Direct naar artikelinhoud
Duurzaamheid

Albert Heijn wil klimaatscore op kassabon printen

DELFT - Jonge medewerkers van een Albert Heijn-filiaal in Delft aan het werk.Beeld ANP / ANP

Twee hamburgers, een zakje sla en een pak melk. Dat is dan vier euro, en acht kilogram broeikasgas. Dat zou over een paar jaar op de bonnetjes van Albert Heijn kunnen staan.

Klanten die na een bezoek aan de supermarkt op de kassabon kijken en zich helemaal kapotschrikken. Niet vanwege hoge prijzen en inflatie, maar vanwege de klimaatimpact van gekochte producten, zoals hamburgers en avocado’s. Het klinkt als een 1 april-grap van de Partij voor de Dieren, maar de Albert Heijn onderzoekt daadwerkelijk of het zo’n ‘klimaatscore’ op kassabonnen kan gaan printen. “Ik vind dat dit er moet zijn”, zei Albert Heijn-CEO Marit van Egmond vorige week in het Radio 1-programma Geld of je Leven (EO). Het doel is volgens de supermarktbaas om duurzamer gedrag bij klanten te stimuleren. Een woordvoerder bevestigt dat de supermarktketen op dit moment onderzoekt of het de klimaatimpact op bonnetjes kan gaan printen.

Het idee is niet nieuw. De Noorse onlinesupermarkt Oda introduceerde vorig jaar al de optie om de geschatte klimaatimpact van bestellingen te tonen. Dit lijkt effect te hebben op consumentengedrag. De verkoop van rood vlees nam af, en de verkoop van plantaardige producten steeg ten opzichte daarvan juist met tachtig procent.

De aankondiging van Albert Heijn komt op een opvallend moment. Enkele weken geleden werd de supermarkt beticht van greenwashing door Keuringsdienst van Waarde (KRO-NCRV). Het tv-programma bekritiseerde de ‘Beter voor’-logo’s op producten, die ogen als duurzame keurmerken, maar die in feite marketingsinstrumenten van AH zelf zijn, en juist verwarring zaaien over de werkelijke voetafdruk van producten.

Duurzaamheidshoogleraar Arjen Wals vindt de klimaatscore op de kassabon een ‘aardig idee’, mits de klimaatscores op een betrouwbare manier en door onafhankelijke instanties berekend worden, en niet door Albert Heijn zelf. “Voor mensen die rood vlees eten, kan de hoge CO2-impact op de kassabon best een eye-opener zijn.”

Van Egmond weet nog niet wanneer de eerste klanten hun klimaatscore op de kassabon kunnen verwachten. Albert Heijn moedigt klanten nu al aan om juist een korte bon te printen om papierverspilling te besparen, of om de bon alleen digitaal te ontvangen. Die klimaatimpact zal vermoedelijk dus ook in de app te zien zijn.

Lees ook:

Albert Heijn haalt de klimaatdoelen nog niet, maar wil klanten ‘maximaal verleiden’ tot duurzamere keuze

Ziet Albert Heijn toekomst in een klimaatkeurmerk, een vleestaks of een verbod op vervuilende reclames? Hoofd duurzaamheid Anita Scholte op Reimer weet dat nog niet, maar belooft vol in te zetten op het klimaat.

Groen keurmerk onder vuur

Wie bepaalt wat duurzaam investeren is?