LC-debat: Aanval op GroenLinks om plan rekeningrijden

Kandidaat-Kamerlid Isabelle Diks van GroenLinks kreeg tijdens het LC-debat de wind van voren van collega-politici op het plan om het rekeningrijden in te voeren.

Het plan om autogebruikers zwaarder te belasten helpt misschien om files in de Randstad op te lossen, maar jaagt autogebruikers ongevraagd op het Friese platteland op kosten, stelden onder meer Harry van der Molen (CDA) en Aukje de Vries (VVD). In Friesland staat niet op elke plek en elk moment een alternatief (openbaar) vervoersmiddel klaar, stelden ze. Bovendien, Friezen hoeven geen Randstedelijk fileprobleem op te lossen.

Vraag uit publiek

GroenLinks wil autorijden zwaarder belasten. Mensen die buiten de spits reizen, in rustige gebieden of met een schone elektrische of hybride auto, betalen minder dan mensen die in de spits reizen, in drukke gebieden of met vervuilende auto’s, zo redeneert de partij. Ook moet de kilometerheffing terugkomen. De gebruiker betaalt, in plaats van de bezitter, vindt GroenLinks.

GroenLinks-kandidaat Isabelle Diks, nu wethouder in Leeuwarden, reageerde tijdens het LC-debat in Stiens op een vraag van een LC-lezer die op het Friese platteland woont en afhankelijk is van haar auto. Zij maakt zich zorgen of zich ze met het plan van GroenLinks nog wel met haar auto kan verplaatsen en wat het haar extra gaat kosten.  

,,Er zijn ook andere manieren om je te verplaatsen’’, antwoordde Diks. Diks doelde op hybride auto’s en openbaar vervoersmiddelen.
Het standpunt van Diks kwam op gehoon te staan van andere politieke partijen.

'Problemen van elders'

Jacques Monasch (Nieuwe Wegen) vond dat Diks de mevrouw ,,niet op de fiets’’ naar huis kon sturen. ,,U jaagt mensen op het platteland op kosten.’’ Harry van der Molen van het CDA is fel tegen het plan. ,,We hoeven niet elke auto van een kastje te voorzien om de files in Amsterdam op te lossen.’’

Aukje de Vries (VVD) noemde het plan onredelijk, omdat de problemen zich niet voordoen in Friesland, terwijl ook de Friese autogebruiker extra moet betalen om een Randstedelijk probleem op te lossen. ,,Bovendien betalen autogebruikers al per kilometer via de accijnzen op brandstof.’’