Winkelmedewerkers Remco, Désiré en Anna* zien steeds meer diefstallen en pogingen daartoe. En die gaan gepaard met agressie, zeggen ze alle drie. "Je moet goed op je woorden letten wanneer je iemand aanspreekt", vertelt Remco.
Dief zet sprintje in
In de winkel waar Remco werkt is er geen zelfscansysteem. Toch ziet hij steeds vaker diefstal. "Klanten rennen gewoon met jassen en tassen vol naar buiten. Zo was er een klant die met een tas boodschappen naar buiten liep. Toen we hem erop aanspraken, zette hij een sprint in."
Remco twijfelt soms of hij dan achter de klant aan moet rennen. "Dat hangt af van de klant en het moment. Ik heb wel eens gehad dat iemand heel agressief werd. Toen liet ik het gaan, want dat vond ik het niet waard."
Caissière Désiré ziet dat dieven steeds creatiever worden. "Zo had ik laatst een klant die boodschappen probeerde in te bouwen. Op twee grote pakken keukenrol had hij een zak bospenen gelegd. Wat bleek? Er waren allemaal kleine producten verborgen tussen de pakken keukenrol."
Wat wordt er zoal gestolen? "Ik zie vooral dat het gaat om dure producten, zoals vlees, wijn en sushi", zegt Désiré.
Agressie bij de zelfscankassa's
Om diefstal te voorkomen, nemen supermarkten diverse maatregelen. Zo zijn er steekproeven bij de zelfscankassa's. Anna werkt al lange tijd bij de zelfscankassa's en zij en haar collega's hebben veel te maken met agressieve klanten.
"Bij een steekproef wordt er vaak geïrriteerd of boos gereageerd. Klanten zeggen vaak iets als: 'Hebben ze mij uitgekozen via een cameraatje?' 'Jeetje, voor maar een paar producten?' Of: 'Ik heb haast, dus kan je even opschieten?'"
Het tegenovergestelde gebeurt ook. "Sommige klanten doen alsof je niet bestaat", zegt Anna. "Zelfs wanneer je heel vriendelijk bent. Daardoor begin je aan jezelf te twijfelen."
Remco probeert diefstal te voorkomen. "Als ik vermoed dat iemand steelt, spreek ik de klant in de winkel erop aan. Ik weet dat als ik iemand aanhoud, klanten niet willen meewerken of agressief worden. Dat kost enorm veel tijd en zorgt ook voor nare ervaringen bij collega's."
Twee boodschappentassen vol
Anna voert bij de zelfscan ook tassencontroles uit. "Ik zag dat een klant twee grote boodschappentassen had en maar één product had afgerekend. Na een aantal keer vragen mocht ik pas in de tassen kijken. Toen zag ik dat er voor ruim 200 euro aan boodschappen in de tassen zat. De klant zei dat het van een andere winkel was, maar had geen bonnetje of afschrift."
Al snel sloeg de sfeer om. "Volgens de klant was ik slecht in mijn werk en kon ik het niet maken dit aan haar te vragen. Ze werd erg boos en liep schreeuwend weg zonder haar 'betaalde' boodschappen."
Niet elk foutje bij een steekproef ziet Anna als een diefstal. "Ik weet dat klanten ook mensen zijn en soms fouten maken. Zo ben ik zelf ook. Ik ben daarin wel relaxed. Ik vind het dan jammer dat klanten bij een controle of steekproef heel geïrriteerd reageren, want zo bedoel ik het niet."
Eigen schuld, dikke bult?
Désiré kan niet begrijpen waarom klanten stelen. "Het stuit mij tegen de borst dat klanten redenen noemen als:' Alles is duurder' of: 'Supermarkten verdienen toch genoeg'. Het blijft fout en is diefstal!" Diefstal heeft ook geen nut, zegt ze. "Uiteindelijk komt het op je eigen bordje terecht, omdat supermarkten dan extra maatregelen moeten nemen, bijvoorbeeld door meer controles." Of hogere prijzen voor de boodschappen, waar Jumbo al voor waarschuwt.
*Anna is een gefingeerde naam. Haar echte naam is bekend bij onze redactie. Geen van de drie geïnterviewden wilde voor NU.nl. op de foto.
NUjij: Uitgelichte reacties