Rijk weigert vooralsnog mee te betalen aan verbetering spoorlijn Leeuwarden-Zwolle, maar trekt wel beurs voor bruggen over Prinses Margrietkanaal

De HRMK-spoorbrug over het Van Harinxmakanaal bij Leeuwarden.

De HRMK-spoorbrug over het Van Harinxmakanaal bij Leeuwarden. Foto: Jacob van Essen

Het Rijk weigert vooralsnog mee te betalen aan de wensen van Fryslân om de spoorlijn Leeuwarden-Zwolle te verbeteren. Wel trekt Den Haag de beurs voor een onderzoek naar de Lelylijn en worden vijf bruggen over het Prinses Margriet-kanaal tussen Lemmer en Stroobos aangepakt.

Fryslân had een stevig wensenlijstje ingediend voor de belangrijkste spoorlijn in de provincie, maar heeft wederom nul op het rekest gekregen. Infrastructurele knelpunten met het spoor elders in het land zijn net iets urgenter, zo luidt de motivatie van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W).

HRMK-spoorbrug bij Leeuwarden

Zo ijvert de provincie al geruime tijd voor een aanpak van de HRMK-spoorbrug over het Van Harinxmakanaal bij Leeuwarden en, samen met andere noordelijke provincies, voor een uitbreiding van de capaciteit van het spoorstation in Meppel. De spoorbrug kampt regelmatig met storingen en Meppel is een beruchte flessenhals die wekelijks voor gemiddeld negen uur vertraging zorgt. Voor de HRMK-spoorbrug heeft Fryslân al geruime tijd 25 miljoen euro op de plank liggen om de spoorburg bij voorkeur om te bouwen tot een spooraquaduct.

Geen akkoord over stoptreinen Leeuwarden-Zwolle

Een andere wens van de provincie is om concessieverlener te worden voor de stoptreinen tussen Leeuwarden en Zwolle. ,,Dat zou ons de mogelijkheid bieden om extra stops op te nemen in het traject, zoals Thialf en mogelijk later Werpsterhoek”, verklaart verkeer-gedeputeerde Avine Fokkens (VVD).

Fryslân en Den Haag wisten echter geen overeenstemming te bereiken over de financiering. Fokkens: ,,Er gaapt een gat van enkele miljoen euro’s en dat is gewoon te veel.”

De derde wens die het Rijk vooralsnog niet wil honoreren is een bijdrage van 2,5 miljoen euro om het spooremplacement in Leeuwarden aan te pakken. Die aanpak is nodig vanwege nieuwe veiligheidsregels. Als de werkzaamheden vertraging oplopen kan dat gevolgen hebben voor de spoorlijn Leeuwarden Sneek. Nu rijden er vier treinen per uur op dit traject, dat dreigen er drie te worden.

Volgens Fokkens is een tekort van 2,5 miljoen euro ontstaan doordat Pro Rail in 2018 om uitstel had gevraagd. ,,Dan is het, vinden wij, niet meer dan logisch dat de veroorzaker betaalt.”

8 miljoen euro voor onderzoek Lelylijn

Den Haag trekt wel de beurs voor het optuigen van een projectorganisatie voor een onderzoek naar de Lelylijn. De totale kosten bedragen 8 miljoen euro en de provincies Friesland, Flevoland, Drenthe en Groningen staan garant voor de helft van dit bedrag. ,,Het onderzoek richt zich op tracés, kosten, exploitatie en brede welvaart”, aldus Fokkens - al jaren een vurig pleitbezorger van deze spoorlijn tussen Lelystad en Groningen via onder meer Heerenveen en Drachten. Met brede welvaart doelt ze op andere voordelen van deze spoorlijn naast een betere bereikbaarheid.

70 miljoen euro voor bruggen Kootstertille en Spannenburg

Den Haag erkent daarnaast dat een aantal bruggen over het Prinses-Margrietkanaal tussen Lemmer en Stroobos aangepakt moet worden. Deze zijn aan vervanging toe. De plannen voor de bruggen bij Spannenburg, Kootstertille en Skûlenboarch zijn het meest concreet. Het ministerie van I&W heeft er nu 70 miljoen euro voor gereserveerd.

Fryslân heeft het voorstel gedaan om de bruggen bij Kootstertille en Skûlenboarch te vervangen door één aquaduct. Ook starten er onderzoeken naar de vervanging van de bruggen van Uitwellingerga en Oude Schouw.

De slechte staat van de brug bij Kootstertille zorgt al geruime tijd voor de grote overlast. Nadat Rijkswaterstaat ruim een jaar geleden alarm sloeg over de draagconstructie, is sprake van eenrichtingsverkeer op de brug. Dat zorgt vooral in spits voor lange wachttijden.