Winkels adverteren vaak met flinke kortingen, maar in een aantal gevallen is dat een korting op een adviesprijs. Die adviesprijs kan een winkel zelf bepalen en is vaak nooit de werkelijke verkoopprijs geweest.
Zo zag de Consumentenbond dat fabrikanten van wasmiddelen op bol.com adverteerden met 70 procent korting. Maar daarbij vermeldden producenten Henkel en Unilever niet dat het gaat om een korting op een zeer hoge adviesprijs, die bovendien nooit de prijs is geweest die klanten daadwerkelijk voor het product hoefden te betalen.
Verder zag de bond dat drogisterijketen Kruidvat adverteerde met een airco voor 189,99 euro, wat ongeveer de helft is van de adviesprijs van 374,99 euro. Maar op de site van de fabrikant bleek de adviesprijs maar 179,99 euro te zijn. De prijs bij de drogist zat daar in werkelijkheid dus 10 euro boven. Volgens Kruidvat was het een fout van de fabrikant die inmiddels is hersteld.
Sinds begin dit jaar zijn er nieuwe regels voor van-voor-aanbiedingen. Volgens die regels moet bij die kortingsacties de 'van'-prijs de laagste prijs zijn die het product in de afgelopen dertig dagen heeft gekost. Dit moet voorkomen dat winkeliers hun prijzen vlak voor een kortingsactie verhogen, om die hoge prijs vervolgens te gebruiken om te zeggen dat je bijvoorbeeld 50 procent korting krijgt.
Maar met adviesprijzen worden die regels omzeild, tot grote irritatie van de Consumentenbond. "Schermen met adviesprijzen is je reinste onzin. Die prijzen worden vrijwel nooit gerekend en zijn ook niet relevant voor consumenten." De bond wil daarom dat er ook regels komen voor adviesprijzen.