Help, Brussel blaast ons stroomnet op!

Elektrificatie autopark vanaf 2035 leidt tot chaos

We zitten al in een diepe energiecrisis en met wat Brussel nu gaat doen – vanaf 2035 zijn alleen nog maar elektrische auto’s toegestaan in de EU – wordt ook nog eens ons stroomnet opgeblazen. Het gevolg zal zijn black-out na black-out. De vraag is nu: gaan we dit accepteren? Een column van Guus Berkhout, emeritus hoogleraar geofysica.

Een stroomnet kan vrijwel geen energie opslaan. Wat erin komt van de energieleveranciers, moet er gelijk weer uit naar de energiegebruikers. Leveranciers dienen zich dus voortdurend aan te passen aan de vraag. En dáár zit het probleem. We zijn in de afgelopen jaren steeds meer onvoorspelbare energieleveranciers aan ons stroomnet gaan hangen. Zonnepanelen en windmolens zijn voorbeelden van zulke volledig onvoorspelbare leveranciers. Hoe meer van die dingen, hoe groter de problemen voor het net.

 

Bergafwaarts

Maar helaas, de werkelijkheid is nóg erger. Ons energiebeleid heeft van energiegebruikers ook nog eens onberekenbare energieleveranciers gemaakt. Kijk bijvoorbeeld naar de teruglevering van zonnepaneel-eigenaren aan het net. Dat creëert een onhandelbare situatie voor de netbeheerder (Tennet). Die waarschuwt politici al jaren voor de negatieve gevolgen. Geen verrassing dat in ons land de wachtlijsten voor een stroomaansluiting snel toenemen. Wie had ooit gedacht dat het met ons vijf-sterren stroomnet zo snel bergafwaarts zou gaan?

 

Brusselse dwang

Wat de Brusselse bestuurders nu willen doen – ons dwingen elektrisch te gaan rijden – maakt de chaos op ons stroomnet compleet. Dat is snel uitgelegd. De gemiddelde opslagcapaciteit per elektrische auto is 50 kWh. Als we rekenen met 10 miljoen auto’s, hebben die een totale opslagcapaciteit van 10 miljoen x 50 kWh = 500 miljoen kWh. Die 500 miljoen kWh aan onvoorspelbare vraag moet nu van Brussel ook aan ons net worden gehangen. Dus krijgen we te maken met sterke pieken en dalen aan de aanbodkant én sterke pieken en dalen aan de vraagkant. Met die combinatie blazen we gegarandeerd ons hele elektriciteitsnet op.

 

 

Batterijpakketten

Maar er is nóg iets. Weet u hoeveel extra kilo’s batterijpakketten erbij moeten komen? Zoals ik hierboven al aangaf heeft een gemiddelde elektrische auto een opslagcapaciteit van 50 kWh. Het pakketgewicht is 10 kg/kWh. Dus het totale pakketgewicht bedraagt 50 x 10 kg = 500 kg. Voor de elektrificatie van onze 10 miljoen auto’s moeten er dus 10 miljoen x 500 kg = 5 miljard kg aan milieuonvriendelijke batterijpakketten met zware metalen worden geïmporteerd! Wat zijn de garanties dat (een deel van) al die zware metalen niet in ons milieu terechtkomen?

En wist u dat een batterijpakket voor een gemiddelde elektrische auto minstens €10.000 kost? Dus Nederland wordt gedwongen om minstens 10 miljoen x €10.000 = €100 miljard aan batterijpakketten te gaan inkopen! Waar zijn we mee bezig?

 

Braafste jongetje

Aanhangers van de Brusselse maatregel zeggen dat we tijd genoeg hebben om ons voor te bereiden, omdat het verbod pas in 2035 ingaat. Tja, dat is een nogal naïeve redenering. Het nabije verleden heeft laten zien dat ons land vele stadsbestuurders kent, die graag de braafste jongetjes en meisjes van de klas willen zijn. Die willen voorop lopen en al veel eerder dan 2035 hun stad afsluiten voor brandstofauto’s, om daarna te kunnen rondbazuinen: “Wij zijn de groenste stad van Europa”. Amsterdam heeft dat al aangekondigd.

Wat heb je nog aan je vertrouwde brandstofauto als je er nergens meer mee mag komen? Wie gaat er met dat vooruitzicht nog een brandstofauto kopen? Het Brusselse verbod zal zijn schaduw ver vooruitwerpen.

 

CO2 verbannen

Terug naar de diepere oorzaak van al deze ellende: de verbanning van CO2 uit onze samenleving. Immers, volgens de politieke leiders leidt de uitstoot van het ‘vervuilende’ gas CO2 tot een ramp voor mens en natuur. Vandaar het urgente net-zero klimaatbeleid van Brussel. Ze verwijzen daarbij graag naar de wetenschappelijke rapporten van het Intergovernmental Panel for Climate Change (IPCC). Maar klopt dat wel? Wie niet alleen de politieke samenvattingen leest (SPM’s), maar zich ook in de wetenschappelijke artikelen van het IPCC verdiept, die zal zien dat de IPCC-wetenschappers helemaal niet zeggen dat CO2 rampzalig is.

De meest recente wetenschappelijke inzichten laten zien dat CO2 wel een opwarmend effect heeft, maar dat de invloed relatief klein is en dat er veel meer aan de hand is. Daar is nog heel veel onderzoek voor nodig. De bekende uitspraak “The Science is Settled” is dan ook een statement van politici die er geen enkel verstand van hebben.

 

Zegen

Echter, we weten wél heel goed dat CO2 een zegen is voor alles wat op onze planeet leeft. Het is de levensmolecuul die planten van voedsel voorziet. Zonder CO2 zijn er geen planten en zonder planten kan er vrijwel geen dierlijk leven zijn en zeker geen menselijk leven. De conclusie is dat we juist méér CO2 nodig hebben om de wereld van voldoende voedsel te voorzien. De bekende uitspraak “CO2 is a Polluting Gas” is dan nog zo’n statement van politici die er geen enkel verstand van hebben.

 

Disproportionele maatregelen

Samenvattend: de alarmerende CO2-doctrine volgt niet uit de wetenschap. En vanuit een sociaaleconomisch standpunt zijn de CO2-maatregelen disproportioneel. De meest recente klimaatmaatregel van Brussel – elektrificatie van het totale autopark – is daarvan een schoolvoorbeeld. Niemand schiet daar iets mee op.

Het klimaat niet, want ca. 80% van de elektriciteit wordt opgewekt met kolen, aardgas en hout. En de natuur ook niet, want we zitten met vele miljarden kilo’s aan milieuonvriendelijke batterijen. De burger dan? Wel, die wordt opgescheept met een gammel elektriciteitsnet. Bovendien kost een gemiddelde elektrische auto €50.000. Dus Jan Modaal kan in de toekomst een eigen auto wel vergeten.

 

Advies

Nog een advies aan de politiek. Een veel verstandiger aanpak is om elektrificatie te richten op micro-mobiliteit. Dat is haalbaar en kent vele voordelen. De elektrische fiets is al een eclatant succes. Doe dat ook met bromfietsen en snorscooters. En voorts ook met stadsautootjes. Voor vrachtvervoer is elektrificatie geen verstandige keuze. Daar is schoon en goedkoop gas als brandstof – gemaakt met kernenergie – de toekomst. Opslag en distributie van dat nieuwe gas kan geschieden via ons bestaande aardgasnetwerk.

Reacties worden gemodereerd. Let op uw taalgebruik. Schelden en tieren is niet toegestaan.                                                 >>> Lees hier onze spelregels <<<

Reacties die onze regels schenden worden verwijderd. Herhaalde overtredingen, oproepen tot geweld, beledigingen, Holocaust-vergelijkingen en antisemitisme leiden tot een permanente ban. De redactie treedt niet in discussie over de reden voor verwijdering van een reactie, noch over een ban. Ongeldige e-mail-accounts worden geblokkeerd.

Abonneren op reactie(s)
Abonneren op
guest
51 Reacties
Meeste stemmen
Nieuwste Oudste
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Den Helder
Den Helder
1 jaar geleden
Artikelwaardering :
     

Of het nu energie, gender, epidemieën, immigratie, opvattingen over een bedrijf runnen of het onderwijs betreft: huidige politici baseren steevast hun keuzes op ‘gevoel’ in plaats van rekensommetjes.

De voorbeelden die de auteur t.a.v. het stroomnetwerk opsomt gelden voor al die andere door mij genoemde onderwerpen eveneens. De bevolking heeft niet door dat die catastrofale ‘gevoelsbesluiten’ henzelf en hun kinderen linea recta in een horrorfilm doen belanden.

Uiteraard gaat die energietransitie NIET slagen. Je kunt géén 8 miljard mensen van acceptabele welvaart voorzien met gerooide bossen, windturbines en zonnepanelen, óók niet als die huilende Witbaard in Brussel er ‘geloof in heeft’. De 86% mensen v.d. wereldbevolking buiten de Westelijke wereld gaan hier NIET aan meedoen.

Het idee dat ons enige alternatief in het Westen dan maar een verregaande verarming van de bevolking kan zijn zal ook niet opgaan: deze landen en volkeren zitten tot hun huig in de schuld. En schuld drijft gedwongen productiviteit aan – het is niet anders.

Een ding is zeker: de auteur zal gegarandeerd niet uitgenodigd worden om vlak voor de verkiezingen op de staatstelevisie dit soort rekenvoorbeelden uit te leggen. Of een plekje krijgen op een school om dit eens uit te leggen aan 12-jarigen waarvoor het kringgesprek over genderidentiteit dan maar even moet plaatsmaken.

Dino51
Dino51
1 jaar geleden
Antwoord op reactie van  Den Helder

Dank je wel den Helder voor de aanvulling op het artikel van prof. Berkhout. En maar bomen verbranden ipv CO2 vrije energie opwekken.
Ook het stikstof (79%) waarvan we dagelijks vele hoeveelheden in ademen is geen apocalyptische uitkomst echter de politici hebben het tot religie verheven. Inderdaad we worden door EU en D66 armer gemaakt terwijl we eeuwenlang het lichtend voorbeeld zijn geweest in wetenschap en ontwikkeling.

Marien
Marien
1 jaar geleden
Antwoord op reactie van  Dino51

ja, heel goede reactie van den Helder. Goed dat u dit nog een keer benoemt.
Die baardmans in Brussel heeft echt NERGENS verstand van. Die wentelt zich in zijn geld en verder is ‘ie nergens goed voor. Ik hoop dat de wal het schip nog kan keren.

Ni28
Ni28
1 jaar geleden
Artikelwaardering :
     

De onhaalbaarheid van de plannen wordt opgelost doordat niet iedereen een elektrische auto zal kunnen kopen. Bovendien wordt het parkeren nog moeilijker omdat de woonwijken express niet voorzien worden in toereikende parkeerruimte. Zeker met de toenemende populatie houdt het eens op. Dus word de auto alleen voor de elite en rijke mensen want met de toenemende prijs van de batterijen zullen de goedkoper wordende auto’s weer duur. Een nieuwe auto zal na acht jaar waardeloos worden door de huidige batterij. De tweedehands markt wordt te duur of verdwijnt want oude accu’s verkopen niet. Tenzij er een revolutie ontstaat in batterijen ontwikkeling. Bovendien hoort niet bij de Green Deal het aantal auto’s van nu maar die uitkomst wordt nu verzwegen. Waar nu men mee bezig is komt dichtbij het raadsel van de verdwenen civilisaties. Wij zijn met de volgende bezig nog voordat het klimaat ons de das omdoet.

Jos
Jos
1 jaar geleden
Artikelwaardering :
     

We worden bestuurd (bestierd) door idealisten. Deskundigen, realisten en mensen met boeren verstand haken af door het gekronkel en het slinkse politieke spel. Dat trek je alleen als je een fanaticus bent, verstookt van oprechtheid en ruggengraad.
Lever de republiek en der Nederlanden, NEXIT!

Andre
Andre
1 jaar geleden
Artikelwaardering :
     

Wat prof Berkhout beschrijft is juist.
Natuurlijk is de energietransitie onuitvoerbaar – maar dat is ook de bedoeling!
Want er volgen nog een aantal jaren waarin veel mensen miljarden gaan steken in duurzaamheid: warmtepompen, elektrische auto’s, isolatie.
Al die mensen hebben hun motivatie verbonden aan energietransitie en klimaat.
Ze kunt ze in 2035 niet vertellen dat het
– niet gehaald is (hooguit 10 of 20 % CO2 reductie gehaald)
– nooit haalbaar was
– en ook nooit gehaald zal worden.
Nee, tegen die tijd zal de politiek alles op alles zetten om als nog naar die 70 % reductie te gaan door middel van het verjagen van meer industrie (die immers niet kan draaien op elektriciteit die niet geleverd kan worden).
Het echte doel is namelijk verarming tot een niveau dat we niet meer autorijden, niet meer vliegen, op hetzelfde niveau zitten als Noord-Korea.
Dan lukt die 70 % CO2 reductie plotseling heel makkelijk.
Alleen: wie wil dat?

Marien
Marien
1 jaar geleden
Antwoord op reactie van  Andre

ja, dat is het toekomst scenario dat iemand als Kaag of Timmermans voor ons in petto heeft. Waardeloos volk is dat. Ik hoop dat ze met verkiezingen de afstraffing krijgen die ze verdienen. Die Timmermans IS niet eens gekozen. Die zit geld bij elkaar te harken met onzin in Brussel en leeft zijn leven van welvaart en luxe. het SP filmpje was Timmermans ten voeten uit.

A.Ruygrok
A.Ruygrok
1 jaar geleden
Artikelwaardering :
     

Er is maar 1 doel ..,dat is chaos dood en verderf … het zij links of rechts om … en dan, jaa dan komt er een nieuwe wereld met de crème de la crème van de elite aan de teugels en wat stom volk voor de service…
Ik zie altijd dat foto beeld van de rutte clan hangend aan de lippen van reset opa Santa claus schwab voormij.
A.Ruygrok, Monster

Peter109
Peter109
1 jaar geleden
Artikelwaardering :
     

Wat de Europese Vicevoorzitter Timmermans over het hoofd lijkt te zien is dat de moderne samenleving bestaat bij de gratie van een bijna 100% betrouwbare elektriciteitsvoorziening.

De meest cruciale vraag die de vicevoorzitter had moeten stellen is “Hoeveel elektriciteit gebruiken we nu en in 2035, hoeveel is er dan beschikbaar en is dat voldoende?” Ik beperk me tot de jaarlijkse Nederlandse elektriciteitsproductie, deze is in 2022 c.a. 118 miljoen MWh. Netwerkbeheerder Tennet, PBL, CBS en Min. EZK verwachten door elektrificatie van fossiele brandstoffen in 2030 een toename van het verbruik naar 188 tot 206 miljoen MWh. Volgens het KEV 2021 (PBL, TNO, CBS, RVO.nl en het RIVM) is in 2030 circa 135 tot maximaal 150 miljoen MWh, grotendeels weersafhankelijke elektriciteits-productiecapaciteit voorzien.

We zijn in Nederland dus een energietekort met een gemiddelde van bijna 51 miljoen MWh en in het slechtste geval 71 miljoen MWh aan het creëren. Dat is niet een klein beetje, dat is 43% tot 60 % van wat we nu per jaar verbruiken.

Er wordt vanuit gegaan dat de elektriciteitsvoorziening met windturbines, zonnepanelen en waterstof wel blijft werken. Tot er geen stroom meer uit het stopcontact komt, dan werkt er niets meer. De lijst met vanzelfsprekendheden die worden geraakt is enorm, net als de gevolgen voor ons allemaal.

De Simpele oplossingen zoals de vicevoorzitter Timmermans voorstaat zijn een gevaarlijke illusie, zoals Guus Berkhout beschrijft in zijn uitstekende analyse over de 100% elektrificatie van het autopark in 2035 en dat is dan nog zonder de elektrificatie van de industrie, tenminste als die in 2035 nog bestaan ondanks het stikstofbeleid.

Henk de Verschrikkelijke
Henk de Verschrikkelijke
1 jaar geleden
Antwoord op reactie van  Peter109

Beste Peter,

En ’s winters is de zonnekracht op ons halfrond niet zo best en is er altijd wel een periode met een inverse (geen wind/totaal bewolkt), wat best wel lastig is als de energiebehoefte dan op zijn grootst is. Voorheen heette zo iets het ‘stookseizoen’ heb ik wel eens gehoord van wat ouden van dagen.

De reden dat energieopwekkend Nederland opgewekt en goed gemutst de totale energieonzekerheid tegemoet treedt, ligt er volgens mij aan, dat de ‘Tom Poes doe toch iets!’ oplossing al in hun hand ligt. Namelijk het tegen riante betaling achter de hand houden van voldoende capaciteit om bij het geregelde wegvallen van het renewable aanbod – tegen wederom prettig prijsstelling – met vervangend aanbod in te springen.

Los van de vraag of netwerkbeherend NL in combinatie met waar MinEZ in op is gegaan (iets met Klimaat enzo, geloof ik) strategische voorraden koper en aluminium (voor de hoogspanningsleidingen) ingeslagen heeft om die circa 80 à 90 % elektriciteitverbruiktoename over de komende 10 jaar een beetje leuk op te vangen (me thinks not, maar dat is een persoonlijk donkerbruin vermoeden), zal een significante elektrificatie van het verkeer voor een serieuze deuk in het pakje accijnsboter zorgen.

Kortom, dagdag, zwaaizwaai naar de MRB en op naar totale tracebility in het verkeer. Uw privacy-offer redt het miljeu! Fijn hè.

Variabele energiezekerheid gaat ook heel leuk zijn voor allerlei just-in-time toestanden, zoals de bevoorrading van – om maar iets te noemen – supermarkten. Nu afgeprijst in het vriesvak; drijvende vissticks en zwemmende vlammetjes!

In Amerika heet het vanouds ‘8 days from anarchy’ als voedsel en energie wegvalt. Hoelang zou Nederlandje het leuk weten te houden als het een beetje serieus spaak loopt?

Peter109
Peter109
1 jaar geleden
Antwoord op reactie van  Henk de Verschrikkelijke

Beste Henk,

In de KNMI publicatie ‘Te weinig wind- en zonne-energie: energieflauwte in Nederland’ van 23 maart 2021, valt te lezen dat bij de combinatie van zon en wind er gemiddeld 13 tot maximaal 35 dagen per jaar onvoldoende tot geen wind en zon is. Hoe we dan aan hernieuwbare elektriciteit moeten komen is nog een blanco bladzijde.

De huidige energietransitie wordt uitgevoerd in een land waar alles vanzelfsprekend werkt. Elektriciteit een basisvoorwaarde voor het functioneren van onze samenleving. Zonder elektriciteit werkt er niets meer. Dan is er voor 17,5 miljoen mensen geen schoon drinkwater, geen voedsel, geen verwarming, geen brandstof, geen riolering, geen telefoon, geen internet, geen WhatsApp, geen enkele informatie meer en onze laaggelegen polders lopen vol water. De lijst met vanzelfsprekendheden die worden geraakt is enorm.

Uiteindelijk zal vooral een beroep gedaan moeten worden op de zelfredzame samenleving, die volkomen afhankelijk is van een stabiele elektriciteitsvoorziening. Ik weet het niet, je hebt het over 8 dagen wanneer de belangrijke voorzieningen langere tijd afwezig blijven, er grote kans is op ongekende toestanden. Ik denk dat die 8 dagen voor ons land heel optimistisch zijn.

Groet Peter

Henk de Verschrikkelijke
Henk de Verschrikkelijke
1 jaar geleden
Antwoord op reactie van  Peter109

Beste Peter,

Dan is het toch tijd voor de lijstjes op de achterkant van opa’s sigarendoosje. Happerende elektriciteitsvoorziening (nog even los van brown-outs en de meer dan gerede kans om bij het opschakelen qua subnetten en vermogens allerlei tussenstations uit de fakkelen) wijst op:

* Geen dataverkeer meer (dus internet, G5/G4, telefonie, overheids 14-nummers, de Belastingtelefoon, 112, betaalsystemen bij de super, de pomp, de bank, etc, ook smart bewakingssystemen, slimme meters, koelkasten en andere onzin);
* Vraag of back-up systemen (P2000 voor de alarmdiensten, interne overheidscommunicatie, bemaling, drinkwater, riolering) het in voldoende mate blijven doen;
* Vraag wat dan af te kondigen noodtoestand gaat doen. Gebroeders De Witt momentje of toch weer een keer echte Sperrzeit incl. schieten. Denk dat het gezag zich redeloos, radeloos en ook reddeloos zal betonen zeker ten aanzien van de wat sterker vertegenwoordigde instincten bij onze wat nieuwere medeburgers;
* Vraag of grote systemen (industrie, maar b.v. ook datacenters) weer op kunnen starten en of die dan prioriteit krijgen t.o.v. Otto Normalverbraucher en zijn buurman John Nukubu;
* Onder NAP-land staat niet instantelijk onder water maar met een maandje plus wat opstarttoestanden (‘De onderdelen moeten gemaakt worden in Zweden’) zou het wel eens goed drassig kunnen worden (wegdrijvende bestrating, bekabeling, leidingwerk allerlei);
* Corona-effect voor bedrijvigheid en maatschappelijk leven. Overheid zal ruimschoots willen compenseren (op uiteindelijk jouw en mijn kosten) ook al om eventuele verantwoordelijkheidsvragen te counteren, maar zal heel veel in het midden laten, halverwege uit de handen laten vallen, konkelefoezen en oud-Hollandsche kuiperijtjes.

Interessant maar niet leuk.

Peter109
Peter109
1 jaar geleden
Antwoord op reactie van  Henk de Verschrikkelijke

Sigarendoosjes, tjonge dat is uit een ver verleden. Mijn opa rookt Agio gematteerde sigaren, op de bodem lag zo’n grote sigarenband. Die gaf opa aan een kleinkind en flikkerde de sigarendoos in de vuilnisbak met alles wat op de achterkant geschreven stond.
In die tijd was de Nederlandse samenleving trouwens een stuk minder kwetsbaar voor massale stroomuitval. De hedendaagse elektriciteitsvoorziening is gelukkig vrij robuust en redundant uitgevoerd, maar op een gegeven moment is onbalans zo groot dat de kans op exponentieel systeemfalen realiteit kan worden. Ik moet er niet aan denken.

Marien
Marien
1 jaar geleden
Antwoord op reactie van  Henk de Verschrikkelijke

nog geen dag. Er komt dan een run op de schappen in de winkels en de haantjes de voorste halen alles weg.

Ruud
Ruud
1 jaar geleden
Artikelwaardering :
     

Hoezo schoon het begint al met het delven vaak kinderarbeid delfstoffen nodig om batterijen te maken. Dan de vervuiling in die landen dat het met zich meebrengt. zde afhankelijkheid v China heeft nagenoeg alle consessies voor delven van die grondstoffen. Dan de giga kosten om ons zwakke electriciteitsnet geschikt te maken incl. Infrastructuur laadstations, laadpalen. Dan de aankoop van een electrische auto onbetaalbaar voor degene die geen leasebak vd zaak krijgen. Ergernis gebruiker vinden laadplek, laadtijd, vandalisme diefstal dure laadsnoeren, beperkte actieradius en niet geschikt om caravans te trekken. Dan de kwetsbaarheid van obs stroomnet, de dreiging terrorisme op electriciteitscentrales en het risico als Defensie ook over moet op electrische mobiliteit apparatuur dat dan onze Defensie dus veiligheid ook in geding komt. Wat je niet hebt met diesel die wereldwijd overal te koop en te gebruiken is zelfs met een jerrycan te vullen. Last but not least de afhankelijkheid van China en waar laat je al die rotzooi afgeschreven electrische auto’s mobiliteit batterijen, accus na einde levensduur conclusie een zeer slecht ondoordacht plan. Bezint eer hij begint. Ruud

HenryN
HenryN
1 jaar geleden
Antwoord op reactie van  Ruud

Ho, ho, Ruud niet geschikt om caravans te trekken!! Ook dat is de bedoeling ,deze industrie moet ook kapot want vakantie is er niet meer bij met de caravan en die wordt gewoon onverkoopbaar.

Marien
Marien
1 jaar geleden
Antwoord op reactie van  Ruud

Dat kan Timmermans niks schelen, he. Kinderarbeid. Heeft ‘ie geen boodschap aan. Zolang het hem en zijn kinderen maar goed gaat. De rest van de wereld, ook in NL kan het schompes krijgen van hem.

Pieter
Pieter
1 jaar geleden
Artikelwaardering :
     

De vraag is wellicht meer; gaan we dit accepteren. Er blijken maar weinig mensen te zij die begrijpen wat precies de consequenties zullen gaan zijn voor de ideologische verdwazing die helder strategisch nadenken blijkbaar onmogelijk maakt.

Dat blijkt onder meer uit het feit dat regeringen aan de ene kant volledig inzetten op digitalisering van alles, vanaf nu door mij te benoemen als elektrificering, van elektrische munt, elektrische identificatie, de elektrificering van industrie.

En dat op het moment dat het voor iedereen duidelijk moet zijn dat geen van de randvoorwaarden voldoet aan deze ideologische utopie.

Ik ga me nog maar eens wat meer oefen in mijn jager-verzamelaar vaardigheden. Het kon nog wel eens goed van pas komen

Winnie
Winnie
1 jaar geleden
Antwoord op reactie van  Pieter

En vooral blijven lachen mensen.En de hoop er in houden.

Niets is wat het lijkt
Niets is wat het lijkt
1 jaar geleden
Antwoord op reactie van  Pieter

Lucifers, houtkacheltje, kaarsen, cash, blikvoer, petroleumstelletje en hunter-fisher-gatherer…. Helemaal eens met u.

Anton van Haasteren
Anton van Haasteren
1 jaar geleden
Artikelwaardering :
     

Straks zitten we ook met digitaal geld, de CDBC. Wat moeten we als de stroom uitvalt?

john
john
1 jaar geleden
Antwoord op reactie van  Anton van Haasteren

You will own nothing……..dat is toch het uiteindelijke doel.
De totale onderwerping van het volk.

Anton van Haasteren
Anton van Haasteren
1 jaar geleden
Antwoord op reactie van  john

Als mensen geen dak boven het hoofd hebben, de hele dag in de kou moeten zitten, in de rij moeten staan voor de voedselbank, denk ik dat het toch snel afgelopen zijn.

A.Ruygrok
A.Ruygrok
1 jaar geleden
Antwoord op reactie van  Anton van Haasteren

Die houen ze wel mak met beloftes van kraaltjes en spiegeltjes… en indien nodig word er gehandhaafd lief hebbers genoeg die zich maar wat graag hier voor lenen..
A.Ruygrok, Monster

Aalt
Aalt
1 jaar geleden
Antwoord op reactie van  Anton van Haasteren

Ik denk het niet. Het grootste gros weet hier niks van. CBDC, elektrisch rijden, de permanente coronawet. Enz enz.

Marien
Marien
1 jaar geleden
Antwoord op reactie van  john

ja, ik lees nou dat boek van Ruitenberg. Die voorziet aardig wat er gaande is. je mag geen complottheorie, maar je kan er niet omheen dat er iets fenomenaal verkeerd gaat. MET een bedoeling ook. WEF agenda wordt uitgevoerd. Ik vind het een HEEL enge tijd. Zeker met de huidige ‘machthebbers’. Ik ga zeker stemmen, want DIT zooitje MOET weg. Die kunnen niks, maar willen ook NIKS voor ons. Ik probeer JA21 of anders BBB, maar ik heb maar 1 stem. PVV wordt tevoren al geboycot. Ook lekker, die democratie.

Ni28
Ni28
1 jaar geleden
Antwoord op reactie van  Anton van Haasteren

Wij zijn volledig afhankelijk van stroom.

Anton van Haasteren
Anton van Haasteren
1 jaar geleden
Antwoord op reactie van  Ni28

Ze hebben het nog steeds niet door.

Anton van Haasteren
Anton van Haasteren
1 jaar geleden
Antwoord op reactie van  Ni28

Als Poetin in Nederland energie centrales en windmolens gaat bombarderen, kunnen we niet eens boodschappen doen.

john
john
1 jaar geleden
Antwoord op reactie van  Anton van Haasteren

Ik verwacht veel eerder sabotage. Een computer hack, of een kleine aanslag op een centrale / knooppunt die je niet direct aan een aanslag kunt linken. Denk eraan dat het hele elektra net van Europa meer of minder met elkaar verbonden is. Als men dat doet, zal dat midden in de winter zijn, zodat het effect maximaal is.
Zorg dus dat u voor een week of 8 voedsel thuis hebt, drinkwater, verlichting en een fornuis. Op dit moment gaan veel mensen over inductie koken. Op marktplaats worden mooie inbouw gas kookplaten aangeboden voor een appel en een ei. Ombouw setje sproeiers kopen, en een gasfles, en je kunt een hele tijd vooruit.
Geen idee of het doemscenario werkelijkheid wordt, maar ik weet wel dat als het gebeurt je niet veel hoeft te verwachten van onze overheid, daar die voor het grootste deel bestaat uit incompetentie en labbekakkerijkheid.
Ow ja….bedenk ook hoe u dan uw huis wilt gaat verwarmen.

Anton van Haasteren
Anton van Haasteren
1 jaar geleden
Antwoord op reactie van  john

Windmolens zijn behoorlijk kwetsbaar.

Marien
Marien
1 jaar geleden
Antwoord op reactie van  john

ik verwacht ook sabotage als we afhankelijk zijn van 1 energiebron. We zullen en moeten geknecht worden is mijn indruk. Ik voel me ZEER onveilig bij de huidige bestuurders en mensen met macht.

Wil
Wil
1 jaar geleden
Antwoord op reactie van  Anton van Haasteren

Dan kun je niks meer…zal dat dan de opzet zijn…totalitair over je burgers?
Wij kunnen, als overheid, de stekker eruit trekken…en dan kunt u niks meer?

Lijkt wel die kant op te gaan…gas kun je immers missen…..dat gas zal wel worden gebruikt om zgn. energie centrales te laten draaien.

Gas is en blijft de meest schone fossiele brandstof die men maar kan kopen

Zonder kernenergie gaan wij het niet redden…ambitie ligt veel te hoog, net zo met waterstof….hoeveel stroom ben je nodig om dit werkbaar te maken?

Giga veel……….er zouden meer datacenters moeten komen (als ik de politiek”mag” geloven”….. dat zijn pas energieslurpers, maar daar hoor je niemand over.
De warmte van het koelwater wordt niet eens doelmatig ingezet…zelfde geldt bij de boer, melk komt uit de koe op =/-37 graden..benutten van deze “gratis’warmte”kan u veel gasbaten opleveren…

Alles werkt op electra..tot aan je telefoon toe, tanken…dacht het maar van niet.

Dat geldt natuurlijk ook voor de rijder die alles maar dan ook alles electrisch wil….tesla idioten, waar komt mijn accu vandaan??
grotere vervuilers zijn er niet…de productie uitstoot van een electric car is giga groot, zo groot dat in de levensduur van deze auto er never een equal zal komen….

John Zoetebier
John Zoetebier
1 jaar geleden
Artikelwaardering :
     

Frans ligt inmiddels overhoop met Ursula, omdat Frans vindt dat Ursula de Green Deal van hem jat. Ook tussen Charles en Ursula is het uit. Na sofa-gate heeft Ursula wraak genomen en Charles verweten een sexist te zijn in het bijzijn van iedereen. De meisjes in het parlement zaten zich te verkneukelen om het testosteron-gedrag van Ursula (die Sophie van D66 weet je wel). En zo draait de soap die de EU heet door over de hoofden van de EU burger heen. Want Ursula verdedigd wel de democratie tegen het gemene en dictatoriale Rusland maar heeft er geen moeite mee om zelf de democratie buiten werking te stellen met Artikel 122 dat haar toestaat om te regeren buiten het EU parlement om. Lekker dictator spelen, daar heeft ze altijd al van gedroomd. Zodoende worden de EU burgers nu allerlei zaken door de strot geduwd zoals de Green Deal omdat de jongetjes en meisjes in de EU voortdurend ruzie zitten te maken in plaats van zich in te spannen voor de EU burger. Daarom ging Charles deze week alleen naar Bejing zonder zijn vriendinnetje Ursula, want ze kunnen voorlopig niet meer door 1 deur.
Wordt vervolgd.

Anna
Anna
1 jaar geleden
Antwoord op reactie van  John Zoetebier

Niet vergeten dat dit “ wat u noemt gemene en dictatoriale Rusland “ pas ingreep nadat er al 9 jaar lang 15.000 van hun burgers in de Donbas en Lugansk vermoord zijn door het Ukrainse “ lievelingetje van de wereld.

John Zoetebier
John Zoetebier
1 jaar geleden
Antwoord op reactie van  Anna

Heb dit ironische stuk geschreven vanuit het perspectief van de jongetjes en meisjes in EU parlemant en commissie. Naar mijn idee is het namelijk een Soap opera wat zich daar afspeelt. Heel gewichtig doen over democratie, de rechtstaat en mensenrechten maar wel heel selectief en alleen als het in hun straatje komt. Met democratie heeft het allemaal niks te maken. Het is een dood ordinair machtspelletje over de ruggen van de EU burger die helaas voor dit theater moet betalen met alsmaar meer belastinggeld. Wanneer stopt deze waanzin?

Anna
Anna
1 jaar geleden
Artikelwaardering :
     

Dit artikel is juist‼️
Het geeft echter heel duidelijk aan door welke DOMME GANZEN WE ZOWEL IN NEDERLAND ALSOOK IN BRUSSEL WORDEN BESTUURT.

Deze lieden hebben totaal GEEN INZICHT in de gevolgen van hun besluiten op lange termijn.

WappieSnappie
WappieSnappie
1 jaar geleden
Antwoord op reactie van  Anna

Het zijn eu downies en ze laten zich de wet voorschrijven door mister davos.
Op alle vlakken zie je chaos dwang drang noodwetten etc. De top is rot daarom zitten we in het slop. Elke crisis is veroorzaakt door den haag en Brussel of anders uit de usa,vn, Who,wef. Dat is een constructie a la communisme waarin wij half om half al in leven. De Nederlanders hebben nog opties om hier geforceerd uit te komen.
Op hoop van zegen dan maar.

Ni28
Ni28
1 jaar geleden
Antwoord op reactie van  WappieSnappie

Voor mensen die uit het Oostblok kwamen zeer herkenbare situatie. Daarom stellen die landen daar zich anders op en doen niet met alles mee. Dat is op zich niet goed maar men moet ook niet idiote dingen vragen die daar al voor geruime tijd al plaats vonden.

Gussel
Gussel
1 jaar geleden
Antwoord op reactie van  Anna

Ben het niet met u eens. Zij hebben duidelijk instructies en voeren dit beleid uit juist voor de lange termijn. Deze rampzalige ontwikkeling moet gestopt worden en dat zal niet eenvoudig worden.

Youp
Youp
1 jaar geleden
Artikelwaardering :
     

Je maakt mij niet wijs dat ze in Brussel en Den Haag dergelijke sommetjes niet kunnen maken. Het is dus de bedoeling dat we een energiecrisis krijgen, waarschijnlijk met energie lockdowns en energie rantsoenen; het verbruik mooi gemonitord via je digitale paspoort en de CBDC zorgt ervoor dat je niet stiekem over je quotum kunt gaan. Het lijkt allemaal nodig te zijn om te komen tot de Tricitystate die bovendien een 15 minuten city moet worden. Dwz alles moet binnen 15 minuten te bereiken zijn: werk, boodschappen, gezondheidszorg. Je kunt overal binnen een kwartier heen wandelen, fietsen of misschien af en toe een zelfrijdende taxi nemen.

Henk de Verschrikkelijke
Henk de Verschrikkelijke
1 jaar geleden
Antwoord op reactie van  Youp

Beste Youp,

Wat een idee! Klinkt op een een of andere manier best wel als de verhoudingen in de Middeleeuwen toen de meeste mensen ook nogal honkvast waren en in de regel niet verder dan twee uur gaans van hun woonstee kwamen.

Toch mooi te zien dat sommige historische waarden zich toch weer weten te verwezenlijken …

Staat mij bij dat je dan tussen al die al niet (bijna) horigen ook heersers had, die zich beriepen op goddelijk gezag en diverse rechtstreekse afstemming. Beetje zoals de Hasjemitische koningshuizen in het Midden-Oosten nu. De goegemeente leefde tussen vrees en hoop, ziekte en sporadische meevallers, maar toch altijd onder allerlei tienden om de projectjes van de wat hogere lagen te financieren.

Kloostertje hier, kasteeltje daar, kosten voor wat feestjes en tjee, ook best wel vaak voor het krijgsbedrijf.

Plaatje past nog niet helemaal, maar we komen er wel. Al gelezen van de Engelse steden met hun 15 minuten ideeën. Houdt daar volgens mij ook in dat je niet zo maar transportmatig van het ene kwartier in het andere kan komen. En de UK was altijd al CCTV heaven …

Je zou haast zeggen dat er nog meer puzzlestukjes passend op verrassende plekjes uitkomen. Toch maar eens afspreken in de marge van de cursus Jachtakte 1?

Pluto
Pluto
1 jaar geleden
Artikelwaardering :
     

De mens is flexibel en zal onder dwang van Brussel kleiner gaan wonen om de energie rekening laag te houden. Tinyhouse’s, campers en caravans is dan een logische oplossing. Er ontstaan trailerparken en de ontevredenheid zal toenemen net als de verloedering. Ieder zijn eigen mini-oventje en kacheltje. Er zal gehandeld worden in alle mogelijke brandstoffen: hout, gas, spiritus, wasbenzine, enz. Dit is een glijdende schaal en door een overheid niet te controleren. Er zal verzet ontstaan dat in Europa zijn weerga niet kent. Een soort reset maar dan niet door de elite.

Bernardo A.
Bernardo A.
1 jaar geleden
Artikelwaardering :
     

Op naar een socialistische geleide economie onder de Brusselse kameraden. We moeten onze agrarische sector daarvoor opofferen, onze energie, onze mobiliteit en onze welvaart.
Automobiliteit is enkel nog weggelegd voor de elite, want massa-mobiliteit is zo onmogelijk. Dat weten ze in Brussel ook wel.
En het domme klootjesvolk trapt er met open ogen in, ongeïnteresseerd als ze zijn.

Joan Maas
Joan Maas
1 jaar geleden
Artikelwaardering :
     

Zeer mee eens maar vraag me echt af waarom een dergelijk hoogstaande en juiste conclusie de huidige ‘landsbestuurders’ niet bereikt.

Niets is wat het lijkt
Niets is wat het lijkt
1 jaar geleden
Antwoord op reactie van  Joan Maas

Zij weten het ook, maar het IS DE BEDOELING dat een beetje comfortabel leven voor de meesten onhaalbaar wordt.

Vin
Vin
1 jaar geleden
Artikelwaardering :
     

Jet hele probleem is de auto zelf. 99% van de autoritten is met 1 persoon. Dus om 80 kg mens te vervoeren slepen we gemiddeld 1300 kg auto mee. En die verhouding wordt met electrische auto’s alleen maar slechter. Een 1 persoons voertuig kan makkelijk 1 op 300 rijden. Als we daar nou de infrastructuur geschikt voor maken en dat promoten (subsidieren) . Daar zitten weinig tot geen nadelen aan.

Laatste aanpassing 1 jaar geleden door Vin
Marien
Marien
1 jaar geleden
Antwoord op reactie van  Vin

Overbevolking is het probleem. En wanbestuur.
De auto heeft ons veel vrijheid gebracht. En efficiency.

Voight-Kampff
Voight-Kampff
1 jaar geleden
Artikelwaardering :
     

Oordeel artikel: ondermaats voor een hoogleraar.

Motivatie: de laatste alinea sluit weliswaar aan op de voorgaande verhandeling, maar in de analyse (of dataset) ontbreekt het globale machtsstreven van het WEF en verlies van Nederlandse soevereiniteit.

Kortom, het is ronduit naïef om te veronderstellen dat ze in het kamp van de vijand van het Nederlandse volk niet kunnen rekenen en een situatie ontleden.

Disclaimer: inhoudelijk sterk verhaal.

Niets is wat het lijkt
Niets is wat het lijkt
1 jaar geleden
Antwoord op reactie van  Voight-Kampff

De nieuwe set rekentools ZIJN inderdaad volledig WEF, en dat is m.i. inderdaad helemaal en tot in de puntjes zo bedoeld. Het volk moet armlastig worden, in bewegingsvrijheid en meningsuiting steeds meer beperkt, en ad ultimo dankbaar kruipen voor de kruimels (uurtje gas en licht per dag, rantsoen levensmiddelen etc.), hen toegeworpen door (naar nu blijkt vaak intens corrupte) EU/WEF lijders.

Marien
Marien
1 jaar geleden
Artikelwaardering :
     

Verstandige taal. Ik wil best een stadsautootje over een paar jaar. Ik hoop wel dat er een trekhaak aan kan om het fietsenrek op te zetten, want we fietsen graag elders dan rond om onze woonplaats. Of mag dat ook niet meer? Ja, je weet het maar nooit he?

51
0
We zijn benieuwd naar uw reactiex
()
x