[onderzoek] 'Vegan eten beleeft definitieve doorbraak in 2023'

[onderzoek] 'Vegan eten beleeft definitieve doorbraak in 2023'
  • Food-en-retail
  • 4 jan 2023 @ 08:34
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodMarketing

'Veganistisch eten breekt in het nieuwe jaar definitief door.' Al langer rukt de populariteit van vegan maaltijden en plantaardige alternatieven op, merkte Thuisbezorgd.nl de afgelopen twee jaar aan een groei van ruim 25 procent in het aantal vegan bestellingen.

In 2023 wil ruim één op de drie Nederlanders (35%) meer of volledig vegan eten. Voor 15 procent van de Nederlanders met goede voornemens is het jaar daadwerkelijk gestart met een volledig vegan eetpatroon. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van Thuisbezorgd.nl* waarin 1.000 Nederlanders gevraagd werd naar hun goede voornemens voor het nieuwe jaar.

We eten steeds bewuster
Vegetarisch en veganistisch eten zit in Nederland al jaren in de lift. Dat die interesse nog steeds blijft groeien, blijkt uit recent onderzoek van Thuisbezorgd.nl. Voor de meeste Nederlanders zijn hun eigen gezondheid (63%) en het welzijn van de dieren (63%) de belangrijkste redenen om meer vegan te eten. Deze redenen worden gevolgd door de wens om klimaatverandering te bestrijden (53%) en het geloof dat plantaardig eten een einde kan maken aan honger op de wereld (22%). 

Nederlanders maken vaker bewuste keuzes die een positief effect hebben op zowel hun  gezondheid als het milieu. Flexitarische, vegetarische en vegan opties worden alsmaar populairder. Restaurants zetten zich dan ook steeds vaker in voor plantaardige maaltijden en menu’s. Dit ziet Thuisbezorgd.nl naar eigen zeggen ook terug in de bestellingen. 

Moeilijk volhouden van goede voornemens
In het onderzoek van Thuisbezorgd.nl geeft het merendeel van de Nederlanders (62%) aan goede voornemens te hebben voor 2023. Voor 30 procent start het jaar met vegetarisch eten en 15 procent begint 2023 dus met een volledig vegan dieet. Deze trend is internationaal terug te zien in de populariteit van ‘Veganuary’. Veganuary moedigt wereldwijd honderdduizenden mensen aan om het jaar te beginnen met een vegan eetpatroon. 

Thuisbezorgd.nl ondersteunt ieder jaar het initiatief van Veganuary en wil daarmee de keuze voor plantaardige gerechten toegankelijker maken. Dit moet ook helpen om goede voornemens vol te kunnen houden. Een groot deel van mensen met goede voornemens (39%) geeft volgens de online marktplaats namelijk aan het over het algemeen moeilijk te vinden om hun goede voornemens daadwerkelijk door te zetten. Sociale druk, cravings en kosten vormen hierbij de grootste uitdagingen voor de keuze om meer vegan te eten. Meer dan één op de tien Nederlanders met goede voornemens geeft dan ook aan halverwege januari vaak al de handdoek in de ring te gooien. Niet voor niets spreken mensen in veel landen over Quitters Day. Deze tweede vrijdag van januari 2023 is traditioneel gezien het moment waarop mensen massaal hun goede voornemens opgeven.
(PvWK, beeld: Cocobols / Unsplash)

* Onderzoek uitgevoerd door Mortar Research onder 1.000 Nederlanders (december 2022)

Over Thuisbezorgd.nl / Just Eat Takeaway.com
'Just Eat Takeaway.com is wereldwijd een toonaangevende online marktplaats voor de bezorging van eten. Het bedrijf, met zijn hoofdkantoor in Amsterdam, richt zich op het verbinden van consumenten en partners met hun platform. Met meer dan 680.000 aangesloten partners biedt Just Eat Takeaway.com klanten een breed aanbod van eten. Het bedrijf is snel gegroeid naar één van de grootste eten bestelsites ter wereld en opereert in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Nederland, Canada, Australië, Oostenrijk, België, Bulgarije, Denemarken, Frankrijk, Ierland, Israël, Italië, Luxemburg, Nieuw-Zeeland, Polen, Slowakije, Spanje en Zwitserland.'

(bron: Just Eat)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken