In Kijkduin en negen andere Haagse wijken komt volgend jaar betaald parkeren

Betaald parkeren in Den Haag
© ANP
DEN HAAG - In 2024 wordt er in tien Haagse wijken betaald parkeren ingevoerd. Het gaat om delen van de Vogelwijk, Moerwijk, Houtwijk, Morgenstond en in badplaats Kijkduin. Het invoeren gebeurt niet overal tegelijk, maar vanaf het voorjaar komt er steeds een gebied bij. Op welke tijden automobilisten moeten gaan betalen en hoeveel het per uur gaat kosten, is nog niet duidelijk.
Waar laat je al het rijdende blik van mensen die in Den Haag wonen en werken? Hoewel het gemeentebestuur inzet op lopen, fietsen en het openbaar vervoer, blijken mensen vaak verknocht aan hun auto. Op populaire plekken en in wijken waar veel huishoudens meerdere auto's hebben, leidt dat tot eindeloos rondjes rijden om een parkeerplek te vinden. De oplossing vanuit de gemeente: betaald parkeren.
De Haagse gemeenteraad voert donderdagochtend een parkeerdebat in de commissie Leefomgeving. Het zal gaan over veel verschillende aspecten, van parkeervergunningen voor scholen tot parkeertoerisme tot fout geparkeerde busjes.
Uiteindelijk moet dat gaan gelden in de hele stad, maar het wordt stukje bij beetje ingevoerd. In 2024 zijn tien wijken aan de beurt. Uiteindelijk zal er over een paar jaar in de hele stad betaald moeten worden voor het parkeren van de auto op straat. Alleen Wateringse Veld, Leidschenveen en en het grootste deel van Ypenburg blijven voorlopig gratis.

Betalen in Kijkduin

Vanaf april 2024 word betaald parkeren ingevoerd in de Vogelwijk-Midden en Vogelwijk-Zuid. Vanaf mei zal badplaats Kijkduin volgen. Vooral het doodlopende stuk van de Machiel Vrijenhoeklaan - bij de Puinduinen, de Zandmotor en het vakantiepark - is een populaire plek voor Hagenaars die gaan uitwaaien, hun hond uitlaten of die gaan kitesurfen op de plas. De populariteit komt mede omdat je daar gratis je auto kan neerzetten.
In juli wordt betalen voor parkeren in de Houtwijkse Architectenbuurt, de omgeving van de Meppelweg, Moerwijk-Zuid en Moerwijk-West (inclusief het parkeerterrein bij Zuiderpark) ingevoerd. In november volgt dan bijna de hele wijk Morgenstond. In 2025 en 2026 staan uitbreiding van betalen voor parkeren op de Binckhorst en invoering op de Zichten, Dreven en Gaarden in Zuidwest op de rol. Een woordvoerder van de gemeente laat weten dat nog niet bekend is op welke tijden er in de nieuwe gebieden betaald moet gaan worden en wat de tarieven zullen zijn.

Vergunningen, apps en parkeerautomaten

Als er in een gebied betaald parkeren wordt ingevoerd, moeten bewoners een parkeervergunning aanvragen. Die kost voor de eerste auto zo'n 90 euro per jaar, voor een tweede auto rond 315 euro en voor een derde auto bijna 630 euro. Drie auto's is overigens het maximum per huishouden. Daarnaast kan er een bezoekersvergunning aangevraagd worden. Die kost zo'n 30 euro en daarmee kan je bezoekers voor een bepaald aantal uren laten parkeren. Als de bezoekuren op zijn, kun je extra bijkopen.
Waar de vergunningen allemaal hetzelfde kosten, zijn de tarieven die je betaalt aan de parkeerautomaat of via een parkeerapp verschillend per plek. Een proef met een minimumtarief van 50 euro in een klein deel van de binnenstad en vijf straten in Scheveningen zorgde in mei voor ophef. De meer gangbare tarieven liggen tussen de 2,50 euro per uur tot bijvoorbeeld 6,50 euro per uur in de binnenstad en in delen van Scheveningen. In sommige gebieden mag je maximaal een of twee uur blijven staan.

Vogelwijk nu helemaal betaald

De invoering van betaald parkeren in de Vogelwijk-Noord ging in 2023 gepaard met veel onrust in de chique wijk. Omdat veel woningen van origine een parkeerplaats bij het huis hebben, vreesden de bewoners geen vergunning te krijgen om op straat te parkeren. Dat heet de POET-regeling: parkeren op eigen terrein.
Bas Korswagen heeft de auto in de tuin sinds er betaald parkeren is ingevoerd
© Omroep West
Alleen waren in de Vogelwijk veel parkeerplaatsen inmiddels omgetoverd in tuinen, schuurtjes of was de oprit niet breed genoeg voor de moderne auto's. Uiteindelijk is er een uitzondering getroffen voor de POET-regeling bij bestaande bouw. Wanneer bewoners met een parkeerplek daar ook hun eerste auto op straat willen parkeren, betalen ze wel het hogere tarief van een tweede auto. Dat geldt ook voor de invoering in de rest van de Vogelwijk.
Voor nieuwbouw geldt die uitzondering niet: daar krijgen bewoners van woningen waar een parkeerplaats bij hoort geen parkeervergunning. Bij het nieuwbouwcomplex Levels in Moerwijk levert dat problemen op omdat er voor de sociale huurwoningen in dat gebouw geen parkeerplekken ingekocht zijn. De Haagse raad heeft daarom nog niet ingestemd met de bouw van Levels. Woningcorporatie Hof Wonen zoekt nu naar een oplossing.

Parkeren levert geld op

Wanneer het gaat om betalen voor de auto, komt steevast het woord 'melkkoe' in de discussie naar voren. De feiten in Den Haag: in de begroting voor 2024 staat dat het 'innen van parkeeropbrengsten uit straat parkeren, parkeervergunningen en wegsleepregeling' bijna 92 miljoen euro oplevert. Het kost dik 11 miljoen euro om al die maatregelen uit te voeren, denk aan vergunning verstrekking, borden plaatsen en scanauto's rond laten rijden. De totale opbrengst is dus bijna 80,5 miljoen euro.
Door het uitbreiden van het betaald parkeren en het verhogen van de tarieven, stijgen de opbrengsten van het betaald parkeren ook elk jaar. In de begroting van 2024 vallen de opbrengsten ruim 5 miljoen euro hoger uit dan in 2023. De opbrengsten van parkeren komen terecht in de algemene middelen en worden gebruikt voor allerlei uitgaven van de gemeente. Overigens heeft het gemeentebestuur besloten de parkeertarieven volgend jaar niet te verhogen, alleen te indexeren voor inflatie. Dat betekent dat de tarieven met 4,2 procent zullen stijgen.