Stekkerauto pas na 90.000 kilometer echt groen. Elektrische auto komt met ecologische handicap op de markt

Elektrisch rijden is soms pas na 160.000 kilometer groener dan diesel.

Elektrisch rijden is soms pas na 160.000 kilometer groener dan diesel. Foto: Archief/Jaspar Moulijn

Elektrische auto’s zijn als alles meezit pas na 90.000 kilometer beter voor het milieu dan auto’s met een verbrandingsmotor. En de verguisde diesel is groener dan een benzinewagen.

Dat is de uitkomst van een recent groot onderzoek van de Verein Deutscher Ingenieure (VDI). En dan moet volgens die VDI alle stroom in de autoaccu ook nog groen zijn. Want anders duurt het tot wel 160.000 kilometer eer je in je Tesla het klimaat helpt.

VDI is een onafhankelijke organisatie met zo’n 135.000 ingenieurs en natuurwetenschappers. Volgens de Duitse ingenieursclub is ’e-mobiliteit alleen met een echt groene batterij klimaatvriendelijk’.

Het Duitse onderzoek richtte zich op auto’s in de zogenaamde compacte klasse, zoals wagens als een VW ID.3, Ford Focus, Toyota Corolla Hybrid en VW Golf.

Stekkerauto begint met ecologische handicap

Dat het omslagpunt van elektrisch rijden in het gunstigste geval pas op 90.000 kilometer ligt, komt volgens de Duitse ingenieurs omdat de stekkerauto met een grote ecologische achterstand op de snelweg verschijnt.

De elektrische auto start volgens de VDI met die handicap omdat voor de productie van het accupakket veel energie en grondstoffen nodig is. Ook de winning van de grondstoffen hiervoor, zoals kobalt en nikkel, is slecht voor het milieu. Wat ook niet helpt, is dat vrijwel alle batterijen in Azië (vooral in China) worden geproduceerd en getransporteerd moeten worden.

Elektrisch groener op de lange termijn

Toch is er ook goed nieuws, want auto’s gaan tegenwoordig langer mee dan 90.000 of 160.000 kilometer. De grootste ingenieursclub van Europa stelde ook vast dat een elektrische auto na 200.000 kilometer echt een stuk groener is dan auto’s met een verbrandingsmotor.

De gemiddelde totale uitstoot aan CO2, het gas dat de aarde opwarmt, van een elektrische auto is dan gemiddeld 24,2 ton. De stekkerbak wordt op de voet gevolgd door de toch grotendeels op fossiel rijdende plug-in hybrides. Die auto’s laten na twee ton aan kilometers een gemiddelde gecombineerde CO2-uitstoot noteren van 24,8 ton.

Benzine onderaan in Duitse lijst

Plek drie is er voor de laatste jaren nogal verguisde – want vervuilende – diesel met 200.000 op de teller en 33 ton CO2-uitstoot. Veel autofabrikanten bouwen al geen diesels meer, maar vaak nog wel modellen die op benzine rijden. Laat die nou volgens de Duitsers de grote verliezer zijn in het onderzoek. Wie vijfmaal rond de aarde rijdt op benzine stoot 37 ton aan het broeikasgas uit. De Duitse ingenieurs hebben in hun onderzoek hybrides zonder stekker niet op de proef gesteld.

Op de lange termijn zullen elektrische auto’s en plug-in hybride voertuigen de overhand krijgen als het gaat om klimaatvriendelijk autorijden, voorspelt VDI-voorzitter dr. Joachim Damasky.

Meer Made in Germany batterijen

Om echt milieuvriendelijk elektrisch te rijden is volgens Damasky meer groene stroom nodig. Ook pleit zijn ingenieursclub ervoor om batterijen voor EV’s te maken met hernieuwbare elektrische energie om de uitstoot van broeikasgassen tijdens de productie zo laag mogelijk te houden.

Uit het VDI-onderzoek blijkt dat de uitstoot van batterij-elektrische voertuigen voor een groot deel wordt bepaald door de productie van de batterijen. Bij dit laatste zorgt vooral de productielocatie – in China bijvoorbeeld – ervoor dat dit nog verre van groen te noemen is. Daarom zijn volgens Damasky meer Made in Germany batterijen nodig, oftewel, Europa moet die accu’s voor stekkerauto’s zelf produceren.

De VDA vindt verder dat de reclycling van die accu’s beter moet en er sneller meer hernieuwbare energiebronnen komen, zowel in de vorm van groene stroom als e-fuels (groene brandstoffen). „Ons onderzoek leert dat het te kortzichtig is om alleen maar over het verbruik van de voertuigen te praten”, concludeert Damasky.