ANWB wil populaire fatbike niet meer verzekeren: 'In Amsterdam wordt meer dan 90 procent gestolen’
Fatbikes worden in Nederland zo extreem vaak gestolen dat de ANWB ze niet langer verzekert. Het schadebedrag is acht keer zo hoog als wat er aan premies binnenkomt. Ook bij fietsverzekeraar Kingpolis en verzekeraars als ASR en Aegon worden de hippe elektrische fietsen geweigerd.
Fatbikes maken sinds begin dit jaar een enorme opmars. Het is in de basis een elektrische fiets maar door de dikke banden en het robuuste frame hebben ze het uiterlijk van een elektrische snorfiets. De groeiende populariteit maakt ze ook voor dieven razend interessant, merken ze bij fietsverzekeraars. In grote steden zoals Amsterdam, Rotterdam en Utrecht is het volgens de ANWB niet de vraag of je fatbike wordt gestolen, maar wanneer.
Makkelijke prooi
„In Amsterdam wordt meer dan negentig procent van de fatbikes gestolen”, vertelt woordvoerder Klaas Kregel van Unigarant, de verzekeringsmaatschappij van de ANWB. „Je hebt daar veel portiekwoningen en als een goede stalling ontbreekt laten mensen de fiets buiten staan. Dan is het natuurlijk een makkelijke prooi voor dieven.” Ook in andere grote steden, net als in de grensgebieden in Limburg of Oost-Nederland, is het aantal diefstallen van fatbikes gigantisch.
,,We moeten op dit moment acht keer meer uitkeren dan dat er aan premies binnenkomt. Dat is niet langer vol te houden”, zegt Kregel. „Reguliere e-bikes worden ook veel gestolen, daar hebben we de premie twee tot drie keer zo hoog moeten maken. Maar bij fatbikes was er ten opzichte van e-bikes sprake van een veelvoud van het aantal diefstallen.’’ De verzekeringsmaatschappij heeft op dit moment rond de tienduizend fatbikes verzekerd. De prijs van een nieuw exemplaar is niet mals: 2000 tot 2500 euro.
We moeten op dit moment acht keer meer uitkeren aan schade dan dat er aan premies binnenkomt. Dat is niet langer vol te houden.
Per 6 september worden er geen nieuwe verzekeringen meer afgesloten. Bestaande klanten die al een verzekering hadden, kunnen die na afloop van het contract niet meer opnieuw afsluiten. Doorlopende verzekeringen worden op de verlengingsdatum beëindigd. De ANWB bekijkt nu of het op een later tijdstip met aanvullende eisen komt waarmee fatbikes toch verzekerd zouden kunnen worden. Gekeken wordt bijvoorbeeld naar de beveiliging en de hoogte van de premie.
Verkoop vervijfvoudigde
Zoals gezegd heeft de populariteit van de elektrische fatbike een enorme vlucht genomen. Dat was volgens eigenaar Armando Muis van La Souris Scooters, dat verspreid over het land zeventien winkels heeft, vooral dit voorjaar goed te merken. In een maand tijd vervijfvoudigde de verkoop van de populaire tweewieler. Na het belabberde weer in april, zorgden de eerste zonnestralen in mei voor enorme drukte in zijn winkels.
De redenen voor die populariteit zijn duidelijk: begin dit jaar werd het dragen van een helm verplicht op een snorfiets. Die heb je op de fatbike niet nodig. Een rijbewijs evenmin. Maar je kunt er wel met twee mensen op zitten en het hippe uiterlijk met de brede banden doet de rest. Het gevolg is dat Vespa’s en andere snorfietsen dit jaar massaal lijken te worden ingeruild.
Quinty Vossers (23) pakt dagelijks de fatbike om van haar huis naar de paardenstal te rijden. „Het is een alternatief voor de auto, maar je wordt er niet zo moe van.” Ook op internationale concoursen - de Doetinchemse doet aan dressuur rijden op hoog - gaat de fiets mee. „Dat zijn vaak grote terreinen met ook een stuk weiland of grindpaden waar je overheen moet. Met een elektrische step loop je dan meteen vast.”
Ze heeft haar fatbike niet verzekerd en stalt de fiets ook nog eens geregeld zonder die op slot te zetten. „Maar als ik naar de stad ga natuurlijk wel.” Haar naam staat op de fiets, ze heeft een speciaal vouwslot en ze maakt gebruik van een track-en-trace systeem. „In een app kan ik zien waar de fiets zich ergens bevindt. Ik denk dat dieven die gps net meteen verwijderen. Ik heb de app overigens pas één keer gebruikt: toen had mijn vader de fiets verplaatst, maar was hij vergeten waar die stond.”
Overal gestald
De keerzijde van de populariteit is dat de fiets ook bij dieven gewild is, merkt Muis. „Maar ligt dat aan deze specifieke fiets of aan diegene die erop zit?”, wijst hij op de veelal jonge doelgroep. „Die gaat er misschien lakser mee om. De fiets wordt ook anders gebruikt: om ermee naar school te gaan of naar het treinstation. Ze worden overal gestald. Dat is toch net wat anders dan bij de reguliere e-bike, waarbij mensen er een rondje mee fietsen en ’m veel minder uit het oog verliezen.”
Een nadeel van de fatbike is bovendien het ontbreken van een ringslot, waarmee je een normale fiets op slot kan zetten. Die past niet vanwege de dikke banden. Op het gebied van beveiliging valt sowieso een wereld te winnen. Muis wijst op het het vouwslot dat Quincy Vossers ook gebruikt. Dat zit vast aan de fatbike en daarmee kan hij gemakkelijk op slot worden gezet. Dan hoeft er niet te worden gesjouwd met losse kettingsloten.
Ook raadt Muis zijn klanten aan op een track-and-trace systeem te gebruiken. Als de fiets dan wordt gestolen, kun je dankzij de gps zien waar die mee naartoe wordt genomen. „Ik geloof niet dat de oplossing is dat we dit soort fietsen niet meer verzekeren. Je moet alleen meer nadenken over hoe je kunt voorkomen dat ze zoveel worden gestolen. Daar zul je iets mee moeten. Want de populariteit van de fatbike is zo enorm, dat ga je niet meer tegenhouden.”
Ik geloof niet dat de oplossing is dat we dit soort fietsen niet meer verzekeren. De populariteit is zo enorm, dat ga je niet meer tegenhouden.
Is er nog hoop als jouw fiets niet meer te verzekeren is? Zeker wel. In dit artikel lees je er alles over.
Reageren kan onderaan dit artikel. Alleen reacties voorzien van een volledige naam worden geplaatst. We doen dat omdat we een debat willen met mensen die staan voor wat ze zeggen, en daar dus ook hun naam bij zetten. Wie zijn naam nog moet invullen, kan dat doen door rechts bovenaan op onze site op ‘Login’ te klikken.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Aziatische koks worden verbannen uit de keuken: restaurants luiden noodklok
Vlaardingen -
PREMIUM
Er zijn drie belangrijke symptomen voor hartfalen: ‘Altijd sokrand in je benen hoort niet’
Elke dag overlijden er 22 mensen aan hartfalen. Wat hartfalen precies is, weet maar één op de vijf mensen. Daarom is het deze week De Nationale Hartfalen Week. Cardiologen Steven Chamuleau en Jozine ter Maaten geven antwoord op zeven vragen over hartfalen. ,,Als je als 50-jarige een trap op loopt en het benauwd hebt, dan is dat gek.’’ -
Neergestoken medewerker ggz-instelling Heerlen overleden: ‘Onze collega werkte vanuit haar hart’
De medewerker van een ggz-instelling in Heerlen die 15 april werd neergestoken, is dinsdag aan haar verwondingen overleden. Dat meldt de politie woensdagochtend.Heerlen -
PREMIUM
Instortingsgevaar? De Van Brienenoordbrug is ‘op leeftijd’, zegt Rijkswaterstaat, maar nog altijd veilig
Nee, de Van Brienenoordbrug staat niet op instorten, verzekeren ze bij Rijkswaterstaat. De burgemeesters van Rotterdam en Den Haag waarschuwen voor instortingsgevaar als niet snel wordt begonnen met de renovatie van de drukste brug van het land. Maar Rijkswaterstaat herkent zich hier niet in. ,,De brug kan veilig worden gebruikt.’’Rotterdam -
Zomerfruit en chocola zouden zonder bijen niet bestaan: zo help je deze insecten een handje
Het is dat bijen geen horloges dragen, anders zouden die op vijf voor twaalf staan. Voor hen, maar ook voor ons eigen hachje, is het daarom zaak om ze een handje te helpen. Want zomervruchten, chocola en notenrepen kunnen door bijensterfte zomaar tot de geschiedenis gaan behoren. Help de natuur een handje met je eigen insectenhotel. Wij leggen uit hoe je start.
-
PREMIUMGeldflaters
Tom wilde geen varken in soep: ‘Meisje haalde schouders op en zei dat we zelf besteld hadden’
-
-
-
Chaos Ter Apel afgestraft door Ombudsman in fel rapport: ‘Nieuw dieptepunt dreigt’
Overheidsinstanties hebben ‘onbehoorlijk en ongepast gehandeld’ tijdens de crisissituatie in de zomer van 2022 bij het aanmeldcentrum in Ter Apel. Aangeboden hulpmiddelen werden van asielzoekers afgepakt en burgers die hulp boden, werden gewaarschuwd voor arrestatie. De Nationale Ombudsman veroordeelt het handelen van de overheidsinstanties destijds in het rapport ‘Verboden hulp te bieden?’.Ter Apel -
Bizar: Kuikentjes steken A15 over, veroorzaken ongeluk tussen twee vrachtwagens en worden gered door politie
Elk leven is kostbaar, hoe klein dan ook. Dat bewijst het politieteam van West Betuwe donderdagavond: voor twaalf eendenkuikens zijn de agenten de snelweg op gerend, toen een moedereend met haar kleintjes de A15 overstak bij knooppunt Deil én vervolgens een ongeluk veroorzaakte tussen twee vrachtwagens.Tiel, Deil
-
PREMIUM
Prinsessen Beatrix, Irene en Margriet verkopen grond rond Paleis Soestdijk en hebben plannen voor nog een deal
Baarn, Soest -
Uitspraak: vee zonder schaduw in hete wei laten staan is mogelijk zelfs dierenmishandeling
Boeren die hun vee in de zomer bij hoge temperaturen zonder schaduw buiten laten lopen, overtreden de wet. Bij extreme hitte kan dat zelfs onder dierenmishandeling vallen. Dat is de strekking van de uitspraak in een zaak die Wakker Dier aanspande tegen de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). -
-
PREMIUMmet video
Bart rijdt met shovel muren omver en redt vijf paarden uit brandende schuur: ‘Was kantje boord’
Hazerswoude-Dorp
2 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerDolf HULSHOFF
Bart Termeer