Politiek

WEF principes worden door de EU afgedwongen middels wetgeving

Avatar foto

op

<strong>WEF principes worden door de EU afgedwongen middels wetgeving</strong>
Deel dit nieuws
Foto: ANP

De EU heeft als eerste machtsblok in de wereld de ideeën van het World Economic Forum (stakeholder management) in wetten vertaald. Dit heet ESG-wet- en regelgeving. Deze kan een grote reductie van het aantal MKB bedrijven in Europa veroorzaken en daarmee grote veranderingen in de Europese maatschappij. Hoe dat in elkaar steekt en hoe het werkt, wordt in dit artikel uitgelegd.

Wat is ESG?


ESG staat voor Environmental, Social en Governance principes (Milieu, Maatschappij en Bestuur) en verwijst naar de drie centrale factoren in het meten van de duurzaamheid van de activiteiten van een bedrijf of een belegging. De basis voor ESG principes werd in 2004 gelegd door de Verenigde Naties in het rapport “Who Cares Wins”. Ze zijn later verder uitgewerkt in een systeem voor het afleggen van verantwoordelijkheid door het bedrijfsleven aan ‘stakeholders’ (WEF) en vervolgens omgezet in regelgeving door de EU. Dit artikel bespreekt die samenwerking tussen de VN, het WEF en de EU, en wat de gevolgen hiervan zijn voor maatschappij en bedrijfsleven, vooral voor het MKB.

De ESG milieucriteria gaan na hoe een bedrijf presteert op het gebied van milieu (bv. afval, verontreiniging, broeikasgassen, ontbossing en klimaatverandering). De sociale criteria kijken naar hoe een bedrijf zijn mensen behandelt (bv. beheer van het menselijk kapitaal, diversiteit en gelijke kansen, werkomstandigheden, gezondheid en veiligheid) en de governance criteria onderzoeken hoe een bedrijf bestuurd wordt (bv. beloning van zijn leidinggevenden, belastingpraktijken en -strategie, corruptie en omkoping en brede diversiteit en structuur).

Voldoet een bedrijf of belegging niet of onvoldoende aan de ESG normering, dan kan dat ingrijpende gevolgen hebben.

ESG staat niet op zichzelf. De drie ESG principes zijn volgens dit artikel van de Amerikaanse Harvard University en het WEF, mede gebaseerd op de Sustainable Development Goals (SDG) van de Verenigde Naties zoals vastgelegd in de VN Agenda 2030.

Wat zijn SDG’s?

Om ESG principes, uitdagingen en risico’s te snappen moet je dus ook weten wat SDG’s en Agenda 2030 inhouden.

De SDG’s van de Verenigde Naties zijn gebaseerd op een aantal basisprincipes. Het doel is dat deze condities overal ter wereld gelijk zullen zijn in het jaar 2030 volgens dit document.

Er zijn 17 SDG’s:

  1. Geen armoede
  2. Geen honger
  3. Een goede gezondheid voor iedere wereldburger
  4. Hoge kwaliteit van scholing
  5. Gelijke behandeling van de geslachten, c.q. seksuele voorkeuren
  6. Schoon water en hygiëne
  7. Betaalbare en schone energie
  8. Fatsoenlijk werk en economische groei
  9. Degelijke infrastructuur en innovatie
  10. Ongelijkheden tussen landen opheffen
  11. Hebben van toekomstbestendige en “inclusieve” steden
  12. Maatschappelijk en milieutechnisch verantwoorde voedselproductie en – consumptie
  13. Onmiddellijke actie om klimaatverandering te stoppen
  14. Alle zeeën en oceanen van de wereld duurzaam behandelen
  15. Beschermen van biodiversiteit, duurzame landbouw en veeteelt
  16. Vreedzame en “inclusieve” samenlevingen vrij van oorlogen
  17. Het opzetten van een mondiale samenwerking om al deze punten te realiseren

Via de implementatie van ESG’s in het bedrijfsleven, moeten bedrijven dus mede invulling geven aan de 17 bovengenoemde SDG’s van de Verenigde Naties.

De rol van het World Economic Forum (WEF) bij de realisering van de SDG’s

Als je die 17 ultra ambitieuze VN doelen bekijkt en er nog slechts 7 jaren resteren om die VN 2030 Agenda te realiseren, dan is er wel een heel hoog werktempo nodig!

Deze noodzaak tot een hoger tempo werd in 2018 gezien door het WEF en op 13 juni 2019 omgezet in een samenwerkingsovereenkomst  tussen het WEF en de VN. In die overeenkomst neemt ‘praatclub’ WEF de verantwoordelijkheid op zich voor het organiseren van de financiering van deze mondiale mega operatie. Dat is denkbaar via de WEF relaties met de leiders van de EU en VS, maar ook bijvoorbeeld  de ECB en de CEO van BlackRock. Een aantal van die leiders zitten (Lagarde, Georgieva, Fink), of zaten (Von der Leyen) in de Raad van Commissarissen van het WEF.

Behalve het regelen van financiering voor de VN 2030 Agenda, werkt het WEF volgens zijn eigen website actief mee aan deze punten;

  • Het activeren van de private sector (bedrijven en burgers) om in 2050 een CO2 neutrale wereld te hebben.
  • Het organiseren van systemen om pandemieën een halt toe te roepen.
  • Het bevorderen van digitalisering in de wereld in  lijn met de ideeën over de 4e Industriële Revolutie zoals uitgewerkt door het WEF, waaronder het besturen van samenlevingen met digitale middelen (digitaal paspoort, QR codes en CBDC’s).
  • Het realiseren van gender gelijkheid en het bevorderen van vrouwenemancipatie, waaronder het plaatsen van meer vrouwen in maatschappelijke en private machtsposities.
  • Het aanpassen van onderwijssystemen in lijn met de 4e Industriële Revolutie.
  • AI integreren in het onderwijs.

De rol van het WEF en de EU bij het realiseren van de ESG’s

Met het gedachtengoed over ESG van de VN uit 2004, de SDG’s voor Agenda 2030  en de overeenkomst tussen het WEF en de VN uit 2019, ging ‘praatclub’ WEF aan de slag om zijn systeem voor ‘stakeholder capitalism’ in de praktijk te realiseren.

In samenwerking met de Boston Consulting Group, bracht het WEF in maart 2020, drie maanden voor het uitbrengen van het boek ‘The Great Reset’, het rapport Harnessing the Pace of Change in ESG uit.

De EU bleek vervolgens bereid om hiervoor in juni 2020 speciale wetgeving te ontwikkelen, wat niet vreemd is; EU voorzitter Ursula von der Leyen was tot haar benoeming als EU voorzitter lid van de Raad van Commissarissen van het WEF. 

Het bovengenoemde WEF rapport pleit vervolgens voor een versnelde invoering van een aantal maatregelen binnen grote (multinationale) bedrijven waarmee de risico’s op waardedaling en winstafname worden gereduceerd. In een later stadium moeten ook kleinere bedrijven deze principes gaan toepassen.

De werking en uitleg over de te nemen maatregelen zijn in een apart WEF rapport vastgelegd dat hier te vinden is.  Ook dit rapport verwijst weer naar de SDG’s van de VN als basis voor de ESG richtlijnen en wetgeving. Tot de te nemen ESG maatregelen behoren een 22-tal kernactiviteiten. 

Enkele van die 22 ESG kernactiviteiten voor bedrijven waarover gerapporteerd moet worden;

  • Opzetten van een ESG comité in een bedrijf dat alle ESG kernactiviteiten en KPI’s bewaakt en controleert.
  • Opzetten van een anti-corruptie eenheid in het bedrijf en het opleiden van managers in het herkennen en bestrijden van corruptie.
  • Opzetten van een raamwerk van waaruit periodiek gerapporteerd wordt over (digitale) risico’s, overtredingen van privacyregels etc.
  • Periodieke rapportage over CO2 emissies van het bedrijf, zowel vanuit het primaire proces (productie) als het secundaire proces ( gedrag van werknemers).
  • Periodieke rapportage overige schadelijke uitstoot.
  • Maatregelen die het bedrijf neemt om tegemoet te komen aan de Zero CO2 norm van de VN tegen het jaar 2050.
  • Analyses over de loonverschillen tussen mannen en vrouwen in vergelijkbare functies.
  • Analyses van de lonen in het bedrijf t.o.v. cao’s, vergelijkbare bedrijven etc..
  • Aantal m2 aan land dat het bedrijf gebruikt voor haar activiteiten, de jaarlijkse toe- of afname van dat gebruik.
  • Welke beschermde diersoorten zich op het bedrijfsterrein bevinden en welke daarvan door de activiteiten worden bedreigd.

De EU komt met formele ESG richtlijnen en wetgeving

Naast de geformaliseerde samenwerking tussen de VN en het WEF (2019), is de EU door het WEF actief bewerkt inzake de voorbereiding van nieuwe verordeningen, financieringsstructuren en ESG voorzieningen. Een overzicht van relevante EU ESG plannen is hier te vinden.

Dat de EU zich laat inspireren door het WEF voor de nieuwe ESG wetgeving is niet vreemd; het WEF bedacht de opzet hiervoor in overleg met de Big 4 accountantskantoren; Deloitte, EY, KPMG en PwC. Daarmee heeft de EU een fraaie ‘accountability’  basis en de accountants een mooi nieuw verdienmodel; bedrijven controleren op naleven van de ESG regelgeving.

De EU heeft de afgelopen maanden een groot aantal vormen van regelgeving met betrekking tot ESG verplichtingen aangekondigd. De belangrijkste daarvan is Verordening 2020/852. Volgens KPMG geldt deze nieuwe EU wetgeving vanaf het boekjaar 2024 voor alle in de EU gevestigde ondernemingen die in totaal, dus inclusief werkmaatschappijen, aan minimaal twee van de volgende drie criteria voldoen;

  1. Minimaal 250 werknemers
  2. Minimaal € 40 miljoen omzet
  3. Minimale balanswaarde van € 20 miljoen

Het raamwerk dat het WEF heeft ontwikkeld met de ‘Big 4’ accountants voor bedrijven in het kader van ESG wetgeving, is te vinden in dit WEF rapport.

Wat zijn de economische consequenties?

De kruisbestuiving tussen de VN, het WEF en de EU heeft tot een nieuwe set ESG regels en wetten geleid waarmee het bedrijfsleven centraal aangestuurd kan worden op de terreinen van milieu, maatschappelijke verantwoordelijkheden en fatsoenlijk management. Een soort USSR planeconomie. Hiermee wordt volgens de ‘praatclub’ WEF een duidelijk (wettelijk) kader gegeven voor zijn principe van ‘stakeholder capitalism’. De EU is feitelijk het eerste economische bolwerk ter wereld dat volledige invulling geeft aan de WEF ideologie. De VS is er nog mee bezig.

De eerste versie van deze regelgeving treedt in januari 2023 in werking voor bedrijven van boven de 500 werknemers. In 2024 gaat dit ook gelden voor bedrijven met in totaal 250 werknemers. Verwacht mag worden dat deze wetgeving op termijn voor steeds meer bedrijven (ook de kleinere) gaat gelden.

Regelgeving, die zover gaat als in de EU verordeningen en richtlijnen staat beschreven, is zeer omvangrijk en kostbaar. Dat zal op termijn de meeste MKB bedrijven in Europa laten verdwijnen door (gedwongen) fusies en overnames. Echter, ook grotere bedrijven gaan hiermee extra werk en kosten krijgen, waardoor de concurrentiepositie van de EU t.o.v. de VS en Azië verder achteruit holt. Dat kan heel veel Europese banen gaan kosten.

Wat zijn de consequenties voor MKB en maatschappij?

Volgens EU definities bestaat het MKB uit bedrijven tussen de 10 en 250 werknemers. Deze groep bedrijven valt voorlopig niet onder al die nieuwe WEF- en EU-regelgeving zoals hierboven beschreven.

De praktijk is helaas anders in de overnamemarkt. Ik ken enkele bedrijven die momenteel in een overnameprocedure zitten met minder dan 250 werknemers. Daar ligt de vraag van de kopende partij al op tafel in hoeverre zij de ESG regels geïmplementeerd hebben. Het feit dat ze, zoals de meeste bedrijven van deze omvang, hier niets aan hebben gedaan wordt gebruikt om de overnameprijs te drukken. Volgens Duits onderzoek gaat het al langer de verkeerde kant op met MKB en familiebedrijven. In de Länderindex Familienunternehmen 2022 zakte Nederland van plaats vier naar negen. 

Ondanks dat de EU (nog) geen ESG wetgeving voor het MKB heeft afgekondigd, merkt het MKB dus de effecten hiervan wel al degelijk, bijvoorbeeld bij overnames. Het wachten is op nieuwe EU en WEF initiatieven, waarmee ook het MKB direct wordt geraakt. Dat zal niet alleen bijdragen aan het verdwijnen van het MKB uit de EU, maar ook tot heel andere maatschappelijke verhoudingen en meer maatschappelijke onrust. Denk bijvoorbeeld aan de effecten van deze ontwikkeling op cao’s. Cao’s zijn bedoeld om collectieve arbeidsvoorwaarden af te spreken voor bepaalde branches van  met name MKB bedrijven. Met het verdwijnen van het MKB, verdwijnen ook de cao’s. Die worden vervangen door directe collectieve afspraken met multinationals. Daarmee verliezen ook vakbonden en MKB organisaties hun bestaansrecht en wordt Nederland een paradijs voor aandeelhouders van beursfondsen.

Verder Lezen

1 Reactie

  1. John Jansen

    26 januari 2023 in 00:31

    Ziek Europa

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Politiek

Rutte: een misdaad kan pas bepaald worden als bekend is wie de dader is

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Rutte: een misdaad kan pas bepaald worden als bekend is wie de dader is
Foto: ANP

Is dit Ruttiaans, Cruyffiaans of de uitspraak van iemand die een beetje in de war is? In een debat vraagt van Houwelingen of het land dat verantwoordelijk is voor het opblazen van de Nord Stream pijplijn (vanaf 6:48 min) daarmee een vijandige mogendheid is, of niet.

Het antwoord van Rutte is verbijsterend: “er zal eerst moeten worden vastgesteld wie het is en wat de motieven zijn”… kortom, of iets een misdaad is, is afhankelijk van de dader en het motief. Dit is de waanzin ten top.

Verder Lezen

Politiek

Oekraïne beerput van complotten, maar is dat wel zo?

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Oekraïne beerput van complotten, maar is dat wel zo?
Foto: ANP

Voor alle zogenaamde of vermeende complotten van Forum voor Democratie is doorgaans weinig media-aandacht, terwijl er toch regelmatig zaken worden onthuld die allerminst een complot, maar juist zeer pijnlijke onthullingen zijn. Gisteren nog onthulde Van Houwelingen de drijfveer van de proxy-oorlog op Oekraïens grondgebied, gewoon uit officiële stukken. Vervolgens schiet Paternotte in een kramp, want de betreffende informatie zou vertrouwelijk zijn en de kamervoorzitter gaat hier vervolgens in mee. Natuurlijk gaat het daarna niet meer over de inhoud, want die geeft loepzuiver weer wat de werkelijke intenties van deze oorlog zijn.

Baudet vroeg enkele dagen eerder al aan Rutte wat nu werkelijk het doel van de oorlog is en wie bepaalt wanneer er sprake is van een overwinning, maar kreeg ook daar een heel mistig antwoord. Baudet verwees daarbij naar het uitgelekte telefoongesprek van Victoria Nuland uit februari 2014 (Amerikaanse staatssecretaris van Buitenlandse Zaken) en Geoffrey Pyatt (ambassadeur in Oekraïne). In dat telefoongesprek, dat Baudet onder andere op Instagram plaatste, wordt besproken wat Amerika gaat doen nadat het Amerikaanse State Department de macht heeft gegrepen in Kiev.

In het telefoongesprek worden exact alle ministerposten benoemd en ingevuld na de geplande staatsgreep van maart 2014. Een maand later is de staatsgreep en zijn alle benoemingen daadwerkelijk een feit. Was Nuland helderziende of wist ze exact wat de Amerikanen zouden forceren aldaar? Ook de talloze uitspraken van Biden uit die periode duiden op een vergaande invloed van Amerika op het reilen en zeilen in Oekraïne. Amerika regeert Oekraïne, dat blijkt uit talloze bewijzen die glashard zijn.

Rutte geeft in eerste instantie ter verdediging aan dat niet hij of Amerika maar ‘Kiev’ besluit wat de voorwaarden zijn waaronder sprake is van een overwinning of een verlies. Maar als ‘Kiev’ direct geleid wordt door Amerika dan is het dus niet ‘Kiev’ die beslist, maar Amerika toch? Even later merkt Rutte op dat Oekraïne niet onder Russische invloed mag vallen omdat dit direct de Amerikaanse veiligheidsbelangen raakt, dat is dan toch weer een vreemde uitspraak. Rutte komt steeds verder klem te zitten in zijn betoog en trekt vervolgens de complot-kaart. Wat Baudet beweert is volgens Rutte ‘echt volstrekte nonsense’. Daarmee ontkent Rutte de vergaande militaire en economische invloed van Amerika in Oekraïne en het bestaan van de opnamen van het telefoongesprek van Nuland. ‘Vanaf maart 2014 is Oekraïne bezet door Rusland’, aldus Rutte.

Er is een hele grote aantoonbare militaire en economische vervlochtenheid tussen Oekraïne en de US, dat is geen complot, dat is een feit. Er zitten NAVO-militairen in Oekraïne op dit moment, ook dat is een feit. Toch blijft Rutte dit naar het land van complotten verwijzen en dat is zeer zorgelijk. Want is het niet diezelfde Rutte die aast op het hoogste ambt bij de NAVO, en is het daarmee tegelijkertijd ook van het hoogste belang dat Rutte goed op de hoogte is van de situatie in Oekraïne?

Als Rutte alles verwijst naar het land van complotten dan kan het niet anders dan dat Rutte niet door de sollicitatieprocedure bij de NAVO komt, iemand die zo slecht geïnformeerd is, kan onmogelijk op een dergelijke positie in een dergelijk explosieve situatie functioneren.

Verder Lezen

Politiek

Waarom burgers het vertrouwen in de politiek kwijt zijn?

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Waarom burgers het vertrouwen in de politiek kwijt zijn?
Foto: ANP

Steeds meer Nederlanders worden woedend als ze aan Mark Rutte denken, of een nieuwsbericht over hem voorbij zien komen. Je ziet het vooral op LinkedIn, maar ook aan de reacties op sites zoals NU.nl. Ligt deze woede alleen aan het optreden van Rutte, of is er meer aan de hand?

 

Een samenleving in malaise

De toename van woede op Mark Rutte kan worden gezien als een symptoom van een dieperliggende malaise binnen onze samenleving. Het is een manifestatie van het gevoel van machteloosheid en frustratie dat veel burgers ervaren in het licht van politieke besluitvorming die hen niet lijkt te vertegenwoordigen of te dienen. Deze emotie is niet exclusief voor Nederland, het is een wereldwijd fenomeen waarbij het vertrouwen in traditionele politieke structuren en figuren afneemt.

Een kernaspect van deze groeiende woede ligt in de perceptie dat politici, inclusief Rutte, steeds meer gezien worden als deel van een elite die niet meer in contact staat met de basisbehoeften en zorgen van de gewone burger. Dit wordt versterkt door incidenten en beleidsbeslissingen die als onrechtvaardig of als een breuk met beloftes worden gezien. Het gevoel dat politieke leiders niet langer de belangen van hun kiezers vooropstellen, maar eerder die van multinationals, lobbygroepen of hun eigen carrières, voedt de woede.

Kwaliteit van de overheidscommunicatie ging er ook niet op vooruit

Ook speelt de wijze van communicatie een cruciale rol. Er is een groeiende kloof tussen de politieke retoriek en de realiteit van alledag. Wanneer burgers het gevoel hebben dat hun zorgen niet serieus worden genomen of dat er met dubbele tong wordt gesproken, leidt dit tot een erosie van vertrouwen en respect. Dit wordt deels verergerd door de rol van sociale media, waar echokamers en desinformatie de polarisatie en woede verder kunnen aanwakkeren.

 De samenleving schreeuwt om verandering

Het is belangrijk om te erkennen dat deze woede niet enkel gericht is op individuen zoals Rutte, maar ook op het systeem als geheel. Het is een roep om verandering, om een politiek die meer in lijn is met de waarden en noden van de bevolking. In deze context moet men zich afvragen: wat zijn de fundamentele veranderingen die nodig zijn om het vertrouwen te herstellen? Welke stappen kunnen we zetten om een politiek klimaat te creëren waarin burgers zich weer gehoord en vertegenwoordigd voelen?

Politiek moet gaan over het vertegenwoordigen van de wensen van de bevolking

Het is essentieel dat we ons realiseren dat politiek niet alleen gaat over het maken van beleid, maar ook over het vertegenwoordigen van de wil van het volk. Het is een dynamisch proces waarbij de stem van de burger centraal moet staan. De uitdaging ligt in het vinden van een balans tussen het behartigen van nationale en internationale belangen en het tegemoetkomen aan de directe zorgen van de burgers. Dit vereist een herijking van onze democratische structuren en een herwaardering van de rol die politici spelen in onze maatschappij.

Rutte heeft te vaak gelogen en onwaarheden verkondigd

Het herhaaldelijk liegen en verkondigen van onwaarheden door politici, zoals ook geldt met betrekking tot Mark Rutte, is een symptoom van een dieperliggend probleem binnen onze politieke cultuur. Het is een manifestatie van een crisis in vertrouwen en geloofwaardigheid die niet enkel beperkt blijft tot individuele figuren, maar zich uitstrekt tot de gehele politieke establishment. Deze praktijken van misleiding en onwaarheden hebben een corrosief effect op de fundamenten van onze democratie, waarbij het vertrouwen van de burger in de politiek ernstige schade oploopt.

Het is alsof we in een tijdperk leven waarin de waarheid ondergeschikt is gemaakt aan politieke strategie en beeldvorming, een tijdperk waarin de politieke arena meer weg heeft van een theater dan van een instituut dat gebaseerd is op integriteit en moreel leiderschap.

 Politici overschrijden steeds vaker de grenzen van de ethiek en de waarheid

De kern van het probleem ligt in de perceptie en de realiteit dat politici, in hun jacht op macht en invloed, bereid zijn de grenzen van ethiek en waarheid te overschrijden. Dit heeft geleid tot een situatie waarin de burger zich vervreemd voelt van de politiek en waarin cynisme en apathie de overhand krijgen. Het is een vicieuze cirkel waarin het verlies aan vertrouwen leidt tot minder betrokkenheid, wat op zijn beurt weer leidt tot een politiek die nog verder verwijderd raakt van de werkelijke behoeften en zorgen van de bevolking.

Radicalisering van de bevolking is het gevolg van falende politiek

De radicalisering van de bevolking is een complex en veelzijdig fenomeen, dat niet enkel voortkomt uit politieke leugens, maar ook uit een dieper gevoel van vervreemding en onmacht. Het is alsof de samenleving een kookpot is waarbij verschillende ingrediënten, zoals economische onzekerheid, culturele veranderingen, en politieke desillusie, samen een explosief mengsel vormen. Het herhaaldelijk liegen van politici, werkt als een katalysator voor dit proces. Het ondermijnt het vertrouwen in het systeem en voedt de perceptie dat de ‘gewone’ burger geen stem meer heeft in het maatschappelijke debat.

Een belangrijk aspect is ook het gevoel van verlies van culturele identiteit. Sommige groepen in de samenleving voelen zich bedreigd door de snelle culturele veranderingen en de globalisering. Dit kan leiden tot een verlangen naar een geromantiseerd verleden, waarin alles ‘beter’ was. Een hang naar de jaren ’50 van de vorige eeuw!

In deze context is het cruciaal om te begrijpen dat radicalisering niet enkel een kwestie is van individuele keuzes, maar ook een symptoom van maatschappelijke structuren die falen om iedereen een gevoel van zekerheid en erkenning te bieden. Het is een teken dat de samenleving als geheel moet reflecteren op haar waarden en de manier waarop deze worden uitgedragen en verdedigd. Het is een oproep tot een herijking van onze democratische instituties en een herwaardering van de rol van de burger daarin.

Verder Lezen

Recent

Pensioenfondsen willen pensioenen verbranden voor het klimaat Pensioenfondsen willen pensioenen verbranden voor het klimaat
Klimaat3 uur geleden

Pensioenfondsen willen pensioenen verbranden voor het klimaat

De vijf grootste pensioenfondsen van Nederland hebben hun krachten gebundeld om miljarden te gaan ‘investeren’ in de energietransitie met het...

Coronaherstelfonds is symptomatisch voor disfunctioneren van de EU Coronaherstelfonds is symptomatisch voor disfunctioneren van de EU
Column1 dag geleden

Coronaherstelfonds is symptomatisch voor disfunctioneren van de EU

Terwijl Nederland zucht onder de nasleep van de coronacrisis en de economische klap die vooral kleine ondernemers en het midden-...

Nederlandse media muisstil over corona-onthullingen in Duitsland Nederlandse media muisstil over corona-onthullingen in Duitsland
Opinie2 dagen geleden

Nederlandse media muisstil over corona-onthullingen in Duitsland

Het was te verwachten… terwijl in de Duitstalige landen ‘RKI-Files’ trending is, inmiddels alle ‘gerespecteerde’ kranten en televisiekanalen erover berichten,...

De huidige overheidscommunicatie is maatschappelijk destructief De huidige overheidscommunicatie is maatschappelijk destructief
Column2 dagen geleden

De huidige overheidscommunicatie is maatschappelijk destructief

Het mogelijk aantreden van een bijzonder parlementair kabinet, waarbij het machtsaccent verschuift naar de Tweede Kamer, biedt een uitgelezen kans...

Wat de Oekraïense bevolking offert om bij de EU en NAVO te komen Wat de Oekraïense bevolking offert om bij de EU en NAVO te komen
Buitenland3 dagen geleden

Wat de Oekraïense bevolking offert om bij de EU en NAVO te komen

Oekraïne wil graag zo snel mogelijk lid worden van de NAVO en de EU. Om dat proces te versnellen is...

Duitsland ontwaakt uit corona-nachtmerrie Duitsland ontwaakt uit corona-nachtmerrie
Gezondheid4 dagen geleden

Duitsland ontwaakt uit corona-nachtmerrie

In Duitsland is een opmerkelijke ontwaking gaande. De diepe wonden die corona heeft veroorzaakt in de samenleving begint de media...

In naam van klimaatverandering wordt ontbossing juist versneld In naam van klimaatverandering wordt ontbossing juist versneld
Klimaat4 dagen geleden

In naam van klimaatverandering wordt ontbossing juist versneld

Grote kolencentrales willen overstappen op houtpellets omdat kolen per 2030 verboden worden. De Tweede Kamer debatteerde er deze maand over....

Rutte: een misdaad kan pas bepaald worden als bekend is wie de dader is Rutte: een misdaad kan pas bepaald worden als bekend is wie de dader is
Politiek6 dagen geleden

Rutte: een misdaad kan pas bepaald worden als bekend is wie de dader is

Is dit Ruttiaans, Cruyffiaans of de uitspraak van iemand die een beetje in de war is? In een debat vraagt...

Slaapwandelend de Derde Wereldoorlog in (4) Slaapwandelend de Derde Wereldoorlog in (4)
Column6 dagen geleden

Slaapwandelend de Derde Wereldoorlog in (4)

De uitdrukking ‘slaapwandelend de Derde Wereldoorlog in’, die nu al voor de vierde keer boven deze column staat, komt natuurlijk...

‘Climate: The Movie’ rekent keihard af met klimaatalarm ‘Climate: The Movie’ rekent keihard af met klimaatalarm
Klimaat1 week geleden

‘Climate: The Movie’ rekent keihard af met klimaatalarm

De afgelopen week vonden er twee filmpremières plaats in Nederland. Op donderdag was ik zelf nauw betrokken bij de première...

Trending



This will close in 0 seconds