Pages

Subscribe Twitter

donderdag 28 december 2023

Prijzen boodschappen dalen licht

De prijzen van basisboodschappen dalen voorzichtig. Dat blijkt uit een prijspeiling van de Consumentenbond. Het afgelopen half jaar werden basisproducten zoals melk, koffie, thee, rijst, aardappelen, kaas en pindakaas gemiddeld 3 procent goedkoper. Maar nog steeds zijn ze 31 procent duurder dan twee jaar geleden. Ook is het prijsverschil tussen A-merken en huis- en budgetmerken weer groter geworden.

De Consumentenbond inventariseerde de laagste prijzen van 120 basisproducten bij 13 supermarktketens. Grote prijsdalingen waren er onder meer bij verse zuivel. Een literpak halfvolle melk werd gemiddeld 20 procent goedkoper en een liter volle melk 16 procent. Verder zakte de prijs van een literfles zonnebloemolie met gemiddeld 27 procent en van een pot pindakaas met 13 procent.

Er waren ook producten die het afgelopen half jaar juist duurder werden. Kippensoep in blik (800 ml) steeg 13 procent in prijs, en ook allerlei snoep werd duurder door de hoge suikerprijs.

De Consumentenbond bekeek ook wat consumenten kunnen besparen als ze voor een huismerk of budgetmerk kiezen in plaats van voor een A-merk. Consumenten blijken 53 procent goedkoper uit te zijn als ze de voordeligste variant van een product kopen. In 2021 was dat 50 en in 2018 40 procent. A-merken zijn wel veel vaker in de aanbieding dan huismerken. Maar zelfs de ‘1+1 gratis’ aanbiedingen kunnen vaak niet op tegen de enorme prijsverschillen.

De prijzen van de goedkoopste supermarkt (Dirk) en de duurste supermarkt (Spar) liggen dichter bij elkaar dan een half jaar geleden. Nu is Dirk 8 procent goedkoper dan gemiddeld, in april 2023 was dit 11 procent. En Spar is nu 15 procent duurder dan gemiddeld, dit was bij de vorige peiling 20 procent. Verder ontlopen Aldi en Lidl elkaar nauwelijks meer. Beide ketens zijn 3 procent goedkoper dan het gemiddelde.

0 reacties:

Een reactie posten