Nieuws

Marijn sjouwt elke avond te zware dozen bij PostNL: "We worden hier afgemat"

Marijn Katgert is pakketsorteerder bij PostNL in Zwolle
Marijn Katgert is pakketsorteerder bij PostNL in Zwolle © RTV Oost
Webshops beleven gouden tijden, met alle cadeautjes die nog voor kerst onder de boom moeten liggen. Maar al die pakketten moeten wel worden verwerkt en bezorgd. Bij het pakketsorteercentrum van PostNL in Zwolle leidt dat tot te grote werkdruk, constateert vakbond FNV. Ook de Arbeidsinspectie vindt dat PostNL-medewerkers van pakketsorteercentra fysiek te zwaar worden belast.
Het verdient niet slecht en de sfeer met collega's is goed, maar de zwaarte van het werk valt Marijn behoorlijk tegen. Hij is sinds een half jaar in dienst als pakketsorteerder bij PostNL in Zwolle: "Er zitten vaak pakketten tussen van boven de 25 kilo, die moet je dan uit de rolcontainer op de lopende band slingeren. Eigenlijk zou je dat dan met z'n tweeën moeten doen, maar daar zijn niet genoeg mensen voor."
Postpakketten sorteren is te zwaar: 'Het sloopt de gezondheid"

Pijnlijk

"We geven wel aan bij de managers dat het te zwaar is en er eigenlijk mensen bij zouden moeten", vervolgt Marijn. "Maar daar wordt niet veel mee gedaan. Ik heb het er ook wel over met collega's, wij worden lichamelijk behoorlijk afgemat, maar daar krijg je weinig voor terug in de zin van waardering of erkenning van de problemen. En dat is best pijnlijk."
Marijn is niet de enige die het werk zwaar vindt. De vakbond FNV stelt in een onderzoeksrapport uit november 2023 dat 85 procent van de medewerkers in de pakketdienst te zwaar werk moet verrichten. "Werken met pakketten sloopt de gezondheid", zegt de FNV zelfs. Veel medewerkers vallen uit met blessures en ontwikkelen chronische pijnklachten.

Arbeidsinspectie eist ingrijpen

Deze week publiceerde ook de Arbeidsinspectie een kritisch onderzoek naar de werkdruk bij een aantal PostNL-vestigingen, "Fysiek te zwaar werk vormt een sterk verhoogd risico voor de gezondheid van medewerkers", is daarin te lezen. De Arbeidsinspectie eist dat de werkgever, PostNL dus, de arbeidsomstandigheden aanpakt.
De Arbeidsinspectie heeft het depot in Zwolle nog niet bezocht, maar volgens de enquête die FNV uitvoerde zijn de omstandigheden daar vergelijkbaar.
85 procent van de medewerkers in de pakketdienst moet te zwaar fysiek werk doen
Rapport Arbeidsinspectie

In gesprek

PostNL zegt in een schriftelijke reactie dat het bedrijf op korte termijn in gesprek gaat met de Arbeidsinspectie. "We nemen zulke signalen uiterst serieus en investeren tijd en geld in goed, veilig en sociaal werken. De gezondheid en het welbevinden van onze mensen is erg belangrijk voor PostNL", zegt het bedrijf.
De Zwolse Marijn is in vaste dienst en lid van een vakbond. Hij durft wel aan de bel te trekken als hij vindt dat het beter kan, maar een groot percentage medewerkers komt binnen via het uitzendbureau. Ook zijn veel collega's van Marijns arbeidsmigranten: "Die durven toch minder voor zichzelf op te komen", zegt Marijn. "We helpen elkaar waar het kan, maar het moet altijd snel en dan pak je toch weer in je eentje die te zware dozen."
Het sorteercentrum van PostNL in Zwolle verwerkt zo'n 50.000 pakketten per dag
Het sorteercentrum van PostNL in Zwolle verwerkt zo'n 50.000 pakketten per dag © RTV Oost

Toiletpetitie

Zelfs voor een plaspauze is nauwelijks tijd, want de toiletten zitten ver weg van de werkplek van Marijn en zijn collega's. Marijn heeft daarom bij de directie een petitie ingediend voor meer toiletten en watertappunten in de hal.
"Als je nu naar het toilet moet, ben je minstens acht minuten weg", zegt Marijn. "Je moet de grote hal door, de trap op, door de gang, door de kantine, het is echt een heel eind. Al die tijd moeten collega's dan jouw band in de gaten houden. Maar ze hebben het zelf ook al zo druk, dus dat wil je niet altijd vragen. Daarom moeten er echt extra toiletten komen."

Haast

Snelheid is de grootste boosdoener, denkt Marijn. "PostNL wil de klanten zo snel mogelijk hun pakketten kunnen brengen, iedereen thuis verwacht dat ook, dat snap ik wel." Alle pakketten moeten vanuit de vrachtwagens zo snel mogelijk de lopende band op, om ook op tijd weer bij de chauffeurs aan te komen die de pakketten bezorgen.
Bij andere pakketbezorgers zoals DPD en DHL is de werkdruk minstens zo hoog, maar die zijn niet meegenomen in de rapporten van de FNV en arbeidsinspectie. "PostNL heeft als Nederlands bedrijf wel een voorbeeldfunctie", vindt Marianne Jekkers van de FNV. "Er moet echt iets veranderen. Je kunt niet omwille van de snelheid risico's nemen met je werknemer. Iedereen moet veilig en gezond volgens de arbo-regels kunnen werken."

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.