Recordaantal problemen bij nieuwe auto's: "Je hoeft dit als consument niet te pikken"

Jaar na jaar worden er meer gebreken gesignaleerd bij nieuwe auto's, dat blijkt uit een grootschalige, Amerikaanse bevraging. Dat is vooral het gevolg van de toenemende elektrificatie en technologisering, zegt autojournalist Gert Verhoeven. Hij ziet dat grote merken steeds vaker auto's op de markt brengen met technologische snufjes die onvoldoende getest zijn.

Per 100 nieuwe auto's werden er dit voorjaar gemiddeld 192 problemen gemeld. Dat is een stuk hoger dan vorig jaar, toen er ook al een record genoteerd werd met 180 gebreken per 100 auto's, tegenover 162 in 2021. Dat blijkt uit de jaarlijkse, Amerikaanse Initial Quality Study.

Wat is de Initial Quality Studie?

Al 37 jaar lang peilt het Amerikaanse onderzoeksbureau J.D. Power naar de kwaliteit van nieuwe auto's van alle grote merken. Dit voorjaar bevroegen ze 93.380 eigenaren die via leasing met een auto van modeljaar 2023 reden.

Zij rapporteerden alle gebreken die zich voordeden in de eerste 90 dagen, gespreid over 223 parameters: gaande van falende lampjes en knopjes tot motorstoringen en problemen met veiligheidssystemen. Op basis daarvan werd per merk een score berekend van het gemiddeld aantal problemen per 100 verkochte wagens.

De studie bestudeert de Amerikaanse markt, maar wordt ook gezien als een goede graadmeter voor de kwaliteit van nieuwe auto's bij ons. Steeds meer zelfs, zegt autojournalist Gert Verhoeven. "De bevraging bevat een stijgend aantal elektrische en hybride auto's, en die modellen zijn vrijwel een-op-een dezelfde als bij ons."

Falende technologie

Maar net die toenemende elektrificatie verklaart volgens hem voor een groot deel de dalende kwaliteit. "Men zegt wel eens dat elektrische wagens nauwelijks nog stuk gaan omdat je in principe geen motorproblemen meer hebt, maar dat is larie en apekool. Bij elektronica heb je gewoon andere problemen."

"Dat komt vooral doordat wagens vandaag steeds meer elektronisch aangestuurd worden", zegt Verhoeven. "De vele knopjes van vroeger hebben plaatsgemaakt voor een groot elektronisch aanraakscherm dat alle functies bundelt. Die nieuwe technologie is handig, maar als daar iets mee misloopt, zijn de problemen vaak groter."

Nieuwe auto's worden steeds vaker elektronisch aangestuurd, maar die technologie blijkt niet altijd even betrouwbaar

Autojournalist Gert Verhoeven

En het loopt vaak mis. Uit de Initial Quality Study blijkt dat het aantal gebreken dat te maken heeft met "functies, bediening en displays" het sterkst stijgt, gevolgd door problemen met infotainmentsystemen (die bijvoorbeeld updates geven over het weer of files, maar ook toegang geven tot verschillende apps, soms met stembediening).

Maar ook niet-werkende gsm-laders en zelfs deurhendels blijken een bron van frustratie bij consumenten. Dat is volgens het onderzoeksbureau vooral het gevolg van de drang van autobouwers om elke eenvoudige basisfunctie te vervangen door hoogtechnologische snufjes, die niet altijd even betrouwbaar zijn.

Infotainmentsystemen en aanraakschermen in nieuwe auto's werken niet altijd naar behoren

De risico's van innovatie

Technologie blijkt de grote boosdoener. "En dat is ook zichtbaar in de ranglijst van autobouwers", zegt Verhoeven. "De meest hoogtechnologische merken blijken de meeste problemen te hebben."

Van de merken die bij ons het meest verkocht worden, scoren Volvo (250 problemen per 100 wagens), Volkswagen (249) en Audi (221) het slechtst. Onder meer Volkswagen gaat er op achteruit (19 gebreken per 100 wagens meer dan vorig jaar), vooral door problemen bij zijn nieuwe elektrische ID-reeks. Maar ook merken als Ford (+34), BMW (+27), Mazda (+23) en Toyota (+22) gaan er stevig op achteruit.

Nog slechter doen Tesla (257 problemen per 100 wagens) en Polestar (313) het. Zij nemen officieel niet deel aan het onderzoek, omdat ze in bepaalde Amerikaanse staten geen toestemming geven om de eigenaren te bevragen, maar J.D. Power zegt genoeg data te hebben om ook voor deze merken een score te berekenen.

Autojournalist Verhoeven slaat en zalft. "Het is te kort door de bocht om die merken daar helemaal op af te rekenen, want het zijn ook de merken die het meest innoveren en dat brengt uiteraard risico's met zich mee. Langs de andere kant: elektrische auto's zijn wel een heel stuk duurder dan diesel- of benzinewagens. Dan kan je je als klant toch de vraag stellen: hoef ik dat wel te pikken?"

Misbruik van software-updates

Zeker omdat de merken zelf boter op het hoofd hebben, volgens Verhoeven. De grootste problemen zijn immers softwareproblemen. "Eigenlijk is dat schandelijk. Constructeurs pakken vandaag uit met de vele draadloze updates die ze kunnen doen, maar vrij vertaald betekent dat dat er zaken op de markt gebracht worden die niet klaar zijn."

"Alles moet vandaag snel gaan", ziet hij. "Waar er vroeger soms 4 tot 5 jaar getest werd, brengt men nu producten die nog in ontwikkeling zijn al op de markt, om dan nadien softwarematig nog bij te sturen."

Constructeurs pakken vandaag uit met hun vele draadloze updates, maar vrij vertaald betekent dat vaak dat ze zaken op de markt brengen die niet klaar zijn

Autojournalist Gert Verhoeven

"Merken zeggen dan: we gaan hem gaandeweg nog verbeteren, om hem zuiniger en efficiënter te maken. Maar in de praktijk zien we dat 90 procent van de updates te maken hebben met het oplossen van problemen."

"Als het over navigatie, infotainment of andere gadgets gaat, kan je daar nog mee leven. Maar wanneer de bediening een probleem wordt, zien we dat mensen soms met de handen in het haar zitten omdat ze wachten op updates. Dat kan toch niet de bedoeling zijn."

Problemen met rijhulpsystemen

Een ander groot probleem zijn de rijhulpmiddelen. Daarbij is het aantal gesignaleerde problemen met bijna 2 meldingen per 100 wagens toegenomen. Vooral de rijbaanassistentie (7,2 problemen per 100 wagens) en het automatisch noodremsysteem (5 problemen per 100 wagens) blijkt vaak niet naar behoren te functioneren.

Dat heeft te maken met het systeem van de Euro NCAP-score, meent Verhoeven. Dat is een Europees systeem dat auto's sterren geeft op hun veiligheid. "Vroeger werden die vooral toegekend op basis van crashtests, maar de laatste jaren zien we dat dat geëvolueerd is naar een optelsom van elektronische rijhulpsystemen."

Rijhulpsystemen worden massaal toegevoegd, maar vaak onvoldoende getest of afgesteld per model

Autojournalist Gert Verhoeven

"Om een zo hoog mogelijke score te behalen, voegen merken vaak zoveel mogelijk van die rijhulpmiddelen toe. Omdat ze die technologieën halen bij externe leveranciers, zouden die eigenlijk uitgebreid getest en afgesteld moeten worden voor elk specifiek model, maar in de praktijk zien we dat dat veel te weinig gebeurt."

Het gevolg is dat ze vaak onvoldoende werken. "Dat is niet alleen storend, maar soms ook ronduit gevaarlijk", zegt Verhoeven. "Heel wat systemen schakel ik tegenwoordig zelfs permanent uit, en ook dat kan toch niet de bedoeling zijn."

Meest gelezen