Saoedi-Arabië en Rusland slaan handen in elkaar om jouw tankbeurt (en winkelmandje) duurder te maken

Er wordt wereldwijd onvoldoende diesel geproduceerd om te voldoen aan de vraag. Dat verklaart meteen de forse prijsstijgingen in ons land en de rest van het Westen. De oorzaak lijkt de verlengde productieverlaging van Saoedi-Arabië en Rusland.

Waarom is dit belangrijk?

Diesel is de belangrijkste brandstof in de industriële wereld. Het goedje wordt gebruikt om verschillende soorten voertuigen en machines aan te drijven, waaronder vrachtwagens, treinen, boten, bouwmachines en tractoren. Wanneer de prijs van diesel stijgt, kan dit leiden tot hogere kosten voor verschillende goederen en diensten, omdat transport- en productiekosten stijgen. Dit kan uiteindelijk leiden tot prijsstijgingen in bijna elke sector, zoals voedselproductie, transport en de productie van staal en andere materialen.

In het nieuws: ‘s Werelds olieraffinaderijen slagen er maar niet in om genoeg diesel te produceren. Dat kan de inflatie in grote delen van de wereld weer aanwakkeren.

  • Sinds deze week betaal je in België weer een stuk meer voor benzine en diesel. Een liter benzine 95 kost nu maximaal 1,9180 euro per liter, terwijl benzine 98 stijgt naar 2,1390 euro per liter. Diesel stijgt voor het eerst dit jaar boven de 2 euro naar 2,0270 euro per liter. Ook in andere delen van Europa en de VS zijn de prijzen de voorbije maanden fors gestegen.
  • Dat hebben we vooral te danken aan Rusland en Saoedi-Arabië. Saoedi-Arabië produceert sinds juli een miljoen vaten per dag minder dan gewoonlijk, een maatregel die tijdelijk moest zijn maar al meermaals werd verlengd. Begin deze maand werd duidelijk dat het land de productieknip zal aanhouden tot het einde van dit jaar. 
  • Ook Rusland voerde voor september een exportknip van 300.000 vaten per dag in, die nu wordt verlengd tot het einde van 2023. Dat komt bovenop een productieverlaging van een half miljoen vaten per dag die het land in maart aankondigde en die tot eind december van kracht zal blijven.
  • Dat deze twee landen uitgerekend nu het globale aanbod verlagen, treft vooral de dieselmarkt. Toril Bosoni, hoofd oliemarkten bij het Internationaal Energieagentschap (IEA), vertelde aan persagentschap Bloomberg dat de vraag naar diesel normaal gezien fors stijgt tijdens de laatste maanden van het jaar. Volgens de energietopman zullen raffinaderijen het bijgevolg moeilijk hebben om bij te blijven, waardoor potentieel tekorten zullen ontstaan. 

Disproportioneel grote impact

Een bijkomende factor (1): Voeg daar nog eens aan toe dat de dieselvoorraden in zowel de EU als de VS minder goed gevuld zijn dan gewoonlijk, en je hebt een recept voor een langdurig hoge dieselprijs. Dat komt voornamelijk door de hittegolven in het Noordelijk Halfrond deze zomer, waardoor raffinaderijen soms moesten worden stopgezet. Er zijn hoe dan ook minder faciliteiten actief, omdat sommige raffinaderijen permanent gesloten werden nadat ze niet meer winstgevend genoeg waren doorheen de COVID-periode.

Een bijkomende factor (2): Ook belangrijk om te vermelden, is dat de oliestroom uit het Midden-Oosten een disproportioneel grote impact heeft op de dieselmarkt. Dat komt doordat de ruwe olie uit deze regio zwaarder is, waardoor een grotere proportie distillaten kan worden verkregen die geschikt zijn voor diesel.

De gevolgen: Dat diesel duurder wordt, voel je niet enkel aan de pomp. De brandstof is nodig om de vrachtwagens, tractoren en boten aan te drijven die essentiële goederen zoals voedsel en medicatie vervoeren. Wanneer de prijs van diesel stijgt, voel je dat dus ook in je winkelmandje. Als de prijs lang genoeg hoog blijft, kan dat de nu al moeilijke strijd tegen de inflatie verder compliceren. (ddw)

Meer