"Wij zien dat mensen met Kerst vasthouden aan tradities", zegt Dennis van Dun van Slagerij-Traiteur Van Roessel in Waalwijk. "Gezellig met de hele familie tafelen. Daarbij zijn gourmetschotels altijd populair."
"Het klinkt bijna ouderwets, maar mijn klanten gaan er zeker niet minder op gourmetten. Iedereen is lekker bezig en je kunt avondvullend tafelen. Maar ook mooie stukken vlees zijn natuurlijk in trek." Smakelijk somt Van Dun op waar klanten voor langskomen. "Kalkoen die ze vullen, rollades, hazenpeper, ossenhaas, hert…"
Ook in de restaurants draait het om tradities. Bij Sligro, waar met name horecazaken inkopen doen voor het kerstdiner, zien ze daarin weinig verandering. "Er gaat veel aandacht naar kwalitatief goed vlees en vis. En ook wild natuurlijk. Op het menu staan dus rollades, wildgebraad, enzovoorts", vertelt een woordvoerder. "Kerst is toch een feest van tradities."
Haricoverts, carpaccio en ijsdesserts
In supermarkten belanden ook weer de traditionele kerstproducten in de winkelwagen. "Vlees voert daarbij de boventoon", zegt een woordvoerder van ALDI. "Carpaccio en beenham zijn tijdloze favorieten en ook de hertenbiefstuk en varkenshaas uit de diepvries zijn elk jaar populair. En we hebben natuurlijk de gourmetschotels."
Volgens Albert Heijn blijft gourmetten onverminderd populair. En dat geldt ook voor een lijstje veelverkochte producten. "Garnalen, rollades, feeststollen, haricoverts, carpaccio, roomboter, slagroom en ijsdesserts", somt een woordvoerder van Albert Heijn op.
De supermarkt beleefden in de vier dagen voor Kerst topdrukte, met name zaterdag. Op de website zochten klanten eerder al naar recepten. Veel mensen zochten hoe je stoofperen, rollades, garnalencocktails en tiramisu klaarmaakt.
Steak van knolselderij of groenterollade
ALDI en Albert Heijn hebben in de afgelopen jaren voor Kerst ook het assortiment voor vleesvervangers uitgebreid. Ze merken een toenemende belangstelling. Bij ALDI komen klanten uit bij een paddenstoelenrisotto of een bietencarpaccio. Beide supermarkten verkopen ook steaks of gebraad gemaakt van knolselderij. Ook liggen er bietstukken en groenterollades in de schappen.
Dat mensen op zoek zijn naar vleesvervangers voor Kerst, merkt slager Van Dun niet. "Al profileer ik me natuurlijk ook met de verkoop van vleesproducten." Wel ziet hij dat klanten steeds bewuster hun vlees kopen. "Ze waarderen diervriendelijkheid en vlees dat we bij lokale boeren halen. Dat zie ik in het bijzonder met Kerst."
Vaker aan bubbels en mocktails
Dat bewuste gedrag herkent Sligro bij de dranktrends met Kerst. "Wijnen horen natuurlijk bij een kerstdiner. We drinken daarbij steeds meer mousserende wijn. Maar ook alcoholvrije alternatieven zoals mocktails (alcoholvrije cocktails, red.) zijn in opkomst. Zo kunnen restaurants toch creatief uitpakken voor mensen die geen alcohol drinken of nog moeten rijden. Dat is een mooie oplossing in plaats van alcoholvrije wijn of een glas fris."
Gemak is ook een trend die volgens Van Dun steeds nadrukkelijker past bij het op tafel krijgen van een lekker Kerstdiner. "Er zijn natuurlijk ook hobbykoks die veel zelf willen doen, maar ik verkoop elk jaar meer kant-en-klare gerechten. Zoals meerdere gangen voorgerechten of lekkere wildstoverijen. Zo kun je dan al veel klaarzetten als je een deel van het werk hebt uitbesteed."
NUjij: Uitgelichte reacties