Steeds vaker fietsaccubranden: zo voorkom je dat jouw e-bike vlam vat

© ANP / Hollandse Hoogte / Persbureau Meter
Provincie Utrecht - De brandweer ziet steeds vaker dat accu's van elektrische fietsen in brand vliegen. En dat is een probleem, want makkelijk zijn die volgens Diana Bouwman, specialist brandveilig leven van de Veiligheidsregio Utrecht, niet te blussen. "De rook is extreem giftig, dus ga het vooral niet zelf doen."
Een exact aantal batterijbranden kan de VRU niet geven. "Dat wordt simpelweg niet bijgehouden", aldus Bouwman. Maar dat het aantal toeneemt, merken ze bij de brandweer aan het aantal meldingen dat binnenkomt.

Waarom?

Dat is volgens Bouwman niet zo gek, want ook het aantal e-bikes neemt al jaren toe. Zo stijgt het aandeel elektrische fietsen nu al 10 jaar op rij, blijkt uit cijfers van Bovag. "En als er meer zijn, is er ook meer kans op brandjes."
Ze trekt de vergelijking met beeldbuis-tv's. Toen iedereen er daar eind vorige eeuw één of meerdere van in huis had, zag de VRU ook veel beeldbuisbranden. "Die warmden te veel op, waardoor brand ontstond. Maar nu niemand nog zo'n tv heeft, hoeven we daar ook niet meer voor uit te rukken."
Daarnaast speelt mee dat elektrische fietsen draaien op lithium-ion-batterijen. Die zijn brandbaar en bovendien is het vaak niet zichtbaar dat er iets mis mee is. Bouwman: "Als in zo'n batterij een celletje kapotgaat, gaat er binnenin een heel chemisch proces draaien. De accu wordt dan warm, waardoor brand kan ontstaan."
Mensen knallen hun fiets van het ene na het andere stoepje af
Diana Bouwman van de VRU
Dat wil natuurlijk niemand en daarom heeft Bouwman wel een aantal adviezen om het brandrisico te beperken. De eerste is logisch: "Laat de accu niet vallen." Verder is het vooral belangrijk voorzichtig met je e-bike om te gaan en daar schort het nog wel eens. "Mensen knallen hun fiets van het ene na het andere stoepje af. En door die al die schokken kan de accu kapotgaan."
Verder kunnen batterijen, en elektra in het algemeen, slecht tegen vocht, kou en warmte. Laat je fiets dus niet in de vrieskou of bij 40 graden buiten staan. "Dat geldt ook voor regen. Dat kruipt in de accu. Parkeer je fiets dus niet dagenlang in de regen."
Het laatste advies van Bouwman is om goed na te denken wáár je je accu oplaadt. Leg je hem op de vloer of op je vloerkleed? Het eerste antwoord is juist. "Zorg voor een harde ondergrond", vertelt Bouwman. "Want een stoffen bank of bed is ontzettend brandbaar. Warmteontwikkeling is dan al genoeg om brand te veroorzaken."

Giftige rook

Alle voorzorgsmaatregelen ten spijt kan een fietsaccu nog steeds in brand vliegen. Ook dan is het belangrijk te weten wat te doen. Het belangrijkste: ga het vuur niet zelf te lijf. "Doordat het een chemische samenstelling is, is die rook extreem giftig", waarschuwt Bouwman.
Sluit dus de deur van de ruimte waar de accu ligt te roken, waarschuw al je huisgenoten en ga naar buiten. "En bel 112 en laat een expert het oplossen", zegt de specialist. "Want ook voor brandweermensen is die rook giftig, maar zij dragen wel enige bescherming én weten wat ze moeten doen."
Echt te blussen is zo'n batterij bovendien toch niet. Het enige wat je kan doen is de accu 24 tot 48 uur in water onderdompelen. "En zelfs dan is het niet zeker dat ie niet weer gaat roken."

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.