TikTok is eerste socialemedia-app met 10 miljard dollar omzet via in-appaankopen

TikTok is de eerste socialemedia-app die 10 miljard dollar aan omzet via in-appaankopen van consumenten heeft gegenereerd. Dat meldt analistenbureau data.ai. Tinder heeft op die manier al bijna 8 miljard dollar gegenereerd en YouTube ongeveer 7 miljard dollar.

TikTok zou in de Verenigde Staten en China het meeste geld verdienen met in-appaankopen: ongeveer 6 miljard dollar. De Amerikaanse en Chinese markt zouden volgens data.ai goed zijn voor ongeveer 60 procent van de omzet. Saudi-Arabië, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Japan zouden ook lucratieve markten zijn voor het Chinese socialemediaplatform.

TikTok biedt TikTok Coins aan als in-appaankoop. Via deze virtuele munten kunnen TikTok-gebruikers virtuele cadeaus kopen voor andere leden van het platform. Deze coins kunnen ook ingewisseld worden voor virtuele diamanten en die kunnen dan weer omgezet worden naar geld.

Er zouden volgens data.ai momenteel vijf mobiele apps bestaan die elk meer dan 10 miljard dollar aan inkomsten hebben gegenereerd via in-appaankopen: Clash of Clans, Candy Crush Saga, Honor of Kings, TikTok en Monster Strike. Candy Crush Saga zou ongeveer 12 miljard dollar hebben gegenereerd. Clash of Clans zou 10,2 miljard dollar hebben verdiend, Honor of Kings bracht op die manier al 11 miljard dollar op en Monster Strike 10,6 miljard. Al deze apps, afgezien van TikTok, zijn mobiele games. Het analistenbureau meent dat Tinder en YouTube ook op weg zijn om 10 miljard dollar te genereren.

Inkomsten gegenereerd via in-app-aankopen
Aantal maanden voordat apps 10 miljard dollar aan inkomsten via in-appaankopen hebben gegenereerd. Bron: data.ai

Door Jay Stout

Redacteur

12-12-2023 • 10:44

114 Linkedin Whatsapp

Reacties (114)

114
113
31
4
0
71
Wijzig sortering
Tiktok heeft ongeveer 1.1 miljard actieve gebruikers die dus 10 miljard uitgeven.
Dus per gebruiker wordt er omgerekend ongeveer $ 9.90 uitgegeven per jaar.

Dat is bizar veel, het gaat dus niet om advertentie inkomsten maar puur wat mensen betalen voor die virtuele coins.

Laat eens 15% zo gek zijn (lijkt me nog hoog, maar geen idee), dan zou dat gaan om 165 miljoen gebruikers betalende gebruikers zijn. Die mensen kopen dan voor ongeveer $ 60,60 per persoon virtuele muntjes.

Bizar 8)7

Bij Tinder snap ik t nog. Hopeloos in de liefde en de belofte dat als je betaald je de partner van je leven vindt... tsja :Y) . Zo'n spelletje met pay to win... als je beetje addicted raakt aan zo'n spel dan is het hek van de dam. Maar wat die virtuele muntjes toevoegen aan TikTok is me een raadsel.

[Reactie gewijzigd door NLAnaconda op 12 december 2023 11:08]

Zijn de TikTok coins overal even duur?
Betaalt iemand uit de VS even veel als iemand uit Monaco, India, Nederland of Bangladesh voor dezelfde coins?

Ik denk dat je helemaal niks kan berekenen met wat men gemiddeld uitgeeft op zoiets als dit.
Er zijn zat kinderen wiens maandelijks zakgeld hoger is dan mijn jaarinkomen.

Als die regelmatig voor duizenden dollars aan Coins kopen, dan voelen zij dat (financieel) niet en compenseren ze voor duizenden andere gebruikers.
Ook zal er zat via creditcardfraude (of andere vormen van diefstal) gebeuren. Je steelt gegevens. Koopt Appstore/play store credit bij de (online) boekenwinkel, enz.

Zijstraatje: Gemiddeld genomen hebben alle Nederlanders 46.000 spaargeld. (Totaal spaargeld / 17miljoen mensen)
Echter heeft 10% meer dan een ton, en 11% heeft helemaal geen spaargeld.
(Het meestvoorkomende bedrag is rond de 18.000)

Ongeacht hoe we de hoogste en laagste uitschieters er tussenuit knippen, kun je nog steeds niets zinnigs zeggen over hoeveel per persoon er wordt uitgegeven aan TikTok.
Tiktok heeft ongeveer 1.1 miljard actieve gebruikers die dus 10 miljard uitgeven.
Dus per gebruiker wordt er omgerekend ongeveer $ 9.90 uitgegeven per jaar.
Die mijlpaal van 10 miljard is all-time, dus niet per jaar.

De omzet steeg volgens de grafiek van 5 tot 10 miljard in slechts 15 maanden, dus laten we zeggen dat het 4 miljard in een jaar was. Nog steeds krankzinnig veel. Ik wist niet eens dat TikTok in-app aankopen had.
Mijn partner zit in de Disneystream wereld (ze streamed zelf, als we er zijn, in Disneyland Parijs).
Maar zij kent dus gasten uit de USA die tussen de 200 en 1700 dollar per dag pakken daarmee.
En TikTok pakt dus 70% van die gifts die ze van kijkers krijgen.

[Reactie gewijzigd door nils7 op 12 december 2023 12:05]

Wat is een Disneystream?
Iemand loopt door een Disneypark heen en streamt dat.
Ja er kijken dus mensen hoe iemand anders een ride doet en in de rij staat voor een 40 minuten ofzo.
En geven daar ook nog gifts aan.
Ik voel me echt te oud om dat te begrijpen en tegelijkertijd voelt ook als de boot gemist te hebben 8)7
Zo makkelijk geld verdienen, ik dacht niet dat het kon. En ik denk nog steeds "wie de f*ck heeft interesse om te zien wat ik doe?"

Maar als ik dan terugdenk; ik keek ook naar big brother, de bus, e.d. En heel dat socials is gebaseerd op het volgen hoe anderen wat van hun leven maken. Medium is alleen anders en toegankelijker om "BN'er" te worden. Zelfs Sinterklaas kwam hier boekjes brengen van Rutger, nog wat en een hond |:(

[Reactie gewijzigd door mgizmo op 12 december 2023 13:56]

Ja idd, die reality shows van toen waren eigenlijk vergelijkbaar, alleen dan betaalde je niet via een app maar via een euro aan SMS kosten om iemand eruit te stemmen, :+. Verschil is wel dat iedereen dit kan doen, ipv dat een TV netwerk het moet opzetten en verwerken.
Nou er zijn in de US verschillende Disney streamers en zeker in Californië begint dat wel reality tv te worden.
Want het heeft het drama van een gemiddelde GTST aflevering.
Eerlijk gezegd zou ik er ook liever van een afstandje naar kijken dan zelf daadwerkelijk daar te zijn, tussen de mensen, de drukte, de wachttijden ... Maar aan andere kant hoef ik het nou ook weer niet per se te zien :P

Niet helemaal hetzelfde, maar vond hem wel relevant
https://loadingartist.com/comic/waste-of-time/
haha...touche die link... ik kijk regelmatig naar filmpjes op YT hoe anderen Apex Legends spelen. Ik speel dat spel ook als ontspanning. Dus ik ben er ook schuldig aan. Ik gebruik maar de smoes dat ik kijk naar YT om van te leren en dat zal ik niet hebben live meekijkend naar iemand die in de wachtrij voor space mountain staat. :+

[Reactie gewijzigd door mgizmo op 12 december 2023 13:55]

Haha ja ik wil ook niet zeggen dat ik mijn tijd altijd zinnig besteed. Maar wat is er nou leuk aan zien hoe iemand een ride in Disney doet? Dan zijn er toch veel leukere big brother achtige dingen te doen of te zien?
Wat ik wel zie gebeuren is dat jonge kinderen (5-8jaar) stoïcijns deze filmpjes bekijken en dus ook de reclames die daaraan vooraf gaan e.d.
Oh ik ben ook al 37.
M’n vrouw enkele jaren jonger.
Volgens mij zijn er ook betaalde filters en effects om grappigere filmpjes te maken. Er zullen vast mensen zijn die dat kopen. Maar nog steeds zijn deze bedragen belachelijk hoog.
$5,05 per maand. Ik heb duurdere hobby's.
Tinder is net zo een spel: het doel is om je zolang als mogelijk in de app te houden.
Hun verdienmodel staat haaks op wat de consument zijn doel is (ik zeg bewust zijn omdat het bijna alleen mannen zijn die betalen voor Tinder) vandaar dat Tinder niet lang meer zal bestaan.
Zou je denken, maar zolang het 1 groot bedrijf is wat er achter zit, blijft het bestaan: https://en.wikipedia.org/wiki/Match_Group
Match.com zit al 2 jaar in de slop dus dat moment komt eraan. De nummers die zij presenteren aan het publiek kloppen niet met de realiteit en mannen die niet "supermooi" zijn hebben niet echt wat te zoeken op bv Tinder. vrouwen swipen op 10% van alle mannnen en dan nog hebben ze veel meer keus dan zo een "supermooie man". Een vrouw met heel veel overgewicht krijgt meer matches dan een Supermooie man. Krankzinnig.
Jep wiskundig kun je daar al bijna niet meer winnen.
Was het niet zo dat vrouwen 80% van de mannen beneden gemiddeld aantrekkelijk vind? En het voor mannen belangrijker is als het nog een hartslag heeft😂
Dat nog daar gelaten is de verhouding man vrouw iets van 80-20.
die 20% vrouwen willen inderdaad alleen de top 10% van de mannen en door het algoritme blijven die ook boven komen en wordt de overige 90% niet eens getoond.
En het voor mannen belangrijker is als het nog een hartslag heeft
Zou je denken, maar zelfs daarmee sluit je nog een categorie mannen uit :o
https://nl.wikipedia.org/wiki/Necrofilie
Ik denk dat je het moet zien net zoals cosmetics in games. Geven je misschien geen voordeel, maar kan je wel mee pronken/heeft waarde in een sociale context. Idem met Tiktok
Dat is bizar veel, het gaat dus niet om advertentie inkomsten maar puur wat mensen betalen voor die virtuele coins.
Ik denk zelf dat de TikTok Shop aankopen hier ook onder vallen, wat daadwerkelijk producten zijn die je aanschaft.
En is misschien nog wel erger dan het manupilatie effect/gedrag van reclame....

Blijkbaar worden mensen dus overtuigd van een zeker nut van deze in-app aankopen en ik durf dat nut te betwijfelen..... triest en aburd wat een geld er mee wordt binnengeharkt....
Volgens mij zijn er dus van die TikTok filmpjes waarin je stompzinnig om geld bedelt en je dat dan krijgt 8)7
Ik ben niet bekend met TikTok maar wel Douyin in China zelf, de zuster van TikTok. Voor live-streaming worden coins niet alleen gegeven aan de livestreamers maar kun je ook traffic kopen met de coins en zie je live-streamers ook veel coins in de chats gooien om wederom traffic te stuwen.

Ik ben dan ook heel benieuwd hoe deze coins worden uitgegeven. Onze eigen ervaring wederom in China is dat het platform van zeer laag niveau is. Je vindt nagenoeg enkel zeer laag inkomen gebruikers op het platform maar die op hun beurt wel weer makkelijk geld uitgeven aan goedkope zooi. Ecom sales via Douyin is dan ook big business zij het in de bottom end.
Zoek eens op "NPC streaming" (en huiver)
Ik verbaas me elke keer weer over de enorme hoeveelheid geld die men bereidt is uit te geven aan 'niks'.

Die pay to progress spellen zijn blijkbaar behoorlijk lucratief. Is er hier iemand die betaald hiervoor? Ben erg benieuwd wat men daarbij denkt. Als je eenmaal begint met betalen om vooruit te komen, houdt dat volgens mij nooit meer op.

Net zo bijzonder vind ik geld spenderen aan virtuele kado's, hoewel dat een stuk minder verslavingsgevoelig is (schat ik).
Ik verbaas me elke keer weer over de enorme hoeveelheid geld die men bereidt is uit te geven aan 'niks'.
Dat komt omdat je perceptie van 'niks' een beetje vreemd is. Mensen gaan uit (eten), geven veel geld uit op zo een avond en afhankelijk van je leeftijd en/of inkomen, doe je dat meerdere keren per week. Op vakantie gaan. Dure kleding kopen, terwijl goedkope kleding hetzelfde doet. Een computer kopen, na 10 jaar is die ook 'niks' meer waard.

Nu ben ik ook geen fan van 'ingame' aankopen, voornamelijk omdat je vaak het 'moet' gebruiken wil je op een gegeven moment niet constant tegen de paywall oplopen. Maar ik ben dan wel weer zo dat als ik veel tijd in een game steek (honderden tot duizenden uren over jaren), ik er ook niet zo een probleem mee heb om er geld in te steken voor relatief 'onzin' dingen (skins). Ik krijg er immers wat voor terug: entertainment/satsifaction.

Ik ben bv. ook geen fan van het kopen van een €100k+ Rolex, maar er zijn mensen die het doen. Dat heeft natuurlijk ook te maken met (besteedbaar) inkomen. Hoe iemand tegen een €100k Rolex aankijkt is anders voor iemand die bv. €100k per jaar verdiend, iemand die dat per maand verdiend en iemand die dat per week verdiend. Laat staan voor iemand die het minimum loon verdient... Zo ook met ingame aankopen. €5 is voor velen niet meer dan een kopje koffie, letterlijk, want normaal halen ze hun koffie bij bv. Starbucks of nog duurdere hipster cafés.
De meeste dingen die je noemt zijn overdraagbaar. Dat is voor mij de definitie van 'iets'. Dus of het duur of goedkoop is, is voor mij niet relevant. Zelfs de skin die je noemt zou overdraagbaar kunnen zijn.

Gekochte progress is dat niet. Daarom valt het voor mij onder het kopje 'niks'. En natuurlijk bevredig je je dopamine systeem, dat is waarom het werkt. Maar ook dat kun je niet overdragen.
De meeste dingen die je noemt zijn overdraagbaar.
Als jij je uit eten 'overdraagt' aan het riool... Je oude PC dumpt bij het grofvuil, etc.
Een skin, abo, whatever in een online dienst die ermee stopt betekend gewoon ook je ingame zaken foetsie. Het is niet de vraag of dat gebeurd, maar wanneer.
Dan zou ik niks meer kopen, want het meeste wat overdraagbaar is, verouderd. Of niks meer eten, want alles eindigt in het riool.
Ik kijk vooral vanuit het nu, niet naar het straks.
Precies en probeer nu ook eens zo te kijken naar de virtuele aankopen in Tiktok; vanuit het nu haalt men daar voldoening / plezier uit, bijv. om te 'doneren' aan Tiktokkers die ze waarderen en waarvan ze hopen dat ze nog lang nieuwe content maken.
Mijn zoontje heeft zn Fortnite account verkocht. Progress is wel degelijk verkoopbaar kennelijk. Ben daar zelf ook te oud voor.
Ok, die kende ik nog niet (ben ook te oud).

Wordt bijna nieuwsgierig naar wie dat zou kopen. Zal wel een status dingetje zijn voor een generatie die niet de mijne is
Laat me denken aan de goede oude wow tijd waar ik hunters power lvl'de en verkocht. Dat verdiende als 13 jarige een stuk meer dan kranten bezorgen.
In mijn ervaring zijn het voornamelijk verslavings gevoelige mensen die heel slim psychologisch aangepakt worden. Dit zijn geen spellen, het zijn abuse machines.
Ik moet meteen denken aan de South Park aflevering over freemium games.

Maar dan snap ik die virtuele kado's op tiktok nog steeds niet.

Hier, ga eens voorover gebukt staan? Dan zal ik een virtuele veer in je r**t stoppen. Kunnen we allebei niks mee, maar voelt als echte vriendschap...
Crunchy corn, Yum! Kitty paw, prrrr
Hier, ga eens voorover gebukt staan? Dan zal ik een virtuele veer in je r**t stoppen. Kunnen we allebei niks mee, maar voelt als echte vriendschap...
Nou ja ze kunnen dus die virtuele veer weer omruilen naar echt geld. haha
Haha, wel eerst goed afspoelen
Dan kun je er dus geld mee wit wassen en doorsluissen.
In mijn ervaring zijn het voornamelijk verslavings gevoelige mensen die heel slim psychologisch aangepakt worden.
Voor F2P-spellen wordt dan ook wel een vergelijking gemaakt met de gokindustrie. Een karakteristiek is dat een relatief kleine groep van de spelers ('whales') zorgt voor de meeste inkomsten.

Een verschil met de gokindustrie is dat met gokken geld wordt gebruikt, en met F2P-spellen het eigenlijk gaat om niets (virtuele assets in een virtuele silo waar je geen rechten op hebt).

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 12 december 2023 13:07]

Hoewel ik het zelf niet doe, krijg je gewoon een voorsprong ten opzichte van spelers die niet betalen om processen te versnellen, waardoor je dus voorloopt op degenen die het niet doen en niet achterblijft bij mensen die de hele dag de tijd hebben om zoiets te micromanagen. Ik denk dat dat de voornaamste beweegredenen zijn voor pay to progress.
Die snap ik, maar dat houdt toch nooit op? Er zijn altijd spelers die verder zijn, dus moet je altijd blijven betalen.

De makers maken natuurlijk gebruik van onze eigen brainf*ck, je gaat het vooral jezelf altijd wel kunnen verantwoorden. Maar ik ken geen mensen die ervoor uitkomen dat ze weet ik hoeveel euro's hebben betaald om op level X te komen. Net zoals Lance Armstrong lang heeft beweerd geen doping te gebruiken.
Uiteindelijk is het een achievement van niks.
Ze zijn zo slim dat ze je in een groep zetten met andere mensen (fakes?) die ongeveer op het zelfde tempo spelen.
Schoonvader is trots dat hij nr 7 wereldwijd was vorige maand. Natuurlijk enkel binnen zijn cohort maar dat wordt zo gepresenteerd.
Ah, die wist ik niet, ik speel dat soort spellen bijna nooit. Pas nog een keer candy crush gespeeld (geen idee waarop, volgens mij nieuwe computer voor mn ouders). Zodra ik een level in 2 keer niet haalde was ik er alweer klaar mee.
Ik dacht eens, laat ik Tetris downloaden op mijn Iphone. Dit was nadat ik de film had gezien. Lekker een beetje nostalgie. Die hele app ( van het officiele bedrijf notabene) zit helemaal vol met coins, credits/levens en volgende level kopen. Je kon dan een abbo afsluiten zodat je geen reclame meer zag.. per maand.. Verschrikkelijk. Meteen mee gestopt.
Hoeveel % van de omzet komt van een heel klein groepje 'whales' die duizenden uitgeven terwijl de meesten misschien eens per week/maand een paar euro uitgeeft?

(Afgezien dat aan de andere kant bedrijven natuurlijk teams gedragspsychologen in dienst hebben die het geld kloppen zo effectief en efficient mogelijk maken.)

Volgens mij heb ik 10 jaar geleden ooit één keer een microtransactie voor Travian gedaan omdat je daarmee een week lang bepaalde extra opties had die in mijn ogen de prijs waard waren. Maar toen ik door had hoe snel en makkelijk je in-game valuta/gems/goud aan ander dingen uitgeeft ben ik er direct mee opgehouden.
Is er hier iemand die betaald hiervoor?
Ik ken mensen die dit doen ja. 1 daarvan gaf zo'n 100-200 euro per maand uit aan zo'n game op haar laptop. Ze gaf aan dat het haar manier van ontspannen is en dat ze het leuk vind. Ze gaf aan dat je niet hoeft te betalen, je kan ook wachten, maar ze wacht liever niet dus betaalt ze.

Ik vroeg haar of ze interesse had in andere games en heb haar een paar andere games laten zien (games die je dus kan kopen voor 20 euro eenmalig). De games die ze probeerde vond ze veel te ingewikkeld en wisten haar niet te boeien. Wat mij opviel is dat ze totaal geen zin had om na te denken of moeite te doen, het moest allemaal heel laagdrempelig en simpel zijn. Die game staat gewoon de hele dag aan en af en toe tijdens werk (eigen bedrijf deels vanuit huis) of huishouden gaat ze even zitten en klikt ze wat dingen aan.

Het zijn dus gewoon idle games met wachttijd en optie tot kopen. De dingen die je koopt zijn vaak skins van bestaande dingen.
Wat is 'niks' ... een slof sigaretten koop je ook 'niks' voor...
Da's dan ook expliciet een verslaving, en zo wordt het door de overheid ook uitgemolken. Dit soort aankopen schiet de overheid nog weinig mee op, want de belasting die deze tenten betalen is nihil. Ik stel lekker voor om een digitax op alle game-stores, app-stores en in-app-content te gooien, van zeg 5%. Dan levert het Vadertje Staat nog wat op, en kunnen we daarvan de verslavingsbehandelingen betalen.
Dit soort games en in-app aankopen zijn ook een soort verslaving :x en inderdaad, dat belasten zou op zich niet zo erg zijn - maar de overheid sponsort erg actief de gokindustrie en dát vinden ze al geen probleem. (Vooral omdat ze daar ook flink aan verdienen). Dus als ze dan ook in-app aankopen gaan stimuleren... Ik zie ze ervoor aan (vooral VVD).

Maar goed, het punt is, sommige mensen betalen het om naar de kroeg te gaan, zoveel te zuipen dat ze zich er de volgende dag niks van herinneren, en het de week erna weer opnieuw doen.

Sommigen betalen het om in-app aankopen te doen voor iets waar ze plezier aan beleven. Tsja.

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 12 december 2023 12:41]

Een slof sigaretten is overdraagbaar (totdat je ze hebt opgerookt natuurlijk).
Ik betaal zelf voor Duolingo familie abonnement, omdat ik het veel gebruik en anders na vijf foutjes niet meer kan spelen.

Er zit ook een leeraspect aan, voor puur spelletjes betaal ik niet, alhoewel ik die ook niet meer speel.
Ik denk dat dit ook deels te maken heeft met generatiekloof. Ik weet niet hoe oud jij bent maar ik kom uit een tijd van voor microtransacties en ik zie dus ook minder snel het nut om geld uit te geven aan zulke zaken (glas half leeg gesproken - Ik ben oud).
Mensen die opgegroeid zijn met zaken zoals apps en ingame aankopen zullen gevoeliger zijn om geld eraan uit te geven omdat ze het zien als normaal.

Ik denk ook dat het een vorm van discipline is afgewisseld met verslaving. OGame van vroeger (wat nog steeds bestaat) was eigenlijk een 'spel' wat vrij vroeg wat met microtransacties. Ik heb dat destijds met spelen (pff..20 jaar geleden ofzo) nooit gedaan. Ik wachtte liever ook al duurde het dagen voor een gebouw 'af' was. Andere betalen echter grof geld omdat ze niet willen wachten.
Het is ook het verschil tussen mentaliteit - Vind jij een overwinning nog steeds leuk als de reden daarvoor is dat je honderden euro's in het spel hebt gestoken en de andere persoon free2play speelt?
Nou weet ik niet hoe oud jij bent, maar ik kan me van vroeger ook nog microtransacties herinneren (pooltafel die elke keer 1 gulden/euro verslond, of arcade-games waar muntjes in mochten, et cetera). Ook frisdrank/snoepautomaten zou je microtransacties kunnen noemen.
Ik zie dat toch als anders. Daar betaal je met een fysiek medium voor het spelen van een spel of het krijgen van een snack. Nu betaal je met geld wat voor jezelf toch vaak virtueel is voor een virtueel item in een spel. Dat is in mijn ogen niet hetzelfde.
Tja, tegenwoordig bestaat er ook een virtuele dienstverlening naast de fysieke. Daarnaast hebben we virtuele betaalmiddelen, zoals die op m'n bankpas, die net zoveel waard zijn als de fysieke munten, zo lang de infrastructuur werkt. (wat overigens ook bij de echte munten en bankbiljetten zo is, zonder een overheid die euros accepteert gaat de waarde van die stukjes papier snel de Bolivar of Zim-dollar achterna)
Eens, je ziet dat vooral de "ouderen" moeite hebben met het zien van waarde in virtuele objecten. Onder de jeugd is dit veel en veel minder. Ikzelf neig meer naar het standpunt van de "ouderen", maar dat komt waarschijnlijk ook omdat ik gewoon oud ben, zeker in de ogen van jongeren :+
Vind jij een overwinning nog steeds leuk als de reden daarvoor is dat je honderden euro's in het spel hebt gestoken
Klein zijstraatje, er waren/zijn mensen in gamebiz die lopen te spelen met het idee dat je NFT's kan verhandelen dat je het spel hebt uitgespeeld.
Heb weleens betaald, maar hou het wel bij een budget van +-5 euro. Als er dan nog pay-to-win praktijken zijn, dan speel ik door zonder geld in te stoppen. En dan is het vaak vrij snel afkappen.
Dit soort spellen fungeert net als een Slotmachine: alle psychologische toeters en bellen worden gebruikt om je verslaafd te maken aan het spelletje. Eenmaal verslaafd dan blijf je spenderen. Mensen zijn psychologisch meestal makkelijk manipuleerbaar en daar maken ze gebruik van. Dergelijke bedrijven hebben talloze psychologen die meeschrijven aan de algoritmes.

Een combinatie van agressieve marketing, verslavingsgevoeligheid, moderne psychologie, en teveel geld.
Joh, ik hoor m'n zoontje met zijn headset met vrienden voortduren tegenstanders als 'default' bespotten. Ik zou ook zo'n skere default zijn, wie geeft er nou geld uit aan skins. Klauwen vol geld hebben vriendjes over voor skins in Fortnite of Roblox...
Ah, dus skins zijn de nieuwe Nikes of Gapstars. Wat dat betreft zou je soms denken dat we toch van de vogels afstammen.
Het is een beetje hetzelfde met cheats gebruiken in een spel.

Soms deed ik dat weleens vroeger toen dat nog meer een optie was (trainers installeren, goeie ouwe tijd), opeens enorm veel geld of alle upgrades unlocken bij een strategiespel. Maar daarna verloor ik heel snel de interesse in het spel.

Het leuke van spel is natuurlijk je eigen progressie, en dat smaakt dan toch slechter als je dan gebruikt maakt van cheats of pay to progress. Maar ja, tegenwoordig is het ook vaak showen op social media.

En mensen worden natuurlijk keihard gemanipuleerd door gebruik te maken van de zwakke plekken in ons reptielenbrein.
Ik wist niet over Tik Tok Coins, maar blijkbaar is dat een virtuele munt, die je zelfs kan laten uitbetalen (in USD via paypal). Maar je moet al minstens 100$ aan tik tok coins bij elkaar verzameld hebben voordat je je kan laten uitbetalen. ( bron )
Dus het geld dat omgaat in tik tok zijn niet enkel in-app purchases, maar ook mensen die blijkbaar echt geld investeren of misschien zelfs transfereren via Tik Tok? Dat is de eerste keer dat ik een populaire app met een virtuele munt en echt geld zie goochelen om dan zo mensen zover te krijgen om er echt geld mee te verdienen/verplaatsen?
(in USD via paypal). Maar je moet al minstens 100$ aan tik tok coins bij elkaar verzameld hebben voordat je je kan laten uitbetalen.
Dit werkt ook zo op Twitch met Bits. Maar als je bits krijgt kun je deze niet doorsluizen naar een andere streamer want dat word gelijk omgezet in geld volgens mij. Maar je moet wel (volgens mij nu 50 dollar?? of nogsteeds 100 dollar hebben om uit te worden betaald.
Als het ook een vordering op TikTok is, geldt het dan wel als omzet? Wordt TikTok een soort bank die verdient aan de koerswisselingen?
Ze zullen dan nog het meeste verdienen aan het investeren van dat geld.
Wie geeft er nou geld uit aan **itTok?? |:(
TikTok is voor jongeren.
Niet de doelgroep op Tweakers.
Klinkt als een witwas systeem met omzetten van coins, diamanten en dan weer kunnen doorgeven aan andere gebruikers die er weer geld voor kunnen krijgen?
(Verder blijkt het maar weer hoe makkelijk mensen geld weggeven in "gratis" applicaties en spelletjes).
witwassen zou een gevaar zijn als de gebruikers omgezet geld in in-app-coins weer zouden kunnen 'terug-wisselen'...
in de genoemde games en tiktok is dat echter niet mogelijk en dus is het geen optie voor mensen die crimineel (of iig niet legaal verkregen) vermogen willen 'wit-wassen'.

om deze reden zijn er wel strengere regels voor aps die weer mogelijkheid bieden geld eruit terug te krijgen, staan deze ofwel onder toezicht van financiele autoriteiten of gok-autoriteiten, met als voornaamste doel dit witwassen te ondervangen

edit:
correctie, kennelijk kent toktok wel een mogelijkheid om tiktok coins wer terug om te zetten in geldwaarde via paypal... dat is een van de strijdpunten geweest in een recentelijke deal, tussen de EU en tiktok (CPC) die gesusd werd met een tussentijdse deal https://www.parlement.com...scherming_in_de_eu_tiktok

de ongekend snelle stijging vand e omzet en winst van toktok op dit punt zou wel eens een reden kunnen zijn dit conflict toch alsnog wer uit de kast te halen omdat het zeer waarschijnlijk is dat een dusdanig snelle stijging van de winst ( in 15 maanden 5 miljard dollar verdiend ermee is iets dat ook de andere mobiele games niet haalden, het geeft aan hoe snel deze optie de winst van CPC heeft doen laten exploderen en mogelijk is dat deels ook juist door misbruik ervan)

[Reactie gewijzigd door RM-rf op 12 december 2023 11:42]

Eerder waar geeft iemand dat geld uit???

De enige betalingsmogelijk die ik zie op de app is op livestreams, en daar word toch wel FLINK wat gedoneert, echt absurde hoeveelheden.
Ja zoveel uitgeven puur zodat iemand de zin "I NEED MORE BOOLEETSS" zegt :)
Op twitch snap ik enigszins de donaties nog maar niet op dit soort NPC streams.
Niet alleen NPC streams die rare hoeveelheden geld krijgen, ook ander soort bizarre streams, meeste zijn er puur om je aandacht te trekken en te zorgen dat je interact met de stream.

Ik zie de laatste tijd her en der wel meldingen van mensen die een prompt krijgen van tiktok om de live-stream te classificeren, daar hebben ze ook de optie om "engagement bait" aan te vinken. Wat er daarna mee gebeurt , geen idee.


Zou het platform gebruikt kunnen worden om geld wit te wassen?
Zou het platform gebruikt kunnen worden om geld wit te wassen?
Ik denk als het financieel gedeelte in China ligt dat je hier idd goed mee wit kunt wassen. Doen alsof je al het geld gedoneerd hebt gekregen op Tiktok. Ez
Wat ik mij afvraag van al deze platformen waarbij er direct geld verdiend wordt, OnlyFans, Tinder, et cetera, is of de contentcreators belasting betalen in NL. Ik kan me niet voorstellen dat bepaalde zaken schuren aan prostitutie en dat dit gedoogd wordt.
Ik neem het de ouders van kinderen die geld doneren aan deze streamers zoals bv een Ayden, die al ver boven de $100 mio /jaar verdient, echt te krankzinnig voor woorden. En voor wat, zo een stomme gozer die de hele dag nutteloze shit loopt uit te kramen voor een camera.

Ik begin nu ook te snappen waarom er zo weinig kinderen tegenwoordig nog buiten spelen. Social Media is de nieuwe Kanker van de 21ste eeuw.
Er zijn veel vormen van social media (heel breed begrip, dit wat we hier doen is ook een vorm van social media) die totaal niet schadelijk of verslavend hoeven te zijn.

Het wordt pas een probleem als bedrijven je als gebruiker zo gaan beinvloeden dat je keuzes niet meer zelf maakt door beinvloeding, en dus afhankelijk wordt van keuzes die het bedrijf via de app (mbv algorithms) maakt. Daar kun je als overheden best ook op sturen, door dit te verbieden.

Om apps compleet te verbieden zal het makkelijkst zijn, maar electoraal heel lastig worden. Ik heb overigens van alle grote partijen tijdens de laatste verkiezingen geen enkele partij gezien die de aanhankelijkheid/verslaving aan social media als prioriteit ziet om aan te pakken. En de EU met haar lobbystructuur (en de tientallen miljoenen die social media/online bedrijven m.n. uit de VS jaarlijks besteden voor beinvloeding), gaat nog decennis duren als het er ooit van komt om het serieus aan te pakken, in de tussentijd af en toe een 'foei toch' boete en waarschuwingen op papier.

Dus het ligt echt aan de opvoeding, en voorlichting vanuit de nationale overheid. Onze kinderen mochten tot ze 18 waren geen gebruik maken van facebook troep (dus ook geen whatsapp en instagram) dat leverde op school soms nare reacties op, kwam me hier regelmatig op -1 te staan als ik dat benoemde.Want dat was volgens sommige 'opvoedkundigen' hier niet de manier om je kinderen van spyware/verslavende apps af te houden. Nu hoor ik van heel veel ouders dat ze niet toestaan dat hun kinderen TikTok installeren op hun telefoon, dat is in ieder geval al een grote vooruitgang.
Het blijft lastig en ook ik ervaar dat als ouder. Echter, ik heb liever dat mijn kind weerbaar is en zij zelf inziet wat wel/niet verstandig is. Waar het mogelijk is moeten we ook niet een soort van cowboy markt worden voor verslavende apps die geld uit onze zak wilt halen.
TikTok biedt TikTok Coins aan als in-appaankoop. Via deze virtuele munten kunnen TikTok-gebruikers virtuele cadeaus kopen voor andere leden van het platform.
Gewoon een simp platform dus.
Yep zoek de top 100 tiktokkers maar op, vol met meiden die niets anders doen dan bikini foto's. Kunnen het ze ook niet kwalijk nemen, als ik een slanke meid was die rijk kon worden door wat bikini foto's te uploaden en voor de rest lekker de wereld af te reizen zou ik het ook doen. De mensen die ze maar geld blijven geven snap ik totaal niet, misschien staat het te ver van me bed om het te begrijpen
Je snapt niet dat mannen sinds begin der tijd betalen voor seks? Of de illusie van een kans voor seks?
Hetzelfde op Twitch, OF en andere sites. Er zijn gewoon bedrijven die de communicatie voor OF modellen doen. Dus mensen chatten dagelijks met een model geven een godsvermogen uit terwijl ze eigenlijk chatten met een call center medewerker in India of zelfs een AI bot.

[Reactie gewijzigd door kr4t0s op 12 december 2023 11:49]

Kan.
Of een excuus voor de crimineel om zijn inkomen te verantwoorden.
Onder het mom van "ik ben influencer" het inkomen goedpraten, terwijl er voor elke "donatie" een pakje wit poeder wordt bezorgt (oid). Of zijn er echt mensen die geld geven aan personen (veelal dames) die net doen alsof ze een pop/robot zijn omdat ze dat leuk vinden? :? 8)7
Allemachtig zeg da's een boel geld
Mensen roepen met liefde dat ze nette producten willen en goedkope rommel niet interesant vinden. En toch worden dupe winkels en troep zooi die doorverkoct word vanuit alibaba of not ergere sites zo vaak gebruikt. De logica ontgaat me 100%.
Drop shippers op TikTok linken altijd via hun bio naar een off-platform website dus denk niet dat die worden meegeteld.
Jij denkt niet dat die off-platform websites inkopen doen bij alibaba. Dat is de website boven aliexpres waar wholesales (dit soort websites) gemakkelijk hun inkopen doen.
Daarom noem ik het drop-shipping.
Mensen willen allemaal een betere wereld. Alleen willen ze er geen last van hebben of moet het ze snel geld opleveren/besparen. Want anders moeten andere mensen eerst maar verbeteren.
"er zouden vijf apps 10 miljard hebben gehaald:" <noemt vier> *facepalm*
Honor of Kings wordt nog wel vermeld in de zin daarop.
Ja, gezien. Maar toch.
Nooit geweten dat je TikTok Coins kon kopen
Dat is de reden voor al die bizarre NPC-filmpjes... Wordt geld mee verdiend.
Ja daar ben ik er ooit 1 van tegen gekomen, ik denk dat dit soort dingen gewoon niet in mijn tiktok voorkomen haha

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee