Achterhoek

Rijschoolhouder trekt aan de bel over onveilige rotondes

Rijschoolhouder Edwin Striekwold wil maatregelen voor veiligere rotondes.
Rijschoolhouder Edwin Striekwold wil maatregelen voor veiligere rotondes. © Omroep Gelderland
DOETINCHEM - Rotondes, het lijkt zo’n goed idee voor de veiligheid en de verkeersdoorstroming. Maar na meerdere dodelijke ongelukken klinkt er kritiek. Na omwonenden en de fietsersbond trekt nu ook rijschoolhouder Edwin Striekwold aan de bel.
"Moeten er dan eerst doden vallen voor er wat verandert?", zegt de rijschoolhouder. Hij is gefrustreerd, zeker omdat hij zich al bereidwillig toonde voor een oplossing naar de gemeente toe. Het lot van fietsers die betrokken raken bij een ongeluk in zijn stad gaat hem aan het hart.
Dit jaar verloren twee slachtoffers hun leven op de zo beruchte rotondes in Doetinchem. Vorige week nog een meisje van 14 jaar oud op de rotonde aan het Zaagmolenpad. In juli kwam een 40-jarige fietsster om het leven bij de rotonde bij de Havenstraat.

Probleem

Kenmerkend voor beide rotondes is dat op een aantal van hen fietsverkeer via twee kanten de rotonde op kan, zegt Striekwold. "Fietsers komen met een hoge snelheid aanrijden. Het ontbreekt dan aan oogcontact met een bestuurder en dan gaat het al snel mis", aldus de rijschoolhouder. "Met die snelheid ben je kwetsbaar als fietser. Een automobilist die je om welke reden dan ook over het hoofd ziet, veroorzaakt dan zo een ongeluk."
Een rotonde met een dubbel fietspad kan ervoor zorgen dat de verkeerssituatie moeilijk is te overzien, zegt Patrick Rugebregt, woordvoerder van het onderzoeksinstituut voor verkeersveiligheid SWOV. "Een automobilist moet dan op meerdere richtingen tegelijk letten. Dat maakt het gecompliceerder."

Geen voorrang

Rotondes staan erom bekend dat ze het verkeer juist veiliger moeten maken. Uit onderzoek blijkt namelijk dat het aantal ongevallen afneemt als een rotonde in plaats van een kruispunt komt, aldus Rugebregt: "Wat we wel zien is dat een rotonde veiliger is als fietsers géén voorrang hebben."
Over het algemeen hebben fietsers juist wel voorrang op rotondes binnen de bebouwde kom. "Die keuze wordt vooral gemaakt om het fietsverkeer beter te laten doorstromen. Maar ook dan zorgen rotondes voor een lagere snelheid van automobilisten en meer overzicht voor bestuurders."

Waarschuwing

Striekwold kijkt met enig gevoel voor overdrijving naar alternatieven die inmiddels zijn aangedragen voor de rotondes. "Ja, het beste is een brug of een tunnel, maar dat wordt natuurlijk onbetaalbaar. Ik heb daarom een ander idee geopperd bij de gemeente. Een bord dat fietsers waarschuwt dat zij er attent op moeten zijn dat ze gezien moeten worden door bestuurders. Het is een driehoekig bord met een rode rand met binnenin een oog. Daaronder staat de tekst: 'Kijk of je gezien wordt'. Een goedkope en simpele oplossing."
Het onderzoek naar het laatste dodelijke ongeluk is nog bezig. De fractievoorzitter van PvdA Doetinchem gaat schriftelijke vragen stellen na het laatste dodelijke incident. De SP dient een motie in om de rotonde aan het Zaagmolenpad te vervangen door een kruispunt met verkeerslichten. Over het ongeval in juli zegt de politie dat er waarschijnlijk sprake was van 'een voorrangskwestie'.