WhatsApp-gebruikers kunnen e-mailadres binnenkort koppelen aan account

WhatsApp heeft een update uitgebracht waardoor gebruikers een e-mailadres kunnen koppelen aan hun WhatsApp-account. Dat e-mailadres kan gebruikt worden om in te loggen bij de berichtendienst, maar vervangt de verplichte telefoonnummers niet.

De nieuwe functie is ontdekt door de redactie van WaBetaInfo. Die schrijft dat het e-mailadres ook kan worden gebruikt als bestemming voor de zescijferige verificatiecode die men ontvangt bij de verificatie van een nieuw apparaat of telefoonnummer. Het e-mailadres zou ook niet zichtbaar zijn voor andere WhatsApp-gebruikers.

Volgens WaBetaInfo is de functie onderdeel van versie 23.24.70 van de WhatsApp-app voor iOS en is de feature te vinden in het Instellingenmenu, bij de Account-sectie. Het is niet duidelijk of de functie momenteel al beschikbaar is voor alle gebruikers.

Koppeling e-mailadres in WhatsApp
Koppeling e-mailadres in WhatsApp

Door Jay Stout

Redacteur

21-11-2023 • 12:07

100 Linkedin Whatsapp

Reacties (100)

100
98
44
3
0
32
Wijzig sortering
Ik vraag me af of dit nog iets te maken heeft met het nieuws dat Signal het mogelijk maakt om in te loggen zonder telefoonnummer. WhatsApp maakt immers gebruik van techniek die door Signal is ontwikkelt.
WhatsApp maakt immers gebruik van techniek die door Signal is ontwikkelt.
bron???

Whatsapp bestaat namelijk al wel wat langer dan signal dus dat komt een beetje vreemd over

Bovendien is of was WhatsApp ooit juist gebaseerd op xmpp (jabber) wat als ik me niet vergis uit de stal van sisco networks komt

En eerder al eens gebruikt werd in oa msnchat en giogle talk
WhatsApp gebruik het Signal-protocol voor de eindtoteindversleuteling.
https://en.wikipedia.org/wiki/Signal_Protocol

Het Signal-protocol gebruikt bijvoorbeeld een dubbelratelalgoritme, om zo bijvoorbeeld per bericht een unieke sleutel te creëeren voor iedereen in een groep, zonder dat iedereen tegelijk online hoeft te zijn en zonder dat mensen te oude of te nieuwe berichten kunnen lezen. (dus je kunt alleen de berichten lezen die verstuurd zijn op het moment dat je lid was van die groep. Niet eerdere of latere berichten. En dit mechanisme moet dus asynchroon/offline werken. Een soort "offline/asynchroon forward sececy")
De Engelse Wikipedia heeft hier een redelijk document over: https://en.wikipedia.org/wiki/Double_Ratchet_Algorithm. Verder zijn er verschillende filmpjes op YouTube die het mechanisme best oké uitleggen.
Weet iemand ook of WhatsApp ook meegaat in vernieuwingen aan het Signal-protocol, of was het een eenmalige implementatie destijds?
Goede vraag.
Zover ik weet gaan ze er wel redelijk in mee. Minimaal deels.
In 2021 hebben ze het deel van het protocol geadopteerd waarmee je bijvoorbeeld via andere apparaten (desktop/tablet) ook bij je berichten kan. Ze hebben ook over de tijd heen de Elliptic Curve Diffie Hellman sleuteluitwisseling toegepast.

De libraries van Signal zijn natuurlijk open en vrij om te gebruiken, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat WA het allemaal één op één overneemt.
Ik weet niet met welk protocol ze het doen, maar Apple gebruikt al jaren naast het nummer het email adres om onderling te communiceren.
Het is dus niet zo, dat dit iets heel nieuws is of van een bedrijf.
Ja hoor, Apple is superieur ;-)
Pfff, er staat gewoon dat WhatsApp het OOK mogenijk maakt, niet dat ze de 1e zijn of wat dan ook...
Aangezien je er niet mee kan inloggen lijkt me niet. Volgens mij is de voornaamste techniek die ze gebruiken de manier van versleuteling van de berichten, en dat lijkt me los staan van wat voor accountsysteem ze aan de achterkant gebruiken. Ook gaat het bij Signal om een feature voor "gebruikersnamen", niet e-mailadressen.
Dat lijkt me niet. Het signal-protocol gaat meer om hoe er asynchroon per bericht nieuwe encryptiesleutels worden gedeeld. (Dubbeleratelprotocol). Dat staat los van de accounts zelf.
Nee, alleen de zogenaamde Signal protocol en dat hebben ze waarschijnlijk dan ook helemaal aangepast.

Edit: Ik geloof niks wat FB, WA en Meta zeggen en beweren.

[Reactie gewijzigd door Remzi1993 op 21 november 2023 12:49]

Kan facebook Meta gelijk je account koppelen aan je whatsapp. :+

[Reactie gewijzigd door marcovit op 21 november 2023 12:14]

Ja wel zo makkelijk voor Meta
Helaas wordt je in Nederland min of meer verplicht om WhatsApp te gebruiken
Een ander platform kent en wil de gemiddelde nederlander niet.
Niks verplichts aan. Als ze me willen ‘appen’ installeert men maar Telegram en anders smsen ze maar. En anders niet, lekker rustig.
Dat wordt natuurlijk wel een stuk lastiger als je sociale banden wilt aanhouden met mensen een stap verder van je verwijderd. Bijvoorbeeld een buurtapp, of een van de voetbalvereniging. Die mensen gaan echt niet allemaal overstappen omdat jij dat graag wilt, maar als je niet meedoet heb je alleen jezelf ermee.
maar als je niet meedoet heb je alleen jezelf ermee
Er bestaat ook nog een app met een telefoontje erop. Kun je vinden op alle smartphones. Wordt standaard meegeleverd.
Ja prima, maar als je leest wat ik zei, dan gaat het om wat ANDEREN doen. Als de rest lekker in de app-groep besluit dat er vanavond geen training is, dan sta ik daar lekker in m'n eentje voor een dichte deur.

Of als ze in de app-groep van mijn buurt melden dat er een hijskraan geparkeerd staat bij de ingang van de wijk, dus dat je moet omrijden, dan sta ik daar lekker 's morgens voor niks.

In beide voorbeelden heb ik dus alleen mezelf ermee door niet in de groep te zitten. Ik ga niet elke ochtend m'n buren bellen om te vragen of er nog wat in de app-groep staat en zij gaan mij ook echt niet bellen omdat ik perse niet mee wil doen.
Ik heb nu 3 keer geprobeerd op +/- 75 personen mee te krijgen naar Telegram of zelfs Signal (mogen ze nog kiezen ook) ; Er zijn er 2 die "actie" hebben ondernomen. 1 is er alweer vanaf en de tweede gebruikt OOK NOG WhatsApp (ook om MIJ berichten te sturen), dus een score van NUL op de 75. :-(
Mijn sportschool doet alles via hun app en via de mail.
En hoe vaak komt het voor dat er een hijskraan in jouw buurt staat en dat je moet omrijden. Daarnaast, als je een straat in rijdt en je ziet dat die straat geblokkeerd wordt, dan kun je nog altijd rechtsomkeert maken. Ik vraag mij af hoe jij het vroeger zonder de buurtapp gedaan hebt.
Hah, ik woon in een nieuwbouwwijk. Hijskranen en ander bouwtuig die een van de in/uitgaande wegen blokkeren is helaas een vrij veel voorkomende situatie.

En v.w.b. je laatste opmerking kunnen we zo alle irritaties van tegenwoordig wel wegmoffelen onder "tsja, vroeger hadden we helemaal geen elektriciteit".

Maar het waren natuurlijk maar voorbeelden. WhatsApp is gewoon zodanig ingeburgerd dat als jij het niet hebt, dan doe je toch net iets minder mee dan de rest, zeker in groepen die net iets verder van je af staan dan je directe vrienden en familie (die wellicht nog de moeite willen nemen alleen omdat JIJ het graag wilt). Uiteindelijk heb je er dus vooral jezelf mee.
Dat wordt natuurlijk wel een stuk lastiger als je sociale banden wilt aanhouden met mensen een stap verder van je verwijderd. Bijvoorbeeld een buurtapp, of een van de voetbalvereniging.
Ik heb ook helemaal geen WhatsApp maar dat gaat prima eigenlijk. Heb enkel Signal en ben anders (telefonisch) te bereiken via Matrix, SMS of bellen. Met de buren heb ik de ouderwetse "oplossing" dat we praten als we elkaar op straat tegen komen, kom ze namelijk vaak genoeg tegen gezien ze naast me wonen. En als er echt wat is, dan bellen we zelfs bij elkaar aan. Sportvereneging waar ik sport en vrijwillegerswerk doe stuurt alles normaal via mail, en als er echt wat dringents is hebben ze mijn nummer en ik het nummer van de eigenaar. En verder praten we natuurlijk gewoon ter plekke als we elkaar zien. Ik heb nou niet het gevoel dat ik afgesloten ben of echt wat mis, hooguit wat onbelangrijk gechat. En begrijp me niet verkeerd, dat kan heel leuk gechat zijn, maar voor mij niet iets om m'n privacy voor op te geven. Zo belangrijk is het nou ook weer niet, en ik mag hopen dat menig persoon z'n sociale leven niet valt of staat daarmee.

In mijn ervaring zijn er in goed overleg vrijwel altijd opties om dit soort dingen op te lossen zonder WhatsApp. Ik merk juist dat het tegenwoordig juist makkelijker gaat dan een paar jaar terug. Steeds meer mensen hebben begrip voor "niet Meta" of BigTech in het algemeen willen gebruiken.
Heb helemaal mezelf er niet mee. Heb liever dat ze me met rust laten dan dat ik de hele dag appjes met die domme reeltjes doorgestuurd krijg.
Ik heb hetzelfde gedaan maar dan met Signal, ik heb vrijwel iedereen zover, alleen groep apps vanuit verenigingen worden standaard in Whatsapp gemaakt.
Ik heb ook mijn directe omgeving over gekregen naar Signal, op 1 iemand na. Gelukkig zie ik dat steeds vaker voorbij komen. Ook leuk om hier te lezen dat ik (gelukkig) niet de enige ben.
Zelfde hier. Grote groepen gingen niet allemaal maar de meeste belangrijke voor mij wel. Anderen hebben alleen signal installed om mij te kunnen berichten en anderen sms' en. Werkt prima, een stuk rustiger en mis alsnog geen belangrijk nieuws. Ik had er zelf ook even een hard hoofd in maar ik ga never nooit meer terug naar Whatsapp.
Ik had er zelf ook even een hard hoofd in maar ik ga never nooit meer terug naar Whatsapp.
Denk dat de FOMO en dat WhatsApp de default is (ongeacht of het anders opgelost kan worden, wat er vaak niet staat maar wel kan in overleg) dit voor een hoop mensen veroorzaakt. Mijn ervaring is dat het tegenwoordig wel heel erg meevalt hoe moeilijk het is om van WhatsApp af te stappen, en dat er juist best begrip voor is. Dat is de afgelopen jaren echt enorm veranderd. Maar het idee lijkt nogsteeds te zijn dat het niet kan, dat ze eraan vast zitten. Best jammer eigenlijk. Ben benieuwd hoeveel mensen vandaag de dag die een serieuze poging doen, zonder erin te stappen met dat het toch niet lukt, echt niet zonder WhatsApp blijken kunnen en belangrijke dingen missen.

[Reactie gewijzigd door Cambionn op 21 november 2023 15:57]

Precies. Die groep apps zijn voor velen dé reden om niet van Whatsapp af te komen. Zeker in geval van kinderen (klassen app, sport vereniging, etc).
Hetzelfde hier. Werkt perfect. Ook al is Signal ook niet de oplossing, eerder zoiets als matrix.org. Geen gedoe meer, gebruik de app die je wilt, maar iedereen kan door de open standaard met elkaar praten. Ook self hosted is een optie.

[Reactie gewijzigd door UPPERKEES op 21 november 2023 15:05]

Als je dan toch bezig bent kun je ze niet beter naar signal sturen?
Tsja en andersom geldt dat ook. Sommige mensen ben ik liever niet kwijt, dus ik zit er wel aan vast.
Ik heb inmiddels al een jaar of 3 Signal, en heb nu meer dan 60 vrienden/familieleden die ook over zijn of het naast Whatsapp gebruiken. Dus er zijn zeker alternatieven.

Mijn kleine zit trouwens ook op school en sport, maar ik word nergens verplicht om Whatsapp te gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Wachten... op 21 november 2023 12:59]

Inderdaad, ik heb nooit begrepen waarom mensen zo moeilijk doen met het installeren van die chat apps. Ze kunnen het naast WhatsApp gebruiken. De meeste willen die moeite niet eens nemen.
Toch nemen best veel mensen de moeite als je helemaal geen Whatsapp hebt. Ik heb Whatsapp helemaal niet meer sinds ik Signal heb, en dan zie je al snel mensen over gaan. Zeker de mensen waar je wekelijks contact mee hebt.

Het zou scholen etc sowieso sieren als ze wat meer privacy bewust bezig zouden zijn en primair Signal o.i.d. zouden gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Wachten... op 21 november 2023 13:03]

En wellicht denken ze precies hetzelfde over jou. Waarom doe je zo moeilijk? Je kan whatsapp naast Signal installeren.
Ik gebruik WhatsApp, Telegram en Signal en doe dus geen moeite. Maar anderen. Ik gebruik zelf ook WhatsApp.
Dat zou heel goed kunnen. Verschil is wel dat mensen die geen WhatsApp willen gebruiken dat meestal niet doen puur omdat ze geen extra app willen installeren maar om privacyredenen, terwijl het niet willen gebruiken van Signal vaak niet veel verder gaat dan die redenatie.

Snap dat de gemiddelde WhatsApp gebruiker daar het probleem niet zo van ziet en je alsnog gewoon moeilijk vind, daar niet van. Maar toch vind ik dat wel een belangrijk verschil. Heb 1 keer de vraag gehad van iemand of ik niet WhatsApp voor puur hun kon installeren, toen ik aangaf waar ik privacytechnisch dan mee zit werd dat ook wel weer begrepen en is het netjes opgelost op een andere manier. Maar dat is wel pas na uitleggen wat mijn probleem is. Men denk vaak ook gewoon niet verder dan gemak.
Ik heb er een stuk of drie, waarvan twee omdat twee vrienden, jaren geleden alweer, geen whatsapp wilden gebruiken. Dus N=1 maar ik doe op zich die moeite wel, alleen geen hond gebruikt ze. Iedereen gebruikt WA. Zelfs die twee vrienden zijn inmiddels geruisloos naar whatsapp overgestapt… :+
Omdat al die apps uw batterij leeg zuigen en alleen maar versnippering in de hand werken?
Vroeger was er enkel sms. Iedereen met een gsm kon die verwerken.
Nu moet je bij iedereen af vragen met wat die communiceert.
Zelf hou ik het bij sms en voorlopig ok nog whatsapp.
Maar ik probeer alles naar de sms/rcs app te krijgen.
Soms stuurt men ook bv berichten via facebook messenger of zo gezien ik daar ergens nog wel een profiel heb.
Maar daar kom ik vaak maar een jaar later achter...
Ja snap ik, maar dit gaat wel heel ver. Ik ben lui, maar zo lui dat ik met mijn vinger niet die app store kan openen en dan die app zoeken en dan downloaden kan klikken dan ben je heel ver heen vind ik.

En ik begrijp dat je geen honderden verschillende chat apps gaat downloaden maar een paar bekenden lijkt mij een kleine moeite.
Maar dat geldt dan toch ook voor jou? Als jij gewoon WhatsApp installeert, dan hoeven al die anderen die maar 1 chat-app willen geen 2e te installeren 🤣
SMS, werkt altijd ;)
En binnenkort RCS all the way
Kan je met RCS ook groepen aanmaken
RCS is niet end-to-end encrypted. Ik vind dat maar een rare ontwikkeling in deze tijd. Signal is in mijn ogen de enige weg voorwaarts. Open Source en dus beschikbaar voor iedereen.
Klopt wel. RCS is niet eindtoteindversleuteld. Google heeft iets met de cliënt gedaan waardoor er een Google-specifiek laagje overheen komt. Het protocol zelf is niet eindtoteindversleuteld.

Dit komt bijvoorbeeld neer op iets versleutelen en het dan over http te versturen.
dus uiteindelijk wel end-to-end versleuteld, alleen niet op de protocol laag.
Is als https over een onbeveiligde UTP ;)
Maar er is wel een essentieel verschil. De stelling is, is dat het protocol wel of niet eindtoteindversleuteld is. En dat is het niet. De ‘berichten-applicatie’ van Google wel met een andere ‘berichten’-applicatie van Google.

Dat gaat dan dus niet per definitie werken met een andere applicatie die ook RCS praat.
true, maar eigenlijk lig ik daar ook niet zo van wakker.
Discrete zaken stuur ik sowieso nooit via een bericht.
Noem me ouderwets :)
Ben het type dat sowieso alle vinkjes aan zet bij Google en me volledig laat tracken voor het gebruiksgemak. :)
Ik gebruik sinds Meta WhatsApp over heeft genomen geen WhatsApp meer. Dit gaat zowel privé als zakelijk echt uitstekend. Nooit een probleem ondervonden, je kan altijd nog een SMS versturen.
Dat is waarom het de DMA belangrijk is.
Hopelijk gaat dat zorgen voor interoperabiliteit met andere platformen. Dan wordt het een stuk gemakkelijker om mensen ervan te overtuigen te migreren.
Er vanuitgaande dat de gatekeepers geen manieren vinden om het in de praktijk te saboteren natuurlijk.
Onzin, ik heb sms, telefoon en mail, als dat niet voldoende is, prima, dan niet. Whatsapp is bij mij al de deur uit sinds Facebook het overnam. Het is gewoon een keuze he.
Ik denk ook niet dat er iemand is die zegt dat het geen eigen keuze is. Het probleem zit hem erin dat die keuze wel consequenties heeft, zeker v.w.b. groepen waar je aan deel wilt/moet nemen.

Als ouders van kinderen op school een feestje organiseren, dan gaan ze niet omdat jij 'dwars' wilt zijn allemaal naar Signal. Dan ben jij gewoon niet op de hoogte. Als de buurt-app communiceert over dingen in de wijk (ik noemde een stukje hoger al een hijskraan die de uitgang van de wijk blokkeert), dan gaan ze geen Signal gebruiken voor jou, nee, jij rijdt gewoon verkeerd. Als de voetbaltraining van je zoon niet doorgaat, dan wordt dit in de app-groep gecommuniceerd, jij staat voor niks bij de voetbalclub.

Allemaal geen wereldschokkende dingen, maar wel degelijk consequenties van je keuze om niet mee te doen aan waar de grote massa aan meedoet. Voor mij is het 20 minuten rijden naar de voetbaltraining, ik zou echt wel flink balen als ik daar voor niks heen rij, maar de anderen gaan het echt niet op prijs stellen als ik elke training ga bellen of het wel doorgaat. Dan denken ze (terecht): "join gewoon de groep en laat mij met rust"
Dat zie ik hier vaker voorbij komen, maar soms heb je geen keuze. Ik heb een piphekel aan WhatsApp, maar mijn moeder is dementerende. WA lukt haar nog net omdat ze het vaak gebruikt, maar kan het mensje echt niets anders opdringen.

Al haar caregivers communiceren met mij via WA. Ik woon in het buitenland dus sms/bellen is voor hen geen consideratie.

Het is voor mij een heel kleine moeite om het te installeren, want weigeren betekent dat ik mn moeder wel gelijk kan afschrijven. Dan gaan zulke "principes" gauw de deur uit hoor.
Voor mij werkt het prima met een zeer beperkte whatsapp voor wanneer het echt moet, deze is gekoppeld aan een prepaid simkaart, en wordt alleen gebruikt op mijn desktop. Ik vindt niet dat chatapps op telefoons thuis horen, als je mij mobiel wilt bereiken moet er urgentie achter zitten anders wacht het maar tot ik achter mijn pc zit.

E-mailverificatie zou hier handig kunnen zijn als dit ook betekend dat ik de webapp opnieuw kan inloggen zonder steeds maar weer mijn oude mobieltje er bij te moeten pakken.
Want op naam konden ze dat niet al? ;)

EDIT:
Inderdaad, als naam kun je natuurlijk ook alleen de voornaam doen, maar veel mensen doen dat niet. Daarnaast kan men sowieso via de contacten uiteindelijk toch ook wel achterhalen wie "Henk" is tussen de vrienden van die contacten. En om het vervolgens zeker te weten kan men vervolgens het IP-adres gebruiken. :)

Je leest het al: mogelijkheden te over om vast te stellen wie nu wie is.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 21 november 2023 12:25]

En anders heeft "Henk" waarschijnlijk zelf z'n telefoonnummer al eens ingevoerd in z'n Facebook account omdat daar om gevraagd werd in de app of op de site. Met als doel "om je wachtwoord te kunnen resetten" o.i.d.
Of mensen die hun adresboek/contacten synchroniseren
Dat kunnen ze nu ook al als ze willen toch?

Goede kans dat er van iedere Nederlander wel ergens een ‘contact’ in een ‘Contacten-app’ staat, waar zowel het e-mail adres als het telefoonnummer in staat en dat de Contacten allemaal aan Facebook worden gekoppeld.

Afhankelijk van hoe brutaal Meta wordt, kunnen ze tegen je zeggen, als je een apart e-mail adres voor whatsapp maakt, dat het niet jouw e-mail adres is! 😊
Ik denk dat je het moet verifiëren door op een link in een mailtje te klikken dus het moet wel een bestaand adres zijn. Maar je kunt een wegwerpadres gebruiken.
dat hebben ze allang gedaan met de 2fa telefoon nummer, wat de meeste mensen gebruiken
En alsof ze de link niet kunnen leggen met uw IP adres...
Er wordt in advertising wel een pak meer gekoppeld dan enkel Meta-intern; ook met externe firma's en datasets... Alles GDPR-conform, maar het is op het randje.
Alles GDPR-conform, maar het is op het randje.
Dat is natuurlijk ook niet zo gek. De AVG is echt superstrak afgekaderd. Je ontkomt er bijna niet aan, om niet op het randje te zitten.
Dat kunnen ze al. In Facebook moet je tegenwoordig een telefoonnummer geven voor account security.
Lang leve je eigen mail hosten onder je eigen domein en email aliassen!

[Reactie gewijzigd door Hydranet op 21 november 2023 14:41]

Kan facebook Meta gelijk je account koppelen aan je whatsapp. :+
Ik heb geen cijfers, maar veel mensen backuppen hun whatsapp al in google (met een email adres)
Gezien je de codes altijd alleen maar op je telefoon hoeft in te vullen, is dit toch compleet nutteloos als gebruiker?

Iemand die hier wel (potentieel) nut in ziet? Dat Meta nu een extra stukje data kan graaien is niet in het belang van mij als gebruiker.
Niet gebruikte telefoon nummers worden soms snel weer herbruikt.

Door een email het email adres toe te voegen kun je zien dat je oude telefoon nummer voor WhatsApp gebruikt wordt (met hopelijk een optie om aan te geven het account op te kunnen heffen en vrij te geven voor de nieuwe gebruiker van je nummer.

Anders als dat klinkt het als extra data punt om WhatsApp en Facebook aan de achterkant aan elkaar te linken zonder dat dit aan de voorkant getoond wordt. (Maar wel een gedetailleerder reclame profiel gemaakt kan worden)
'snel weer herbruikt'.. wat noem je snel? (ik ken het probleem, maar dat speelt in mijn ervaring vooral/alleen het buitenland)

Normaal gesproken is de termijn een jaar, in de praktijk zeker minimaal 6 maanden, maar zelfs in het allerslechtste geval zal het nog steeds weken zijn.

Het wisselen van je nummer op Whatsapp doe je binnen uren/dagen, dus ik zie hier 0 toegevoegde waarde. Zeker gezien je de wijziging op je telefoon doet, telefoons die geen SMS kunnen ontvangen bestaan voor zover ik weet niet.
Snel noem ik dat bij het nieuwe nummer er regelmatig nog gebeld wordt om de vorige eigenaar van het nummer te spreken. (Ik weet niet wat de (wettelijke) wacht tijden zijn voor hergebruik.

Het zal vast niet mee helpen als een nummer geregistreerd is geweest bij de KvK voor een ZZPer.

6 maanden zou ik nog steeds snel noemen. 3 jaar zou ik niet overdreven lang vinden, maar ik weet niet hoeveel ruimte er is kwa nummer beschikbaarheid.
Of iemand de vorige gebruiker wil bereiken hangt puur af of die vorige gebruiker zijn nummerwijziging overal heeft doorgegeven (en zich dus beseft waar hij zijn nummer allemaal voor gebruikt heeft)

Volgens mij heb ik ook nog wel een aantal accounts hier en daar waar mijn NL nummer in staat (dat ik al tien jaar niet meer heb).
'snel weer herbruikt'.. wat noem je snel? (ik ken het probleem, maar dat speelt in mijn ervaring vooral/alleen het buitenland)
Als je met 'het buitenland' buiten Nederland bedoelt, kan ik je vertellen uit eigen ervaring dat het hier net zo goed gebeurd. Ik heb 2 jaar lang de tweedelijns technische ondersteuning voor Simpel gedaan (voordat het overgenomen werd door T-Mobile/Odido) en daar kwam het regelmatig ter sprake.

De telefoonnummers die niet meer gebruikt worden, belanden in een zogenaamde cooldown pool. Daar blijven ze dacht ik een jaar staan, om zeker te zijn dat mensen niet zomaar meer naar dat nummer bellen e.d. Daarna komen die nummers uit die pool weer beschikbaar. Maar desondanks komt het nog best voor hoor, dat iemand naar een oud nummer een SMS stuurt of een WhatsApp bericht bijvoorbeeld of zelfs probeert te bellen (want ook dat kan immers met onze moderne smartphones nog! ;))
Als je met 'het buitenland' buiten Nederland bedoelt...
Dat is idd wat het buitenland betekent vanuit het perspectief van Nederland :+

Het verbaast me dat dit bij Simpel helemaal naar de 'tweedelijns technische ondersteuning' moet, dit is toch gewoon de meest simpele klantenservice onzin (tenminste bij KPN wel in mijn tijd).

Maar wat probeer je nu te zeggen/wat is het probleem? Als je iemand een paar weken de tijd geeft is dat lang genoeg, dat hoeft echt geen jaar te zijn.
Maar wat probeer je nu te zeggen/wat is het probleem? Als je iemand een paar weken de tijd geeft is dat lang genoeg, dat hoeft echt geen jaar te zijn.
Als dus blijkt dat een jaar een telefoonnummer in cooldown houden al niet genoeg is en het alsnog voorkomt dat dit gebeurd, hoe gaat 'een paar weken' dan wel voldoende zijn? :?

Ik probeer dus alleen extra duiding te geven, door te zeggen dat het zelfs nog steeds voorkomt als een telefoonnummer al een jaar lang niet gebruikt wordt. Een kortere periode gaat het probleem dus helemaal niet oplossen. ;) Sterker nog, ik durf mijn hand ervoor in het vuur te steken dat het dan juist veel vaker mis gaat.
Er bestond blijkbaar al langer een optie om email te gebruiken voor mfa, staat in de FAQ? Lees uit dat artikel geen nieuwe functionaliteit.


Edit: Ah, dat zal nieuw zijn dan, die 6 cijfers.
Note: The two-step verification PIN is different from the 6-digit registration code you receive via SMS or phone call.
Misschien mis ik de essentie, maar als die registratiecode nu naar de mail zou kunnen gaan, hoe voorkomen ze dan dat je een willekeurig telefoonnummer gebruikt? Dat telnr blijft je identifier toch?

[Reactie gewijzigd door epoman op 21 november 2023 12:33]

verification PIN is different from the 6-digit registration code
Dus verificatie PIN of registratie code, maar hier in het artikel maken ze er een verificatie code van 8)

De verificatie PIN, is dat de code die je een keer per 2 weken ofzo op je telefoon in moet vullen? Die is me bij de desktop app nog nooit gevraagd. Ik zie daarom ook niet op welke manier die via email ontvangen makkelijker of handiger is.
Mooi om bij ieder nieuwsbericht over Whatsapp te lezen dat er ook Signal, sms en nog wat meer dingen zijn. Dus dat je geen WA nodig hebt. Wel al het nieuws over de app lezen en vervolgens trollen.

Maar dat terzijde.

Ook bij Andoid in de beta, evenals passkeys om biometrisch in te loggen.

[Reactie gewijzigd door ozzynator op 21 november 2023 12:52]

Je ziet WhatsApp steeds meer verschuiven van een texting tool op je telefoon naar een complete chat app inclusief groepsgesprekken, schermdelen en op elk aparaat beschikbaar. Ze gaan Zoom en Teams achterna.
Meta wil ook gewoon winst maken en staat onder druk van de DMA wetgeving, dus dit kan gewoon een simpele kostenbesparing zijn. Als ze in plaats van een SMS een mail kunnen sturen als dubbele authenticatie, is stukken goedkoper dan een SMS sturen.

Daarnaast biedt het ook andere mogelijkheden, bijvoorbeeld om zaken als stickers te kunnen kopen en behouden over telefoonnummers heen. Of abonnementen voor andere diensten. Tot dusverre hebben ze WhatsApp, Facebook+Messenger, Instagram alledrie wel apart gehouden, maar er is wel een efficiëntie te behalen wanneer daar een centrale dienst voor komt om die te kunnen koppelen. Of je dat moet willen is weer een andere.
We gaan het vast meekrijgen in het nieuws hier wat ze gaan doen.
Vraag mij even af wat dan nu hier het vorodeel van is als je toch altijd nog het telefoonnumer nodig hebt. En tja ik weet niet of ik wel berichten van Whatsapp in mijn mail wil krijgen. Wie weet ook of je dan niet naderhand wanneer Whatsapp met advertenties gaat beginnen, dat je dan ook spam in je mailbox krijgt.
Wat gebeurt er eigenlijk als ik van telefoonnr verander?
Krijgen mijn WhatsApp-contacten hiervan een melding / automatische aanpassing?
Als je dit doet in de app. Ja
Lekker off-topic en hoezo zoek je dit niet gewoon ff op op de site van whatsapp?

Hier de link omdat ik de beroerdste niet ben

(sht, had er eigenlijk gewoon een rickroll van moeten maken, maarja, volgende keer)
Aangekondigde functionaliteit is niet altijd realiteit. Daarom dat gebruikerservaringen ook nuttig te kennen zijn.
Realiteit, waar heb je het over? Je krijgt de optie een emailadres toe te voegen, hoe het scherm er uitziet zie je in de afbeelding onder het artikel.

Wow, wat een gebruikerservaring, ik ervaar de groene accenten als een logische, natuurlijke combinatie met de kleuren van de huisstijl van whatsapp, maar ervaar de zwarte achtergrond als erg saai, hoewel dit ook wel rustig voor de ogen is.
denk dat de gemiddelde drugsdealer/marktplaatsoplichter/scammer wel blij is met deze feature [...]
Denk dat ze gewoon je nog meer tracken. Allemaal commercie.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee