Tolkantoor RDW vestigt zich in Groningen, 150 nieuwe banen

Vrachtverkeer op een snelweg
Vrachtverkeer op een snelweg © ANP
Een nieuwe afdeling voor tolheffing van de RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer) komt in Groningen. Het tolkantoor gaat de registratie en administratie doen van de vrachtwagenheffing en van de tolheffing op twee wegtrajecten elders in het land.
Het nieuwe RDW-kantoor komt in een gebouw naast het bestaande pand aan de A7 bij Hoogkerk, waar de ict-afdeling van RDW is gevestigd. Het levert in Groningen zo’n 150 nieuwe banen op, zegt een woordvoerder van RDW.

Te weinig plek in vestiging Veendam

De verhuizing is nodig omdat het RDW-gebouw in Veendam niet genoeg ruimte heeft voor de nieuwe tol-activiteiten. Een deel van het personeel van de nieuwe vestiging in Stad komt over uit Veendam. Daar werkten ze aan de voorbereiding van de invoering van e-TOL en de vrachtwagenheffing. Niettemin spreekt de RDW-woordvoerder van ‘een boost voor de werkgelegenheid rondom Groningen’.

Autorijden belasten

Vrachtwagenheffing en e-TOL zijn twee nieuwe manieren waarop de overheid autorijden wil belasten.
Het kabinet wil vanaf 2024 tol heffen op de nieuwe Blankenburgverbinding in Rotterdam. Ook op de nog aan te leggen snelweg ViA15 in de regio Arnhem-Nijmegen zal tol worden geheven. Het gaat hier om belangrijke verkeersaders waarvoor het kabinet nu geen geld heeft. Tolheffing levert extra geld op zodat de wegen sneller gebouwd kunnen worden.
De bedoeling is dat de tolheffing op deze trajecten tijdelijk is en in 2030 stopt. Dan wordt in het hele land rekeningrijden ingevoerd, al heeft het demissionaire kabinet een definitief besluit hierover doorgeschoven naar een volgende regering.
Het bestaande RDW-kantoor in Groningen
Het bestaande RDW-kantoor in Groningen © Steven Radersma/RTV Noord

Vrachtwagens betalen per kilometer

Bij het tolheffingsproject zijn meerdere partijen betrokken. RDW regelt de heffing, Rijkswaterstaat plaatst de tolpoorten en de uitleesapparatuur en het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) wordt verantwoordelijk voor het innen van niet-betaalde tol. Het hele project valt onder het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Vrachtwagenheffing staat voor 2026 op de rol. Transportbedrijven gaan dan per snelwegkilometer betalen. Om te voorkomen dat vrachtverkeer sluiproutes kiest, wordt de heffing ook op een reeks provinciale N-wegen en enkele gemeentelijke wegen ingevoerd.

Ook rekeningrijden in Gronings kantoor?

Of het nieuwe tolkantoor ook de registratie van rekeningrijden vanaf 2030 gaat doen, daar kan RDW nu nog geen duidelijkheid over geven. ‘Het hoeft niet per se. Rekeningrijden is ook weer een ander systeem.’
Het nieuwe kantoor wordt begin december geopend door commissaris van de koning René Paas.