Elon Musk lanceert Tesla’s Cybertruck: startprijs 50 procent hoger dan verwacht

Wie in 2019 gecharmeerd werd door de allereerste demonstratie van de Cybertruck, moest geduldig zijn. Maar deze week is de verkoop eindelijk echt gestart, zo verzekerde Tesla-CEO Elon Musk. Enkele gelukkige kopers hebben zelfs het genoegen gehad om hun bolide te ontvangen.

In het nieuws: Tesla hield een evenement over de Cybertruck. “Dit wordt verreweg de grootste productlancering op aarde dit jaar”, pochte de excentrieke CEO Musk zoals gewoonlijk. De productie is een grotere uitdaging is gebleken voor Tesla dan verwacht, waardoor klanten moesten wachten.

  • Maar Musk spaarde bij de start de superlatieven niet. “Wat we hier hebben is een betere vrachtwagen dan een vrachtwagen, terwijl het ook een betere sportauto is dan een sportauto in dezelfde verpakking.”

Meer details: Elon Musk maakte enkele technische statistieken bekend.

  • De stalen carrosserie van de Cybertruck is kogelvrij en de ramen zijn steenbestendig. Tesla gaf hierover een overtuigendere demonstratie dan in 2019.
  • De pick-up kan bijna 5 ton trekken en van 0 naar 100 km/u gaan in 2,7 seconden, wat behoorlijk indrukwekkend is.
  • Zijn laadruimte van bijna 2 meter lang en 1,2 meter breed is “super resistent”.
  • Terwijl hij lovend sprak over zijn voertuig, verzekerde de CEO dat de Cybertruck “het uiterlijk van de wegen zal veranderen” en dat “de toekomst eindelijk op de toekomst lijkt”.

Een passend prijskaartje

Waar naar uitgekeken werd: Het heeft even geduurd voordat de baas van Tesla de onderwerpen aansneed die de kopers zouden kunnen ergeren: de prijzen en de autonomie van de bolide.

  • De basisversie, met achterwielaandrijving, van de Cybertruck wordt verkocht voor een startprijs van 60.990 dollar. Dat is bijna 50 procnet meer dan het doel van 40.000 dollar dat het bedrijf had gesteld bij de officiële lancering van de pick-up.
  • Voor de Cyberbeast-versie moet je 99.990 dollar neertellen.
  • Musk verzekert dat de leveringen voor deze twee modellen in 2024 zullen beginnen.
  • Een versie met vierwielaandrijving is ook gepland, maar deze komt pas in 2025, hopelijk zonder verdere vertraging in de productie. Het zal worden aangeboden tegen een prijs van 79.990 dollar.

De reactie: “Het is veel duurder dan ik dacht. Ze moeten hun productie verhogen om de prijzen te verlagen, en ze weten dat ze er volgend jaar niet veel van kunnen produceren. De realiteit is dat de Cybertruck nog niet echt is uitgebracht,” zei Gene Munster, managing partner bij Deepwater Asset Management.

Autonomie

Nog enkele statistieken:

  • De basisversie van de Cybertruck met achterwielaandrijving zou een bereik van 400 km moeten hebben en accelereren van 0 naar 100 km/u in 6,7 seconden.
  • Die met vierwielaandrijving heeft een bereik van ongeveer 547 km en kan van 0 naar 100 km/u gaan in 4,3 seconden. Topsnelheid: 180 km/u.
  • Ten slotte zal het meest luxe model, de Cyberbeast, profiteren van de snelste acceleratie – van 0 naar 100 km/u in 2,7 seconden – en een geschat bereik van 515 km, met een topsnelheid van 200 km/u.

Opmerkelijk: Enkele gelukkige kopers konden meteen wegrijden met hun exemplaar.

Heeft Tesla de race verloren?

Wat voorafging: Na een grootschalige presentatie in 2019 was het de bedoeling dat Tesla de productie van zijn bolide in 2021 zou starten. Het begon echter pas in juli 2023. De marktleider in elektrische auto’s stond voor tal van productie-uitdagingen met de Cybertruck. En dat was niet het enige probleem.

  • De opwinding rond de Tesla-pick-up gaf andere fabrikanten ideeën, die in een stroomversnelling kwamen om hun eigen bolide aan te bieden. Ford, General Motors en Rivian zijn de race aangegaan en hebben uiteindelijk Tesla ingehaald.
  • Aan de andere kant bleef Elon Musk herhalen dat de productie van de Cybertruck “ongelooflijk moeilijk” was voor het bedrijf. Zozeer zelfs dat een analist suggereerde dat het volledig geannuleerd moest worden. De pick-up zal waarschijnlijk nooit winstgevend worden voor Tesla.

Een open vraag: Is de trots van Musk de reden waarom de fabrikant doorgaat met de kosten? Of is Tesla zich ervan bewust dat het te duur zou zijn voor het imago om het project op te geven?

(evb)

Meer