Met de staking willen 130 Zweedse medewerkers druk uitoefenen op Tesla, zodat het bedrijf collectieve loonovereenkomsten gaat sluiten. Die zijn gebruikelijk in Zweden, maar de Amerikaanse autobouwer weigert dit. Het personeel besloot daarom eind oktober het werk neer te leggen.
Al snel sloten werknemers uit andere sectoren zich uit solidariteit hierbij aan. Zo weigeren Zweedse postbodes om post en pakketten, inclusief kentekenplaten, te bezorgen bij Tesla. Verder halen havenwerkers geen Tesla-auto's van schepen en plegen elektriciens geen onderhoud aan laadpalen van de autoproducent.
Tesla wilde de acties omzeilen door auto's voor Zweedse kopers in Denemarken te lossen en ze door chauffeurs naar Zweden te laten rijden. Maar de Denen sloten zich aan bij hun buren.
Noren staan hun buren bij
Een omweg via Noorwegen lijkt binnenkort ook geen optie meer. Een van de grootste Noorse vakbonden heeft Tesla tot 20 december gegeven om alsnog met de Zweedse medewerkers een akkoord te sluiten. Zo niet, dan zal de bond zijn havenarbeiders oproepen de Tesla's niet van de schepen te halen.
Verder heeft PensionDanmark, een van de grotere fondsen in het land, besloten uit protest zijn belang in Tesla te verkopen. Hoeveel aandelen het fonds heeft, is onduidelijk.
Tesla-eigenaar Elon Musk heeft geen goed woord over voor de acties. De rijkste persoon op aarde noemt de stakingen krankzinnig. Ook is hij onlangs naar de rechter gestapt om de Zweedse overheid te dwingen kentekenplaten af te geven.
Musk is aanvankelijk in het gelijk gesteld. Maar een andere rechter heeft die uitspraak inmiddels verworpen. Een zaak waarin de multimiljardair Zweeds postpersoneel wilde laten verplichten de kentekenplaten te bezorgen, is ook in het nadeel van Tesla uitgevallen.