Simone uit Haren kan niet zonder kek elektrisch stadsautootje: nooit meer in de file, nooit een rood stoplicht. Wij zetten 8 stadsautootjes op een rij

Simone van der Velden rijdt elke dag vanuit Haren naar Groningen met haar driewielige elektrische Carver.

Simone van der Velden rijdt elke dag vanuit Haren naar Groningen met haar driewielige elektrische Carver. Foto: DvhN

Overal makkelijk parkeren, geen helm en geen wegenbelasting. Kleine elektrische karretjes wordt een grote toekomst voorspeld. Wat kunnen die stadsautootjes met stekker, komen ze ook mee op het platteland, wat kosten ze én zijn ze veilig? We zetten acht van deze wagentjes voor u op een rij.

De nieuwe lichting elektrische vierwielertjes wordt gebruikt als boodschappenkar, om zelf naar school te gaan of als beschut alternatief voor de eveneens elektrische open bakfiets of stint om je kroost bij het plein af te zetten. En gewoon om ergens te komen. Dan blijkt zo’n karretje in de stad best handig. Je mag er mee over het brom/fietspad en op de rijbaan. Files bestaan dan niet meer en, als je een beetje handig bent, zelfs stoplichten kun je ontwijken door te switchen van de gewone weg naar brom/fietspad of andersom. Dat weet Simone van der Velden uit Haren, die dagelijks in zo’n wagentje - een Carver- rijdt.

In Groningen en Haren zie je ze steeds vaker. Toch valt het in het Noorden nog reuze mee. In Amsterdam veroorzaakte alleen al de verschijning van het stadsautootje Birò een nieuw soort parkeerplaag. Tot voor kort kon je dat veelvoorkomende vierwielige karretje op de hoofdstedelijke stoep stallen. Maar daar stak de gemeente Amsterdam een stokje voor. Hoe compact ook, een hele hoop van die Birò’s stonden voetgangers hinderlijk in de weg. Ook de Birò moet nu in het parkeervak in Mokum.

Een auto? Boeit ze niet

Birò is nog een relatief kleine producent van dit type voertuigjes. Maar inmiddels komen ook de grote automerken met eigen elektrische stadsautootjes. Ze mikken - behalve op het Birò-publiek - op nog een andere groep. Zo moeten de Citroën AMI, Opel Rocks-e de Fiat Topolino een groot deel van de Generatie Z aanspreken, jongeren die na 1996 zijn geboren en nu tussen de 12 en 26 jaar zijn.

Die generatie is heel anders dan hun ouders en opa’s en oma’s. Een auto? Boeit ze niet, of ze verwerpen het bezit van rijdend blik, omdat het slecht is voor moeder aarde. Voor merken als VW, Ford, en Peugeot is daarom het halen van steeds strengere klimaatdoelen niet eens de grootste zorg. Nee, het is die vermaledijde jeugd van tegenwoordig die de auto-industrie angst in boezemt, omdat voor de Generatie Z het rijden in een auto - laat staan in een eigen - verre van vanzelfsprekend is. De Generatie Z lijkt daardoor verloren voor de gevestigde merken, omdat ze (nog) niets met vier wielen hebben en vaak ook niet eens een rijbewijs. Dat laatste, een rijbewijs, is dan ook vaak niet nodig om in zo’n hip ogend karretje te rijden.

Al met 14 jaar op vier wielen

Met bijna knuffelbare karretjes als de AMI, in het Frans ‘vriend’ en een verwijzing naar een jaren zestig model, probeert Citroën jongeren weer verliefd te laten worden op een autootje. Opel poogt dat met de Rocks-e. Fiat verleidt met de Topolino, ook al een verwijzing naar de geschiedenis van blik op wielen.

Voor de meeste van deze elektrische wagentjes volstaat het bromfietsrijdiploma, dus vanaf je zestiende kun je er in sturen. Elders in Europa is dat al vanaf 14 jaar. Wettelijk gezien gaat het bij ons om een bromfiets, maar wordt het een brommobiel genoemd. Volgens de Nederlandse regels mag zo’n voertuigje niet harder dan 45 kilometer per uur kunnen en leeg maximaal 350 kilo wegen. Je mag er niet op het fietspad en niet op het voetpad mee rijden, wel tussen grote auto’s, bussen en trucks op de rijbaan of op het fiets/bromfietspad.

Maar hoe rijdt zo’n nieuwerwetse microcar eigenlijk? Van de Groningse Citroën-dealer die tegenwoordig Hedin Automotive heet, krijgen we een AMI mee, waarin de Fransen slim materiaal en dus gewichtsbesparende foefjes toepasten. Zo is alleen de bestuurdersstoel te verstellen, is je smartphone het infotainmentsysteem, open je de zijraampjes door ze omhoog te klappen (waardoor wel vaak de buitenspiegels opnieuw gesteld moeten worden). Achter het stuur zit een klein display, een schermpje waarop batterijvermogen en je snelheid is af te lezen.

‘Cool,’ ‘ooh lief’ of ‘kijk eens, wat leuk’

Die is dus maximaal 45 kilometer per uur. Wettelijk gezien is dat dus een brommobiel, maar er bromt niks. Het elektromotortje van 5,5 kiloWattmet dat 8 pk levert zoemt als een op hol geslagen bij.

Wie er over nadenkt om er een te kopen. Weet dit: Je moet wel tegen aandacht kunnen. Tijdens de proefrit door hartje Groningen trok het Playmobilachtige wagentje zeldzaam veel bekijks. Het ‘cool,’ ‘ooh lief’ of ‘kijk eens, wat leuk’ was niet van de lucht. Maar zelfs de AMI heb je natuurlijk vooral om van a naar b en eventueel weer terug te gaan. Dat gaat met de AMI met een koets van zacht ietsje meebuigend plastic prima. In de stad is de topsnelheid van 45 km/u ruim voldoende. Je komt op de gewone weg goed mee tussen het autoverkeer en op het brom/fietspad ben je zelfs de King of the road .

Van Stadskanaal naar de Stad vergt weliswaar enig geduld, maar de afstand valt binnen AMI’s actieradius van 75 kilometer. Opladen duurt 3 tot 4 uur en is simpel, er is een oprolbare snoer met stekker aan boord. Voor stadse ritjes zit het vrij hard, maar prima. Wie langer onderweg is kan overwegen een extra kussentje mee te nemen.

Het zou zomaar je nieuwe vriendje kunnen worden

Parkeren is ook daardoor makkelijk, en natuurlijk vanwege het compacte formaat, je hebt maar de helft van een vak nodig. Op de stoep mag het in Groningen officieel niet, omdat je vier wielen hebt. Maar of er wordt gehandhaafd als je je brommobiel niet hinderlijk in de weg op de stoep parkeert, dat is nog maar de vraag.

Ja, de AMI zou zomaar je nieuwe vriendje kunnen worden. Jammer is dat Citroën het wagentje niet aan haar Nederlandse dealers levert. Vraag is er wel naar. Daarom wordt het karretje via de grijze import vaak vanuit België hierheen gehaald. Daardoor is de AMI hier te lande nooit nagelnieuw te koop en is de prijs gek genoeg ook hoger dan nodig. Er staan er een kleine 50 te koop tussen de 7900 en bijna 13.000 euro.

Wat is er behalve de AMI nog meer en dan echt nieuw te koop qua stads wagentje en wat komt er nog aan?

Opel Rocks-e

De Opel Rocks-e is technisch gezien identiek aan de Citroën AMI, maar heeft alleen andere kleuren en is van binnen ook net ietsje anders. Het Opeltje is zelfs nieuw goedkoper dan zijn Franse vriendje: 8500 euro.

Birò

De Birò klinkt Frans, maar het is een Italiaans karretje. In Amsterdam doken er zoveel van op dat de gemeente in 2020 besloot dat je het wagentje niet meer -zoals een bromfiets - mocht parkeren op de stoep, maar alleen nog in een parkeervak. In ‘t Gooi rijden ook scholieren in een Birò. Die plaag heeft het Noorden nog niet bereikt, hoewel in Haren Birò’s kunnen worden gespot. De goedkoopste Birò kost 15.000 euro, is 1,03 meter breed en komt 100 kilometer op een volle (vaste) accu.

Carver

Simone van der Velden uit Haren rijdt elke dag met haar elektrisch aangedreven Carver van huis in Haren naar haar modezaak aan het Gedempte Zuiderdiep in Groningen. ,,Toen ik mijn tijdelijke gehandicaptenparkeerkaart weer mocht inleveren, want ik ben gelukkig beter, schrok ik me de tandjes van de hoge parkeerkosten in Stad. Een snelle rekensom wees uit dat ik voor hetzelfde geld beter iets anders kon fixen. Mijn ‘Carvy’ swingt geruisloos door de bochten, vooral de rotondes zijn leuk. Het rijdt spectaculair, als in een achtbaan. Vooral omdat je met Carver bijna ‘plat’ door een bocht kunt. We zijn een attractie, mensen lachen en zwaaien. En ik zwaai terug. Blij dat ik rij, wegenbelastingvrij, parkeerkostenloos en 100 procent elektrisch. Ideaal”, zegt ze. ,,En, ik mag ‘m op de stoep als een scooter parkeren, omdat de Carver drie wielen heeft.” De Carver kan inderdaad probleemloos tot een hoek van 30 procent kantelen. De driewieler houdt het midden tussen een scooter en een vliegtuigje zonder vleugels waar je met zijn tweeën achter elkaar kunt zitten. Volgeladen kun je er 100 kilometer mee. Maar, dat lukt je niet met maximale laadgewicht van 500 kilogram, ofwel de Carver de bestuurder en een passagier. Bijzonder, de Carver wordt in Leeuwarden gebouwd. Het instap-model kost 11.000 euro.

Canta

De eerste modellen van het Nederlandse merk Canta deden heel erg zeer aan je ogen. Eigenlijk was het een invalidenwagentje. De kar is ook zo ontworpen dat je het kunt besturen vanuit een rolstoel. Toch zag je ook validen gek genoeg en best vaak in Amsterdam én op het platteland rondrijden in de lompe bijna trapezium vormgegeven voertuigjes. De Canta 2 is wat ronder, maar een knap wagentje is het nog steeds niet. Je kunt zelf kiezen of je een elektrische of benzine-versie wil. De fossiele Canta komt op een vol tankje iets meer dan 200 kilometer en kost 16 mille. Aan de stekkeruitvoering hangt een prijskaartje van 22 mille.

Evetta

We verheugen ons stiekem een beetje op de nog voor het eind dit jaar voorspelde komst van Evetta. Dat is geen Duitse vamp, maar een wagentje van net geen 2,5 meter dat duidelijk is geïnspireerd op de BMW Isetta uit de jaren vijftig. De deur opent namelijk net als bij de Isetta aan de voorkant. Maker van het nieuwe EV’tje is Electric Brands. Eigenlijk is de Evetta helemaal geen brommobiel. Ondanks haar bescheiden krachtbron haalt ze een topsnelheid van liefst 90 kilometer per uur. Een volle accu is goed voor 240 km. In autobladen wordt beweerd dat Evetta eind dit jaar voor net geen 20.000 euro te koop is en straks ook in Nederland leverbaar is via bestaande autobedrijven verspreid door het land.

Squad Solar City Car

Nog meer Nederlandse waar: de Squad Solar City Car. Dat is een net twee meter metend stadsautootje voor twee mensen en wat bagage en voor wie de bakfiets beu is. Bijzondere aan de Squad Solar is dat het zonnepanelen op het dak heeft, waardoor de actieradius groter wordt. Tenminste, als de zon schijnt. Op een volle batterij haal je 100 kilometer. Squad Solar wil eind dit jaar de eerste microcars verkopen, ze mikken op een prijs van rond de 8.500 euro.

Fiat Topolino

Fiat komt eind dit of begin volgend jaar met de Topolino, het is de Italiaanse snit van het Citroën-bakje. Daardoor ziet de Topolino, dat muisje betekent, er toch net iets anders uit dan de AMI of de Rocks-e. Schattig is het reiskoffertje op de achterkant. Er komt ook een open versie van, zonder portieren. Voor de uitvoering met twee deuren kan zijn muisje opleuken met stickers met een houtpatroon en de stoelhoezen zijn ook als strandlaken te gebruiken. De prijs zal vergelijkbaar zijn met die van de Opel Rocks-e en de Citroën AMI, rond de 9000 à 10.000 euro. Kortom, het Birò-tje heeft al geduchte concurrentie en krijgt vanuit de laars nog meer.

Wat is wettelijk een brommobiel en hoe veilig of onveilig zijn ze?

Een brommobiel is feitelijk gewoon een bromfiets met meestal vier wielen, hoewel exemplaren met drie ook voorkomen, en een gesloten carrosserie. In 2022 waren er volgens het CBS ruim 20.000 brommobielen in Nederland. Om er op de openbare weg in te rijden heb je minimaal een AM4-rijbewijs nodig. Dat is een bromfietstheorie-examen uitgebreid met een praktijkexamen voor brommobielen. Een gewoon autorijbewijs is ook voldoende.

Volgens het Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) is over het aantal verkeersdoden onder inzittenden van brommobielen en de ongevalsomstandigheden geen betrouwbare informatie beschikbaar. Maar, zo vinden de experts, ,,de botsveiligheid van brommobielen is slecht, onder andere vanwege een maximumgewicht van 350 kilogram, in combinatie met de soms aanzienlijke snelheidsverschillen met het overige verkeer. Ook zijn bepaalde - vooral de nieuwere modernere - modellen brommobielen slecht te onderscheiden van ‘gewone’ kleine stadsauto’s, en dus slecht herkenbaar.”

Er dreigt nog een gevaar, vinden ze bij de SWOV. Soms geven oudere automobilisten hun gewone autorijbewijs B op om in plaats van met een personenauto, dan maar met een brommobiel rond te rijden. Hun gedachte is dat zo’n brommobiel langzamer rijdt, ook niet op auto(snel)wegen komt en daarom veiliger aanvoelt. Nou, die logica gaat niet helemaal op, vinden ze bij de SWOV. ,, Er is geen vergelijkend onderzoek gedaan naar het ongevalsrisico van oudere verkeersdeelnemers als bestuurder van een personenauto en als bestuurder van een brommobiel. Maar over het algemeen vinden experts dat als iemand niet meer veilig kan autorijden, hij ook niet meer veilig in een brommobiel kan rijden . Het besturen van een brommobiel lijkt in veel opzichten namelijk op dat van een personenauto, zeker bij het rijden in de bebouwde kom.”

Bovendien meldt het SWOV dat het rijden in een brommobiel eigenlijk nog lastiger is omdat de wegomgeving, verkeerssituatie en voertuigkenmerken juist nog hogere taakeisen stellen aan bestuurders van brommobielen. ,, Daar komt bij dat als er een ongeluk mee gebeurt, de lichamelijke gevolgen voor de (oudere) bestuurder van een brommobiel vanwege de slechte botsveiligheid veel ernstiger zijn dan als diezelfde bestuurder in een personenauto had gezeten.”

Plus en min in het kort

+

Vlot, wendbaar, makkelijk te besturen en beschut tegen weer en wind

Elektrisch, dus geen uitstoot

De Opel Rocks-e is niet eens zoveel duurder dan een open elektrische bakfiets

Geen rijbewijs nodig

Geen wegenbelasting

Geen helm


-

Niet voor lange afstanden, zoals vakantie

Maximaal twee personen

Vervanger van afstanden die je normaal fietste of wandelde