De nepprofielen op Tinder proberen Nederlandse gebruikers naar dubieuze datingsites te lokken. Deze chatplatforms doen zich voor als datingwebsite. Gebruikers kunnen daar alleen in contact komen met zogeheten chatoperators: personen die in dienst van de website chatberichten sturen.
De nepprofielen gebruiken foto's van Instagram-modellen en sekswerkers om mannen naar chatplatforms te lokken waar ze per verzonden bericht moeten betalen.
Voor het onderzoek heeft Pointer ruim 30.000 vrouwelijke Tinder-profielen in Nederland geanalyseerd. Daarbij is kunstmatige intelligentie getraind om nepprofielen te herkennen. In deze steekproef werden 83 nepprofielen ontdekt die gebruikers naar dubieuze chatplatforms verwijzen.
Mogelijk ook nepprofielen die minder makkelijk te herkennen zijn
Naar schatting heeft zo'n 13 procent van de Nederlanders (zo'n twee miljoen personen) in 2019 een Tinder-account aangemaakt, blijkt uit een enquête van de Volkskrant, Rutgers en Ipsos. Op basis van de steekproef schat Pointer dat er ruim tweeduizend nepprofielen actief zijn.
Dat is een voorzichtige schatting, omdat uit de gebruikte foto's is af te leiden dat deze profielen nep zijn. Mogelijk zijn er ook nepprofielen die minder eenvoudig te herkennen zijn.
Tinder verwijdert nepprofielen
Tinder heeft de bedrijven achter de dubieuze datingsites gewezen op hun gedrag en de nepprofielen verwijderd. "We tolereren geen nepprofielen en verzoeken die in strijd zijn met onze gebruiksvoorwaarden", zegt een woordvoerder van Tinder.
De bedrijven achter de dubieuze datingsites, die in Hongarije en op Cyprus gevestigd zijn, weigerden commentaar.