article image Algemeen

Een op de drie Nederlandse scholieren begrijpt een tekst niet

Auteur
Datum: 05/12 13:47

Ook flinke achteruitgang in rekenvaardigheid

Nederlandse 15-jarigen behoren tot de slechtste lezers van de Europese Unie. Dat blijkt uit een rapport van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO). Ook de prestaties van Nederlandse jongeren op het gebied van wiskunde en natuurwetenschappen is fors achteruit gegaan.

Vrijwel alle kinderen in Nederland kunnen slechter rekenen dan kinderen in dezelfde leeftijd vier jaar geleden. Dat geldt vooral voor kinderen die al moeite hadden met wiskunde, waardoor het gat tussen kinderen die goed en slecht presteren groter wordt.

Begrijpend lezen

Ook lezen blijft een dingetje voor de Nederlandse leerlingen. In 2012 haalde 14 procent van de kinderen het basisniveau niet. Dat geldt inmiddels voor 35 procent van de scholieren. Een op de drie kinderen begrijpt dus niet wat er in een tekst staat en kan die informatie niet koppelen aan eigen kennis. Dat aandeel is aanzienlijk groter dan in andere landen.

Onderwijsminister Mariëlle Paul maakt zich zorgen over de achteruitgang van de prestaties, schrijft Nu. ‘’Het kan en moet veel beter’’, vindt Paul. De minister zet zich in om de taalvaardigheid te verbeteren. Zo gaan ‘’bibliotheken intensiever samenwerken met scholen om het leesplezier en daarmee de leesvaardigheid bij leerlingen te verbeteren’’.

Zeker even checken

Zeker even checken

Reacties

Reacties