Drie van de schepen stopten zondag voor de kust van Oman, blijkt uit scheepsdata van London Stock Exchange Group. Een vierde lng-schip hield zaterdag al op met varen.
De risico's rond de belangrijke vaarroute zijn toegenomen sinds het conflict met de Houthi-rebellen steeds verder escaleert. Dat leidde er al toe dat veel containervaart ervoor kiest om te varen via Kaap de Goede Hoop. Die route duurt een stuk langer.
De Amerikaanse en Britse marine adviseerden de scheepvaart om weg te blijven uit de gevarenzone in de zuidelijke Rode Zee na de luchtaanvallen op de Houthi-rebellen. Minstens drie grote exploitanten van olietankers hebben al verklaard dat ze het gebied zullen vermijden.
Veel gas in Europa komt uit Qatar
Qatar is de grootste leverancier van lng aan Europa na de Verenigde Staten. Zo'n 13 procent van het vloeibare gas in West-Europa komt uit Qatar.
De Houthi's hebben geen schepen aangevallen die gas vervoerden sinds ze medio november schepen begonnen lastig te vallen. Qatar was een van de weinige gasleveranciers die nog gebruikmaakten van de Rode Zee en het Suezkanaal om brandstof naar Europa te sturen. De meeste lng-exporteurs maakten al gebruik van de alternatieve route langs Zuid-Afrika.
Sinds de nacht van donderdag op vrijdag slaan de VS en het Verenigd Koninkrijk terug op Houthi-doelen in Jemen. Volgens de Houthi's zou daarbij onder meer de havenstad Hodeidah zijn geraakt.
NUjij: Uitgelichte reacties