TikTok is de eerste socialemedia-app die 10 miljard dollar aan omzet via in-appaankopen van consumenten heeft gegenereerd. Dat meldt analistenbureau data.ai. Tinder heeft op die manier al bijna 8 miljard dollar gegenereerd en YouTube ongeveer 7 miljard dollar.
TikTok zou in de Verenigde Staten en China het meeste geld verdienen met in-appaankopen: ongeveer 6 miljard dollar. De Amerikaanse en Chinese markt zouden volgens data.ai goed zijn voor ongeveer 60 procent van de omzet. Saudi-Arabië, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Japan zouden ook lucratieve markten zijn voor het Chinese socialemediaplatform.
TikTok biedt TikTok Coins aan als in-appaankoop. Via deze virtuele munten kunnen TikTok-gebruikers virtuele cadeaus kopen voor andere leden van het platform. Deze coins kunnen ook ingewisseld worden voor virtuele diamanten en die kunnen dan weer omgezet worden naar geld.
Er zouden volgens data.ai momenteel vijf mobiele apps bestaan die elk meer dan 10 miljard dollar aan inkomsten hebben gegenereerd via in-appaankopen: Clash of Clans, Candy Crush Saga, Honor of Kings, TikTok en Monster Strike. Candy Crush Saga zou ongeveer 12 miljard dollar hebben gegenereerd. Clash of Clans zou 10,2 miljard dollar hebben verdiend, Honor of Kings bracht op die manier al 11 miljard dollar op en Monster Strike 10,6 miljard. Al deze apps, afgezien van TikTok, zijn mobiele games. Het analistenbureau meent dat Tinder en YouTube ook op weg zijn om 10 miljard dollar te genereren.