Is ‘lelijke gravin’ op beroemd Vlaams schilderij eigenlijk een travestiet?
In de volksmond staat het schilderij te boek als ‘De lelijke gravin’. Maar portretteerde de Vlaamse schilder Quinten Matsijs in 1513 wel een vrouw? Ruim vijf eeuwen later gaat het werk opnieuw volop over de tongen. En kunstkenner Emma Capron is er zeker van: het gaat zo goed als zeker om een travestiet.
Nee, moeders mooiste is ze niet, met haar vervormde gezicht, kalende hoofd en gerimpelde boezem. Maar het is wel zeer knap geschilderd, onder meer met een indrukwekkende driedimensionaliteit bij de sluier. Het portretwerk in olieverf van de Vlaamse schilder Quinten Matsijs (1466-1530) kreeg de naam ‘Portret van een groteske vrouw’, maar is in de volksmond dus beter bekend als ‘De lelijke gravin’. Ze hangt in The National Gallery in Londen en is onder bezoekers erg populair vanwege haar opvallende uiterlijk.
Alice in Wonderland
Die ‘titel’ van lelijke gravin kreeg de beschilderde dame nadat haar afbeelding 150 jaar geleden de inspiratiebron bleek voor Sir John Tenniel. Hij maakte de illustraties voor ‘Alice in Wonderland’ en zijn tekening van de gravin in dit wereldberoemde boek lijkt verdácht veel op de bijzondere vrouw van Matsijs.
“Zij is zo goed als zeker een hij”
Matsijs schilderde veel religieuze afbeeldingen, maar volgens Emma Capron, expert op het gebied van de Renaissance, was de Vlaming ook dol op carnaval. Capron is de curator van de nieuwe expositie ‘The ugly Duchess: Beauty and Satire in the Renaissance’ , die vorige week werd geopend in The National Gallery.
Caprin zegt in de Britse krant ‘The Guardian’ dat Matsijs geen vrouw, maar een als vrouw verklede man heeft geschilderd. Een travestiet. “Ja, zij is zo goed als zeker een hij. Het past in het beeld dat Matsijs was geïnteresseerd in carnaval, het feest waarbij mannen soms ook als vrouwen verkleed gaan. Waarschijnlijk is het werk gebaseerd op een fantasiefiguur. Het gezicht en de schouders zijn erg mannelijk, in tegenstelling tot de borsten. Die boezem is zo goed als zeker ontsproten uit Matsijs’ fantasie.”
Of toch een ziekte?
Tot nu toe was er de theorie dat de oude vrouw mogelijks leed aan een ziekte die haar botten aantastte. Medici dachten aan de ziekte van Paget, een ontsteking waardoor botten vervormen. In 2008 concludeerde Michael Baum, voormalig professor chirurgie aan een Londense universiteit, dat de lelijke gravin inderdaad leed aan voorgenoemde ziekte, waardoor onder meer haar neus omhoog kwam te staan en die ook haar kin, voorhoofd en sleutelbeenderen vervormde.
Capron is het daar niet mee eens. “Volgens mij is dit geen Paget of een andere ziekte. Ik heb ook twijfels of het portret op een bepaald individu is gebaseerd. Het is de wereld op z'n kop, mannen die zich voordoen als vrouwen van stand. Ik zie het vooral als een satirisch werk. Dat was niet uitzonderlijk tijdens de Renaissance.’’
De Nederlandse kunsthistoricus Frans Henk Hoekstra zegt dat carnaval en andere ‘dwaze’ onderwerpen in de 16e eeuw veel voorkomen in Vlaamse kunst. “Voorbeelden van verklede mannen als vrouwen ken ik niet meteen. Verkleedpartijen komen ook voor, of dat toen met onze huidige definitie met travestie te maken heeft, durf ik niet te zeggen.” Als het portret van Matsijs een man zou zijn, dan moet er volgens Hoekstra een bron zijn die dat aannemelijk maakt. “Iedereen kan van alles beweren over kunst. Er zijn nu eenmaal veel kwesties in de kunstgeschiedenis waar we nog geen antwoord op hebben kunnen vinden.’’
Stralend middelpunt
De expositie met de lelijke gravin als stralend middelpunt, loopt in ieder geval nog tot 11 juni. Het heeft onder meer als doel bezoekers met een frisse blik naar het werk te doen kijken.
Meer algemeen bevat de tentoonstelling kunstwerken waarbij wordt ingezoomd op hoe vrouwen, ouderdom en andere of speciale gezichtskenmerken werden bespot en gedemoniseerd in de Renaissance, waardoor bepaalde opvattingen werden gevormd die nu nog steeds bestaan.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
-
Showbizz
"Het is tijd om af te zwaaien": medebedenker Rob Liefeld stopt na 33 jaar met Deadpool-strips
Rob Liefeld (56) stopt na 33 jaar met het maken van strips over Deadpool. Dat heeft de medebedenker van de superheld op X laten weten. -
Schilderij van 17e-eeuwse Antwerpse kunstenares Clara Peeters brengt 815.000 euro op
Bij het Britse veilingshuis Sotheby’s in Londen is een schilderij van de zeventiende-eeuwse Antwerpse kunstenares Clara Peeters onder de hamer gegaan. Het werk werd voor 695.000 Britse pond, oftewel 815.000 euro, verkocht. Dat schrijven ‘De Tijd’, ‘Het Nieuwsblad’ en ‘Gazet van Antwerpen’. -
-
PREMIUM
Succesauteur Toni Coppers is bezeten door research: “Mijn verhaal is écht helemaal klaar voor ik één letter schrijf”
-
Royalty
“Er is geen versie waarin namen worden genoemd”: Omid Scobie over ‘racistische’ royals in Nederlandse vertaling van zijn boek
‘Endgame’, het controversiële boek van Omid Scobie over het Britse koningshuis, is in België en Nederland tijdelijk uit de handel genomen door een fout in de Nederlandse vertaling. Volgens ‘RTL Boulevard’ komt dat omdat de Nederlandse versie ‘per ongeluk’ iets te veel prijsgaf. De namen van de twee royals, die opmerkingen maakten over de huidskleur van Archie, werden namelijk vernoemd. Maar volgens Scobie kan dat helemaal niet: “Ik heb geen versie gemaakt waarin namen worden genoemd.” -
kunst
Nieuw kunstwerk van Banksy al binnen het uur gestolen
Een kunstwerk van Banksy dat vandaag werd onthuld in Londen, is nu al nergens meer te vinden. Het gaat om een stopbord waarop drie luchtvaartuigen zijn afgebeeld. Volgens de BBC was het kunstwerk binnen het uur gestolen, nadat de echtheid ervan door de kunstenaar op Instagram was bevestigd. -
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
-
Gestolen historisch beeld, in bezit van Nederlander, terug in Italië: “Net op tijd voor kerstviering”
-
PREMIUM
Topwerk van Rubens onder de hamer voor 30 miljoen dollar door echtscheiding. Kunsthistoricus: “Dit zou de Belgische staat moeten kopen”
In zijn Antwerps atelier schilderde Peter Paul Rubens vierhonderd jaar geleden ‘Portret van een man als de god Mars’ in Antwerpen. Na vele omzwervingen is het topwerk weer thuis, maar slechts voor even. In mei zal Sotheby’s het veilen in New York en verwacht wordt dat de hamer pas slaat bij 30 miljoen dollar. “Nu zou onze overheid een oorlogskas moeten aanspreken om dat meesterwerk te kopen”, zegt Bert Watteeuw, directeur van het Rubenshuis. “Het zou zelfs een goede belegging zijn.” -
15
“Jan Fabre is een schande”: Italiaanse academie schrapt eredoctoraat voor Vlaamse kunstenaar na protestactie
De Academie voor Schone Kunsten in L’Aquila, een stad in het centrum van Italië, ziet af van zijn plannen om een eredoctoraat uit te reiken aan de Antwerpse kunstenaar Jan Fabre. Dat zou Jan Fabre volgende week in ontvangst nemen, maar tegen de uitreiking ontstond protest vanwege zijn veroordeling in ons land voor aanranding en seksueel ongewenst gedrag op de werkvloer. -
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?