Camper fors duurder door belastingverhoging. 'Welk probleem zijn we hier aan het oplossen?'

Wilma en Cor Sachs op camperpark De Vlinder in Hengelo.

Wilma en Cor Sachs op camperpark De Vlinder in Hengelo. Foto: Robert Hoetink

Bezitters van campers gaan fors meer belasting betalen. Het demissionaire kabinet maakte dat via de miljoenennota bekend. Bovag en De Nederlandse Kampeerauto Club (NKC) zijn not amused. Bezitters van de reishuisjes evenmin.

De komende jaren wil het kabinet een aantal vrijstellingen voor de motorrijtuigenbelasting (mrb) en aanschafbelasting (bpm) afbouwen of beëindigen. Dat heeft gevolgen voor bezitters van campers.

Op dit moment geldt voor campers nog een zogeheten kwarttarief voor de motorrijtuigenbelasting. Dit wordt per 1 januari 2026 versoberd naar een halftarief. Het betekent dat campereigenaren 50 procent van het tarief voor een personenauto gaan betalen.

Teleurstellend

De gasten op camperpark De Vlinder in het Achterhoekse Hengelo hebben er gemengde gevoelens bij. „Als AOW-er worden we al voldoende uitgeknepen”, vindt Cor Sachs uit het Noord-Hollandse Oosterblokker. „Oké, we hebben een camper. Maar dat wil niet zeggen dat we ook rijk zijn. Toen ik van het zuurverdiende geld en werken in de avonduren de camper gekocht had, was het geld op. Veel meer hebben we niet, om eerlijk te zijn. Met belastingverhogingen ben ik wel een beetje klaar.”

De overheid kan aardig gaan incasseren met deze nieuwe belastingopbrengsten. Immers het aantal kampeerauto’s is sinds de uitbraak van de coronapandemie rap gestegen. Volgens de Bovag staan er op dit moment 181.075 kampeerauto’s geregistreerd, een record.

Een daarvan is van Johan Kleibeuker, die met zijn vrouw ook is neergestreken in Hengelo. Hij vindt de plannen veel te ver gaan. „Ik betaal nu 77 euro per maand, dat wordt dan dadelijk 154 euro. Daar komt bij dat ook de dieselaccijns omhoog gaat en omdat ik een camper van 25 jaar oud heb, betaal ik ook nog eens fijnstoftoeslag sinds 2020”, zegt de Huizenaar. „Op een gegeven moment ga ik me afvragen of ik er nog wel mee door wil. Een roetfilter heb ik niet aangeschaft omdat de RDW dat hier niet erkent, terwijl je er in Duitsland wél een groene sticker voor krijgt om de milieuzones in te kunnen.”

Even verderop staan Marie en Willem Pullen uit Den Helder. Zij vinden de nieuwe voorstellen niet onlogisch. „De overheid heeft het geld nodig voor belangrijke zaken”, vindt Pullen. „En dan is dit een mogelijkheid om extra te innen. Wij hebben het financieel goed. Wanneer je minder te besteden hebt, ligt het anders. Dan is belasting op belasting gewoon te veel.”

De Nederlandse Kampeerauto Club (NKC) vindt de jongste kabinetsvoorstellen teleurstellend. „Een verhoogd tarief is niet terecht, omdat er door camperaars meestal weinig gebruik gemaakt wordt van het wegennet”, zegt woordvoerder Bert Hendriks die ervoor pleit het plan ’on hold’ te zetten. „Rekeningrijden is ook controversieel verklaard. Het is beter de belastingverhoging en het rekeningrijden integraal te behandelen.”

Rekeningrijden

De Bovag snapt ook weinig van de aangekondigde belastingverhoging. Het gaat immers om voertuigen waar relatief weinig CO2-winst te behalen valt.

„Welk probleem zijn we hier aan het oplossen ?”, vraagt woordvoerder Paul de Waal zich af. „Geen idee. Ja, de overheid int meer.” Hij stelt dat de camper straks al eerlijker wordt belast als rekeningrijden wordt ingevoerd.

„Wanneer we de verkiezingsprogramma’s erop naslaan, kunnen we ervan uitgaan dat belasting naar gebruik er gaat komen. Nu tijdelijk iets op de schop gooien en binnen een paar jaar opnieuw veranderingen doorvoeren is niet verstandig.”