Politici wroeten feilloos in jouw kiezers-dna
Nooit eerder speelden sociale media zo'n grote rol bij de verkiezingen. Door slimme trucjes kunnen campagneteams gericht en ongefilterd hun boodschap aan de kiezer kwijt. Big brother is watching you en wil jouw rode potlood beïnvloeden.
Als ze op tijd gas hadden gegeven, was de campagne een stuk goedkoper geweest. Nu moeten ze advertenties kopen
In het deel van het Tweede Kamergebouw waar de VVD huist, hangt op de zolderverdieping het bordje 'Online Team'. Op de plek waar de weggestuurde VVD'er Rita Verdonk ooit haar Kamerwerk deed, werken nu jongeren aan de internetcampagne van de liberalen. Een zenuwachtige jongen in hipstertui - 'Ik ben heel druk' - verwijst voor alle vragen naar de VVD-woordvoerder. Die is evenmin loslippig: ,,Je moet niet teveel zeggen over een campagne als die nog bezig is.''
Het maakt duidelijk dat sociale media meer dan ooit een factor zijn bij verkiezingen. Kijk naar de Verenigde Staten, waar president Donald Trump stelt dat sociale media hem hebben geholpen de verkiezingen te winnen. Kan dat in ons land ook?
Wie het in Nederland heeft over sociale media en de verkiezingscampagne, heeft het vooral over Facebook. Ruim 10 miljoen Nederlanders hebben een account. Als zij een pagina van een politieke partij 'liken', duiken berichten en filmpjes op in hun tijdlijn. ,,Als ze op tijd gas hadden gegeven, was de campagne een stuk goedkoper geweest'', concludeert sociale media-analist Jaap van Zessen van het AD. ,,Nu moeten ze advertenties kopen."
Toch is de kans groot dat u ook filmpjes van PvdA, VVD of GroenLinks in uw tijdlijn ziet opduiken, zónder dat u die partijen een goedkeurend duimpje hebt gegeven. De partijen betalen Facebook om hun berichten te laten zien. Maar er is nog een derde manier om te zorgen dat de Facebookboodschap wordt verspreid, weet socioloog Niels Spierings, die aan de Radboud Universiteit Nijmegen onderzoek doet naar sociale media in de Nederlandse politiek.
,,De black box van Facebook. Niemand behalve Facebook zelf weet precies hoe het werkt, maar op basis van jouw gedrag op de site, je interesses, je vriendenkring en hun kenmerken - het zijn wel duizenden factoren - bepaalt Facebook wat je te zien krijgt. Partijen bereiken zo de kring van mensen om jouw harde kern heen'', legt Spierings uit. En dat zijn vaak de zwevende kiezers, precies de groep die de politieke partijen willen bereiken.
Die zijn niet alleen overgeleverd aan de algoritmen van Facebook. Er komt ook microtargeting bij kijken. De Amsterdamse Stichting Politieke Academie kan vaststellen waar mensen wonen die willen stemmen op jouw partij. Op postcodeniveau. Zo zorg je als partij dat jouw boodschap alleen terechtkomt bij degenen die daar ook ontvankelijk voor zijn.
Dat gebeurt met behulp van big data, legt voorzitter Frank van Dalen uit, het koppelen van grote databestanden. ,,Wij gebruiken onder andere gegevens van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), het Kadaster en verkiezingsuitslagen." Daarmee kan Van Dalen het 'kiezers-dna' bepalen. ,,Een VVD'er in Eindhoven is anders dan een VVD'er in Noordwijk.''
Selectie
Dat is niet alleen handig als je langs de deuren gaat om te flyeren - het hofje wel, het flatgebouw niet - maar je kunt met die kennis vervolgens op Facebook een selectie op postcode te maken. De boodschap over hypotheekrenteaftrek kan dan worden gericht op een jong gezin, in een andere wijk op singles en in weer een andere regio op tweeverdieners. Eén boodschap, toegesneden op de individuele kiezer.
Ongefilterd
Aan het gebruik van sociale media kleven voor de politieke partijen zo alleen maar voordelen. Ze kunnen ongefilterd hun boodschap kwijt aan de kiezer. Geen overbodige luxe nu kiezers minder de krant lezen en de tv steeds vaker verruilen voor Netflix. Bij vragen of opmerkingen zit per partij een team klaar om kiezers antwoord te geven. Niet in ambtenarentaal, maar licht en informeel van toon - alsof het je eigen vrienden zijn.
Toch kunnen de partijen niet helemaal zonder de traditionele media, zegt socioloog Spierings. Zo voert Geert Wilders bijna alleen campagne op Twitter, waar hij bijna 800.000 volgers heeft. Zo bereikt hij niet al zijn potentiële kiezers. ,,Maar zijn tweets worden overal overgenomen. En daarmee bereikt hij het grote publiek dat hij wil bereiken.''
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
update
Aangifte Wilders tegen Timmermans bevat paginalange onderbouwing: ‘Dit is opruiing’
-
PREMIUM
Nicolien van Vroonhoven (NSC): ‘We willen van drie naar twee zenders’
De publieke omroep moet op de schop, vindt een meerderheid van de Tweede Kamer. Maar hoe? Daarover debatteert de kamer donderdag. De inzet van NSC-Kamerlid Nicolien van Vroonhoven is om in elk geval niet te bezuinigen. -
PREMIUMMet video
Experts delen hun tips om lastminute zomerfit te worden: 'Stop 2 weken met alle suikers’
Eindelijk mooi weer op komst! Alleen: hoe zit jij in je vel? Moet er nog wel het een en ander gebeuren? Wie nú in actie komt, is nog op tijd om de winterkilo’s aan te pakken. Twee experts delen hun beste tips en oefeningen voor billen, buik en armen. ,,Stop met alle suikers en doe drie keer in de week krachttraining.’’ -
1
Mestcrisis is nieuwe splijtzwam in de formatie: ‘Is de BBB er nou voor de boeren of niet?’
Hoe komt Nederland uit de mestcrisis? Het antwoord op die vraag leidt tot flinke spanningen tussen de formerende partijen. Zeker nu LTO Nederland ineens vóór een vorm van krimp van de veestapel is. Want wat gaat BBB nu doen? ,,Als we niets doen, kunnen boeren hun veestapel niet eens meer betálen.” -
PREMIUMhuisarts vertelt
Tom (27) heeft een nieuwe vriendin en plots spelen zijn prikkelbare darmen weer op
Bij Tom spelen zijn prikkelbare darmen weer op. Spanningen zijn de boosdoener, maar waar die vandaan komen, is hem een raadsel. Zijn vriendin geeft onbedoeld toch een hint.
-
PREMIUMhaagse zaken
Wilders en Omtzigt zullen figuren à la Hugo de Jonge straks hard nodig hebben in hun kabinet
-
-
-
‘Met spoed’ 12.000 asielbedden nodig, COA weet het ook niet meer: ‘Alternatieven? Roep ze maar!’
Tot 1 juli zijn er 12.000 opvangplekken voor asielzoekers nodig. Gemeenten moeten ‘met spoed’ 5000 van die bedden creëren. Ook wordt in elke provincie grond van het Rijk beschikbaar gesteld waarop tijdelijke ‘grote’ tentenkampen gebouwd gaan worden. Per ‘paviljoen’ moet daar plek zijn voor zo’n 500 asielzoekers. Opvangorganisatie COA zegt geen alternatieven meer te hebben. -
PREMIUM
Timmermans stelt formatiedeadline aan rechtse onderhandelaars: vóór 1 juni moeten ze eruit zijn
GroenLinks-PvdA-leider Frans Timmermans stelt een harde deadline voor de vier rechtse partijen. ,,Als PVV, VVD, NSC en BBB er op 1 juni niet uit zijn, moeten ze naar alternatieven kijken. Niet naar nieuwe verkiezingen.” Timmermans wil zelf pas aan tafel als VVD en NSC serieus met hem willen praten.
-
PREMIUMDubbelinterview
Ook broer van Hugo de Jonge zit in de vaccinaties: ‘Marien had echt last van haatberichten’
-
Renovatie Binnenhof is ‘nachtmerrie’: hoe acht eeuwen achterstallig onderhoud zorgt voor prijskaartje van 2 miljard
De renovatie van het Binnenhof is een hoofdpijndossier van jewelste aan het worden. Het project is jaren vertraagd en het prijskaartje is verviervoudigd tot 2 miljard euro. Maar voordat minister De Jonge dat bedrag dinsdag openbaarde, stuurde hij journalisten eerst langs loszittende muren, onveilige plafonds en instabiele houten trappen. ,,De staat van het gebouw is ongelooflijk veel slechter dan we dachten.” -
-
Kabinet negeert motie om transgenderwet in te trekken