Arnhem en omstreken

Aan urgentie bij sociale huur hangt soms flink prijskaartje: 'Kwalijk en oneerlijk'

Er zijn lange wachtlijsten voor sociale huurwoningen. Foto ter illustratie.
Er zijn lange wachtlijsten voor sociale huurwoningen. Foto ter illustratie. © ANP
ARNHEM - Mensen die met spoed een sociale woning zoeken, moeten voor een urgentie aanvraag soms een fiks bedrag neerleggen. Dat bedrag kan in sommige gemeentes oplopen tot ruim honderd euro, blijkt uit een inventarisatie door Omroep Gelderland. Experts maken zich zorgen over de gevolgen van dit beleid. 'Oneerlijk en kwalijk', zegt één van hen.
Een voorbeeld: bij een relatiebreuk waarbij je plotseling op straat komt te staan en er geen geld of mogelijkheid is voor een andere oplossing, dan kun je in aanmerking komen voor urgentie. Financiële problemen of niet, instanties vragen flinke geldbedragen voor de urgentie aanvraag. Dat verschilt per gemeente. Waar je in Doetinchem niets hoeft te betalen, ben je in veel gemeenten in het Rivierengebied zo'n 117 euro lichter. Winterswijk en Oost-Gelre kennen geen urgentieaanvragen.
Kijk op de onderstaande kaart hoe het in jouw gemeente is geregeld:

Oneerlijk en kwalijk

‘’Het voelt heel oneerlijk dat dit bedrag per gemeente verschilt. Daarnaast is het heel kwalijk om deze groep, die al veel stress ervaart, ook nog met deze betaling op te schepen’’, aldus socioloog Jansje van Middendorp van de Radboud Universiteit. ‘’Mensen die urgentie aanvragen, zitten in een moeilijke situatie. Die groep moet het juist zo makkelijk mogelijk worden gemaakt. Een aanvraag voor urgentie is te zien als een alarmbel om iemand persoonlijke hulp aan te bieden en ze wegwijs te maken in de te nemen stappen.’’
Het is heel kwalijk om deze groep, die al veel stress ervaart, ook nog met deze betaling op te schepen.
Jansje van Middendorp, onderzoeker Radboud Universiteit

Geldbedrag als drempel

Drempelverhoging is de reden dat mensen moeten betalen voor het indienen van een urgentie aanvraag, constateert hoogleraar woningbouw Peter Boelhouwer van de TU Delft. Door een geldbedrag te vragen, stroomt de mailbox niet vol met onjuiste aanvragen. Boelhouwer is van mening dat dit anders kan: ‘'Goede voorlichting over aanvragen zou ook het aantal aanvragen kunnen beperken.’’
Een urgentieaanvraag brengt een hoop papierwerk met zich mee.
Een urgentieaanvraag brengt een hoop papierwerk met zich mee. © Omroep Gelderland
Enserve-directeur Karel Blom, die woningcoöperaties adviseert in woonruimteverdeling, erkent dat het geldbedrag is bedoeld om goede aanvragen binnen te krijgen, maar voegt toe dat het ook voor een deel de kosten dekt die horen bij het verwerken van deze aanvragen.

Geen garanties

Het betaalde bedrag biedt geen enkele garantie dat de aanvrager ook daadwerkelijk urgentie krijgt. In geen van de uitkomsten wordt het geldbedrag teruggestort. Het niet verkrijgen van een urgentieverklaring kan ook nog eens per gemeente anders worden behandeld. Dit betekent in de praktijk dat een individu in Nijmegen geen urgentie krijgt, maar in Harderwijk wel met spoed geholpen kan worden. ‘’Het ministerie is bezig met het opzetten van landelijk beleid. Dit om overal met dezelfde criteria wel of niet een verklaring te geven. De gevraagde bedragen zullen nog wel per gemeente bepaald worden’’, aldus Boelhouwer.
''Dit wetsvoorstel creëert hiermee meer kansengelijkheid in de huisvesting van mensen uit deze groepen die dringend een woning nodig hebben en waarvan het niet huisvesten grote maatschappelijke impact heeft", reageert woningbouwminister Huge de Jonge bij monde van zijn woordvoerder.

Wanneer krijg je urgentie?
Sociale huurwoning worden per gemeente anders toegewezen. Via een wachtlijst of lotingsysteem zijn de meest voorkomende manieren. Mensen met urgentie krijgen voorrang op dit systeem. Mensen die baat hebben bij een urgentieverklaring zijn daklozen, personen die uit een blijf van mijn lijf-huis komen, mensen die gaan of willen scheiden en nog een aantal urgente zaken. Ook mensen met medische noodzaak en statushouders krijgen urgentie.

Deel jouw verhaal

Wat is jouw ervaring met een urgentieaanvraag voor een huurhuis? Deel jouw verhaal en mail naar wonen@gld.nl.