NOS NieuwsAangepast

'Heineken investeert nog steeds in Rusland'

Ondanks de aankondiging van Heineken van vorig jaar om zich volledig terug te trekken uit Rusland investeert de bierbrouwer nog steeds in het land. Dat melden onderzoeksjournalisten van Follow the Money (FTM). Sterker nog, het bedrijf breidt uit door nieuwe producten in Rusland te lanceren.

Het journalistieke platform verwijst naar webpagina's van Heineken Rusland waar lovend wordt gesproken over de resultaten van afgelopen jaar. De webpagina's zijn inmiddels niet meer oproepbaar.

Op de pagina's stond dat er 243 nieuwe medewerkers bij het bedrijf aan de slag zijn gegaan en dat er 61 nieuwe producten bij zijn gekomen. "Dit is een geweldig resultaat waar we met recht trots op mogen zijn", schrijft de Russische tak van het bedrijf.

Volledig terugtrekken

Heineken kondigde eind maart 2022 aan dat het bedrijf zich zou terugtrekken uit Rusland. Niet alleen het merk Heineken zou vertrekken, maar ook de andere merken van het bedrijf waaronder Affligem, Amstel en lokale Russische bieren.

Wel zei Heineken een overgangsperiode nodig te hebben om de activiteiten af te bouwen en een nieuwe eigenaar te vinden.

Op de webpagina's waar FTM naar verwijst wordt expliciet gesproken over investeringen. Heineken zegt bijvoorbeeld het water- en energieverbruik te hebben verminderd. Onder meer daardoor is er geld om te investeren in de ontwikkeling van mensen, producten en verkooppromotie, schrijft het bedrijf.

'Vertrek van Heineken compenseren'

Een voorbeeld van een nieuw product dat Heineken op de Russische markt heeft gebracht, volgens een webpagina waar FTM naar verwijst, is frisdrank. "Na de terugtrekking van Coca Cola en Pepsiproducten besloten we de markt voor niet-alcoholische koolzuurhoudende dranken te betreden", schrijft het bedrijf. "In 2023 werkt het team verder aan de drankreceptuur en wordt de lijn uitgebreid met nieuwe smaken."

Ook spreekt het bedrijf de hoop uit dat de verkoop van het lokale biermerk Krušovice "het vertrek van Heineken en Miller kan compenseren".

Volgens Gerben Everts, voorzitter van de Vereniging van Effectenbezitters, is het reputatierisico hoog en moet Heineken zo snel mogelijk af van de Russische activiteiten. "Daar past geen wervend cyrillisch proza meer bij", reageert hij. "Als je de reclamebudgetten ruimte geeft in de ambitie de omzet te verhogen, moet je zo snel mogelijk van deze gevoelige knellende ballast af."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl