In de afgelopen weken zijn schepen van Boskalis die eigenlijk via het Suezkanaal zouden gaan al omgeleid. Ook veel andere scheepvaartmaatschappijen, zoals de rederijen Maersk en Hapag-Lloyd, laten hun schepen om Afrika heen varen. Dit zorgt ervoor dat vracht met vertraging in Europa aankomt, omdat de route veel langer is.
Ook supermarktketen Lidl laat de eigen containerschepen met non-foodartikelen uit Azië voorlopig niet meer over de Rode Zee varen. Dat bevestigt een woordvoerder van Lidl na berichtgeving door vakmedium Distrifood.
Het gaat om de schepen van de rederij Tailwind Shipping Lines. Die is eigendom van Lidl en vervoert voornamelijk non-foodgoederen voor Lidl en andere klanten van Azië naar Europa.
Lidl spant zich er volgens haar tegelijk voor in om de impact voor klanten zo beperkt mogelijk te houden. "De aanvoer van goederen naar onze Lidl-filialen gaat over het algemeen gewoon door."
Autofabrieken leggen productie stil
Dat geldt niet voor de aanvoer van onderdelen van verschillende autofabrikanten. Zo ligt de productie in de Gentse fabriek van Volvo binnenkort enkele dagen stil. De Zweedse autobouwer doet dat omdat onderdelen niet tijdig kunnen worden geleverd.
Tesla schort van 29 januari tot 11 februari een groot deel van zijn productie in een fabriek bij Berlijn op. De fabrikant van elektrische auto's stelt minder onderdelen te krijgen doordat vrachtschepen de Rode Zee mijden en moeten omvaren.
Nederlandse rederijen huiverig na nachtelijke aanval
Nederlandse rederijen zijn bang om doelwit te worden van aanvallen van Houthi-rebellen op de Rode Zee. Dat komt doordat onder meer Nederland de aanvallen op de Houthi's in Jemen in de nacht van donderdag op vrijdag heeft gesteund. Dat zegt directeur Annet Koster van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR).
Koster laat weten wel achter de aanval van de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk te staan. "We juichen alle bescherming van de vrije doorvaart toe", zegt ze.
Tegelijk zijn Nederlandse rederijen volgens haar wel bang voor vergeldingsacties van de Houthi's. "Een zeer kleine coalitie deed die aanvallen vannacht en de Houthi's zeiden dat dit consequenties kan hebben. Dit betekent dat Nederlandse schepen of schepen met een link met Nederland een verhoogd risico lopen."
Volg dit onderwerp
Al enkele schepen aangevallen
De Rode Zee en het Suezkanaal liggen op een belangrijke route voor de internationale scheepvaart. Vooral goederen die in bijvoorbeeld China of Bangladesh worden gemaakt, worden via de Rode Zee naar Europa vervoerd.
De Houthi-rebellen in Jemen steunen met de Palestijnen in Gaza en vallen daarom vooral westerse schepen aan. De afgelopen weken zijn diverse schepen geraakt door raketten. Ook hebben de rebellen enkele schepen gekaapt.