Buitenland

Social media verkochten voor 11 miljard dollar ads aan minderjarigen, 2023

27-12-2023 21:37

Twitter
Shutterstock. Bewerkt door TPO.

(Barbara Ortutay, Haleluya Hadero, AP, 27 december 2023) – Sociale mediabedrijven hebben vorig jaar gezamenlijk meer dan 11 miljard dollar verdiend aan advertentie-inkomsten van minderjarigen, volgens een woensdag gepubliceerd onderzoek van de Harvard T.H. Chan School of Public Health.

De onderzoekers zeggen dat de bevindingen aantonen dat er behoefte is aan overheidsregulering van sociale media, omdat de bedrijven die geld verdienen aan kinderen die hun platforms gebruiken er niet in zijn geslaagd om zelfregulerend op te treden.

Ze merken op dat dergelijke regelgeving, evenals een grotere transparantie van techbedrijven, zou kunnen helpen om de schade aan de geestelijke gezondheid van jongeren te beperken en mogelijk schadelijke reclamepraktijken die gericht zijn op kinderen en adolescenten in te perken.

Schatting

Om het inkomstencijfer te berekenen, maakten de onderzoekers een schatting van het aantal gebruikers onder de 18 jaar op Facebook, Instagram, Snapchat, TikTok, X en YouTube in 2022 op basis van bevolkingsgegevens van de Amerikaanse volkstelling en onderzoeksgegevens van Common Sense Media en Pew Research.

Vervolgens gebruikten ze gegevens van onderzoeksbureau eMarketer, dat nu Insider Intelligence heet, en Qustodio, een app voor ouderlijk toezicht, om een schatting te maken van de advertentie-inkomsten van elk platform in de V.S. in 2022 en de tijd die kinderen per dag doorbrachten op elk platform.

Daarna bouwden de onderzoekers een simulatiemodel met de gegevens om in te schatten hoeveel advertentie-inkomsten de platforms verdienden aan minderjarigen in de VS.

Geestelijke gezondheidscrisis

Onderzoekers en wetgevers richten zich al lange tijd op de negatieve effecten van sociale mediaplatforms, waarvan de persoonlijk aangepaste algoritmes kinderen kunnen aanzetten tot overmatig gebruik.

Dit jaar hebben wetgevers in staten als New York en Utah wetgeving geïntroduceerd of aangenomen die het gebruik van sociale media door kinderen aan banden moet leggen, onder andere vanwege de schade aan de geestelijke gezondheid van jongeren.

Meta, eigenaar van Instagram en Facebook, wordt ook aangeklaagd door tientallen staten omdat het zou hebben bijgedragen aan de geestelijke gezondheidscrisis.

“Hoewel sociale mediaplatforms beweren dat ze hun praktijken zelf kunnen reguleren om de schade voor jongeren te verminderen, hebben ze dat nog niet gedaan. Onze studie suggereert dat ze overweldigende financiële prikkels hebben om het nemen van zinvolle stappen om kinderen te beschermen te blijven uitstellen”. Dit zei Bryn Austin, een professor aan de afdeling Sociale en Gedragswetenschappen aan Harvard en een senior auteur van de studie.

De platforms zelf maken niet bekend hoeveel geld ze verdienen aan minderjarigen.

Vage grens

Sociale mediaplatforms zijn niet de eerste die reclame maken voor kinderen, en ouders en deskundigen hebben al lang hun bezorgdheid geuit over marketing voor kinderen online, op televisie en zelfs op scholen. Maar online advertenties kunnen vooral verraderlijk zijn omdat ze gericht kunnen zijn op kinderen en omdat de grens tussen advertenties en de inhoud die kinderen zoeken vaak vaag is.

In een beleidsdocument uit 2020 zei de American Academy of Pediatrics dat kinderen “bijzonder kwetsbaar zijn voor de overredende effecten van reclame vanwege onvolgroeide kritische denkvaardigheden en impulsremming”.

“Schoolgaande kinderen en tieners zijn misschien in staat om reclame te herkennen, maar zijn vaak niet in staat om het te weerstaan wanneer het is ingebed in vertrouwde sociale netwerken, aangemoedigd door bekende beïnvloeders, of geleverd naast gepersonaliseerde inhoud,” merkte de paper op.

Oude wet

Nu de bezorgdheid over sociale media en de geestelijke gezondheid van kinderen toeneemt, stelde de Federal Trade Commission eerder deze maand ingrijpende veranderingen voor in een decennia oude wet. Deze wet reguleert hoe online bedrijven kinderen kunnen volgen en hoe ze voor hen kunnen adverteren.

De voorgestelde wijzigingen omvatten het standaard uitschakelen van gerichte advertenties voor kinderen onder de 13 jaar en het beperken van pushmeldingen.

Volgens het Harvard-onderzoek haalde YouTube de meeste advertentie-inkomsten uit gebruikers van 12 jaar en jonger (959,1 miljoen dollar), gevolgd door Instagram (801,1 miljoen dollar) en Facebook (137,2 miljoen dollar).

Instagram

Instagram haalde de meeste advertentie-inkomsten uit gebruikers van 13-17 jaar (4 miljard dollar), gevolgd door TikTok (2 miljard dollar) en YouTube (1,2 miljard dollar).

De onderzoekers schatten ook dat Snapchat het grootste deel van de totale advertentie-inkomsten in 2022 haalde uit gebruikers jonger dan 18 jaar (41%), gevolgd door TikTok (35%), YouTube (27%) en Instagram (16%).