De omzet was 5,2 procent hoger dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Dat terwijl Unilever 0,6 procent minder producten verkocht. Het is al het vijfde opeenvolgende kwartaal waarin Unilever minder verkocht.
Unilever wist vooral minder ijs (onder meer Magnum, Ola en Ben & Jerry's) en andere voedingsmiddelen aan de man te brengen. Dit kwam onder meer doordat consumenten Unilever-merken inruilden voor andere merken en door een teleurstellend ijsseizoen in Europa. Het bedrijf verkocht wel meer verzorgingsproducten dan vorig jaar.
Uit de cijfers blijkt dat het sinds 2021 Britse bedrijf - het vertrok uit Nederland - de prijzen in het afgelopen jaar met 5,8 procent verhoogde. De reden hiervoor was de toename van de kosten voor onder meer transport.
Volgens Unilever nemen de prijsstijgingen wel geleidelijk af. In het tweede kwartaal stegen ze nog met 9,4 procent en in de kwartalen daarvoor met respectievelijk 10,7 procent en 13,3 procent ten opzichte van een jaar eerder.
Unilever wil meer focus op belangrijkste merken
Het bedrijf wil zich in de komende periode sterker focussen op de dertig belangrijkste merken van het bedrijf, zei de in juli aangetreden Nederlandse topman Hein Schumacher donderdag bij de presentatie van de cijfers. Tot die dertig merken behoren onder meer Axe, Ben & Jerry's, Calvé, Cif, Cornetto, Dove, Hellmann's, Knorr, Ola, Omo, Rexona en Vaseline.
In andere bedrijfsonderdelen wordt minder geïnvesteerd, of ze worden mogelijk verkocht. Een voorbeeld hiervan is de donderdag aangekondigde verkoop van Dollar Shave Club, een merk dat abonnementen op scheermesjes aanbiedt. Ook wil Unilever zich minder vaak op het overnamepad begeven.