Caiway verhoogt prijs sommige glasvezelabonnementen met meer dan inflatie

Internetprovider Caiway verhoogt de prijzen per 1 maart van dit jaar. Van glasvezelabonnement Internet & TV Budget stijgt de prijs van 45 euro naar 49,50, een stijging van 10 procent. De provider zegt de consumentenprijsindex te volgen, die een inflatie weergeeft van 5,3 procent.

Caiway zegt op de eigen site dat het de consumentenprijsindex volgt, maar uit de tarieven blijkt dat twee van de goedkoopste abonnementen in prijs stijgen. Internet Budget en Internet & TV Budget stijgen beide met meer dan de consumentenprijsindex die de provider zelf noemt: 5,3 procent. De overige prijswijzigingen zitten wel onder die inflatie. Klanten met een prijswijziging hoger dan de inflatie mogen hun abonnement kosteloos opzeggen tot 1 maart.

Caiway, een merk van Delta Fiber, zegt ook de snelheden per 1 maart te verhogen, maar geeft daar geen details over. Ook oudere abonnementen die niet meer verkrijgbaar zijn voor nieuwe klanten gaan in prijs omhoog. De provider heeft klanten bericht gestuurd met de wijziging voor het geldende abonnement.

Caiway-product Prijs tot 1 maart 2023 Huidige prijs Prijs na 1 maart 2024 Wijziging 2024 in %
Alleen Internet Budget € 35,- € 35,- € 37,50 7,14%
Alleen Internet Voordelig € 44,50 € 47,50 € 50,00 5,2%
Internet & TV Budget € 45,- € 45,- € 49,50 10%
Internet & TV Voordelig € 52,95 € 57,- € 59,50 4,2%
Internet & TV Slim € 64,95 € 69,- € 72,50 5,0%
Internet & TV GigaSnel € 78,95 € 82,50 € 85,00 3,0%

Door Arnoud Wokke

Redacteur

11-01-2024 • 20:44

149 Linkedin Whatsapp

Submitter: Mapje

Reacties (149)

149
145
49
1
0
76
Wijzig sortering
Bijzonder dat juist het abonnement met de naam waarvan je mag aannemen dat de mensen die dat abonnement hebben het al niet breed hebben, de hoogste prijsverhoging krijgt... Dat is nog eens verantwoord ondernemen.
Opmerkelijk inderdaad, zal wel wat met marge's te maken hebben. Of de prijzen van concurenten
Dat lijkt me ook. Ik betaal bij KPN echt stukken meer voor Internet en TV. Zelf met deze verhogingen zijn ze goedkoper.
Echt? o0 Ik betaal voor 1000/1000 bij KPN gem. €42,50 per maand (door wat trucjes met entertainmentkortingen effectief zelfs nog minder dan dat) en dan komt NLZiet er nog bij dat ik deel. Voor ~€46,50 klaar. Bij Caiway zou ik voor hetzelfde meer dan €70 per maand kwijt zijn.
Ik betaal bij KPN 69,96 voor een 200/200 Mbps plus standaard TV abo. Werd destijds Hussel genoemd.
Tijd om ze eens te bellen en over te stappen op een nieuwe propositie. Tip: kijk even wat je kan krijgen bij bijvoorbeeld Ziggo (En je hebt vrienden met Ziggo, dus https://directsales.ziggo.nl/friendsfamily) en bel dan KPN eens op met reden "opzeggen". En dan vragen per wanneer je kan opzeggen. Meestal gaan ze dan aan je vragen waarom je weg wil en krijg je een mooie nieuwe deal. Tip2: als je een €35 p/m "eerste 6 maanden" deal krijgt aangeboden, kies voor de hoogste glassnelheid. Na 6 maanden kan je die desgewenst weer omlaag zetten; maar heb je 6 maanden zonder meerprijs extra snel internet gekregen. Willen ze niets bieden? Dan kan je uiteraard overwegen om serieus over te stappen als anderen betere deals hebben, dat is dan KPN's loss.

De enige reden om bij Hussel te blijven is misschien als je nog gratis Spotify in je propositie hebt, maar als ik het me goed herinner was dat bij Hussel al niet meer mogelijk en was dat enkel een "Compleet" voordeel - plus is de besparing waarschijnlijk meer bij verlenging dan wat Spotify gratis bespaart.
Dat heb ik ook gedaan bij Ziggo en kreeg 9 maandenlang 20 euro korting per maand.

Nu is het voor providers belangrijker om hun klanten te behouden.
Behalve bij Odido. Daar betaal je als trouwe klant €46,82 voor precies hetzelfde als waar een nieuwe klant €45 betaald. Daarnaast krijgen ze ook nog eens de eerste 8 maanden €15 korting, dus €30.

Dus niet alle providers vinden het belangrijk om klanten te houden.
Misschien moet je eens inloggen en je abonnement aanpassen. Toen KPN met Hussel kwam was alles vrij duur en ben ik naar T-Mobile over gestapt, maar sinds een jaar weer terug bij KPN. Het 1Gbit abonnement + TV kost momenteel zonder korting €65 per maand, 200mbit + TV €62,50.
Als ik beide websites bekijk dan betaal je bij het goedkoopste abonnement bij KPN 10 euro meer, maar je krijgt er 25mbps meer snelheid voor terug (staat niet in verhouding vind ik, maar het is wel een verschil).

Bij 200 mbps is het verschil €5,50 per maand.

Caiway is goedkoper, maar zoveel verschil vind ik er niet inzitten. Ik denk dat jij een achterhaalt duur abonnement hebt misschien? Als eens gebeld met KPN ?

Ik betaal €52,50 voor 1Gbps only en daarvan waren 6 maanden 30 euro (na 1 jaar zelf contact met hen opgenomen voor de korting en anders zou ik simpelweg overstappen).
TV abonnement is los 12,50 dus dan kom ik uit op €65. Bij jou gaat iets niet goed of je hebt allerlei extra opties natuurlijk.

Los daarvan is KPN mega duur. Betaalde in mijn vorige woning bij Tweak 40 euro (als ik het goed herinner) voor ook een 1Gbps verbinding met ook eigen router zoals ik nu ook heb. Bij KPN levert dat helaas geen extra korting op en leveren ze toch die "niet-fijne" Experia box.

[Reactie gewijzigd door Mit-46 op 12 januari 2024 11:54]

Inderdaad even bellen en aangeven dat je gaat overstappen omdat je een aanbieding hebt gekregen die veel goedkoper is. Dan krijg je een aanbod maar ook dat is nog altijd duurder (het helpt als je echt kunt tonen). Vaak komt er een tweede aanbod die interessant is. Scheelt zo honderd euro of meer per jaar.
Ik betaal bij caiway een jaar lang 35 euro voor gigasnel + TV. Black Friday deal). Eind dit jaar ga ik weer verder shoppen. 😜
Precies dat, ik probeer alle abbo's te laten eindigen op Black Friday, internet/mob enz.
Wou dat het ook zo werkte voor gas & electra, helaas..
gem. €42,50 per maand (door wat trucjes met entertainmentkortingen effectief zelfs nog minder dan dat)
Wat bedoel je met “effectief”? Dat je de entertainment dingen gratis/met korting krijgt, en als je dat van je 1000/1000 eraf haalt, je effectief minder dan €42,50 betaalt?
Nee, je krijgt soms met acties van x maanden gratis "om te proberen" geld toe als je zo'n dienst activeert. :+ (Voorwaarde wel dat je ook KPN Mobiel hebt.) Al valt ergens ook te pleiten voor wat jij schrijft; als je normaal, ik noem maar iets, €15,99 betaalt voor je Netflix maar je zet het om naar KPN waardoor je "maar" €10,99 kwijt bent, dan heb je toch een extra besparing van €5 (als je die korting bij een ander niet krijgt.) en mag best rekening mee gehouden worden in het totaalplaatje. Immers stel Caiway en KPN kosten beiden €42,50 per maand, maar bij KPN krijg je die €5 korting op Netflix; dan ben je bij Caiway €58,49 p/m kwijt en bij KPN €53,49.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 12 januari 2024 10:56]

Hoe heb je dat precies geregeld? Ik geloof dat ik 52 euro betaal oid 🤔
6 maanden €32,50 + 6 maanden €52,50 => €42,50 gem. per maand over 12 maanden. Als de 12 maanden bijna om zijn gewoon bellen en weer nieuwe deal sluiten. (Het is nu geloof ik €35 voor de eerste 6 maanden; dan kom je ietsjes hoger uit at €43,75 gem.)

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 12 januari 2024 14:33]

Ah dan begrijp ik het beter. Dat gaat voor mij als bestaande klant niet werken helaas. Maar dank voor de toelichting.

[Reactie gewijzigd door DLSS op 12 januari 2024 14:45]

Gaat voor jou ook werken, gewoon zeggen dat je anders weggaat. Dan krijg je OOK als bestaande klant meestal wel een deal. En als het niet lukt gewoon later nog een keer proberen. Je hoeft niet echt op te zeggen natuurlijk dus gewoon volhouden.
Ik doe dat nu al een jaar of 7 elk jaar, dus ook jij kan het. ;)
Probeer in Caiway gebied maar eens KPN te bestellen....
Het welbekende Appels != Peren.
Kan hier prima, twee glasvezel aansluitingen, een van glaspoort wat KPN aanbied en een van Delta wat Caiway aanbied. Dus appels en appels.
Nog steeds Appels != Peren.
Jou situatie is niet de meest voorkomende situatie.

Niet overal waar Caiway ligt, ligt ook KPN en andersom. Voor jou is er inderdaad een voordeel maar daarmee is alles ook wel gezegd.

[Reactie gewijzigd door DarkForce op 11 januari 2024 23:05]

Ik woon in de wijk waar caiway destijds als eerst glasvezel heeft neergelegd nagenoeg bij de bouw. Vdsl is hier bijvoorbeeld geeneens beschikbaar geweest, dat is effectief adsl snelheid.
Dit is hier zo'n enorm caiway bolwerk, dat een alternatieve glasvezel aanbieder echt geen fysiek glas gaat neerleggen. En dat terwijl op hoofdstraat niveau de glasvezel van Reggefiber er al 2 jaar ligt.
Dat is echt luxe! Voor mij is het echt een grote hekelpunt dat er maar 1 glas kabel de woning inkomt (nog nooit een woning gehad met 2 glasaansluitingen).

Ben nu steeds verplicht TV en internet bij dezelfde aanbieder af te nemen of TV moet via Ziggo. Heb een tijd geprobeerd, maar is gewoon heel duur dan.

KPN heeft prima televisie, maar bijvoorbeeld Tweak had dat niet. Dan moet je wel Ziggo afnemen (als je gewoon ouderwets tv wilt kijken) en Ziggo werkt als een rode lap op een stier bij mij.

[Reactie gewijzigd door Mit-46 op 12 januari 2024 11:59]

Kom gezellig in de gemeente Heusden wonen zou ik zeggen! Waar twee keer in een jaar de straat open gaat maar waar je dan wel twee losse glaspunten hebt :-)
Totdat je de snelheden ziet. 1Gbit glasvezel internet en tv kost bij KPN 65 en bij Caiway 82,50. Hoezo goedkoper?
Ik betaal 69,96 euro per maand voor 200/200 Mbps plus TV aan KPN.
Wel geven ze me een gratis upgrade naar 1/1 Gbps maar mijn abo is 200/200 Mbps.
Via een aanbieding 1Gbps en tv, 9 maanden voor €35/maand bij KPN. zie volgend jaar wel weer welke aanbiedingen interessant zijn. Overstappen loont.
Overstappen loont zeker. 1 Gbps en tv bij Odido, 10 maanden voor €30,- per maand. Ook het normale tarief van €50,- per maand ligt stukken lager dan bijv. Ziggo.
Dat komt omdat Odido geen eigen monteurs meer heeft en de helpdesk nagenoeg geen kennis heeft.
Mocht er iets fout zijn met je lijn dan mag je hopen nadat je smeekt dat ze misschien toch nog eens KPN (of de eigenaar van de lijn) inschakelen.

Ik heb werkelijk nog nooit zo'n slechte service gehad in mijn leven toen het Odido werd.

Wat je extra betaald bij andere providers is voor (competente) service.

Er lag nog geen kabel naar mijn deur, maar ik ben aan het overstappen naar Ziggo en betaal graag wat extra voor een beter service.

[Reactie gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 12 januari 2024 00:32]

Ook toen het Tmobile was was internet thuis drama bij die gasten. Sinds het Okidodido is geworden is mobiel ook echt een zooi. Als het werkt is het fijn en goedkoop, maar bid maar dat je geen problemen krijgt.

Hier komt ook glasvezel in het dorp, maar moet zeggen dat ik ook heel tevreden ben met Ziggo (zakelijk). Denk niet dat ik zomaar over zou stappen.
Helaas heb ik geen optie voor glasvezel hier. Ik heb hier binnen 3 werkdagen een Ziggo monteur over de vloer gehad en die dacht mee en was behulpzaam.
Ik heb nog nooit een Okido monteur in het wild gezien :+.
N=1, maar voor competente service zal ik nooit meer naar Ziggo gaan. KPN was top, nu bij Caiway is het net effe minder.
Je hebt gelijk, hoewel het niet n=1 is want ik heb een tiental keer de Odido helpdesk gebeld. De keren dat ik KPN uit eigen initiatief belde was de service top en hetzelfde toen ik ZIggo belde.
Ik heb slechts 1 keer moeten bellen met de klantenservice van Ziggo. Helaas was dat persoon niet competent. Wellicht dat het kennisniveau na de 1ste lijn wel een stuk hoger ligt. Gelukkig heb ik voor de rest nooit issues gehad bij Ziggo, dat werkte altijd vlekkeloos. Het verschil van € 20,- per maand vind ik vrij fors voor een minder snelle verbinding (was 1000/100 Mbit) en zeker voor een service waar ik (gelukkig) nooit gebruik van heb gemaakt.

Hopelijk blijft de lijn van Odido ook verder probleemloos werken. Zo niet dan stappen we weer over na een jaar :+

[Reactie gewijzigd door oezie op 12 januari 2024 10:33]

Misschien heb ik inderdaad geluk gehad; maar van de 10x dat ik Odido heb gebeld heb ik maar 1x een competent persoon aan de lijn gehad en is mijn probleem (een kapotte kabel naar de wijkkkast) nog steeds niet opgelost.
Ik hoop serieus dat het goed voor je blijft werken, want ik gun je die helpdesk hel niet; overstappen is het enige wat je kan doen in zo'n geval (of misschien rijdende rechter?).
Ik neem aan dat de meeste Tweakers zelden gebruik maken van de helpdesk. Ik gebruik meestal de community fora.
De kabel is ergens beschadigd (tussen huis en wijkkast) en ze weigeren hem te repareren. Er zijn twee storingen geweest en exact daarna is mijn snelheid eerst mett 10Mbit omlaag gegaan en daarna met nog eens 40Mbit.
Helpdesk heeft helaas weinig zin. Behalve dat ik in het topic een KPN monteur heb gehad die wel heeft kunnen vaststellen dat de lijn origineel veel sneller was.
En hoe zit het met de storingen
Gelukkig nog geen issues gehad. Maar goed, het ligt er ook nog maar 1 maand... Hopelijk blijft het zo, hoor wel veel verschillende verhalen
ja maar als je dan naar de 50/mnd gaat dan zak je ook naar 100Mbit. Deal nu is trouwens 8 maanden
Nee dan heb ik nog steeds 1000/1000 Mbit. :)
Meeste mensen waaronder vriend van mij belt ieder jaar voor aanbieding, over het jaar uitgesmeerd is hij gemiddeld 42/45 euro kwijt voor KPN gigabit incl TV. Moet je ook eens doen.
De kosten voor een ISP voor een 100, 500 of 1000 Mbps verbinding naar de eindklant verschillen nihil van elkaar. Beiden vereisen het fysieke netwerk, de apparatuur, klantenservice, incasso en zelfs de gebruikte bandbreedte is hetzelfde als je alles op de grote hoop gooit in het datacenter. Je betaalt meer zodat je sporadisch minder hoeft te wachten, daar zit de grootste marge.
De internetsnelheid wordt regelmatig verhoog zonder extra kosten. Dat geeft voor velen geen noodzaak om een sneller abonnement te nemen. Sterker nog, mensen gaan downscalen en dan blijft er minder winst over.

Ikzelf had altijd het snelste abonnement, maar waarom zou ik 4Gb/s nemen als 500Mbit/s al zat is. Kan je 2x downscalen en ben je goedkoper uit met nog steeds zat snelheid...
Maakt het aantrekkelijker om te upsellen.

Vgm zijn mensen die het niet zo breed hebben ook prima af met adsl ofzo van telfort of een ander budget merk
Ja, DSL, dat netwerk wat KPN overal aan het uitzetten is als er glas ligt. Goed idee daarop te blijven.
En waarom zou ik overstappen als het vergelijkbare abonnement ~€10 duurder is...
100/30 voor €33 VDSL en het goedkoopste glas €42,50 voor 100/100.
Als KPN glas komt aansluiten zetten ze je VDSL (op korte termijn) uit, ook als je niet overstapt. Uiteindelijk heb je geen keuze.

[Reactie gewijzigd door nelizmastr op 12 januari 2024 19:22]

Waarom zou iemand met een beperkt budget een mindere internetverbinding nodig hebben? Die hebben ook gewoon een leven, werk, kinderen, etc., etc.
Maar als iemand hetzelfde Internet wil hebben dan is het toch niet raar dat die hetzelfde betaald als een ander?
Maar ze bieden toch niet voor niks een "Budget"-abonnement??
Dus die heeft een lagere doorvoer voor een lagere prijs.

[Reactie gewijzigd door wiseger op 11 januari 2024 22:33]

Alsof een glasvezel aansluiting een must is? Tot afgelopen kerst zat ik nog op adsl en dat werkte prima voor een 5p gezin, thuiswerken etc.

Glas is wel duidelijk de toekomst, maar als je heel krap bij kas zit en adsl is voordeliger kan dit voor nu best een prima keuze zijn.
Waarom zou iemand met een beperkte budget het met een auto moeten doen die maar maximaal 100pk heeft?

Ik weet niet waar je naar toe wilt? Nog meer toeslagen naar parttimers en mensen die niet werken?
Mijn auto heeft maar 85pk, misschien maar een kopen die bij mijn inkomen past...

Wat een bs
Die willen wel werken maar geen 40 uur :P
Uhm.. en die nemen genoegen met een provider die niet meer bestaat en tegenwoordig KPN is? 8)7

[Reactie gewijzigd door slaay op 11 januari 2024 20:59]

Vgm zijn mensen die het niet zo breed hebben ook prima af met adsl ofzo van telfort of een ander budget merk
telfort
Telfort bestaat niet meer.

adsl
KPN schakelt koper uit waar glasvezel ligt en dus kan geen enkele provider meer DSL leveren in gebieden wat fiber verkrijgbaar is.


Geeft niet hoor, het nieuws is nog maar 7 jaar oud (opdoeken van Telfort) en nog maar 3 jaar oud als we het hebben over het uitschakelen van DSL. Daarnaast is daar waar DSL nog wel beschikbaar is, de prijs niet heel veel lager in tegenstelling tot glasvezel.
Sinds ze hier glasvezel hebben aangelegd is adsl uit gefaseerd. Ik kreeg een mooie brief van de provider vorig jaar dat mijn adsl abbo werd afgesloten, kon ook nergens anders meer een adsl abbo afnemen op mijn adres. Ze drukken het er gewoon door dat je duurder uit gaat zijn..
Hm ja ik ga nu bij internet tv slim 72,50 betalen terwijl mijn inkomen niet meer veel is als voorheen...
En zit ik te oriënteren voor andere glasvezel aanbieders. Nu lijkt die 75 mb voor 49,50 per maand beter . Alleen jammer dat caiway alles zo ontzettend duur maakt... geen idee hoe andere glasvezel aanbieders dat doen.
Het is een onderneming, maatschappelijk verantwoord ondernemen is pas nadat je klanten betaald hebben. Eerst winst binnenharken en daarna gaan ze maatschappelijke initiatieven steunen.
Als de prijsverhoging nodig is voor de basiskosten van een abonnement dan is het logisch dat het relatief het hardste stijgt op goedkopere abonnementen, had liever (ook) de absolute stijging gezien, dat is veel eerlijker te vergelijken.

Iets van 1 naar 2 euro is 100% stijging en van 2 naar 3 is maar 50% stijging, maar beide gaan hetzelfde bedrag meer betalen (1 euro)...

Daarnaast hebben ook zat huishoudens die het wel goed hebben dat goedkope abonnement, als je gewoon niet meer nodig hebt dan neem je ook niet meer af.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 12 januari 2024 09:20]

Volgens mij wordt internet en tv budget 47,50 want dat stond in mijn mail. Trouwens eind februari gewoon weer bellen want betaal voor dat abonnement maar 35 euro tot maart. Kreeg 12 maanden deze prijs aangeboden vorig jaar.
Het gaat ttrouwens naar 47,50. Internet budget en tv. Kreeg mail van caiway. Dus niks 10% verhoging
Het is duidelijk gedreven vanuit de metriek “omzet per klant”.

Als de groei uit het aantal klanten is, dan moeten de bestaande klanten meer worden uitgemolken.

In dit geval door de goedkopere abo’s minder aantrekkelijk te maken en daarmee mensen te bewegen naar duurdere abo’s.

Of de klanten zelf behoefte hebben aan die andere abo’s, dat is ondergeschikt aan de geldzucht.
Dan moet je natuurlijk wel bedenken dat hoe lager de prijs, hoe sneller je op een hoger percentage aan verhoging zit. 4 euro op 40 euro is natuurlijk 10 procent, maar 4 euro op 400 is natuurlijk maar 1 procent.
Dan moet je natuurlijk wel bedenken dat hoe lager het budget (van de klant), hoe groter de impact op een prijsverhoging. 4 euro op 4000 euro inkomen per maand is natuurlijk maar klein, maar op 400 euro per maand is dat al 10x meer.

Je punt was? :?
Blijft toch heel vreemd:
"Per 1 maart 2024 wijzigen de tarieven van onze Caiway-abonnementen. Op deze pagina vind je hier meer informatie over. De wijzigingen hebben te maken met een inflatiecorrectie. Dit resulteert in een prijswijziging op abonnementen."
En dan meteen daarop het volgende:
"Per 1 maart 2024 verhogen we de internetsnelheid voor een aantal van onze Caiway-internetpakketten. De snelheidsverhoging wordt automatisch doorgevoerd. Je hoeft er zelf niets voor te doen."
Dan kun je die logica over inflatiecorrectie toch niet serieus nemen? Echte inflatiecorrectie is zelfde specificaties van de dienst voor een hogere prijs.

[Reactie gewijzigd door slaay op 11 januari 2024 20:56]

Ja maar de snelheid die je krijgt is niet 1:1 op de werkelijke kostprijs gebaseerd. Je kan wel sneller internet hebben, maar dat betekent niet dat je ook daadwerkelijk meer data ophaalt of verzendt. De grootste kostenplaatje van de ISP is namelijk de totale data (bandbreedte) dat is gebruikt, en niet de snelheid. Snelheidverschillen zijn over het algemene maar korte pieken in kosten door vervanging van netwerkhardware.

[Reactie gewijzigd door MrFax op 11 januari 2024 20:58]

Dat is juist heel logisch, vanuit de provider gezien. Tegelijk een prijsverhoging en een snelheidsverhoging maakt het voor de klant een stuk moeilijker om in te schatten hoe hard ze nou echt gepakt worden.

Een groot deel van de klanten stopt waarschijnlijk al direct met nadenken (iets meer betalen voor iets mee snelheid. Moeilijk, geen zin om na te denken -> zal wel goed zijn) en een ander groot deel heeft niet door dat die extra snelheid niet of nauwelijks een voordeel is en dat het de provider niet of nauwelijks iets kost.

Het is een blij-maken-met-een-dode-mus strategie.

Ander bekende prijsverhoging trucs: verwijzen naar andere communicaties "zie de email" "zie de nieuwe rekening", geen percentages melden, en zeker niet de oude EN de nieuwe prijs samen in een bericht.
Als ik dit dan goed begrijp…
Een prijsstijging gelijk of lager dan de inflatiecorrectie (CPI) is geen geldige reden om je abonnement op te zeggen voor het einde van je contract. De inflatiecorrectie is onderdeel van de voorwaarden van je abonnement.

Bij een prijsstijging hoger dan de inflatiecorrectie (CPI) is het wel mogelijk je abonnement tussentijds kosteloos op te zeggen, in de periode tot aan de ingangsdatum van de nieuwe tarieven.
Mag je dus opzeggen bij de abonnementen met de hogere prijsstijgingen, dus dat is goed nieuws voor de mensen om vervroegd de korting elders te pakken. Of wellicht een korting te bedingen bij Caiway zelf.
Je mag opzeggen bij een hogere stijging dan de inflatie, dat is correct. Maar KPN is duurder dus dan zou je naar een Tmobile ofzo moeten kijken.
Waar kan ik dat zwart op wit lezen dat je dan mag opzeggen als het meer dan de inflatie is??

Op consuwijzer las ik alleen als het niet in het contract staat
Maar dat staat in elk contract tegenwoordig.
Dat zal toch gewoon een wettelijk recht zijn ook? Stel je provider zet in het contract bij ongeacht welke prijsstijging loopt het contract gewoon door. Dan mag een provider echt niet halverwege het jaar de prijs maal duizend verhogen zonder dat jij mag opzeggen. Je kunt wel alles in een contract typen dat je maar leuk vindt, uiteindelijk staat de wet altijd boven elk contract. En nog leuker, als een contract duidelijk in strijd is met de wet op een van de grotere elementen van de afspraken daarin en een onwettige clausule over prijsverhogingen is dat al snel, dan kun je best nog eens heel het contract ongeldig laten verklaren als die andere partij niet hard kan maken waarom die prijs zodanig omhoog moest.
https://blog.iusmentis.co...g-te-voorkomen-wacht-wat/
Dank aan Arnoud Engelfriet maar weer eens, hieronder gaat over Ziggo maar geldt even zo goed voor alle providers _/-\o_
Artikel 7.2 Telecommunicatiewet bepaalt dat je bij iedere contractswijziging vier weken van tevoren moet worden geïnformeerd én dat je het recht hebt om dan op te zeggen. Dat is dwingend recht, dus geen algemene voorwaarde (of zelfs een expliciet onderhandeld of kernbeding) die daar verandering in kan brengen. Ook mogen er geen kosten, zoals afkoopsom of boete, worden gerekend voor opzeggen.

Dat is waar die zin over “contractsvrij” over gaat: dergelijke contracten worden vaak gesloten voor één of twee jaar en worden daarna stilzwijgend onbepaalde tijd. Wie dus in die eerste termijn zit, zit daar dan ook echt aan vast, maar kan ineens tóch opzeggen als de provider de voorwaarden (de prijs is een voorwaarde, in juridische taal) aanpast.

Het ingewikkelde is dat het wel moet gaan om een negatieve wijziging in de contractuele relatie. Een prijsverlaging is dus geen reden om op te mogen zeggen, net zo min als een inflatiecorrectie. En laat precies dat nu zijn waar de gewijzigde voorwaarden van Ziggo over gaan. Ziggo mag dus eenzijdig de prijzen aanpassen aan inflatie, en dat geeft dan geen recht om tussentijds weg te gaan.

Specifiek bij deze verhoging geldt wel een recht van tussentijds opzeggen. Ziggo geeft namelijk aan dat de verhoging is vanwege hogere inkoopskosten. Dat is géén inflatiecorrectie maar een zelfgekozen verhoging om die kosten door te berekenen. En dat mag, maar is nadelig voor de consument en daarmee een grond om op te zeggen.
Als je extra ondersteuning nodig denkt te hebben, is er altijd nog de consumentenbond en/of rechtsbijstand.
https://www.consumentenbo...ij-aankoop/prijsverhoging

[Reactie gewijzigd door OruBLMsFrl op 11 januari 2024 22:02]

In de meeste Caiway gebieden kan je als enige alternatief het moederbedrijf van Caiway kiezen, Delta. Dat goedkoopste internet+tv pakket kost je na de actieperiode van x maanden €55.

Oftewel, de meeste Caiway abonnees die nu de grootste prijsstijging krijgen, kunnen beste bij Caiway blijven.
Delta bestaat niet meer, je had vroeger Zeelandnet. Wat exclusief voor de provincie Zeeland beschikbaar was.
Dat is nu Delta Fiber. En dat is dan weer het moederbedrijf van Caiway geworden.
Maar delta bied in het zelfde gebied OOK glasvezel aan.
ik ben van caiway overgestapt naar delta en betaal nu nog 45 euro voor 1000/1000
Caiway heeft niet iets extra's te bieden ten op zichten van Delta maar is wel aanzienlijk duurder.
Delta Fiber is de partij di het glas aanlegt (va onderaannemers), de Internet/TV provider is DELTA. En inderdaad ook Caiway, onderdeel van het zelfde moederbedrijf.
DELTA Fiber Nederland is een aanbieder van internet-, telefonie- en televisiediensten onder de merknamen DELTA en Caiway en via haar eigen kabel- en glasvezelnetwerk. Het bedrijf is een onderdeel van het Zweedse investeringsfonds EQT.
Dank voor deze toelichting. Maar ik kan me niet voorstellen dat iemand niet wist wat ik bedoelde ;)
Nou, of je daar zo gelukkig van wordt? Radar is een onderzoek/actie gestart naar aanleiding van het "grote" aantal klachten na de overstap naar Odido.
Tja ik zit bij KPN. Is niet de goedkoopste maar ik heb nooit klachten.
Ik dacht na de overstap naar kpn ook beter af te zijn maar niks dan klachten. Modem is ruk, tergend traag en je kan niet je LAN ip range zelf instellen, je kan geen ip adres reserveren buiten de dhcp range. Wanneer je dat wilt mag je 7,50/maand extra aftikken voor een normale router.

Klantenservice doet er een kwartier over om op te nemen en zegt allemaal dingen die later weer ontkend worden. We hebben al 2 weken geleden geannuleerd en zijn nog bezig met hun gedoe.

Overstap Odido, kreeg meteen iemand aan de lijn en we kregen 2 vouchers onbeperkt 5G internet om de overstap zonder internet te overbruggen. 10 keer beter, kpn sloot ons meteen af na ons eerder andere informatie te hebben gegeven.
Al sinds een jaar is er een update beschikbaar die het mogelijk maakt om je eigen LAN settings in te voeren.
Ik raad je aan om een verzoek op het KPN forum te plaatsen. Ik kreeg binnen vijf werkdagen de upgrade nadat ik daar dezelfde vraag neerpostte.
Hier is kpn op het moment de goedkoopste met het aanbieden van Internet, na een jaar stap ik weer over als het weer ergens anders goedkoper kan
Is een internet abonnement voor thuis sowieso niet maandelijks opzegbaar? Zo vaak wissel ik niet, maar ik heb nog geen enkele keer gehoord of bedacht dat een abonnement voor 'vast' internet (bekabeld) voor een jaar is.

Ik ben ook benieuwd of zusterbedrijf Delta ook binnenkort hun prijzen weer werhogen.
Het merendeel van de providers levert alleen maar op basis van 1- of 2 jarige contracten, het aantal dat maandelijks opzegbare contracten levert is zo ongeveer op één hand te tellen.
Een abonnement/contract wat automatisch/stilzwijgend wordt verlengd is tegenwoordig wettelijk maandelijks opzegbaar. Alleen bij het bewust afsluiten van een nieuw contract kan er weer voor een langere periode worden vastgelegd.
Meeste providers voor vast internet hanteren wel gewoon voor 12 maanden een contract en daarna kun je dan per maand opzeggen (tenzij je opnieuw een jaarcontract afsluit, bijvoorbeeld voor betere voorwaarden of betere prijs…)
Het blijft onzin dat ze voor de kabel uitsluitend nog combi-pakketten aanbieden, ik hoef geen internet (zeker geen ~120mbit meer) en de kabel TV gaat nog steeds via de splitter dat internet helemaal niet nodig is. 2 jaar geleden kon je nog prima via Rekam enkel TV afnemen (wij hebben relatief veel oudjes hier wonen die 0,0 met internet doen, dan buiten hun mobiel), Delta neemt het over, Caiway met als gevolg. En dan staan ze vrolijk te pronken in Gouda met hun 'glasvezel internet', terwijl ze amper de helft van Gouda maar hebben gedaan..

En:
Hoe kan ik mijn huidige abonnement wijzigen of opzeggen?
Je kunt altijd je wensen aanpassen. Dit doe je eenvoudig via Mijn Caiway onder het kopje ‘Producten’.

Nee, opzeggen moet je bellen. Om vervolgens nog 10 aanbiedingen te krijgen (die 2,50 onder de huidige prijs zitten, minus dan inflatie - want die komt er straks gewoon nog bij). De chat gaat namelijk vrijwel altijd richting 'Momenteel zijn al onze medewerkers in gesprek. Probeer het later nog eens of bel ons'
Wettelijk gezien mag je opzeggen op dezelfde wijze waarop je destijds het abonnement genomen hebt.
Heb jij daar een bron van bij de hand? Anders zoek ik zelf, maar als dit zo is, zou ik graag zien dat hierop gehandhaafd gaat worden. Youfone heeft dezelfde streek: Aanvragen: je hoeft bij wijze van spreken alleen op "Ok" te klikken maar voor opzeggen moet je bellen, en in mijn geval zelfs 4x en gewoon niet meer betalen voordat er iets in beweging komt.
Als u een abonnement opzegt, hebt u een aantal rechten. U mag bijvoorbeeld online opzeggen als u het abonnement online afsloot. En voor bijna alle abonnementen geldt maximaal 1 maand opzegtermijn.

Bron: Consuwijzer
Perfect, dankjewel!
Ik heb wel eens zo de mail gestuurd. Ik heb online afgesloten. Ik kan dat niet vinden. Ik ga er bij dezen ook vanuit dat nu mijn contract (gegevens) opgezegd is per x datum.

Kwam altijd goed omdat ze het echt wel weten.
De drie of vier keer dat ik gewisseld ben van vaste internet provider ging het altijd via de overstapservice van de nieuwe aanbieder. Heb zelf nooit contact over opzeggen gehad.
Hoe doe je dat met je email ,en je adressen in je Outlook etct
Hoe doe je wát met je mail?
Of gebruik je enkel een mailadres dat providerafhankelijk is? Dus bijvoorbeeld 'Bikerboy@kpnmail.nl' ofzo? Dat heb ik nog nooit gesnapt. Want anders moet je áltijd iedereen informeren dat je mailadres verandert. Als je een mailadres van een grote partij (Google met Gmail, of Apple met iCloud) neemt, dan zul je naar alle waarschijnlijkheid de rest van je leven met dat mailadres door kunnen.

Een provider-afhankelijk mailadres voor al je reguliere mailverkeer is wel een beetje een jaren '90 mentaliteit hoor :X
Oke ik moet met mn tijd meegaan ;) ;) dus biv Outlook account maken ,maar hoe ?

[Reactie gewijzigd door Bikerboy52 op 13 januari 2024 19:33]

Ik heb niet rondgeshopt, dus het kan vast goedkoper, beter, enzovoorts. Voor €12 per jaar heb ik via zonnet (destijds mijn eerste provider, sindsdien 3-4 keer overgenomen en de naam is nu van een ander bedrijf..) een mailbox van 2 GB met mijn eigen domein en vijf mailadressen (+ oneindig aliassen). Ik mail niet veel, dus voor mij is dat genoeg.
" De chat gaat namelijk vrijwel altijd richting 'Momenteel zijn al onze medewerkers in gesprek. Probeer het later nog eens of bel ons'"

Dat is waarom ik altijd op het het de knop indruk voor "nieuw abonnement", irrelevant van wat ik daarwerkelijk wil - dan heb je meteen iemand aan de lijn.
Tja, waarschijnlijk hebben de meeste klanten de goedkope abonnementen, dus als je die flink omhoog krikt dan haal je het meeste op. De kans is dan aanwezig dat mensen een duurdere abbo nemen omdat ze dan gevoelsmatig meer krijgen.

Dat ze op hun website iets anders claimen is wel kwalijk en waarschijnlijk ook misleidend voor de consument.

Ik denk dat dit nog wel een staartje krijgt ;)
Waarom is het eigenlijk dat bestaande klanten vaak deze "Inflatiecorrectie" krijgen, maar dit dan niet doorberekend wordt naar nieuwe klanten die een nieuw abbonement kunnen afsluiten voor de prijs wat de bestaande klant eerder betaalde? dat is toch krom?, dit is ook vaak de reden dat klanten elk jaar overstappen, wat weer E-Waste met zich mee brengt, want niet iedereen stuurt die routers/apparatuur terug.
Ik ben al jarenlang klant bij Caiway en krijg jaarlijks gewoon netjes snelheid erbij.
Vorig jaar ging de prijs met 2,50 euro per maand omhoog en de snelheid van 200 naar 300 mbit dacht ik. Apparatuur blijft eigendom van de ISP en krijg je in bruikleen en moet je terugsturen als je overstapt.
Ik heb liever dat ik op de normale snelheid blijf en dat de abonnementen niet zo absurd hoog stijgen. Wat ik heb nou aan meer snelheid? Op een gegeven moment heb je er ook niets meer aan.
Weet iemand waarom met een inflatie van 5,3 procent gerekend wordt? Het CBS zegt zelf 3,8 procent als ik het goed gelezen heb: https://www.cbs.nl/nl-nl/...usief-energie-6-5-procent. Inflatie van de eurozone is wel 5,4 maar dat vind ik minder relevant dan het Nederlandse cijfer.
Hangt ervan af waar je naar kijkt en waar "experts" het over hebben. Kijk je naar inflatie van kritieke benodigdheden, inclusief of exclusief luxeproducten; kijk je naar inflatie van wat de gemiddelde persoon of gezin moet uitgeven; kijk je naar de markt en zo, welke markt.

We weten met zen allen wel adhv onze boodschappen te doen dat 5% vals is, 3.8% is belachelijk, mijn boodschappen zijn tenminste veel meer in de lucht gegaan om nog niet te spreken over energiekosten, de totaalkosten voor een nieuwe auto etc en het wordt er niet beter op. Sommige statistieken spreken over 11% voor 2023, andere spreken over 4% (2023 data is nog niet compleet en wordt geschat), echter in 2022 hadden we 11.63% volgens het IMF en maandelijks was het eerste kwartaal van 2023 tenminste rond de 10%. Ik denk dat we ergens tussen 4 en 11% zitten voor 2023 als je een totaal plaatje wilt.

Daarnaast is inflatie ook jaarlijks, dus als ze de prijzen vorig jaar niet verhoogd hebben, rekenen ze dan de volledig inflatie over 2 jaar (~10% + ~5%), want dan is het inflatienummer 15.5%.

[Reactie gewijzigd door Guru Evi op 12 januari 2024 00:19]

"Klanten met een prijswijziging hoger dan de inflatie mogen hun abonnement kosteloos opzeggen tot 1 maart."

Dat is een wassenneus verhaal: ik kan hier in Berghem alleen glasvezeltoegang krijgen via Caiway. Ziggo en KPN mogen hier de glasvezel niet gebruiken. Zoals zo vaak in Nederland valt er wat provider betreft weer niets te kiezen, ondanks de beloftes van onze slapende politiek.
Indien je standaard abonnement is afgelopen en je kan maandelijks opzeggen zou ik gaan bellen voor een korting. Heb ik vanochtend ook gedaan en heb €10 per korting gekregen op mijn abonnement voor de komende 24 maanden.
Nee hoor, je kan ook Delta aanvragen (ik woon ook in Berghem). Dat werkt op hetzelfde glasvezel netwerk als Caiway (of eigenlijk andersom, Caiway is overgenomen door Delta)

ik zit zelf bij Delta tegenwoordig en dat werkt goed.

En in de toekomst worden er meerdere providers toegelaten op het Delta netwerk: nieuws: Freedom Internet gaat internet aanbieden via glasvezelnetwerk van Del...

En ik zie nu dat je het zelfs an kan pre-orderen bij Freedom https://freedom.nl/ (tenminste met mijn postcode-huisnummer in Berghem)

[Reactie gewijzigd door Tubby op 12 januari 2024 13:29]

Bedankt voor de tip, maar bij Delta ben ik voor een (bijna) vergelijkbaar pakket duurder uit.
En ik heb inmiddels het mailtje met de prijswijziging van Caiway ontvangen. Het goede nieuws is dat ik minder ga betalen. :)
Je moet gewoon bellen dat je gaat overstappen met deze prijzen, ik heb gisteren een verlenging voor 2 jaar vastgelegd.
Eerste jaar voor 45 euro 2e jaar 65 euro voor TV en internet Slim
wel apart want delta fiber heeft per 1 januari al verhoogd, 1gbit fiber van 52,50 naar 55,- mogen ze elke maand verhogen dan?
Caiway is een ander merk van Delta. Prijsverhogingen bij Delta hebben geen invloed bij Caiway en andersom. Over het algemeen verhogen ze beide gewoon 1x per jaar.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee