Rijk van Nijmegen

Klacht na klacht na klacht over rondslingerende deelscooters

Deelscooters- en fietsen blokkeren regelmatig fietspaden en trottoirs
Deelscooters- en fietsen blokkeren regelmatig fietspaden en trottoirs © Omroep Gelderland - beeldbewerking
NIJMEGEN - Midden op de weg, schots en scheef op de stoep, zielloos in de bosjes, met graffiti bespoten of volledig vernield. Deelscooters- en fietsen zijn een doorn in het oog voor veel Nijmegenaren. Maandelijks krijgt de gemeente tientallen klachten binnen over lukraak geparkeerde scooters en een oplossing lijkt nog niet in zicht.
Het klonk zo mooi, toen ze er ruim een jaar geleden mee begonnen; ongeveer tweehonderd deelscooters en vierhonderd fietsen om de mobiliteit te vergroten en tegelijkertijd het milieu minder te belasten. Hoewel het gebruik van de voertuigen met gemiddeld vierduizend ritten per week hoog is, is ook de overlast onverminderd groot. Bij de gemeente komen maandelijks tot veertig klachten binnen.
De aanbieders willen niet aangeven hoeveel klachten ze krijgen, maar volgens de gemeente komen daar 'minstens zoveel klachten' binnen. "Bij een klacht gaan we direct aan de slag om dit probleem op te lossen", laat een woordvoerder van aanbieder Felyx weten.

Parkeren op verzamelplekken

Toch zit Nijmegen in de maag met de deeltweewielers. De overlast is groter dan verwacht en dus is er in september onafhankelijk onderzoek uitgevoerd. Daaruit bleek onder meer dat van de 57 deelscooters die ze zagen er 13 fout of hinderlijk geparkeerd waren. "Daarom is besloten om toe te werken naar een systeem op basis van alleen hubs, zonder vrij op de stoep te parkeren", laat de gemeente Nijmegen in een reactie weten. Een hub is een gemarkeerde verzamelplek voor deelscooters. De realisatie van de eerste plek start deze week al.

'Wie gaat dat handhaven?'

Deze zomer werden in korte tijd een kleine duizend handtekeningen verzameld tegen de wildgroei een verkeerd geparkeerde deeltweewielers. Initiator Peter Scholtens heeft het sindsdien nog niet beter zien worden. "Die irritatie is er nog steeds." Of de verplichte hubs gaan helpen, betwijfelt hij. "Wie gaat dat handhaven? Als gemeente geef je publieke ruimte weg, terwijl je geen enkele verplichting stelt aan die ondernemers."\
Scholtens pleit voor een systeem waarbij deelscooters en fietsen aan een fietsenwinkel worden gekoppeld. "Dan houdt die ondernemer het toezicht en dat maakt gebruikers ook automatisch zorgvuldiger."
In Gelderland is Nijmegen (en Wijchen) de enige plek waar deelscooters worden aangeboden. De huidige vergunningen voor het aanbieden van deelfietsen en -scooters lopen tot oktober 2024. Hoe het aanbod er daarna uit gaat zien, is volgens de gemeente nog niet duidelijk.