Onderzoek: Vrouwen vallen voor bepaald detail bij mannen

Mannen die aan deze voorwaarde voldoen, lijken eerder te worden uitgekozen door vrouwen die op zoek zijn naar de juiste persoon om hun leven mee te delen.

Als vrouwen op zoek zijn naar de man van hun leven, wordt hun keuze bepaald door een ingewikkelde vergelijking met allerlei variabelen.

Uiterlijk speelt natuurlijk een rol. Persoonlijkheid ook, met name kwaliteiten als humor, charme, zorgzaamheid en betrouwbaarheid.

Er zijn echter ook aspecten die niets te maken hebben met het lichaam of de aard van een man, maar die wel van groot belang kunnen zijn als een vrouw de man kiest met wie ze haar leven – of misschien alleen haar bed – wil delen.

In het Engels heet dit mate value (partnerwaarde).

Er is één heel concreet detail dat een rol speelt. Op het eerste gezicht lijkt het misschien een zeer oppervlakkig selectiecriterium, maar het heeft meer waarde dan de meeste mensen beseffen.

Het draait allemaal om de grootte en de waarde van de auto van de man.

Cliché op de proef gesteld

Het is lang een cliché geweest dat mannen die in een grote, dure auto rijden makkelijker vrouwen aantrekken die op zoek zijn naar iemand die hun een comfortabele levensstijl kan bieden.

Dit verband is echter nooit echt door de wetenschap bevestigd. Daarom zocht een team gedragswetenschappers van de Federal University of Rio Grande do Norte in Brazilië het tot op de bodem uit.

Ze gingen systematisch te werk en probeerden met behulp van vragenlijsten te ontdekken of er waarheid schuilt achter het cliché.

Ze wilden weten hoe beide seksen aankijken tegen mannen die in een duurdere auto rijden, en hoe de eigenaren van zo’n grote auto zichzelf zien.

Enquêtes gaven uitsluitsel

Hiervoor hadden ze twee enquêtes nodig. De eerste vroeg mensen naar hun mening over luxe auto’s en de mannen die erin rijden. Deelnemers moesten waarden als partnerwaarde en mannelijke dominantie beoordelen.

In totaal kregen ze 171 reacties binnen, waarvan 93 van vrouwen.

De tweede enquête vroeg mensen die in een luxe auto reden hoe zij zichzelf en hun plaats in de maatschappij zagen. Ze vroegen ook of de deelnemers dachten dat ze een betere partnerkeuze zouden zijn dan iemand die in een gewone auto rondrijdt. 409 mensen beantwoordden deze vragen, van wie 206 vrouwen.

Mannen in luxe auto zijn aantrekkelijker

Toen de onderzoekers de uitkomsten van de twee enquêtes analyseerden, ontdekten ze dat de meerderheid van de respondenten – zowel vrouwen als mannen – vond dat mannen die in een luxe auto rijden een grotere partnerwaarde hebben en sociaal dominanter zijn.

Ook werden mannen met een dure auto gezien als competenter, zowel op het werk als in hun privéleven, en in sommige gevallen als intelligenter.

Uit het onderzoek bleek ook dat de meeste vrouwen het idee hadden dat ze meer persoonlijke of intieme voordelen zouden halen uit een relatie met mannen met een auto in het duurdere segment.

En blijkbaar kijken niet alleen anderen er zo tegen aan. Mensen die in een luxe auto rijden, vinden zelf dat ze een hogere sociale status hebben en hebben daarom meer zelfvertrouwen dan anderen.

‘Luxe auto’s kunnen dienen om iemands positie in de sociale hiërarchie duidelijk te maken, en dit kan invloed hebben op de perceptie van anderen van de houding, overtuigingen, en hun eigen waarde als partner voor anderen,’ schrijven de onderzoekers in hun studie, gepubliceerd in het tijdschrift Personality and Individual Differences.