Bewoners krijgen al weken geen post: 'Wacht al weken op nieuwe bankpas'

Postbezorger PostNL
Postbezorger PostNL © ANP
OEGSTGEEST - Bewoners van de wijk Poelgeest in Oegstgeest wachten al wekenlang op een vertrouwd geluid: het vallen van de post op de deurmat. Maar in plaats daarvan heerst er een oorverdovende stilte en vragen buurtbewoners zich af: waar blijft de postbode? Bewoners kijken uit naar belangrijke post, zoals nieuwe betaalpassen. 'En de Donald Duck.'
Al zeker twee weken blijven buurtbewoners in Poelgeest verstoken van post. Ook belangrijke post, zoals bankpassen. Dat maakt het extra vervelend, vertelt bewoner Kim: 'We ontvangen al niet meer zo veel post tegenwoordig natuurlijk, maar wat ik dan in de PostNL-app kan zien, is dat er een bankpas onderweg is en daar zitten we nu al twee weken op te wachten. Als het dan om zo'n betaalpas gaat, dan vind ik het wel extra vervelend.'
Ze vervolgt: 'Wat ik kan zien in de app is dat wij sinds 4 oktober geen post meer hebben ontvangen.' Kim dient een klacht in bij PostNL, maar dat helpt haar vooralsnog niet veel verder. 'Woensdagochtend heb ik nog met PostNL gebeld. Het wordt wel aangekaart, de desbetreffende postbezorger wordt hierop aangesproken, als het goed is, maar het is niet zo dat ik daar meteen weer een reactie op krijg.' En haar post? 'Dat is de grote vraag. Dan zal ik contact moeten opnemen met mijn bank, om het opnieuw te laten versturen…'

Postzakken op straat

Kim is niet de enige die al weken geen post ontvangt, in de groepsapp van de bewoners delen ze hun frustratie. 'Er zijn in straten ook postzakken gevonden, dus het is een groter probleem dan alleen ons complex.'
Dat blijkt ook uit meerdere berichten op de Facebookpagina van Poelgeest, waarin mensen hun beklag doen en foto's delen van gevonden postzakken van PostNL op verschillende plekken in de wijk. De zakken zijn afkomstig uit het nabijgelegen verdeelcentrum aan de Wijttenbachweg.

Donald Duck

Buurtbewoner Rozemarijn wacht ondertussen met smart op de Donald Duck die nu al twee keer niet is bezorgd. 'Ik dacht eerst: een foutje, die is bij iemand anders in de brievenbus gestopt. Maar we hebben 'm nu nog steeds niet. Misschien is er een personeelstekort, want het duurt nu wel erg lang.'
Medegedupeerde Pascal zegt net als Kim al sinds begin oktober geen post meer te hebben ontvangen. Post die hij eveneens wel in de app van PostNL ziet staan. 'Kan een keer gebeuren, er zal een personeelstekort zijn, maar PostNL is daarbij ook nog eens slecht bereikbaar. Daar kom ik niet doorheen of je staat echt heel lang in de wacht. Dat schiet niet op.'

PostNL erkent problemen

Een woordvoerder van PostNL erkent dat er zich problemen hebben voorgedaan in Poelgeest. 'Het klopt inderdaad dat er wel een en ander heeft gespeeld. Dat hangt samen met de krapte op de arbeidsmarkt, waardoor wij in sommige gebieden soms een behoorlijke uitdaging hebben om de bezettingen op orde te krijgen. Zo ook in Oegstgeest.'
Ze vertelt dat er extra nieuwe medewerkers zijn ingezet om de achterstanden weg te werken. Die hadden volgens haar alleen wel tijd nodig zich aan te passen aan de werkwijze van PostNL, wat in het begin tot problemen leidde.

'Dat ging niet goed'

'Wat zij deden, was alle postzakken meteen meenemen en ze op een aantal plekken in de wijk neerzetten zodat op die manier tijdens de loop de post uit de postzakken kon worden gehaald. Dat is niet de manier waarop wij werken. Die postzakken horen op het depot te blijven.'
'Als een deel van de post weg is gebracht, moet de bezorger terug naar het depot om de rest van de post op te halen en uit te lopen', zo beschrijft de woordvoerder de werkwijze. 'Dus dat ging niet goed.'

Geen achterstallige post meer

Volgens de woordvoerder is daarover gesproken en zou het ook niet meer voor moeten komen. Ze stelt dat de achterstanden inmiddels zijn weggewerkt en dat er geen achterstallige post meer staat in de depots.
'Oh', reageert bewoner Pascal. 'Dan moet mijn brievenbus dus vol liggen. Ik heb nog niets gezien, maar wie weet.'