Jumbo-topman Ton van Veen over einde sportsponsoring: “Op het wereldtoneel niet zoveel te zoeken”
Ton van Veen, links in beeld - foto: Cor Vos
vrijdag 5 januari 2024 om 08:52

Jumbo-topman Ton van Veen over einde sportsponsoring: “Op het wereldtoneel niet zoveel te zoeken”

Het zal voor veel wielerliefhebbers en -fans nog even wennen zijn. Niet meer Jumbo-Visma, maar Visma | Lease a Bike is de naam van de grote Nederlandse formatie. De keuze van Jumbo Supermarkten om de sportsponsoring te verlaten heeft een duidelijk doel, benadrukt topman Ton van Veen nog maar eens in de Volkskrant. “De laatste jaren is Jumbo zijn focus wat kwijtgeraakt”, vertelt hij.

“We zijn een aantal activiteiten erbij gaan doen die de formule niet noodzakelijk hebben versterkt”, geeft Van Veen aan. “We zijn in de flitsbezorging gestapt met Gorillas en we zijn heel actief geworden in de sportsponsoring. Maar als je kijkt naar de successen van de atleten en ploegen, moet je je afvragen of dat bij ons past.”

Sinds 2015 is Jumbo al betrokken bij de wielerploeg van baas Richard Plugge, eerst vier jaar als co-sponsor en daarna vijf jaar als hoofdsponsor. Daarnaast was de supermarktketen jarenlang sponsor in de autosport. “Max Verstappen is een wereldkampioen. Maar wij zijn een Nederlands supermarktbedrijf, niet eens het grootste. Op het wereldtoneel hebben we niet zoveel te zoeken”, vindt Van Veen.

‘Miljoenen uit sportsponsoring gebruiken om prijzen te verlagen’
Daarom gaat Jumbo Supermarkten de strategie aanpassen, mede doordat het marktaandeel is gezakt in 2023 en de winsten zijn teruggelopen. “We hebben bijna geen ruimte om de prijsverhogingen zelf op te vangen. Onze nettowinstmarge was in 2023 minder dan 1 procent”, vertelt hij.

“We willen het allerbeste assortiment en de beste service tegen de laagste prijs. Die uitersten combineren kan alleen als je het bedrijf tiptop in orde is. Dat betekent dat we geen tientallen miljoenen meer in sportsponsoring stoppen, maar die gebruiken om de prijzen te verlagen. Dat is het wezen van Jumbo zoals het bedoeld was.”

RIDE Magazine
16 Reacties
Sorteer op:
5 januari 2024 09:13
Logische zakelijke keuze in tegenstelling tot Van Eerd die wellicht meer iets op de emotie deed en de Nederlandse sport een groot hart toedraagt. Al met al geweldig dat Jumbo jarenlang miljoenen in de Nederlandse sport heeft geinvesteerd.
    5 januari 2024 11:26
    Dit is onzin. De sponsoring van het fietsteam was een rationele beslissing en paste perfect bij een bedrijf dat zich in een groeifase bevond.

    Ik kom niet uit Brabant en had tien a vijftien jaar geleden dus nog nooit van Jumbo gehoord. Dat was een probleem, aangezien naamsbekendheid is één van de weinige meetbare fenomenen in marketing is die ook een meetbaar effect hebben. Neutrale naamsbekendheid creëert een (vals) gevoel van vertrouwen. In de groeifase is naamsbekendheid van enorm belang om mensen voor de eerste keer door de deur te krijgen.

    Gezien de enorme hoeveelheid publiciteit die wielrennen in Nederland genereert, valt sponsoring van het grootste wielerteam van het land terwijl je een poging doet om Albert Hein te verdringen als grootste supermarkt zakelijk dan volkomen te rechtvaardigen. Kijk anders maar gewoon naar de naamsbekendheid die Visma verkregen heeft. Van totaal onbekend naar een disproportioneel grote naamsbekendheid.

    Nu stagneert de groei en gaan ze op de kleintjes letten, wellicht in de hoop dat die naamsbekendheid via reclames en de fysieke aanwezigheid van winkels in het straatbeeld onderhouden kan worden. Dat is op zich ook een rationele beslissing, maar maakt de eerdere strategie niet irrationeel of primair emotioneel.

    De enige sponsoruitgaven die dubieus waren, was die motorsport-onzin van Van Eerd Jr., aangezien dat totaal geen naamsbekendheid opleverde en ook nog eens op een juridisch drama is uitgelopen.
    5 januari 2024 15:22
    Mooi verhaal Oblomov maar nochtans onzin, zever.
    De oude van Eerd was allereerst altijd al wielerfan en besliste om te gaan sponsoren omdat hij het zichzelf kon verkopen dat het de naamsbekendheid ook zou helpen.

    Primair was zijn drijfveer zijn passie voor deze sport en secundair kon hij het intern verkopen waarmee de kous was afgedaan. Wanneer je betrokken bent bij sportsponsering zou je ervan staan te kijken hoe vaak en nog steeds de emotionele betrokkenheid van één der beslissers de doorslag geeft.
5 januari 2024 10:06
De nettowinst van Jumbo ligt al jaren rond de 1%, zie onder meer de jaarverslagen van 2022 (0.98%) and 2021 (1.46%). Alleen spreek je dan nog steeds over hele grote winsten: 80 miljoen in 2022 en 114 miljoen in 2021.
Opzich is Van Veen's redenatie over dat ze op wereldtoneel niets te zoeken hebben best begrijpelijk. Ik zou alleen liever zien dat ze dan het geld in bijvoorbeeld lokale sport steken.
    5 januari 2024 12:03
    Grote winsten, als je het omrekent naar een rendementspercentage noem ik dat niet veel, misschien iets meer aandacht voor de € 100 miljoen gestolen waren ?
    5 januari 2024 15:04
    Bezuinigen op kassamedewerkers om dat geld vervolgens uit te kunnen geven aan beveiligers :D
    5 januari 2024 15:29
    114 miljoen winst op 9,9 miljard omzet is WEINIG, is marginaal.
    Normaliter is 5% laag en wordt 10% als een normale winstmarge gezien in de meeste branches. Okay mbt de supermarkten is dat wat lager maar dit is erg laag 1,46%.

    Het zou namelijk hier minstens 3% moeten zijn. Dat is de reden waarom vd Ven ermee kapt. Ze gaan ook meer gebundeld inkopen met anderen om een 1 a 1,5% te kunnen winnen.
    Marginal gains.
5 januari 2024 09:41
Dat van de prijzen verlagen moet ik nog zien. Begrijp dat men de teruggevallen winst weer een opwaarts patroon wil geven. Het noemen van prijzen verlagen, neem ik met een korreltje zout, maar pr technisch klinkt het wel leuk. In ieder geval dank voor de jaren sponsorschap, ik heb er van genoten.
    5 januari 2024 10:11
    Wat ze waarschijnlijk zullen doen is dat ze dit vrijgekomen marketing budget gaaan gebruiken voor kortingsacties.(ook marketing)
    5 januari 2024 11:41
    Denk eerder dat ze de vrijgekomen miljoenen gaan gebruiken om rente op leningen te betalen. De groei van Jumbo is nooit organisch geweest, daar ging het veel te snel voor. Is ongetwijfeld bekostigd met een complex stelsel van leningen en krediet. Dat is geen probleem zolang je blijft groeien, maar nu de poging om Albert Hein van de troon te stoten mislukt is en de groei tot stilstand is gekomen, volgt het veel minder dankbare werk ervoor te zorgen dat het kaartenhuis niet in elkaar dondert.
    5 januari 2024 12:19
    Volgens de Consumentenbond heeft Jumbo de verhoging van de frisdrankbelasting juist aangegrepen om de prijzen nog wat extra te verhogen. Dus over prijsverlaging praten is idd een pr-praatje. Daarnaast is kwaliteit ook ver te zoeken bij Jumbo.
    5 januari 2024 12:50
    Prijsverlaging zal voor Jumbo geen doel op zich zijn, het gaat er vooral om dat de klant het idee heeft dat de prijzen verlaagd worden.

    Stoppen met sponsoring kan daarvoor net zo'n goed instrument zijn als daadwerkelijke Prijsverlaging.
    5 januari 2024 15:33
    Prijs verlagen is wel degelijk hun doel omdat het prijsvoordeel wat men eens had tov van een AH geringer is geworden.
    AH is samen met zijn partners Delhaize een partij die grotere inkoopkortingen heeft dan Jumbo. Daarom gaat Jumbo nu samen met aantal kleinere partijen trachten ook gezamenlijk tot een groot volume te komen om zodoende scherper in te kunnen kopen waarbij verkoopprijzen mogelijk iets daken maar niet zoveel als de inkoop.
    Ergo, meer winst.
5 januari 2024 11:23
@wheely of de 100miljoen aan onbetaalde boodschappen proberen betaalbaar te krijgen ofwel minder proletarisch winkelen te ontmoedigen.
    5 januari 2024 11:29
    Naar mijn idee mogen ze daar wel met wat meer respect over naar buiten treden.

    https://nieuwspaal.nl/winkeldieven-jumbo-betreuren-negatieve-publiciteit/
5 januari 2024 14:03
Hmm het wordt tijd dat ze beginnen met die prijsverlagingen, klinkt leuk voor de bühne. Merk er nog niet zoveel van tot nu toe. Eerst die 100miljoen terug verdienen zeker?

Reacties zijn gesloten.