SEGA schrapt games, waaronder de Hyenas-shooter van Creative Assembly

Uitgever SEGA heeft de scifishooter Hyenas geschrapt. Het spel moest later dit jaar verschijnen, maar SEGA zegt nu te stoppen met het spel om 'de efficiëntie van het bedrijf te kunnen verbeteren'. Naast Hyenas zijn verschillende onaangekondigde games geschrapt.

Mede door de hoge inflatie is de winst bij de Europese tak van SEGA afgenomen, waardoor het bedrijf nu maatregelen wil treffen om de efficiëntie en winstgevendheid te kunnen verbeteren. Het bedrijf geeft geen details over waarom het ervoor heeft gekozen om Hyenas te schrappen. Deze multiplayer-scifishooter was onlangs nog in gesloten bèta en moest dit jaar nog verschijnen.

Behalve over het schrappen van games spreekt SEGA over het 'verkleinen van vaste uitgaven', voornamelijk bij Creative Assembly. Tegen IGN bevestigt Creative Assembly dat er een 'ontslagconsultatieproces' is gestart, waarbij eerst wordt gekeken of mensen intern andere taken kunnen krijgen. Anders volgen er mogelijk ontslagen bij het bedrijf. Om hoeveel mensen het gaat, is niet duidelijk.

Door Hayte Hugo

Redacteur

29-09-2023 • 11:19

32 Linkedin Whatsapp

Reacties (32)

32
32
19
5
1
11
Wijzig sortering
Ik heb Hyena's in de Alpha en de closed Beta gespeeld en kon mijzelf er niet echt in vinden.
Echter dat betekent niet dat andere het niet leuk vonden of zouden gaan vinden.
Jammer dat de game geschrapt wordt.

Je had samen met 4 man een objective om iets te stelen en/of the hacken, om vervolgens weer z.s.m. weer te ontsnappen.

Voordelen:
- Amper tot geen bugs.
- Classes waren duidelijk en leuk.
- Toegankelijk voor computers met een lagere GPU.
- Graphics a la Borderlands.
- Leuke spelmodi.
- Zero-G combat en tactics.
- Snelle response op discord vanuit Devs wanneer er een bug was geconstateerd. (de fix duurde soms alleen even).
- Actieve Polls om waarde aan te passen van o.a. wapens, characters, moves en meer.

Nadelen
- Route naar de objective niet duidelijk, wat soms onnodige lange gametime veroorzaakte.
Je raakte soms ook makkelijk de weg kwijt, waardoor je soms nog verder van "huis" was.
- Overlay met je ID over het gehele scherm tijdens closed Alpha en Beta was vrij hinderlijk.
- Domme en damage absorberende AI. Bleven soms vastzitten in ruimtes en hoeken.

Ik heb denk ik totaal iets van 8 a 10 matches gespeeld. Daarna niet meer aangeraakt om eerlijk te zijn.
Bovenstaande zijn mijn bevinden die ik elders nog in een notepad had genoteerd.
Ik ben zelf niet verder gekomen dan de tutorial tijdens de beta en wat op de discord rond gehangen. (beta draaide helaas niet op linux door anti-cheat). Jouw verhaal qua speeltijd lijkt redelijk overeen te komen met anderen.

Gezien de populariteit en de reletief beperte interesse van de speelers vindt ik het geen gek besluit om de ontwikkeling te stoppen. Het spel uitbrengen en dan aan zijn lot over laten wordt hem ook niet echt, en het verder ondersteunen zou waarschijnlijk alleen maar meer weggegooid geld betekenen.

De manier waarop en dat de ontwikelling nog zo lang door gegaan is zuur, maar ik verwacht eerlijk gezecht niet dat dit spel ooit echt wat op zou leveren.
Wat mijn vermoedde is hoe dit hele verhaal gegaan is.
CA kreeg veel vrijheid van sega hiermee is veel uitgebreid naar projecten die het allemaal niet echt zijn geworden.
Sega constateert verliezen, ziet dat deze voor een redelijk deel uit de europese tak komen.
CA probeert met dure dlc zich zelf te redden, dit mocht niet baten en toen was het bijltjes dag.
Hyenas is dan kort voor release gevallen zeker gezien het niet echt een heel kansrijk project is, misschien met langdurige ondersteuning maar het blijft twijfelachtig.
He jammer zeg, telkens als ik dit soort vage aan elkaar gefrankensteinde woorden hoor van een publisher, dan ruik ik al bloed in het water.
Weer een studio die (mogelijk) kapot gaat omdat papa publisher vind dat hij meer moet krijgen dan hij verdient.
Nou in dit geval is het wel logisch, aantal feitjes:
  • Hyenas werd gemaakt door Creative Assembly (total war). De fans van Creative Assembly zijn niet de doelgroep voor Hyenas.(grand/real time strategy tegenover hero based shooter)
  • Geen hype, populaire streamers die betaald werden om de game te streamen in beta hadden nauwelijks kijkers.
  • combineer dat met het feit dat de total war spelers aan de voorhand een hekel hadden aan het spel omdat Creative Assembly zelfs recentelijk nog Hyenas als reden gaf dat DLC voor total war duurder werd. (zie de recenties op steam van de meest recente DLC van total war Warhammer 3).
Verder ken ik zelf niemand die uitkeek naar deze game, als ze al van het bestaan af wisten.

[Reactie gewijzigd door sjoerddz op 29 september 2023 11:51]

Ondersteund Creative Assembly ook niet de development van Halo Infinite? Denk hun talenten dus ook liggen in andere genres. Natuurlijk zullen fans teleurgesteld zijn dat ze niet met hun main entry aan de slag gaan.

Zelf vind ik het altijd fijn als devs ook andere dingen proberen. Vaak als ze alleen maar hetzelfde uitbrengen merk ik dat de games uiteindelijk slechter worden.

Dit is echt een hele algemene uitspraak over game-development. Ik heb Creative Assembly niet gevolgd de afgelopen jaren dus ik ken ze niet zo goed als jij.
Ondersteund Creative Assembly ook niet de development van Halo Infinite?
Bedoel je toevallig niet Halo Wars 2? Ik kan niets vinden over CA en Halo Infinite. Maar Aliens: Isolation is ook gemaakt door CA en die kwam goed uit de verf. Maar dat zijn uitzonderingen en niet de regel, CA doet voornamelijk RTS/strategy games. En toen gingen de prijzen van DLC niet extreem omhoog ivm. de ontwikkeling van Aliens: Isolation...
Excuses, ik was in de war met Certain Affinity. Dat is de studio die bezig is voor Halo.

Oftewel, negeer mijn eerdere comment 8)7
Het verschil is vooral dat Alien Isolation een game geboren uit passie is, en niet een game die als opdracht bij ze terecht is gekomen.

Ze hebben zelf een demo gemaakt en het idee gepitched bij SEGA die toen de rechten had op Alien franchise games, SEGA vond het goed en de rest is geschiedenis.

Ik kan de docu's van noclip aanraden zowel de Alien Development https://www.youtube.com/watch?v=wNIfQzAOKT4 als The History of Creative Assembly https://www.youtube.com/watch?v=Q2dFl3YFCoo
Ja dat zijn goede punten om het spel te schrappen, maar de bijvoeging dat er mensen ontslagen gaan worden zit bij mij niet lekker.
Voelt aan alsof ze uitgaven willen beperken op het gebied van salaris, en hierdoor mogelijk een braindrain kan ontstaan, dat verder weer gevolgen kan hebben op het voortbestaan van de studio. (vooral als meerdere projecten tegelijk lopen)
Creative Assembly maakte ook Alien: Isolation, wat zeker geen slechte game was en toch een heel ander genre dan Total War. Dat is wel bijna 10 jaar geleden.
Dit is binnen CA ook het team wat alien isolation gemaakt heeft. Al is een extraction shooter ook weer een heel ander soort spel.
Dat je bepaalde projecten doet schrappen die nog in de begin fase zitten snap ik nog wel, maar een game die ergens in de komende 3 maanden had moeten uitkomen, gezien eind dit jaar word genoemd, en in de gesloten beta al zat, vind ik wel apart. Nu kan ik niet in de beurs van SEGA kijken, maar als je een game al zo ver tot helemaal af hebt, dan breng hem op ze minst uit, wie weet is het een groot succes.

Ja ik weet dat er server kosten, promotie kosten en nog overige kosten zijn, maar nu lijkt me gewoon een flink pak geld weggegooid te worden, zonde.
De kans dat Hyenas enig succes zou vinden en niet na zes maanden gesloten zou worden, was nul.
En nu kunnen ze hem afschrijven - minder belasting betalen dus.

Vergelijkbaar met het schrappen van de Catwoman-film door Warner/HBO vorige jaar. Die film was zelfs al helemaal af en is toch niet uitgebracht.

[Reactie gewijzigd door Heroic_Nonsense op 29 september 2023 11:39]

Kost nog altijd een bom geld hoor, maar de redenering is eerder: we moeten er NU nog meer insteken dan de winst die we denken te halen dus schrappen is beter.
Het is niet alleen een afschrijving voor een game zoals deze is ondersteuning voor de lange termijn een must en daar kleeft ook een prijskaartje aan. Releasen en droppen is zeker niet goed voor je reputatie.
Inderdaad. De markt voor dit soort games is gewoon vol. Scheelt ook weer geld voor marketing, en drie maanden ontwikkeling kost ook al gauw miljoenen.
Het lijkt erop dat ze van Creative Assembly afwillen. De game zal grotendeels een slachtoffer daarvan zijn.
Wellicht heb je gelijk, maar Hyenas was een game die erg ver buiten het reguliere patroon van CA valt. De video doet me heel erg denken aan Lawbreakers en hoewel die leuk was om te spelen, was er gewoon niet genoeg markt voor. Als uit de closed beta gewoon blijkt dat de game niet leuk wordt gevonden, kan het zo zijn dat de game van de grond af aan opnieuw moet worden opgebouwd en sowieso uitgesteld had moeten worden...

Soms herken je gewoon dat je een Lemon hebt en dan kan je beter vroegtijdig de stekker eruit trekken dan er nog meer geld in steken...
Dat de game bijna uit zou komen betekend in de hedendaagse gamewereld niet dat hij af is.
Niet alleen in de hedendaagse gamewereld, dat was 25 jaar geleden ook al zo.
Bij veel grote projecten gaat tot de helft van het budget naar marketing, dus nu de stekker eruit trekken "bespaart" alsnog veel geld.

Anderzijds, kan ook zijn dat de staat echt nog niet goed is en dat je er alsnog veel geld in moet investeren om het goed te krijgen, dan is het ook beter om de stekker eruit te trekken en niet in de val van "sunken cost fallacy" te stappen.

Teveel zaken blijven te lang aanslepen omdat er al zoveel in geinvesteerd is en het niet meer mag falen.
Met het feit dat alle grote games uitgesteld worden om de juiste kwaliteit te krijgen, is het nog maar de vraag of de game dit jaar wel uit zou komen. Misschien is Sega tot de conclusie gekomen dat de game niet op niveau is wat het zou moeten zijn en dat het nog een jaar uitgesteld zou moeten worden en er nog flink wat geld tegenaan gegooit moesten worden. Dan is stoppen soms een betere optie.

Ik heb van deze game weinig promotie meegekregen, die gaan vaak pas lopen als een release datum bekend is en die in de buurt komt.
Dat je bepaalde projecten doet schrappen die nog in de begin fase zitten snap ik nog wel, maar een game die ergens in de komende 3 maanden had moeten uitkomen, gezien eind dit jaar word genoemd, en in de gesloten beta al zat, vind ik wel apart.
Het probleem met live service games is dat er na de launch nog veel ondersteuning nodig is. Een team van 50 man kost al gauw een miljoen per maand. Die beta tests waren waarschijnlijk voldoende om te zien dat de game niet kostendekkend gaat worden, en dus alleen maar geld zou kosten.
Nooit gedacht dat het zo duur was.
Geld weggegooid? Denk het niet. Er is altijd nog zoiets als de koelkast!
Niet inzien dat je gemaakte kosten soms gewoon als verzonken moet beschouwen is een van de meeste gemaakte fouten binnen organisaties. Dit zou geen populaire game worden en dat hadden ze nodig om het rendabel te maken gekeken naar alle kosten die erbij zouden komen qua support, PR, overige publicatie gerelateerde zaken.
Je kan nog beter 5x dezelfde lantaarnpaal schilderen als businessmodel hebben dan de 14e 13 in een dozijn hero shooter met blije cartoon figuurtjes en kinderontbijtstrooisel kleurenpalet uitbrengen.
@SunnieNL Ja dat zou heel goed kunnen wat je zegt, ook dat had ik natuurlijk overwogen, het is dat ik de gesloten beta niet heb gespeeld. Ze zeggen financieel van Europa, maar wie weet wat de echte reden is. Hoe dan ook, het blijft jammer.

Had op reageren geklikt maar werd als nieuw bericht geplaatst, daarom maar even zo.

[Reactie gewijzigd door Linksquest op 29 september 2023 12:18]

Als ze nou vanaf het begin gewoon een goeie game zouden maken? Je kan je Overwatch-clone tegenwoordig ook niet onderscheiden met een "funny gimmick" zoals zero gravity ofzo. Studio's moeten eens accepteren dat als hun game niet absoluut aardverschuivend is dat je gewoon geen spelers krijgt voor een game in een over-done genre.

Ze moeten eens iets nieuws verzinnen in plaats van steeds het oude weer nadoen. Ik snap het idee van "beter goed gejat dan slecht bedacht" maar dat werkt hier niet.
Opzich is CA heel groot in het Total War genre.
Eigenlijk is het misschien wel de monopolist in dit genre.
Hierin jat CA dingen van hun ene Total war spel voor het andere.

[Reactie gewijzigd door Darksteel83 op 29 september 2023 16:24]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee