Vorige week werd bekend dat diverse energieleveranciers, waaronder Eneco, hun tarieven voor gas en stroom vanaf 1 oktober flink verhogen. Onder meer Eneco maakte deze verhogingen pas tien dagen voor invoering bekend.
ACM wees vorige week op wettelijke voorschriften die stellen dat klanten minimaal dertig dagen van tevoren op de hoogte moeten worden gebracht. Eneco vindt dat het wel op tijd was, omdat in de contractvoorwaarden een termijn van tien dagen staat. De toezichthouder is nu in gesprek met Eneco en andere energieleveranciers hierover.
Eneco meldt dinsdag dat het de resultaten van die gesprekken niet wil afwachten en voortaan klanten dertig dagen van tevoren informeert. Dat geldt dan voor klanten die op 1 november of daarna een verhoging krijgen. Ook gaat het bedrijf klanten die vanaf de tweede helft van oktober meer moeten betalen zo snel mogelijk informeren, al is dat dus niet dertig dagen van tevoren.
Dat betekent niet dat de verhogingen van 1 oktober van de baan zijn. Wel stelt Eneco dat het bezwaarschriften van klanten die het niet eens zijn met de verhoging in behandeling neemt. Ook mogen klanten zonder opzegtermijn overstappen. De vraag is of dat veel verschil maakt: alle energieleveranciers rekenen momenteel hoge tarieven voor nieuwe contracten.
Minister vindt toezegging Eneco niet voldoende
Ook energieminister Rob Jetten heeft zich dinsdag in de discussie gemengd. In de Tweede Kamer zei hij dat alle energiebedrijven zich per direct aan de termijn van dertig dagen moeten houden. De toezegging van Eneco dat het zich vanaf 1 november aan de wet houdt, vindt hij onvoldoende.
Dat energiebedrijven in hun contractvoorwaarden hebben staan dat prijsveranderingen minstens tien dagen vooraf moeten worden aangekondigd, is niet relevant, vindt Jetten. Het oordeel van de ACM is volgens hem "kraakhelder".
NUjij: Uitgelichte reacties