Veerdiensten nemen geen extra maatregelen voor vervoer elektrisch auto's na scheepsbrand

De rokende Fremantle Highway
De rokende Fremantle Highway © Rijkswaterstaat
Wagenborg Passagiersdiensten en AG Ems Borkumlijn nemen geen extra maatregelen voor het vervoeren van elektrische voertuigen na de scheepsbrand bij Ameland.
Wagenborg Passagiersdiensten zal geen elektrische auto's weigeren, zegt directeur Ger van Langen. Als verantwoordelijke rederij voor onder andere de overtocht van Lauwersoog naar Schiermonnikoog, vervoeren ze wat er op de Nederlandse autowegen is toegestaan. ‘Die afspraak is gemaakt met andere veerdiensten. Dus wat er op de weg mag rijden, dat vervoeren wij.’
De rederij ziet momenteel geen reden om het transport van elektrische voertuigen aan te passen, aangezien er al een aantal regels van toepassing is. Het laden van elektrische auto's aan boord is niet toegestaan. ‘Daarnaast moeten beschadigde elektrische auto's vergezeld gaan van een verklaring waarin bevestigd wordt dat er geen schade is aan de installatie voordat ze worden aangeboden voor vervoer’, legt Van Langen uit. Als schade aan de buitenkant zichtbaar is, dan kan om de verklaring gevraagd worden.
De boot naar Schiermonnikoog
De boot naar Schiermonnikoog © Jeroen Berkenbosch/RTV Noord
AG Ems vindt de scheepsbrand vooralsnog ook geen aanleiding om extra maatregelen te nemen. De rederij verzorgt onder andere de overtocht van de Eemshaven naar Borkum en vervoert daarbij ook voertuigen, waaronder elektrische.
‘Wij werken niet met een verklaring voor elektrische auto's. Dat is haast niet te controleren. De meeste schade is namelijk niet zichtbaar aan de buitenkant; die bevindt zich onder de motorkap’, legt adjunct-directeur Rolf Bouwman uit. ‘Laten we niet vergeten dat zelfs brandstofauto's, zoals benzine- en dieselauto's, ook in brand kunnen vliegen. Die vliegen zelfs nog wat vaker in brand dan een elektrische auto.’

Alert blijven

Beide rederijen laten weten dat ze continu de gebeurtenissen aan boord van hun schepen in de gaten houden. 'Wij houden altijd nauwlettend in de gaten wat er op het autodek gebeurt’, legt Bouwman uit. ‘Bovendien is er een sprinklerinstallatie aanwezig die automatisch in werking treedt bij brand. Met een overtocht van slechts drie kwartier zijn we ook vlot bij de vaste wal, waardoor hulpdiensten ons snel kunnen bereiken.’
Ook Wagenborg is met hun schip drie kwartier onderweg en dus dichtbij een haven. 'Verder hebben wij open dekken dus kunnen we makkelijk bij een brandende auto komen', legt Van Langen uit.

Voorzorgsmaatregelen

AG Ems heeft onlangs een oefening gehad met de brandweer en de KNRM, waarbij ze verschillende scenario's hebben geoefend, waaronder een brand aan boord en een eventuele evacuatie van passagiers. ‘Bijzonder toevallig dat we dat net hebben gehad, zou ik bijna willen zeggen’, zegt Bouwman.
Een van de veerboten van de Borkumlijn
Een van de veerboten van de Borkumlijn © Jannes Wiersema/Groningen in Beeld
‘We houden ons wel bezig met dat soort scenario's, dat auto’s in brand kunnen vliegen. Het is van cruciaal belang voor ons en de hulpdiensten om te begrijpen wat er komt kijken bij het blussen van een brand aan boord van het schip en om vertrouwd te zijn met de indeling van het schip’, aldus Bouwman. ‘Dan sta je eigenlijk dus al met 1-0 voor. Het wil niet zeggen dat je daarmee de problemen oplost, maar je kunt sneller en effectiever handelen.'
AG Ems en Wagenborg Passagiersdiensten blijven de ontwikkelingen op de Noordzee, ook met betrekking tot het vervoer van elektrische auto's, nauwlettend volgen.
Binnen de internationale scheepvaartorganisatie (IMO) is er al een werkgroep opgericht om nauwkeurig te onderzoeken hoe het risico van elektrische auto's aan boord moet worden aangepakt. De Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) vindt het belangrijk binnen de IMO goed uit te zoeken of de huidige regelgeving voor onder andere brandbestrijding en veiligheid nog afdoende is.
'Als blijkt dat extra maatregelen nodig zijn, zullen wij die onmiddellijk toepassen', aldus Van Langen.

Huidige situatie

Volgens Rijkswaterstaat ligt de Fremantle Highway momenteel ‘redelijk stabiel’ ten noorden van Terschelling. Woordvoerder Edwin de Feijter meldt dat de rookontwikkeling afneemt en dat de temperatuur daalt, wat erop lijkt te wijzen dat de brand aan het afnemen is.
Het feit dat er meer elektrische auto's aan boord zijn dan aanvankelijk gedacht, heeft geen invloed op de wijze waarop de bluswerkzaamheden nu worden uitgevoerd. ‘Wat we doen is natuurlijk gewoon heel nauwlettend in de gaten houden wat er ter plaatse gebeurt en wat we zien. En wat we waarnemen, is dat de rookontwikkeling aan het afnemen is’, zegt De Feijter. Warmtecamera's houden de temperatuur van het schip in de gaten.
Er wordt momenteel gewerkt aan een plan voor een verbeterde sleep verbinding. Om dit plan uit te voeren, zouden er mensen aan boord van het schip moeten gaan. Dat is nog niet mogelijk.
Op foto's lijkt het alsof er gaten in het schip zitten, maar zowel Rijkswaterstaat als de Kustwacht bevestigen dat dit niet het geval is. 'Gelukkig niet, het gaat vooral om afbladderende verf,' aldus beide instanties.
De Kustwacht heeft al eerder aangegeven dat ze verwachten nog dagen, en mogelijk zelfs weken, bezig te zijn.