidsschat. Daar was mijn vader mee bezig zodra we rijp waren. De vader was de koning, de almachtige man. De man neemt de vrouw om zonen te krijgen en opdat zij hem als slavin kan dienen met meisjes die geboren worden als zij het ongeluk heeft die te baren.»

De sociale structuur die Souad beschrijft is weliswaar onthutsend, maar niet geheel onbekend. De verhalen zijn eerder opgetekend in boeken. Ook zijn de levens van veel Turkse en Marokkaanse migrantenvrouwen, veelal afkomstig uit vergelijkbare geïsoleerde plattelandsdorpen, enigszins vergelijkbaar geweest, en soms zijn ze dat in een afgeleide vorm nog steeds binnen de westerse wereld. Wat wél volkomen nieuw is, en misschien nog meer choquerend dan het fenomeen eerwraak, zijn Souads beschrijvingen van pasgeboren meisjes die direct na de bevalling routinematig worden verstikt in schapenvachten. Een keer ziet ze hoe haar moeder op de grond in de kamer ligt te bevallen en vlak na de geboorte de baby dooddrukt. Souad heeft berekend dat het vaker moet zijn gebeurd, omdat haar moeder, die op haar veertiende trouwde met een 34 jaar oudere man, veertien keer zwanger is geweest, en beviel van levende kinderen, maar slechts zeven kinderen overhield. Ze vraagt zich af waar ze bleven: «Werden ze ergens begraven? Werden ze aan de honden gevoerd? Mijn vader en moeder kleedden zich dan in het zwart.»

Ook is ze getuige van de moord op een ouder zusje, Hanan, die door haar zo aanbeden broer op bevel van haar vader in de gang wordt gewurgd met het snoer van de telefoon. Deze meisjes waren nog te jong (nog niet geslachtsrijp) om «overtredingen» te begaan. «Het enige wat ze fout hadden gedaan was als meisje te worden geboren», vertelt Souad zonder zichtbare emotie. «Alleen toen wist ik precies wat er gebeurde. Nu ben ik realistisch en weet ik dat het misdaad was.»

Over dit aspect treedt tijdens het gesprek enige verwarring op. Op de vraag of dit uniek is en wellicht meer iets zegt over haar moordlustige ouders dan over een structurele traditie haast de Franse uitgeefster zich dit te relativeren en zegt dat «dit vroeger ook bij katholieke gezinnen op het Franse platteland gebeurde». Op mijn opperste verbazing reageert ze met: «Nou ja, meisjes waren vroeger ook een vloek bij ons», en gebiedt over dit onderwerp verder te zwijgen.

Souad glimlacht. Zoals ze in haar boek beschrijft, doet ze dat altijd op pijnlijke momenten.

Souads leven op de Jordaanoever eindigt als ze verliefd wordt op een knappe jongen uit het dorp. Omdat ze niet kan wachten tot eerst haar oudere zus getrouwd is, bang is de risee van het dorp te worden, omdat ze «al de oude leeftijd van ongeveer zeventien jaar heeft» en vreest de rest van haar leven te moeten zuchten onder de wreedheden van haar ouders, neemt ze het heft in eigen handen. Tijdens het ophangen van de was zoekt ze oogcontact met de jongen. Dat leidt tot een paar ontmoetingen in het veld. Drie keer vrijt ze met deze Faiez, die zweert met haar te zullen trouwen. Al snel blijkt het ergst denkbare waar te zijn: Souad is zwanger en haar aanstaande bruidegom neemt uit angst «voor de ogen van de vader» de benen. Aan haar groeiende buik en haar misselijkheid ziet Souads familie wat er aan de hand is. Ze is een charmuta: een hoer. Nooit zal ze normaal kunnen trouwen, het bloed bevlekte laken na de huwelijksnacht buiten aan het balkon kunnen hangen en het goedkeurende zahruta (het hoge gegil van Arabische dorpsvrouwen) horen, haar wenkbrauwen mogen epileren en juwelen kunnen dragen. Wat haar lot is, weet ze.

Souad kent de procedure: familieberaad (ooms, tantes, getrouwde zussen, zwagers, broers, vader en moeder), de beslissing, de ouders die «een dagje naar de markt gaan» terwijl de meisjes thuisblijven en «iemand» het vonnis uitvoert. Souad luistert op afstand mee en hoort het: haar zwager Hoessein zal de familie «in een klap van haar ontdoen».

Als de dag aanbreekt, trilt Souad van de zenuwen. Ze staat het vuur op te porren voor de wasketel. Hoessein komt naast haar staan, glimlacht en gooit plotseling «iets kouds» over haar heen. Het volgende moment rent ze stinkend naar benzine en brandend het huis uit. Ze springt over een muurtje, waar twee vrouwen haar zien. Niet wetend wat er aan de hand is, brengen ze Souad naar het ziekenhuis, waar ze met derdegraads verbrandingen op haar bovenlichaam door de artsen en verpleegkundigen zonder medische verzorging in bed wordt gelegd om te sterven, want «het is een ingewikkelde familiezaak».

Souad vertelt het moeiteloos; dit onderdeel van haar leven heeft ze al heel vaak verteld. Ze vervolgt: «Mijn moeder kwam langs in het ziekenhuis met een gifbeker in een tweede poging me alsnog te doden.» In alle eenzaamheid baart Souad haar zoon, twee maanden te vroeg, door de kwellende pijn van haar brandwonden heen. Marouan wordt haar onmiddellijk afgenomen en in een weeshuis geplaatst, terwijl Souad wacht op verlossing door de dood.

Dan neemt haar lot een andere wending. Als door een godswonder wordt Souad gered door een medewerkster van Terre des Hommes, die met hulp van een «dappere Palestijnse jonge arts die in Engeland zijn opleiding heeft genoten» met Souads familie onderhandelt om haar mee te krijgen, zogenaamd om «haar elders te laten sterven». Deze Jacqueline weet zelfs met veel overredingskracht de baby («als hoerenzoon zou hij geen leven hebben gehad») uit het weeshuis los te peuteren. Samen vliegen ze naar Zwitserland, waar Souad liefdevol wordt verzorgd. Ze wordt 24 keer geopereerd, onder meer om haar kin, die door de hitte is samengesmolten met haar borstkas, weer vrij te krijgen.

Met hulp van «veel geduldige mensen» begint Souad moeizaam een nieuw bestaan. Geleidelijk krijgt ze vertrouwen in mensen, en ze ontmoet op een terrasje haar huidige echtgenoot Antonio. Met hem kan ze uren praten. Hun platonische verhouding resulteert na twee jaar in een liefdesrelatie, een huwelijk en de geboorte van twee dochters, Laetitia en Nadia, die uiteindelijk worden herenigd met Marouan, die was opgegroeid in een Frans pleeggezin.

Wat rest zijn Souads littekens. Op haar ziel, zoals ze zacht zegt, maar vooral ook op haar lichaam. Ooit liep ze zwaar gesluierd als een mummie over straat. Niet vanwege haar geloof, maar uit schaamte voor haar uiterlijk. «Nu is dat voorbij, ik ben van mijn littekens gaan houden», zegt Souad en stroopt de mouwen van haar zalmroze coltrui demonstratief op. Diepe groeven, ruw weefsel, maar haar knappe gezicht is vrijwel ongeschonden gebleven, ook al is haar kin getekend en is ze haar oren kwijtgeraakt. «Ik heb gebeden, tegenover een algemene god, om vergeving. Voor mezelf, niet voor mijn familie. Nooit zal ik hen kunnen vergeven. Dit boek heb ik gemaakt als wraakactie tegen over mijn dorp: zij denken dat ik dood ben. Ik wás gestorven, geestelijk en lichamelijk. Een menselijk wrak. Nu leef ik. Ik weet dat ik met dit boek spreek namens al die vrouwen die eremoord niet hebben overleefd. Vrouwen die in de positie verkeren zoals ik ooit deed, wil ik hoop geven!»

In de Arabische wereld draait het leven van vrouwen volgens Souad om maar één ding: voorkomen dat ze charmuta worden. Of de schijn te wekken dat ze een gevallen vrouw zijn, wat al kan als een meisje met omhoog gerichte blik alleen over straat slentert. Eerwraak is een extreme straf, die volgens berekeningen van vrouwenhulp organisatie Surgir wereldwijd (ook in Europa) zo’n zesduizend keer per jaar wordt uitgevoerd, de zelfmoorden en «ongelukken» niet meegeteld. Langzaam maar zeker worden deze misdaden door overheden erkend, en wordt deze traditie die blindelings van generatie op generatie wordt doorgegeven aan banden gelegd. Souad weet niet of het er in haar dorp nog steeds zo aan toegaat.

En waar draait volgens Souad het leven van een vrouw in Europa om?

Ze is lange tijd stil. «Dat is een moeilijke vraag», vindt ze. «Hier is een vrouw een vrouw. Het gaat hier om het woord. Dat is mij door toeval edelmoedig geschonken. Vrouwen zijn vrij om nee te zeggen. Ze kunnen werken, naar de kapper gaan, met hun kinderen spelen en praten. Lachen, plezier maken, de liefde leren kennen. Ik heb niet méér opleiding genoten dan een geit. Ooit was ik me er niet van bewust een mens te zijn met gevoelens en gedachten. Ik kende niet het kleinste gevoel van geluk of een vredig moment. In Europa heb ik lang geleefd in een soort mist, vol schaamte en depressies. Ik was niks meer, ik was lelijk, ik moest me verbergen om anderen niet te hinderen. Soms had ik het idee dat ik een dier was dat moest leren als een mens te communiceren. Ik ben opgestaan uit een graftombe. Nu ben ik klaar om echt te leren lezen en schrijven. Ik reis en ontdek de wereld om me heen. Er is nog zo veel Ik ben nog jong»

Als het gesprek wordt beëindigd, gaat deze keurig geklede en gecoiffeerde dame naar de volgende journalisten die op haar staan te wachten. De Franse uitgeefster draagt een wit maskertje, dat Souad voor haar gezicht zal houden als ze spreekt voor de camera’s. Ze moet voor de buitenwereld onherkenbaar blijven. Want haar leven zal nooit veilig zijn. «Jamais, jamais.» De wurggreep van eerwraak kent geen grenzen.

(Uit: het boek “Geschonden”)

Door:
“Angélica”
(voor www.ejbron.wordpress.com)

Over E.J. Bron

www.ejbron.wordpress.com
Dit bericht werd geplaatst in Algemeen. Bookmark de permalink .

19 reacties op Het leven van een vrouw is minder waard dan papier…

  1. leeuw7 zegt:

    De psychopaat Mohammed uit het fascistische boek de Koran is absoluut niet de wegwijzer van de LEVENDE GOD van Israël (=De Schepper van hemel en aarde!)!!

    YESHUA HAMASHIACH is de afschaduwing van de GOD van Israël, en niet de moordenaar Mohammed en z’n 1,6 miljard misleidende volgelingen !

    (Mohammed is een flagrante leugen!)
    (Arabisch leider, oprichter en belangrijkste profeet van de islam (ca. 570–632)!)

    Opmerkelijk is dat de “extreme vervolging” van christenen in negen van deze top 11 van ergste landen ofwel voortkomt uit islamitische onderdrukking ofwel plaatsvindt in landen met een moslimmeerderheid.

    Deze situatie betekent dat 82% van de absoluut ergste vervolging plaatsvindt in naam van de islam.

    In 2021 “was er sprake van de ergste vervolging van christenen in de geschiedenis” – met een gemiddelde van 16 christenen die elke dag om hun geloof werden vermoord. De vervolging van christenen, die al afschuwelijk was, is in de afgelopen vijf jaar met bijna 70% toegenomen, en er zijn geen tekenen dat het minder wordt. (Afbeelding bron: iStock)
    Het jaar 2021 “zag de ergste vervolging van christenen in de geschiedenis” – met een gemiddelde van 16 christenen vermoord voor hun geloof elke dag.

    https://nl.gatestoneinstitute.org/18646/miljoen-christenen-vervolgd

    Ik bid en hoop oprecht dat veel moslims ,en ook de huidige wereldwijd van overheidswege georganiseerde,gewelddadige,gewetenloze WEF-BILDERBERGER
    COVID-19 Pharma maffia vaccinazi’s ook op de valreep nog tot bekering komen in machtige naam van YESHUA HAMASHIACH!!Deze oproep geldt dus ook voor de demissionaire pathologische beroepsleugenaar Mark Rutte en z’n levensgevaarlijke neonazistische,klimaat – fascistische corrupte entourage!!

    Wie zwijgt stemt toe met de FAILED STATE Nederland!!

    Geliked door 3 people

    • Harry zegt:

      En wéér steekt Sion geen poot uit om dat meisje te redden !

      Heb je gezien , die vrouw die met haar auto de gracht in reed en waarbij een student in het ijskoude water sprong om haar te redden ?
      Dát zijn de lui waar je wat aan hebt !
      Niet die niksnut “ Sion “ , de godverdomde lul die nog nooit een poot uitgestoken heeft om iets goeds te doen ?
      Stel , dát ie zou bestaan , blijft ie lekker daarboven zitten met honderden engelen die hem iedere dag verwennen .
      Mét druiven , kaviaar en wagyyu .
      Die begeeft zich dan écht niet in deze waanzinnige wereld , met kou , stank , gestoorden en ellendig onbegrip .

      Hoe is het toch godverdomme mogelijk dat iemand aan zo’n dwaas verzinsel blijft hangen en het chronisch verdomt om daar eens serieus over na te denken ?

      Een zelfde soort verstandsverlamming als bij moslims met een gemiddeld IQ van 55 of zo !

      Bidden helpt geen ene donder , lul !
      ER IS DAAR NIKS , MAAR JE BENT NÉT ZO GEK ALS HONDEN DIE NAAR DE MAAN ZITTEN TE HUILEN !
      HEEFT DAT OOIT GEHOLPEN ?

      Je bent wel de meest fanatieke part time zendeling , hier .
      Maar waarom heb je zo’n bord voor je harses met de afmetingen van een sluisdeur van de zeesluis bij IJmuiden ?
      Wij zitten daar echt niet op te wachten !
      Al aanmeldingen gehad ?

      Beleid je afwijking in stilte , luilebal !
      En val ons niet meer lastig met je hersenspinsels !

      Like

      • boorzalf zegt:

        Man man, wat maak jij je druk, denk aan je hart harry. En waarom schrijf je steeds” God verdom mij”. Volgens mij zit je elke zondag in de kerk.🤣🤣🤣

        Like

    • Harry zegt:

      De “levende God van Israël ?
      Na duizenden jaren leeft ie nog steeds ?
      Geen wonder dat ie op die leeftijd wat gemakzuchtig wordt.
      Hij doet geen donder , net als al die andere doden !

      Wat een infantiele debiele denkbeelden hou jij er toch op na !
      Ooit eens over nagedacht om deskundige hulp te zoeken ?

      Like

      • boorzalf zegt:

        Volgens mij heeft U een flinke “geloofd trauma” opgelopen. Krijgt U ook paniek aan vallen als U langs een kerk rijdt??🤣

        Like

      • loekie zegt:

        deskundige hulp; bedoel je dan de hulp van een deskundige

        een deskundige expert met kennis van zaken zoals ze ook bij npo aan de haren erbij gesleept worden als het weer eens om islam, covid of klimaat gaat.

        sla er de psychiatrie maar eens op na; die hebben meer levens kapot gemaakt dan Sion. en nog steeds

        Like

  2. bobzelf zegt:

    JEZUS ANGELICA WAT EEN GEWELDIG STUK

    2 X GELEZEN . ONGELOFELIJK

    DANK MEISSIE . 12 POINTS

    VRIENDJE BOB

    Geliked door 2 people

    • Angélica zegt:

      Wat een lieve reactie!
      Een lichtpuntje in dit droevige verhaal.
      U schrijft altijd heel liefdevol over Uw vrouw en U bent iemand die niet tegen onrecht kan. De islam is een vreselijke hersenziekte die de wereldvrede bedreigt. Het is heel belangrijk dat we allemaal onze best blijven doen om de ogen te openen van de wegkijkers, die moslims slachtoffer vinden van het Westen, het kapitalisme en het zionisme. Dat is geslaagde taqqyia, net zoals het uitdelen van korans in Arnhem om te protesteren tegen het verbranden van die boeken vol haat. Als ik denk aan wat een vrouw meemaakt als ze levend verbrandt, word ik doodziek. Hamasmoordenaars hebben in Israël bij vrouwen hun borsten afgesneden en ze daarna verkracht. Bij één vrouw hebben ze de baby uit haar buik gesneden, nadat ze beide borsten en haar rechter arm hadden weggesneden. Via een gat bij haar sleutelbeen, kon je haar hart zien kloppen. Haar mond was afgeplakt. De Volkskrant laat ‘Hamasstrijders’ aan het woord: ze leggen uit dat ze het alleen maar deden om de wereld te tonen ‘dat Palestijnen gezien willen worden, dat ze er ook zijn’. Dat Hamas alleen maar monsters in haar gelederen heeft, is bekend op dit weblog maar de journalisten in Nederland zijn precies zo: Himmler was de slachter en Goebbels de propagandist. Zonder die laatste kon die eerstgenoemde zijn werk niet doen!
      Overigens Bob, in India is het niet veel beter dan in moslimlanden. Hindoes zijn precies zo. Ze zijn alleen gewiekster, intelligenter zo je wilt.

      Links heeft de vrouwen en de joden verraden en zij zijn de nieuwe nazi’s. Ze vormen met de moslims een heus MONSTERVERBOND en ze zijn een bedreiging voor de hele wereld en de wereldvrede.
      Het lijkt wel alsof iedereen gek geworden is!

      Maar laten we ook blijven genieten van de mooie momenten; U in een strandstoel op een Grieks eiland aan de cocktail en ik zwemmend tussen kleurrijke vissen omgeven door koraal. En bij EJBron ontmoeten we elkaar dan af en toe en blijkt de afstand tussen ons beiden maar heel klein te zijn…

      Like

  3. Willem zegt:

    En ze worden nog steeds met 10.000-den Europa binnen gehaald. En in Nederland nu verspreidt over het hele land. Straks in ieder dorp een moskee en halal winkeltjes, met dank aan de VVD en links. Over een paar jaar een MP van denk en de sharia in Nederland. De pvdd heeft ook geen probleem met halal slachten.

    Like

    • Marijke zegt:

      Met feestdagen krijgen de leerlingen op de basisschool al halal eten. Allemaal.

      Ik begrijp ook niet dat de bijeenkomst in de Jaarbeurs in Utrecht gewoon door mag gaan; die heeft niks met integratie, maar alles met segregatie te maken.

      Geliked door 1 persoon

  4. Ravian zegt:

    “«Het gaat hier om pre-islamitische gewoontes», benadrukt ze.”

    Is het werkelijk?
    Zuiver toeval dan dat 100% van de ‘eerwraak’ slachtoffers islamitisch zijn…
    Hoog tijd dat we dit fijne ‘geloof’, deze wrede moorddadige alles vernietigende ideologie, met wortel en tak uitroeien.

    Geliked door 5 people

  5. sirreadallot zegt:

    Beste mensen, ik heb de beelden van de gruwelijke excecutie van het meisje gezien voordat de beelden verdwenen. Eerst vond er fysieke mishandeling plaats. Schoppen, slaan, aan de haren trekken etcetera. Ten overstaan van een groot publiek van mannen, waaronder jonge kinderen (jongens). Dat alleen was al reden om de vuisten te ballen en in te willen grijpen. Na verloop van tijd komt er (terwijl het meisje op de grond ligt) een figuur langs die haar overgiet met een vloeistof en haar lichaam in brand steekt. De paniek van het brandende meisje is niet in woorden uit te drukken en is het meest afschuwelijke wat ik ooit heb gezien. De omstanders, inclusief de jonge mannelijke kinderen kijken onbewogen toe. Het meisje vecht al brandend voor haar leven totdat ze niet meer kan, en terwijl ze op haar rug ligt nog een paar bewegingen maakt met haar handen en benen om te trachten zichzelf te redden. Dan komt de man weer met de vloeistof en steekt haar nogmaals in brand. De menigte mannen en jongens kijken onbewogen toe.
    mohammedanen zijn niet voor vrede. mohammedanen zijn uit op overheersing van de ongelovigen (wij) Het zijn duivels die we met hand, tand, wapen en volledig uit ons land moeten verwijderen.
    Stem alstublieft op de politieke partijen die deze mening ondersteunen. Op plaatselijk, provinciaal en landelijk niveau.

    Geliked door 4 people

  6. leeuw7 zegt:

    Ja jongens en meisjes dwarsliggers nog steeds heeft de meerderheid van de mensheid een bloedhekel om te handelen na GODS wil!!

    Deze wereld oogst wat het gezaaid heeft!!

    Onder Ariel Sharon voormalig Premier van Israël werd Gaza ten onrechte aan de islamitische barbaren overhandigd ,zogenaamd land voor vrede!

    Op 1 januari 2014 liet de Israëlische krant Haaretz weten dat de toestand van Ariel Sharon verslechterde en dat hij de dood nabij was. Hij overleed uiteindelijk tien dagen later, op 11 januari 2014, na acht jaar in coma te hebben gelegen.(Toeval!?)

    Om SIONS wil zal ik niet zwijgen!!

    Voor de meerderheid van de wereldbevolking en de Joden is het geloof in JEZUS een dwaasheid,maar voor mij is het een zekerheid!!

    Wie zwijgt stemt toe met de dwaasheid van ongelovigen!!

    Like

  7. ronjaspers zegt:

    Gruwelijk en verschrikkelijk,in de islam heeft een mensenleven totaal geen waarde.Ik heb heel veel filmpjes gezien hoe moslims mensen martelen en afslachten.Het is gewoon satanisch.

    Like

Plaats een reactie